[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Man kan kalla saker vad man vill, bara man är beredd så man inte blir besviken när man får leveransen av sin nya motor och det är en spolarvätskebehållare som kommer.
Inom mitt yrke har vi ett överenskommet språk vi använder just för att inte förväxling ska kunna ske, praktiskt.
Fackspråk är sällan samma sak som vardagligt tal. Därför kan det vara bekvämt med helt olika ord, ett för pöbeln och ett mer nyanserat korrekt för insatta. Problemen uppstår när det är överlappning. Som med "motor".

Finns där någon som vågar köpa Polestar idag så de kan klara sig?
Tänker du på Fisker?
Jag tänker att om Polestar konkar, kommer man kunna hålla liv i bilarna som rullar på ett vettigt sätt och hur påverkas andrahandspriset? Är det askorkat att titta på en beggad Polestar 2 tex? Känslan var ju att en Polestar 2 AWD extra allt som stod i hallen var klart billigare än tex en Kia EV6.

För mig obegripligt att man vågar köpa en bil i samma kategori, leasing är väl en sak. Som snubben som köpte en kinavagn för 1,2(?) miljoner hos Hedin och nu är besviken...
Ja, frågan är väl om Polestar är detsamma som Hongqui eller vad de heter. Tänker att det ändå borde vara lite stabilare nät av serviceställen och sånt.

Märks att det byts ut bilar i samhället nu. Företagsbilarna är hel-el pga lågt förmånsvärde, alla grannarna som har köpt bil senaste 4 åren åker också helel. När tjänstebilarna rullat 3 år så kommer dom ju vanligen ut "för svenssons att köpa till bra pris".
Det har dock bara sålts ungefär 70 fler Teslor än Volvo hel-el i år.
Kollar man tre år tillbaks så ser man hur mycket försäljningen har minskat av diesel framförallt, men även av bensin.

Märks att det byts ut bilar i samhället nu. Företagsbilarna är hel-el pga lågt förmånsvärde, alla grannarna som har köpt bil senaste 4 åren åker också helel. När tjänstebilarna rullat 3 år så kommer dom ju vanligen ut "för svenssons att köpa till bra pris".
Det har dock bara sålts ungefär 70 fler Teslor än Volvo hel-el i år.
Kollar man tre år tillbaks så ser man hur mycket försäljningen har minskat av diesel framförallt, men även av bensin.
Minskad reduktionsplikt brukar knuffa runt på siffrorna.

A crate engine is a fully assembled engine that is sold as a standalone product, and literally delivered in a crate.

Men det går nog inte att komma längre än till att om motorn rasar så är det nog motorn som rasat men köper man en motor så får man nog läsa spec.

Jag brukar tex lasta hojen med pedaler och flaskställ utan att få panik över att de inte ingår i begreppet när jag köper samma hoj.

Tjena!

Nej, jag går in på en hemsida och klickar på köp så kommer den komplett.

Det står med all tydligenhet där
  • This complete engine assembly includes a water pump, front sump oil pan, intake manifold with throttle body, fuel injectors and coil packs.

Du får mer än bara motorn, du får också den specificerade kringutrustningen i ett komplett paket.

Motorn kan du köpa här om bara vill ha den.

Jänkarna är bra på det där. Man kan köpa kompletta paket som det här t ex

Det betyder inte att växellådan helt plötsligt är en motor, fastän det kommer på samma pall.

Men släpper det här, ni får gärna kalla allt på en bil för motor. Så kallar jag allt på en cykel för styre.

Senast ändrad:
Fackspråk är sällan samma sak som vardagligt tal. Därför kan det vara bekvämt med helt olika ord, ett för pöbeln och ett mer nyanserat korrekt för insatta. Problemen uppstår när det är överlappning. Som med "motor".

Jag tänker att om Polestar konkar, kommer man kunna hålla liv i bilarna som rullar på ett vettigt sätt och hur påverkas andrahandspriset? Är det askorkat att titta på en beggad Polestar 2 tex? Känslan var ju att en Polestar 2 AWD extra allt som stod i hallen var klart billigare än tex en Kia EV6.

