[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Närmsta el är nog Kia ev9 som fortfarande funkar med laddhastighet och bra batteristorlek. Fick in två mtb i den med alla baksäten fällda där cyklarna låg bredvid varandra och inte på varandra..

Dock blir det aldrig lika bra som en buss… hade länge tankar på en riktigt vw buss där man kunde ha cyklarna stående bak och fortfarande ha 5 säten.

Bild med den första i

Visa bilaga 729122
I den där bilen borde du väl kunna ha cyklarna stående bredvid varandra med framhjulet avtaget? Sedan en hållare där framgaffeln fästs mot med hjulaxel, så inte cyklarna ramlar omkull.

Av någon anledning är jag inte det minsta sugen på den, men jag kanske får tänka om och se om den går in i kalkylen...
Om det var TCO på 11800 som gällde så kommer du inte få in den. En av mina chefer fick in en sån med 12800 pga modeller och deras priser inte uppdaterats innan de beställde.

Varför slänger så många biltillverkare in ett panoramaglastak på bilen så fort som man vill upp lite utrustningsnivå?
Är det något som jag inte vill ha är ett glastak där det kan bli läckage.
Fast det måste vara så att andra vill ha det, annars så skulle det väl inte slängas in så fort man vill över basnivå när det kommer till utrustning.

Varför slänger så många biltillverkare in ett panoramaglastak på bilen så fort som man vill upp lite utrustningsnivå?
Fast det måste vara så att andra vill ha det, annars så skulle det väl inte slängas in så fort man vill över basnivå när det kommer till utrustning.
Tjaa,
Haft det på 3 bilar under 10-12 år och tycker det är riktigt trevligt, alla minst 3 är gamla vid inköpet.

Dock inte öppningsbara, hörsägen säger att många öppningsbara har problem med läckage. Aldrig hört om en fransk bil med fast tak som läckt, och då jobbade jag ändå på en fransk bilverkstad ett par år.

Icke öppningsbart glastak innebär inte större risk för läckage, men däremot kan det ju spricka av stenskott eller andra missöden. Öppningsbara tak däremot kan läcka.

Som förare är panoramataket rätt ointressant, men barnen i baksätet uppskattar det :-)

Icke öppningsbart glastak innebär inte större risk för läckage, men däremot kan det ju spricka av stenskott eller andra missöden. Öppningsbara tak däremot kan läcka.

Som förare är panoramataket rätt ointressant, men barnen i baksätet uppskattar det :-)
Går panoramatak före surfplatta i baksätet?

Det är rätt nice.... och dagens konstruktioner läcker inte.

Hundar brukar gilla det också

Tjaa,
Haft det på 3 bilar under 10-12 år och tycker det är riktigt trevligt, alla minst 3 är gamla vid inköpet.

Dock inte öppningsbara, hörsägen säger att många öppningsbara har problem med läckage. Aldrig hört om en fransk bil med fast tak som läckt, och då jobbade jag ändå på en fransk bilverkstad ett par år.
Får fransoserna mer skit än de förtjänar eller är det befogat?

Zoe får två Eiffeltorn av fem möjliga. Detta för driftekonomi och pris. Uteblivna torn är konstruktion, hållbarhet och kvalitetskänsla. Sammantaget är den bara dubbelt så bra som motsvarande bränsledrivna småbil. Ett klart underbetyg.

Panoramatak går fetbort i de fallen där det, eller snarare solskyddet, äter höjd i bilen. Av de modeller jag kollat på nu senast så är det minst en av dem där den möjliga lasthöjden mellan bagage och "inne i bilen" vid fällda baksäten, minskade typ 5-7 cm.

de lär oftare än sällan vara av härdat glas istället för laminerat, och då går de snarare i tusen bitar.

det är väl trevligt med glastak när man kör bil i alperna. annars hör det väl till utrustning som läggs till för att ge en känsla av lyx, utan egentligt mervärde. i klass med vanlig sollucka, eller för den delen externa rails. förfular, och ställer til det när man skall få bort snö. fästen för takbågar skall förstås vara infällda.

taklast och glastak är förresten på en del bilar en icke tillåten kombo.

Ja, det verkar ju inte stämma.

Jag har panorama o det är nice men jag hade aldrig betalt för det om jag kunnat välja. Tycker inte det det ska ingå i paket.

Den har också lucka och gardin som jag inte använder.
Jag ser att gummilisterna blir slitna men än så länge läcker inget

Om jag minns rätt är kostnaden astronomisk. Köpte ju demobil. Skulle inte bli förvånad om tak och stereo kostar 100k nypris....Det är inte rationellt

Edit. Jag har så klart rails.

de lär oftare än sällan vara av härdat glas istället för laminerat, och då går de snarare i tusen bitar.

det är väl trevligt med glastak när man kör bil i alperna. annars hör det väl till utrustning som läggs till för att ge en känsla av lyx, utan egentligt mervärde. i klass med vanlig sollucka, eller för den delen externa rails. förfular, och ställer til det när man skall få bort snö. fästen för takbågar skall förstås vara infällda.

