Fjärdebrunn
Aktiv medlem
[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"
Det kostar på att ligga på topp.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fackspråk är sällan samma sak som vardagligt tal. Därför kan det vara bekvämt med helt olika ord, ett för pöbeln och ett mer nyanserat korrekt för insatta. Problemen uppstår när det är överlappning. Som med "motor".Man kan kalla saker vad man vill, bara man är beredd så man inte blir besviken när man får leveransen av sin nya motor och det är en spolarvätskebehållare som kommer.
Inom mitt yrke har vi ett överenskommet språk vi använder just för att inte förväxling ska kunna ske, praktiskt.
Jag tänker att om Polestar konkar, kommer man kunna hålla liv i bilarna som rullar på ett vettigt sätt och hur påverkas andrahandspriset? Är det askorkat att titta på en beggad Polestar 2 tex? Känslan var ju att en Polestar 2 AWD extra allt som stod i hallen var klart billigare än tex en Kia EV6.Finns där någon som vågar köpa Polestar idag så de kan klara sig?
Tänker du på Fisker?
Ja, frågan är väl om Polestar är detsamma som Hongqui eller vad de heter. Tänker att det ändå borde vara lite stabilare nät av serviceställen och sånt.För mig obegripligt att man vågar köpa en bil i samma kategori, leasing är väl en sak. Som snubben som köpte en kinavagn för 1,2(?) miljoner hos Hedin och nu är besviken...
Det kostar på att ligga på topp.
Minskad reduktionsplikt brukar knuffa runt på siffrorna.Märks att det byts ut bilar i samhället nu. Företagsbilarna är hel-el pga lågt förmånsvärde, alla grannarna som har köpt bil senaste 4 åren åker också helel. När tjänstebilarna rullat 3 år så kommer dom ju vanligen ut "för svenssons att köpa till bra pris".
Det har dock bara sålts ungefär 70 fler Teslor än Volvo hel-el i år.
Kollar man tre år tillbaks så ser man hur mycket försäljningen har minskat av diesel framförallt, men även av bensin.![]()
men även hos Mopar så behöver du sannolikt skriva mer än "motor" på beställningen
Tjena!
Nej, jag går in på en hemsida och klickar på köp så kommer den komplett.
Tror det är en bra poäng. Dessutom väldigt vanligt.Fackspråk är sällan samma sak som vardagligt tal. Därför kan det vara bekvämt med helt olika ord, ett för pöbeln och ett mer nyanserat korrekt för insatta. Problemen uppstår när det är överlappning. Som med "motor".
Jag tänker att om Polestar konkar, kommer man kunna hålla liv i bilarna som rullar på ett vettigt sätt och hur påverkas andrahandspriset? Är det askorkat att titta på en beggad Polestar 2 tex? Känslan var ju att en Polestar 2 AWD extra allt som stod i hallen var klart billigare än tex en Kia EV6.
Ja, frågan är väl om Polestar är detsamma som Hongqui eller vad de heter. Tänker att det ändå borde vara lite stabilare nät av serviceställen och sånt.
Ganska märkligt att du tycker att "complete engine" inte är samma sak som motor.Det står med all tydligenhet där
- This complete engine assembly includes a water pump, front sump oil pan, intake manifold with throttle body, fuel injectors and coil packs.
Du får mer än bara motorn, du får också den specificerade kringutrustningen i ett komplett paket.
Motorn kan du köpa här om bara vill ha den.
Mopar Performance Engine Long Block 5.7L - 68409343AA | All Mopar Parts
Shop Mopar Performance Engine Long Block 5.7L - 68409343AA online. Choose All Mopar Parts for its discounted Mopar accessories & save -$239.00. Shop now!www.allmoparparts.com
Jänkarna är bra på det där. Man kan köpa kompletta paket som det här t ex
![]()
BluePrint Engines BLS427SCTK4L7 BluePrint Builder Series LS427/800HP Standard Edition EFI Supercharged Engine and 4L80E Trans Combos | Summit Racing
Free Shipping - BluePrint Builder Series LS427/800HP Standard Edition EFI Supercharged Engine and 4L80E Trans Combos with qualifying orders of $109. Shop Engine and Transmission Combos at Summit Racing.www.summitracing.com
Det betyder inte att växellådan helt plötsligt är en motor, fastän det kommer på samma pall.