Ja, frågan är väl om Polestar är detsamma som Hongqui eller vad de heter. Tänker att det ändå borde vara lite stabilare nät av serviceställen och sånt.
Tror det är en bra poäng. Dessutom väldigt vanligt.
Fastighet - ett hus om du frågar gemene man. Bara mark om du frågar vissa jurister. Frågar du Skatteverket kan det vara ett hus.

Revisor - någon som håller på med ekonomi enligt gemene man. En granskande kontrollinstans om du frågar en ekonom.

Min personliga favorit:
Rekommendation (inom redovisning) - ett nice to have om du frågar gemene man. Ett skallkrav om du frågar en revisor eller redovisningskonsult.

Etc.

Det står med all tydligenhet där
  • This complete engine assembly includes a water pump, front sump oil pan, intake manifold with throttle body, fuel injectors and coil packs.

Du får mer än bara motorn, du får också den specificerade kringutrustningen i ett komplett paket.

Motorn kan du köpa här om bara vill ha den.

Jänkarna är bra på det där. Man kan köpa kompletta paket som det här t ex

Det betyder inte att växellådan helt plötsligt är en motor, fastän det kommer på samma pall.

Men släpper det här, ni får gärna kalla allt på en bil för motor. Så kallar jag allt på en cykel för styre.
Ganska märkligt att du tycker att "complete engine" inte är samma sak som motor.

Min erfarenhet från bilpojketiden är ju samma som Raggamuffin menar. Sen köper man ju ofta ett komplett paket "crate" från staterna. Tycker det är en lite annan grej.

Skitsamma så skulle jag inte chipStrimma en liten Skoda iaf, men ibland ger det ju faktiskt "mer" på vissa bilar.

Jag känner mig inte riktigt investerad i problematiken men engine assembly är större än engine och att de skriver så stärker väl möjligen hans case

Tänker att fackterminologi hör hemma främst på ett fackforum, men att gemenemanlingo passar bättre i övriga sammanhang. Här på Happy kan vi vara noggranna med vad en fälg är, men att gå in på Familjeliv/Bukefalos etc och rätta någon som säger fälg om cykelhjul är nog lite magstarkt.

Ganska märkligt att du tycker att "complete engine" inte är samma sak som motor.

Ja ett komplett motorpaket (crate) innebär en motor med allt det runtomkring som faktiskt behövs.

Det är mycket större på andra sidan atlanten än här, marknaden är väl större generellt. Man kan köpa komplett här med men det är sällan färdiga paket på det sättet utan man väljer och sätter ihop vad man vill ha ihop med byggaren.

Där är vi ju lite knepiga. Jag tror de allar flesta, även hårklyvarna, säger att de bytt till vinterdäck på bilen fast man i 99 fall av 100 byter hela hjulen.

Eller dator / moderkort, ingen skulle kalla ett moderkort för en dator.
Man behöver lite mer saker för att det ska bli en komplett dator, kan handlas här t ex ;) https://www.komplett.se/

... Men man har ju fortfarande bytt TILL vinterdäck, även om man har andra fälgar :)
Det är så jobbigt när man måste vara språkligt vattentät i allt man säger. "Startade du diskmaskinen?" kanske låter som en oskyldig fråga, men öppnar ju för allehanda feltolkningar och möjliga genvägar.

"Laddade du diskmaskinen med all skitig disk och startade den innan du gick imorse?" innebär fortfarande en del luckor med avseende på huruvida man slagit på vattnet och laddat maskinen med diskmedel, men vi har i alla fall undvikit risken att diskmaskinen har kört tom, eller att vederbörande refererar till något som hänt vid ett annat tillfälle.

Man kan konstatera att det ofta är praktiskt att förenkla saker. Vill mottagaren förstå brukar kommunikationen fungera med ganska begränsade ordförråd.

