[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

I vilken annan tråd har någon argumenterat för att köpa elbil för att slippa byta kamrem?
Nu vet jag inte om du jävlas eller det är någon annan problematik som spelar in, men du blev inte sur på mig pga någon diskussion om kamrem utan för att du tror att jag i ett inlägg som inte citerar dig påstår att du inte kan köra 15 mil i sträck eller något liknande.

Lugna ner dig nu.

I vilken annan tråd har någon argumenterat för att köpa elbil för att slippa byta kamrem?
Det var jag som drog upp problem med tidigare bilar där en drabbades av en havererad kamkedja och en annan bil där fläktremmen gick av. Om du tolkar det som att det var enda anledningen till att köpa elbil har du läst in något jag inte skrivit.

varje teknik har sina akilleshälar. att med elbil i praktiken köra omkring med en räckvidd motsvarade 15-20 liter diesel är väl en betydande sådan.

två vänner där detta inte funkat tillfredsställande för deras resmönster går därmed i dagarna tillbaka till laddhybrid. de lär köra större delen elektriskt likafullt:)

men de åker på kamremsbyten...

vi får hoppas på lättare och billigare batterier tills nästa gång de byter bil.

Utvecklingen går ju gradvis framåt också. Men redan idag finns ju bilar du utan problem kör 35-40 mil med utan att behöva tänka på laddning - bara man kan ladda hemma. Och det är inga problem att hinna ladda över nätten.

Jämför med Nissane Leaf som hade 24kWh batteri - det är som en Passat laddhybrid har idag. Å andra sidan så kostar Passat-laddhybriden norr om 700k. Då skulle i alla fall jag titta åt det hel-elektriska hållet..

Hybrid är säkert smart. Det känns bara så fel. Om valet finns så hoppar jag över det steget. Har i så fall hellre en el och en diesel.

När diesel blir förbjudet så hoppas jag det gäller även laddhybrid?

Nu vet jag inte om du jävlas eller det är någon annan problematik som spelar in, men du blev inte sur på mig pga någon diskussion om kamrem utan för att du tror att jag i ett inlägg som inte citerar dig påstår att du inte kan köra 15 mil i sträck eller något liknande.

Lugna ner dig nu.
Nä, jag är bara evinnerligt trött på alla dina feltolkningar; både av mig och av andra. Definitionen av halmgubbe är att hitta på saker som motståndaren aldrig sagt, men argumentera emot det man hittat på. Det är vad du väldigt ofta pysslar med, tyvärr. Tror inte du märker det själv dock.

Nä, jag är bara evinnerligt trött på alla dina feltolkningar; både av mig och av andra. Definitionen av halmgubbe är att hitta på saker som motståndaren aldrig sagt, men argumentera emot det man hittat på. Det är vad du väldigt ofta pysslar med, tyvärr. Tror inte du märker det själv dock.
Ok, du har säkert rätt men nu rörde du ihop saker och ting.
Att påpeka att argumentetationsfel begås på Happy vet jag inte om det är en kamp som går att vinna.
Du kan ju titta på dina egna. Du kallar mig macho-nåt och säger att jag påstår att du sagt nåt. Enbart baserat att du känner dig träffad.
Jag kan se varför du kände dig träffad men nu har jag berättat att det inte var så och dina känslor bevisar inte motsatsen. Hade det varit något elakt eller kränkande hade jag tagit bort det.

Jag syftade som sagt på tidigare diskussioner. Du får tro mig eller låta bli.
Ja, det är säkert fel att hänvisa till gamla trådar utan ordentliga källhänvisningar. My bad.

Ok, du har säkert rätt men nu rörde du ihop saker och ting.
Att påpeka att argumentetationsfel begås på Happy vet jag inte om det är en kamp som går att vinna.
Du kan ju titta på dina egna. Du kallar mig macho-nåt och säger att jag påstår att du sagt nåt. Enbart baserat att du känner dig träffad.
Jag kan se varför du kände dig träffad men nu har jag berättat att det inte var så och dina känslor bevisar inte motsatsen. Hade det varit något elakt eller kränkande hade jag tagit bort det.