Externa rails så man kan anpassa räckenas läge efter lasten är väldigt mycket funktion men fult. Lösningen med dropplist som försvann typ på 80-talet var ju bättre så sett.

Haft en bil, en S80, med infällda fästen och visst var det snyggt men rätt opraktiskt. Dels att hantera men jag hade heller inte velat köra t ex långa plank med så kort mellan bågarna.

Man kan ju nämna VW utan att det blir politik trots att det startades som ett storslaget projekt av en person/organisation/parti med tvivelaktig värdegrund. Går ju bra för de flesta att låta bli att nämna det när VW diskuteras.
Skillnaden är väl att den ena delen redan sedan länge är överstökad (övervintrade miffon undantagna) medans den andra är pågående...

Inte för mig och inte någon jag träffar, så ovanligt iaf jämnfört med 80-tals konstruktionerna som alltid läckte
Mina 6 verkstadsbesök rörande läckande tak på knappt tre års volvoägande vill säga emot med bestämdhet. Och nej, jag är inte ensam om det.
Å andra sidan klarar Volvo inte heller av att bygga dörrhandtag som håller för fem minus, så Volvo är kanske inget bra exempel.

Forden jag hade tidigare höll dock tätt i tre år, dessutom med en lösning som öppnade taket inåt, vilket känns lurigt. Men bra om man kör räcken

Senast ändrad:
Externa rails så man kan anpassa räckenas läge efter lasten är väldigt mycket funktion men fult. Lösningen med dropplist som försvann typ på 80-talet var ju bättre så sett.

Haft en bil, en S80, med infällda fästen och visst var det snyggt men rätt opraktiskt. Dels att hantera men jag hade heller inte velat köra t ex långa plank med så kort mellan bågarna.
infällda rails med längsförsjutningsbara fästen är väl det självklara konceptet. ovanligt men bra.

kräver dock att någon normalbegåvad tänker till lite på designstadiet.

det finns för övrigt ingen brist på bra takbågar att fästa på bilar som saknar både dropplist eller rails.

Ppf är nästan ett måste på glastak. Hjälper mot stenskott men inte våldsam lastning.
Ibland kul med glas men hellre plåt helt klart. Mycket värme går ut kalla dagar och mycket solvärme in varma dagar

Och var monterar du takboxen då?!
Går nog att lösa på nåt vis

mc-vagn.jpeg

Panoramatak går fetbort i de fallen där det, eller snarare solskyddet, äter höjd i bilen. Av de modeller jag kollat på nu senast så är det minst en av dem där den möjliga lasthöjden mellan bagage och "inne i bilen" vid fällda baksäten, minskade typ 5-7 cm.

Skulle säga att det snarare ger mer höjd i alla fall i Model 3/Y. Det är ju bara några millimeter tjockt.

Teslas tak är garanterat laminerade. Jag har själv testat, sprickan kändes bara på utsidan, inte på utsidan. Och det gick inte i tusen bitar. Som tur var gick det på glasförsäkringen när jag bytte, även om det nog var av misstag har jag förstått efteråt.

Det går att ha takräcke på dem (går ju inte ens att välja bort glastaket tyvärr) men konstruktionen för takräckesmontage är genomusel. Thule vill inte ens göra takräcken till dem.

Många bilar med rails har korkat nog fasta fästpunkter för var bågarna ska sitta, Audi A6 (med flush-rails) och Skoda Yeti t.ex. - men Thules bågar på de bägge bilarna kan man placera fritt. Kör man långa saker är det bara bra att ha dem långt isär.

Efter 100 mil i Skodan är jag ändå nöjd. Åker bekvämt även om den är lite snikigare än en passat. Något som hade varit topp är ju den nya superben eller Kodiaq med +100km räckvidd på laddhybriden, men då var det ju ett helt annat pris.

Lämnade BYD i fredags och det borde gå fint. Tvättade den innan och hittade inget dom borde kunna klaga på. Visar väl sig i veckan antar jag. Sålde vinterdäcken för samma som jag köpte dom för så det blev gratis istället för att betala 800:-/mån för att hyra.

Vet inte vilken skit som avses mer än att Jeremy Clarkson ansåg dem tråkiga för 20år sedan, vilket innehöll en del sanning.

Semi-automat lådan var riktigt kass att köra, finns lite andra egendomliga prylar som korkad design av spindelleden på 407 och 508 som gjorde den dyr att byta.