95364

Det är så jobbigt när man måste vara språkligt vattentät i allt man säger. "Startade du diskmaskinen?" kanske låter som en oskyldig fråga, men öppnar ju för allehanda feltolkningar och möjliga genvägar.

"Laddade du diskmaskinen med all skitig disk och startade den innan du gick imorse?" innebär fortfarande en del luckor med avseende på huruvida man slagit på vattnet och laddat maskinen med diskmedel, men vi har i alla fall undvikit risken att diskmaskinen har kört tom, eller att vederbörande refererar till något som hänt vid ett annat tillfälle.

Man kan konstatera att det ofta är praktiskt att förenkla saker. Vill mottagaren förstå brukar kommunikationen fungera med ganska begränsade ordförråd.

Tjena!

Välkommen till avkroken där jag kör där man får höra: "Stängde du på diskmaskinen?" "Stäng på TVn, nyheterna börjar nu.."
Hjärnan exploderade första gången jag hörde det..

Det påverkar nog väldigt lite, snarare ingenting, på företagsmarknaden. Där är det nog helt och hållet skatteregler och förmånsvärden som styr, och malusen straffar ICE-bilarna ganska rejält.
Exakt. Väldigt få köper nog nya bilar för egna pengar så som marknaden ser ut idag. Det är leasingbilar där skatten på förmånsvärdet styr vad man väljer. Och då blir det el eller hybrid.
Vilket också innebär att det kommer vara fortsatt noll värdeminskning på begagnade bensin- och dieselbilar.

Exakt. Väldigt få köper nog nya bilar för egna pengar så som marknaden ser ut idag. Det är leasingbilar där skatten på förmånsvärdet styr vad man väljer. Och då blir det el eller hybrid.
Vilket också innebär att det kommer vara fortsatt noll värdeminskning på begagnade bensin- och dieselbilar.

Det ger också det lite märkliga fenomenet att det är billigare för företag att leasa dyra bilar än billiga.

Det ger också det lite märkliga fenomenet att det är billigare för företag att leasa dyra bilar än billiga.
Grannen berättade nyligen om prisskillnaden om han hade tagit en hybrid mot en ren elbil. Den var enorm, så det lönade sig inte alls med en hybrid, sen gillar han att "tanka hemma" så han verkar nöjd ändå. Bytte från Volvo-diesel.

Alltså, banker och restvärdeskalkyler...
Skickade in en offert på en ID.7 Tourer Pro S Edition den 1 oktober som gick igenom kalkylen hos Ziklo.
Sen ville jag ha en annan färg, så jag skickade in en offert idag på en röd. Den fick avslag.. De har tydligen gjort om restvärdeskalkylen och bilen blir såpass mycket dyrare att den inte längre blir godkänd. Gaah.

Nåväl. Den gamla offerten / kalkylen är ju giltig till 1 november, så jag skickade in en beställning. Så det får bli en silvrig...

Silver har alltid bättre restvärde och är lättare att sälja begagnad. Enligt min vän bilskrotaren. Han påminner mig ofta att inte välja något annat, möjligen vitt.
Så det är därför det bara finns dötrista färger på begagnatmarknaden? Jag skulle betala avsevärt mer för en röd än vit bil. Faktum är att jag har väldigt svårt att ens tänka mig en vit bil. Så galet fult.

Alltså, banker och restvärdeskalkyler...
Skickade in en offert på en ID.7 Tourer Pro S Edition den 1 oktober som gick igenom kalkylen hos Ziklo.
Sen ville jag ha en annan färg, så jag skickade in en offert idag på en röd. Den fick avslag.. De har tydligen gjort om restvärdeskalkylen och bilen blir såpass mycket dyrare att den inte längre blir godkänd. Gaah.

Nåväl. Den gamla offerten / kalkylen är ju giltig till 1 november, så jag skickade in en beställning. Så det får bli en silvrig...
Märkte det också idag. Det är fint med krav på elbil i avtalet, sen har man en för låg tco och Ziklo som verkar göra allt för att inga av de valbara modellerna ska gå in.