Jag syftade som sagt på tidigare diskussioner. Du får tro mig eller låta bli.
Ja, det är säkert fel att hänvisa till gamla trådar utan ordentliga källhänvisningar. My bad.
Nu gjorde du samma fel igen. Jag har aldrig kallat dig macho. Suck.

PS. Jag håller med dig om hybrider. DS.

För att vara tydlig så var alltså

"Det är ingen skillnad för man stannar ändå var 15e mil för att äta"

Inget citat utan en parafrasering av en stor mängd författare och uppfattningar.

Jag påstår inte att någon enskild sagt detta.

Vidare har jag aldrig kört långt med släp. Om man finner detta eller annan körning tröttande så har jag stor respekt för att man stannar och vilar.
Detta gäller oavsett hur långt man kört eller hur långt andra kan köra. Det är inte säkert att alla blir lika trötta.

Det är också väldigt stor skillnad vilken bil man kör. (Och, givetvis hur macho man är 😁)

Jag fan det bara lustigt att det nu helt plötsligt gick bra att köra långt utan släp och att hur långt som är säkert att köra exakt sammanfaller med räckvidden på en Tesla. Med och utan släp.

Om någon kalkylerar med problemfritt ägande i 10-20 av modern bil så önskar jag lycka till. Gäller både diesel och el. Allt är skit. Kamrem är minsta problemet.

Om någon kalkylerar med problemfritt ägande i 10-20 av modern bil så önskar jag lycka till. Gäller både diesel och el. Allt är skit. Kamrem är minsta problemet.

Tror det gäller det mesta efter milennieskiftet. Audin från 2006 som vi hade är exporterad till Polen eftersom det inte var lönt att laga den i Sverige, problem med startspärren (dvs elektronikproblem). Subarun från 2009 är skrotad. Folkan från 2017 lever och rullar i Sverige, Teslan från 2020 är exporterad.

Däremot rullar både Subarun från 1999 och Miatan från 1990 fortfarande.

I snitt verkar bilar i Sverige skrotas när de är 18 år gamla, de verkar tyvärr inte finnas någon information om hur långt de gått då i genomsnitt.

Tror det gäller det mesta efter milennieskiftet. Audin från 2006 som vi hade är exporterad till Polen eftersom det inte var lönt att laga den i Sverige, problem med startspärren (dvs elektronikproblem). Subarun från 2009 är skrotad. Folkan från 2017 lever och rullar i Sverige, Teslan från 2020 är exporterad.

I snitt verkar bilar i Sverige skrotas när de är 18 år gamla, de verkar tyvärr inte finnas någon information om hur långt de gått då i genomsnitt.
Är bilarna skrot här kan dom ju rulla 20 år till i Gaza, Libanon eller Nordafrika annars.

Tror ändå att elbilar är en fluga. Snart köper alla diesel igen 💪

18 år är ändå bra. Det är just elektronikfel jag tänker på främst.

Undrar om 18 år inte kommer att sjunka Snabbt.
Visst, man ser ju på diverse tvprogram på att det går att reparerar gammal bilelektronik om man vill tillräckligt mycket. Med tur kanske det blir en växande industri och priset sjunker

Vanliga bilar kommer det nog finnas reservdelar och community kring, det ser vi rätt tydligt med gamla Volvo och Saab t.ex. När jag köpte äldre bilar så har det varit en faktor i valet av bil, det är otroligt bra om det finns en entustiastcommunity när man vill greja själv.

Kommer bli party för kidsen när en Model 3 kostar 30 papp och det går att roota bilen för att ladda in egen mjukvara som tänjer lite på gränserna!

Vanliga bilar kommer det nog finnas reservdelar och community kring, det ser vi rätt tydligt med gamla Volvo och Saab t.ex. När jag köpte äldre bilar så har det varit en faktor i valet av bil, det är otroligt bra om det finns en entustiastcommunity när man vill greja själv.

Kommer bli party för kidsen när en Model 3 kostar 30 papp och det går att roota bilen för att ladda in egen mjukvara som tänjer lite på gränserna!
Ja, man får hoppas. OpenCar. Ja, just det ska vi kanske inte hoppas...självkörande byggd på source från nighly

Jag ser alla shower på discovery och en riktig kul grej är gubbarna som kan skära till en lämplig vindruta så att den passar en helt annan äldre bil.

