[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Då kallar jag det för taklucka, glastak = taket är gjort av glas men inte öppnigsbart. Jag misstänker nästan att det är billigae än plåttak med tanke på hur många bilar som har det numera.
Tror hen menar ett motoriserat solskydd som en del bilar har. Är ibland i typ samma material som innertaket i övrigt och ibland mer i form av ett nät.

Kollat lite, det verkar standard med panorama på hybrider.
Men, batteriet sitter ju under bilen...
Sitter det verkligen under bilen, och inte snarare i botten av bilen men inuti karossen? Det sistnämnda skulle kunna förklara att man kanske behöver lasta i det uppifrån, innan inredningen kommer på plats.

Sitter det verkligen under bilen, och inte snarare i botten av bilen men inuti karossen? Det sistnämnda skulle kunna förklara att man kanske behöver lasta i det uppifrån, innan inredningen kommer på plats.
Ganska säker på att utrymmet där andra bilar har fack mellan framsätena används till batteriet, bland annat. Men hur det skulle funka på V60 utan lucka men kräva lucka på XC60 förstår jag fortfarande inte.

Ganska säker på att utrymmet där andra bilar har fack mellan framsätena används till batteriet, bland annat. Men hur det skulle funka på V60 utan lucka men kräva lucka på XC60 förstår jag fortfarande inte.
Kan det inte vara så enkelt att respektive kaross är utvecklad för olika drivsystem från början? Alltså förbränningsmotor/batteri. Sen har man anpassat den ena till batteri efter bästa förmåga.

Eller så är dörrarna större på den ena så det funkar där. Eller nån annan form på batteriet av nån okänd anledning.

ID.7 Tourer GTX Edition med dragkrok gick inte igenom Ziklo pga för hög TCO, men ID.7 Tourer Pro S (med 86kWh batteri) Edition gick igenom. Nu ska vi se om den går igenom i röd metallic också och hur stor skillnaden är i pengar på en ID.7 77kWh Edition (ej touring) mot den som gick igenom.

Kan det inte vara så enkelt att respektive kaross är utvecklad för olika drivsystem från början? Alltså förbränningsmotor/batteri. Sen har man anpassat den ena till batteri efter bästa förmåga.

Eller så är dörrarna större på den ena så det funkar där. Eller nån annan form på batteriet av nån okänd anledning.
Samma plattform, utvecklad gemensamt, rimligen för samma drivlinor.
Samma batteri. Eller åtminstone samma spec utåt på batteriet, de kan ju ha hittat på något som gör att det inte är identiska batterier, men det sitter nog långt inne.
Om någon bil har större dörrar borde det ju vara XC60.

Volvo SPA.jpg

Batteriet sitter i kardantunneln, det svarta paketet i mitten. Sen hur och när i processen det monteras, no clue

ID.7 Tourer GTX Edition med dragkrok gick inte igenom Ziklo pga för hög TCO, men ID.7 Tourer Pro S (med 86kWh batteri) Edition gick igenom. Nu ska vi se om den går igenom i röd metallic också och hur stor skillnaden är i pengar på en ID.7 77kWh Edition (ej touring) mot den som gick igenom.
I mitt fall så blev det dyrare med en Pro S än GTX. Men då specar jag också upp mina bilar en hel del och har exakt noll rabatt.
Min GTX står på båten just nu, ska bli kul att jämföra mot Enyaq och Q4.

I mitt fall så blev det dyrare med en Pro S än GTX. Men då specar jag också upp mina bilar en hel del och har exakt noll rabatt.
Min GTX står på båten just nu, ska bli kul att jämföra mot Enyaq och Q4.
Vanliga ID.7 Pro Edition (dvs 77kWh batteri och sportsback, inte kombi) fick lägre restvärde och därmed högre leasingkostnad, och går inte in i kalkylen. Intressant.