Har en granne med en X3-hybrid, hon kör till och från jobbet varje dag och laddar för 500-600 kr i kvartalet, mer kör hon inte. Tankar "aldrig". Rätt korkat egentligen att släpa runt på hela den biten av drivlinan.

Fast det vore ju nästan lika korkat att ha ett stort batteri istället.

Har en granne med en X3-hybrid, hon kör till och från jobbet varje dag och laddar för 500-600 kr i kvartalet, mer kör hon inte. Tankar "aldrig". Rätt korkat egentligen att släpa runt på hela den biten av drivlinan.

Fast det vore ju nästan lika korkat att ha ett stort batteri istället.
Vad blir det då, 2 mil per dag totalt?

Jag vet ju var hon jobbar och det är bara 10 km t.o.r så hon kanske åker till affären ibland med :)

Märkte det också idag. Det är fint med krav på elbil i avtalet, sen har man en för låg tco och Ziklo som verkar göra allt för att inga av de valbara modellerna ska gå in.
Ja, det är märkligt att de överhuvudtaget har modeller i listorna som man sedan inte får in i kalkylen.
Vi har en polestar 4 special edition som faktiskt går in med någon specialrabattkod men då är den utan paket (och ändå dyrare än ID.7-an för mig). Trevlig bil. P3-an är ännu trevligare men den vågade jag inte ens be om offert på ;)
Men skärmen i P4 istället för backspegel funkar inte så bra tillsammans med progressiva glasögon, det gjorde nästan ont i ögonen att skifta blicken från vägen till backspegeln. Sen är det en kinabil också... Nä, jag är i stort sett väldigt nöjd med ID.4 och ID.7 är bättre på alla punkter. Edition-modellen har jäkligt fina framstolar med massage också.

Silver har alltid bättre restvärde och är lättare att sälja begagnad. Enligt min vän bilskrotaren. Han påminner mig ofta att inte välja något annat, möjligen vitt.
Vitt som sedan folieras?
Vit bil skulle jag inte vilja ha, dötrist. Är nöjd med scale silver, men VW-s Kings Red är väldigt fin också. Men nu blir det silver (igen).

ID7an det gäller verkar ha 581km räckvidd, hur kan den bli med släp? Någon som har någon erfarenhet hur pass det lägger till? Tänk hästtrailer typ.

ID7an det gäller verkar ha 581km räckvidd, hur kan den bli med släp? Någon som har någon erfarenhet hur pass det lägger till? Tänk hästtrailer typ.
Jag killgissar att förbrukningen går upp minst 25%. Iofs kör man max 80kmh med släp...

Min Q4 ligger på 510+ km WLTP. testade med tomt gallersläp i 18 mil, sedan lastat med ved tillbaka. Fick ladda efter 25 mil, och då var det bra nära tomt. Så hästtrailer, var glad om du kommer 20 mil.
Jag är helnöjd med elbil, men för den som kör med släp ofta är det tyvärr inte funkis än.
Edit: För mig som ännu bara har B-kort, och försöker följa de flesta lagar vi har, var det dessutom mycket begränsad tillgång på hyrsläp. Men kör du "typ hästtrailer" har du väl redan BE.

Min Q4 ligger på 510+ km WLTP. testade med tomt gallersläp i 18 mil, sedan lastat med ved tillbaka. Fick ladda efter 25 mil, och då var det bra nära tomt. Så hästtrailer, var glad om du kommer 20 mil.
Jag är helnöjd med elbil, men för den som kör med släp ofta är det tyvärr inte funkis än.
Edit: För mig som ännu bara har B-kort, och försöker följa de flesta lagar vi har, var det dessutom mycket begränsad tillgång på hyrsläp. Men kör du "typ hästtrailer" har du väl redan BE.

Häst och biltrailer men har bara B+ faktiskt, även det börjar bli gränsfall nu eftersom allt blir tyngre och tyngre.
20 mil duger inte så långt, trist.

Tillbaka
Topp