Det hade varit kul att elkonvertera också men det verkar helt dött.

Edit. Så länge man bor där plåten försvinner innan motorn är slut så är det ju svårt

Tänker också på alla gubbar i skjul som renoverar eller nytillverkar gamla grejor.

Inte minst han som räknat ut hur man renoverar nån specifik Maserati- komponent och en annan som gör rekond på Ferrariplastknappar som ytan mjuknat på. Ni vet hur gammal plast kan bli. Klibbig.
Slipa, lacka och laserprint. En hel verksamhet byggd ett tillverkningsfel.

Det hade varit kul att elkonvertera också men det verkar helt dött.

Edit. Så länge man bor där plåten försvinner innan motorn är slut så är det ju svårt

Vi har nog olika filterbubblor på youtube, min är full av elkonverteringar :-)

Är tveksam till att konvertera klassiker faktiskt, i alla fall om de ändå mest ska stå sen. Men för att blåsa nytt liv i en äldre bil som man vill köra dagligdags tycker jag det är ballt. Finns ju t.ex. ett par snygga Saab 900 OG-byggen här i Sverige. Nu behöver vi ingen andrabil egentligen, annars hade jag inte varit helt oäven till att knåpa ihop något roligt själv. Nissan Leaf-komponenter tillsammans med ResolveEV gör det rätt simpelt rent elektroniskt.

Men rosten är en fiende helt klart, det finns inte mycket till vettiga objekt.

Vi har nog olika filterbubblor på youtube, min är full av elkonverteringar :-)

Är tveksam till att konvertera klassiker faktiskt, i alla fall om de ändå mest ska stå sen. Men för att blåsa nytt liv i en äldre bil som man vill köra dagligdags tycker jag det är ballt. Finns ju t.ex. ett par snygga Saab 900 OG-byggen här i Sverige. Nu behöver vi ingen andrabil egentligen, annars hade jag inte varit helt oäven till att knåpa ihop något roligt själv. Nissan Leaf-komponenter tillsammans med ResolveEV gör det rätt simpelt rent elektroniskt.

Men rosten är en fiende helt klart, det finns inte mycket till vettiga objekt.
Ok, jag tänkte specifikt på bolt-on kit för tex mx5. Det finns men det verkar minska snarare än öka?

Downey JR hade en kort serie där de bla konverterade en VW bus men det var så klart inte bolt-on.
Ja, jag tyckte inte heller det var ju kul att han förstörde mint classics. Roligare när de fixar vrak.

Nu har jag inte plats att göra nåt sånt oavsett...

Det finns ju en del bolt-on-kit för bland annat gamla bubblor, tror de är helt reversibla om man bryr sig. Bubblor är det ingen direkt brist på trots allt. Men annars finns ju några som bygger om seriemässigt kommersiellt, kostar extrema pengar dock.

Det är bara den, på vintern, smutsiga bakåtkameran och dom repiga fälgarna som jag är missnöjd med. Annars helt nöjd.
Smutsig bakåtkamera har några enstaka bilar löst med mekanik eller spolarvätska. Men de flesta blir smutsiga. Repiga fälgar löser man väl bäst med förarbyte oavsett modell. Testa har väl vettig 360-kamera?
Har du varit nöjd med 3:an är nog en uppdaterad 3:a ett bra val helt enkelt. Om du kan leva utan lyxutrustning som blinkersspak, backsensor, förardisplay/hud och en spak där man väljer om man vill köra framåt eller bakåt.

Med blinkersknappar som flyttar sig så fort man rör ratten. Och som man lätt kommer åt när man inte skall svänga.

Tjena!

Har du provat att köra med knappar på ratten? Det tar typ en dag så har man vant sig och det känns helt naturligt
Jag har inte upplevt att jag inte når knappen nån gång.
Däremot så når man ju inte alltid spaken utan att flytta handen.

Repiga fälgar är extra svårt att undvika på Model 3/Y eftersom de i princip har valt en dimension som ger däcken "stretch" och fälgens kant är det som sticker ut mest med god marginal.