För att det är en typ A och man behöver en typ B alternativt en laddare som har en typ B i sig eller en laddare som har övervakning/detektering av DC-felströmmar.

Dina säkringar är 16A så 25A räcker på JFB. Nu ser jag inte alla men man bygger normalt sätt från vänster.
Där emot ser det inte ut som du har allpolig brytning på ditt 3fas-uttag, det rekommenderas. Det är det enda en dvärgbrytare gör bättre än en diazed.
Om det står följande i instruktionsboken för en ev-laddare: "Vi rekommenderar användning av en RCD typ B skyddad tillförsel (kontrollera lokala föreskrifter)." betyder det att det även går bra med typ A, eller skall man läsa "rekommenderar" som "skall"?
Gillar modellen som jag tittar på, men om den kräver ett byte från A till B så är den inte aktuell längre.

Det var väl själva ursprungsfrågan i inlägg #3,891, betyder ”rekommenderar” just rekommenderar, eller är det ett skall-krav?
Läs gärna Elsäkerhetsverkets artikel ovan. Skall.
Och gå vidare till föreskrifterna om du inte är nöjd

Edit, dagens föreskrifter anger mycket få skall. Du får göra avvikelser om du kan garantera och dokumentera ett likvärdigt skydd.

Läs gärna Elsäkerhetsverkets artikel ovan. Skall.
Och gå vidare till föreskrifterna om du inte är nöjd
Det är inte jag som undrar.
Men om det nu betyder ”skall” är det ju extremt otydligt att skriva ”vi rekommenderar”. Isf ska det ju stå att en typ B skall användas.

Det är inte jag som undrar.
Men om det nu betyder ”skall” är det ju extremt otydligt att skriva ”vi rekommenderar”. Isf ska det ju stå att en typ B skall användas.
Nä, som sagt, du får skydda alternativt om du klarar av det. Alltså rekommenderas.
Lite som medicin som påverkar omdöme och framfärd med bil, du avgör själv. Men åker dit om beslutet var fel.

I en artikelbeskrivning för en typ B-JFB: "Jordfelsbrytare av TYP B är sedan 2017 ett lagkrav vid laddning av elbilar och i solcellsanläggningar."

I en artikelbeskrivning för en typ B-JFB: "Jordfelsbrytare av TYP B är sedan 2017 ett lagkrav vid laddning av elbilar och i solcellsanläggningar."
- om den inte är inbyggd i laddare vilket, såvitt jag vet, den är i de flesta laddare på marknaden. Teslas har (hade) det inte och uppenbart inte heller den du tittat på.
Men det kan ju vara värt att kolla innan köp. JFB typ B är ganska dyra och installationskostnad tillkommer.

- om den inte är inbyggd i laddare vilket, såvitt jag vet, den är i de flesta laddare på marknaden. Teslas har (hade) det inte och uppenbart inte heller den du tittat på.
Men det kan ju vara värt att kolla innan köp. JFB typ B är ganska dyra och installationskostnad tillkommer.
Ja, innebär det att jag skall byta JFB samtidigt, då skjuter jag det på framtiden eller väljer en annan modell som klarar sig med A.
Gillar Victrons prylar, därför uppstod önskan om att installera en EV-laddare från dem.

Ska du ladda enfas så se till att det finns fasbalansering som fungerar, så att boxen kan flytta enfaslaster till den minst belastade fasen.

Boxarna har väl nästan alltid inbyggt RDC-skydd numera så att det räcker med JFB typ A. Sen är det ju flera som har även JFB inbyggt.

Hade föredragit en med lös kabel, både Charge Amps och Teslas boxar med inbyggt kabel verkar ha en del problem med just kabeln. Enklare att bara plugga ur och sätta i en hel + att man lätt kan använda en som passar till behovt vad gäller längd osv. Jag har en 10 meter lång vilket gör att jag kan ladda bilen både i och utanför garaget.

Beställ kabeln tillsammans med installationen av box så får du bidrag från NVV även på den.