Men släpper det här, ni får gärna kalla allt på en bil för motor. Så kallar jag allt på en cykel för styre.
Ganska märkligt att du tycker att "complete engine" inte är samma sak som motor.
Där är vi ju lite knepiga. Jag tror de allar flesta, även hårklyvarna, säger att de bytt till vinterdäck på bilen fast man i 99 fall av 100 byter hela hjulen.
... Men man har ju fortfarande bytt TILL vinterdäck, även om man har andra fälgar :)Där är vi ju lite knepiga. Jag tror de allar flesta, även hårklyvarna, säger att de bytt till vinterdäck på bilen fast man i 99 fall av 100 byter hela hjulen.
Det är så jobbigt när man måste vara språkligt vattentät i allt man säger. "Startade du diskmaskinen?" kanske låter som en oskyldig fråga, men öppnar ju för allehanda feltolkningar och möjliga genvägar.... Men man har ju fortfarande bytt TILL vinterdäck, även om man har andra fälgar :)
Nej, men moderkortet ingår helt klart i datorn.Eller dator / moderkort, ingen skulle kalla ett moderkort för en dator.
Datan menar du? (pekar på skärmen..)Nej, men moderkortet ingår helt klart i datorn.
Det är så jobbigt när man måste vara språkligt vattentät i allt man säger. "Startade du diskmaskinen?" kanske låter som en oskyldig fråga, men öppnar ju för allehanda feltolkningar och möjliga genvägar.
"Laddade du diskmaskinen med all skitig disk och startade den innan du gick imorse?" innebär fortfarande en del luckor med avseende på huruvida man slagit på vattnet och laddat maskinen med diskmedel, men vi har i alla fall undvikit risken att diskmaskinen har kört tom, eller att vederbörande refererar till något som hänt vid ett annat tillfälle.
Man kan konstatera att det ofta är praktiskt att förenkla saker. Vill mottagaren förstå brukar kommunikationen fungera med ganska begränsade ordförråd.
Det påverkar nog väldigt lite, snarare ingenting, på företagsmarknaden. Där är det nog helt och hållet skatteregler och förmånsvärden som styr, och malusen straffar ICE-bilarna ganska rejält.Minskad reduktionsplikt brukar knuffa runt på siffrorna.
Exakt. Väldigt få köper nog nya bilar för egna pengar så som marknaden ser ut idag. Det är leasingbilar där skatten på förmånsvärdet styr vad man väljer. Och då blir det el eller hybrid.Det påverkar nog väldigt lite, snarare ingenting, på företagsmarknaden. Där är det nog helt och hållet skatteregler och förmånsvärden som styr, och malusen straffar ICE-bilarna ganska rejält.
Exakt. Väldigt få köper nog nya bilar för egna pengar så som marknaden ser ut idag. Det är leasingbilar där skatten på förmånsvärdet styr vad man väljer. Och då blir det el eller hybrid.
Vilket också innebär att det kommer vara fortsatt noll värdeminskning på begagnade bensin- och dieselbilar.
Grannen berättade nyligen om prisskillnaden om han hade tagit en hybrid mot en ren elbil. Den var enorm, så det lönade sig inte alls med en hybrid, sen gillar han att "tanka hemma" så han verkar nöjd ändå. Bytte från Volvo-diesel.Det ger också det lite märkliga fenomenet att det är billigare för företag att leasa dyra bilar än billiga.
Nåväl. Den gamla offerten / kalkylen är ju giltig till 1 november, så jag skickade in en beställning. Så det får bli en silvrig...
Grannen berättade nyligen om prisskillnaden om han hade tagit en hybrid mot en ren elbil. Den var enorm, så det lönade sig inte alls med en hybrid, sen gillar han att "tanka hemma" så han verkar nöjd ändå. Bytte från Volvo-diesel.
Så det är därför det bara finns dötrista färger på begagnatmarknaden? Jag skulle betala avsevärt mer för en röd än vit bil. Faktum är att jag har väldigt svårt att ens tänka mig en vit bil. Så galet fult.Silver har alltid bättre restvärde och är lättare att sälja begagnad. Enligt min vän bilskrotaren. Han påminner mig ofta att inte välja något annat, möjligen vitt.
Märkte det också idag. Det är fint med krav på elbil i avtalet, sen har man en för låg tco och Ziklo som verkar göra allt för att inga av de valbara modellerna ska gå in.Alltså, banker och restvärdeskalkyler...