Inget uppseendeväckande enligt mig vad jag kan minnas i förhållande till rasade kamkedjor på Mercedes eller 20papp för att byta spridare stup i kvarten på BMW. VW diesel är väl ingen höjdare heller.

Man får vad man betalar för med en fransos och jag tycker det har varit rätt bra valuta för pengarna. Småbilarna ska man väl inte långpendla med såvida man inte är självskadebenägen, de större bilarna är bra på motorvägen men svårstyrda på parkeringen.

Tänker man åka med däcktjut så är det helt fel bilmärke, men kör man som en normalt funtad människa så är dom helt okej att förflytta sig med.

Med tanke på vilka katastrofala problem många "premium" märken haft på modeller och motorer under samma 10-20-års period så är lutar jag åt att svara ja på din fråga.

efter att ha ägt fyra franska bilar längre tillbaka, kan jag säga att jag var i stort nöjd med kvaliteten. felfrekvensen jämförbar snarast lägre än de två tyska bilar jag haft.

men inte i klass med toyota.

däremot skulle jag säga med fransk bil är det värt mer noga kolla kvaliten på den lokala verkstan. för deras support uppifrån t ex när det gällde ovanliga fel upplevde jag som klart tunt.

Det är inte själva glaset som tar höjd utan det motoriserade innertaket som måste ta vägen någonstans när man vill se ut. =)

Då kallar jag det för taklucka, glastak = taket är gjort av glas men inte öppnigsbart. Jag misstänker nästan att det är billigae än plåttak med tanke på hur många bilar som har det numera.

Då kallar jag det för taklucka, glastak = taket är gjort av glas men inte öppnigsbart. Jag misstänker nästan att det är billigae än plåttak med tanke på hur många bilar som har det numera.
Du har säkert rätt.

Men glastak utan någon form av solskydd är ej intressant, valde bort det i Polestar pga just detta. Tesla är väl lite unika som enbart gör glastak men det är väl åtminstone tonat.

Du har säkert rätt.

Men glastak utan någon form av solskydd är ej intressant, valde bort det i Polestar pga just detta. Tesla är väl lite unika som enbart gör glastak men det är väl åtminstone tonat.

Det är tonat och jag har aldrig upplevt solen som ett problem. Men som sagt, för mig tillför det egentligen inget heller, det är mest för de i baksätet. Om det varit ett tillval som kostat massa pengar hade jag inte valt till det.

Vet inte vilken skit som avses mer än att Jeremy Clarkson ansåg dem tråkiga för 20år sedan, vilket innehöll en del sanning.

Semi-automat lådan var riktigt kass att köra, finns lite andra egendomliga prylar som korkad design av spindelleden på 407 och 508 som gjorde den dyr att byta.

Inget uppseendeväckande enligt mig vad jag kan minnas i förhållande till rasade kamkedjor på Mercedes eller 20papp för att byta spridare stup i kvarten på BMW. VW diesel är väl ingen höjdare heller.

Man får vad man betalar för med en fransos och jag tycker det har varit rätt bra valuta för pengarna. Småbilarna ska man väl inte långpendla med såvida man inte är självskadebenägen, de större bilarna är bra på motorvägen men svårstyrda på parkeringen.

Tänker man åka med däcktjut så är det helt fel bilmärke, men kör man som en normalt funtad människa så är dom helt okej att förflytta sig med.

Med tanke på vilka katastrofala problem många "premium" märken haft på modeller och motorer under samma 10-20-års period så är lutar jag åt att svara ja på din fråga.
Var det inte Renault som hade den idiotiska idén att man var tvungen att demontera halva bilen för att byta glödlampor fram på typ Megane och Laguna. Det positiva av det var väl att EU ställde krav på att man skulle kunna byta glödlampor utan verktyg.

Men då kontra bilbranschen med ledlampor så man inte enkelt och billigt kan byta lampor igen.

Var det inte Renault som hade den idiotiska idén att man var tvungen att demontera halva bilen för att byta glödlampor fram på typ Megane och Laguna. Det positiva av det var väl att EU ställde krav på att man skulle kunna byta glödlampor utan verktyg.

Men då kontra bilbranschen med ledlampor så man inte enkelt och billigt kan byta lampor igen.
1983 slängde jag min kassettradio på skroten, den lät skit. Varje gång jag kör Renault ångrar jag det, för ljudet hade varit sagolikt mycket bättre om jag hade haft den med mig i stället för bilens ljudsystem.

På ex Volvo XC60 hybrid är det glastak för att kunna montera batterierna. På den modellen gick det därför inte att välja bort glastak.

Tillbaka
Topp