Det var därför jag undrade vad det var för box. Det står ju där att extern RDC behövs så du åker på JFB, kika vidare.

Boxarna har väl nästan alltid inbyggt RDC-skydd numera så att det räcker med JFB typ A. Sen är det ju flera som har även JFB inbyggt.

Hade föredragit en med lös kabel, både Charge Amps och Teslas boxar med inbyggt kabel verkar ha en del problem med just kabeln. Enklare att bara plugga ur och sätta i en hel + att man lätt kan använda en som passar till behovt vad gäller längd osv. Jag har en 10 meter lång vilket gör att jag kan ladda bilen både i och utanför garaget.

Beställ kabeln tillsammans med installationen av box så får du bidrag från NVV även på den.

Jag bor förvisso så jag kunde låtit en lös kabel sitta i hela tiden då jag tycker det är skitpissdåligtdrygt att behöva hålla på med en lös kabel. Bor man så den inte kan hänga där hela tiden hade jag aldrig i mitt liv köpt en box utan fast kabel.

Hos min bror satte jag laddaren inne i garaget så drog han ett hål i väggen bara.

Det går alltid att låsa fast den. Hålla på att mecka med att sätta i den i boxen varje gång går förstås bort.
Jo, jag låser fast kabeln i hållaren. Inte idiotsäkert, men ändå lite besvärligt för tjyven. På jobbet måste jag koppla in kabeln varje dag men men - det är inte så jobbigt - har en kort enfaskabel som är smidig och som används bara till det. Den har gjort det jobbet i fem år nu så kanske börjar bli dax att byta ut den. Eller håller de längre tro?

Motoroptimering är det någon som gjort detta och kan ge någon form av feedback? Tänker en steg 1, inga boxar eller dylikt.

Motoroptimering är det någon som gjort detta och kan ge någon form av feedback? Tänker en steg 1, inga boxar eller dylikt.
Utan att ha läst på specifikt.
Man borde ju kunna vara ganska säker på att man kompromissar bort något som tillverkaren tyckte skulle vara där.
Med undantaget när tillverkaren har samma motor med två olika trimmgrader som är mjukvarubaserade.
Men annars är det väl miljö, livslängd eller förbrukning som är variablerna som man kan mixtra med. Anledningen att de är som de är är väl en kombo av marknad och lagar och du kanske gör en annan avvägning kring dem än tillverkaren men sannolikt finns det inga gratisluncher.

Nu är det ett tag sen för mig men seriösa företag har så klart koll på samspelet med hårdvaran. Det är/var nog vanligast att man trimmade upp nedchippade motoralternativ och inte gick så mycket över vad tillverkaren själv erbjuder.

Annars är det ju ett otroligt mirakel att tillverkarna själva kan erbjuda tuning.....

Vi talar om steg 1 och ovan är väl just definitionen av steg 1.

Självklart ökas slitage med mer vrid och tillverkarna vore dumma om de inte försökte stoppa det. Det kanske de kan nu men tidigare var det väldigt vanligt och jag hörde aldrig om några problem. BSR var vanligt. De hade också motorgaranti på nåt sätt.

Självklart finns det exempel på trimmade bilar som rasat. Konstigt vore det annars. Jag drog ju precis av drivknut eller vad det var på min otrimmade volvo. Kan inte tänka mig att det skulle hållit bättre om jag trimmat men möjligen hade det blivit en jobbig diskussion med Volvo. Så trimma inte skitbilar som går sönder hela tiden...

Vet inte om det är en skröna, men det sägs ju bland motornördar att man kan förlänga livslängden på vissa moderna motorer också.

Ex audis 3.0 tdi i euro 6 version fick sänkt oljetryck för att spara bränsle vilket ger ett ökat slitage på bla kamaxlarnas drev. Detta justeras enkelt med mjukvara.

Trot den som vill. 😄

Tillbaka
Topp