Skickade in en offert på en ID.7 Tourer Pro S Edition den 1 oktober som gick igenom kalkylen hos Ziklo.
Sen ville jag ha en annan färg, så jag skickade in en offert idag på en röd. Den fick avslag.. De har tydligen gjort om restvärdeskalkylen och bilen blir såpass mycket dyrare att den inte längre blir godkänd. Gaah.
Nåväl. Den gamla offerten / kalkylen är ju giltig till 1 november, så jag skickade in en beställning. Så det får bli en silvrig...
Vad blir det då, 2 mil per dag totalt?Har en granne med en X3-hybrid, hon kör till och från jobbet varje dag och laddar för 500-600 kr i kvartalet, mer kör hon inte. Tankar "aldrig". Rätt korkat egentligen att släpa runt på hela den biten av drivlinan.
Fast det vore ju nästan lika korkat att ha ett stort batteri istället.
Då är det värre att hon åker bil alls. Elcykel och bra kläder känns vettigare.Jag vet ju var hon jobbar och det är bara 10 km t.o.r så hon kanske åker till affären ibland med :)
de kollar bara om det är metallic-lack eller inte. problemet var att de har uppdaterat sin restvärdeskalkyl.Silver har alltid bättre restvärde och är lättare att sälja begagnad. Enligt min vän bilskrotaren. Han påminner mig ofta att inte välja något annat, möjligen vitt.
Ja, det är märkligt att de överhuvudtaget har modeller i listorna som man sedan inte får in i kalkylen.Märkte det också idag. Det är fint med krav på elbil i avtalet, sen har man en för låg tco och Ziklo som verkar göra allt för att inga av de valbara modellerna ska gå in.
Vitt som sedan folieras?Silver har alltid bättre restvärde och är lättare att sälja begagnad. Enligt min vän bilskrotaren. Han påminner mig ofta att inte välja något annat, möjligen vitt.
Jag killgissar att förbrukningen går upp minst 25%. Iofs kör man max 80kmh med släp...![]()
Höjd släpvagnsvikt | Volkswagen Sverige
De eldrivna modellerna ID.4, ID.5, ID.7 och ID.7 Tourer är typgodkända för att dra släp. Nu erbjuds möjligheten att i efterhand addera ytterligare 200 kg som maximal släpvagnsvikt för dessa modeller.www.volkswagen.se
ID7an det gäller verkar ha 581km räckvidd, hur kan den bli med släp? Någon som har någon erfarenhet hur pass det lägger till? Tänk hästtrailer typ.
Jag killgissar att förbrukningen går upp minst 25%. Iofs kör man max 80kmh med släp...
Min Q4 ligger på 510+ km WLTP. testade med tomt gallersläp i 18 mil, sedan lastat med ved tillbaka. Fick ladda efter 25 mil, och då var det bra nära tomt. Så hästtrailer, var glad om du kommer 20 mil.![]()
Höjd släpvagnsvikt | Volkswagen Sverige
De eldrivna modellerna ID.4, ID.5, ID.7 och ID.7 Tourer är typgodkända för att dra släp. Nu erbjuds möjligheten att i efterhand addera ytterligare 200 kg som maximal släpvagnsvikt för dessa modeller.www.volkswagen.se
ID7an det gäller verkar ha 581km räckvidd, hur kan den bli med släp? Någon som har någon erfarenhet hur pass det lägger till? Tänk hästtrailer typ.
Min Q4 ligger på 510+ km WLTP. testade med tomt gallersläp i 18 mil, sedan lastat med ved tillbaka. Fick ladda efter 25 mil, och då var det bra nära tomt. Så hästtrailer, var glad om du kommer 20 mil.
Jag är helnöjd med elbil, men för den som kör med släp ofta är det tyvärr inte funkis än.
Edit: För mig som ännu bara har B-kort, och försöker följa de flesta lagar vi har, var det dessutom mycket begränsad tillgång på hyrsläp. Men kör du "typ hästtrailer" har du väl redan BE.
Inte alla laddare är så roliga att använda med släp heller... gäller att ha koll då.Häst och biltrailer men har bara B+ faktiskt, även det börjar bli gränsfall nu eftersom allt blir tyngre och tyngre.
20 mil duger inte så långt, trist.