Har aldrig skrapat fälgar på någon annan bil. Jag har löst det genom att gå ner i dimension från 9.5" breda till 8.5" (men med tillräckligt belastningsindex), med samma 255 mm breda däck. Då sitter det rimligt bra tycker jag. Men det är ju inget som man borde behöva göra, har aldrig fått en vettig förklaring till varför de vill ha det så.

Tjena!

Har du provat att köra med knappar på ratten? Det tar typ en dag så har man vant sig och det känns helt naturligt
Jag har inte upplevt att jag inte når knappen nån gång.
Däremot så når man ju inte alltid spaken utan att flytta handen.
Ja, jag har provat, men inte tillräckligt länge. Tror säkert man vänjer sig, men ser fortfarande inte någon fördel i någon som helst situation. Och de jag pratat med som gjort 2000+ mil i sin Highland håller med (med undantag för någon religiös person som hade tyckt att tak var onödigt på familjebilar om Musk sparat in på taken).

Repiga fälgar är extra svårt att undvika på Model 3/Y eftersom de i princip har valt en dimension som ger däcken "stretch" och fälgens kant är det som sticker ut mest med god marginal.

Har aldrig skrapat fälgar på någon annan bil. Jag har löst det genom att gå ner i dimension från 9.5" breda till 8.5" (men med tillräckligt belastningsindex), med samma 255 mm breda däck. Då sitter det rimligt bra tycker jag. Men det är ju inget som man borde behöva göra, har aldrig fått en vettig förklaring till varför de vill ha det så.
Aha det hade jag inte koll på. Tycker många bilar har den typen av problem nuförtiden, kanske är värre med Tesla? Men de kör väl fortfarande med plastsidor a la 80-tal, fult men lätt att byta?

Aha det hade jag inte koll på. Tycker många bilar har den typen av problem nuförtiden, kanske är värre med Tesla? Men de kör väl fortfarande med plastsidor a la 80-tal, fult men lätt att byta?

Fast det är fortfarande en läpp som sticker ut från själva fälgen tyvärr, plastkåpan tar inte smällen.

Ja, jag har provat, men inte tillräckligt länge. Tror säkert man vänjer sig, men ser fortfarande inte någon fördel i någon som helst situation. Och de jag pratat med som gjort 2000+ mil i sin Highland håller med (med undantag för någon religiös person som hade tyckt att tak var onödigt på familjebilar om Musk sparat in på taken).

Tjena!

Alla jag känner som har bilar med den funktionen (det är inte bara Tesla som har det) tycker att det fungerar utmärkt.
Jag tycker att det fungerar utmärkt också och anser att jag alltid har närmare till knappen än spaken.

Jag skrev att förmånsvärdet är subventionerat med 350000. Men det kanske var svårt att förstå?
Om förmånsvärdet är "rätt" satt borde sk personalbilslösningar kosta lika som en privatleasing, för då gör förmånsvärdet att det blir kostnads- och skatteneutralt. Företaget har det kostnadsneutralt och du betalar samma.

Jag har jämfört en del och kan konstatera att om du köper en standardutrustad bil och inte kör enormt långt gör skatteeffekten att det ofta är billigare med privatleasing, alltså att förmånsvärdet är för högt för att bli skatteneutralt. Det gäller även elbilar trots reduktionen.

Min fru, som har rätt till personalbil, kör i dag en privatleasad bil då det är billigare.
Om vi hade betalt mer för samma bil genom ett högt förmånsvärde, hur hade vi då subventionerats av skattebetalarna? Det är en elbil med full reduktion av förmånsvärdet (ja inte alla 350 eftersom den kostar mindre än 700).

Min bild är att förmånsvärdet snarast är för högt på bilar utan denna reduktion, dock inte för den som kör väldigt långt. Och det baserar jag på noggrann jämförelse av olika alternativ.

Sen finns det många avundsjuka som tror att förmånsbilar är nästan gratis, det är de inte (längre).

Jag skrev att förmånsvärdet är subventionerat med 350000. Men det kanske var svårt att förstå?
Förmånsvärdet är inte subventionerat utan nedsatt. Subventionen ligger i skatteeffekten av det nedsatta förmånsvärdet.

Fast, egentligen så läste jag slarvigt så ovanstående är bara en krånglig omväg för att få rätt(-ish).

Om förmånsvärdet är "rätt" satt borde sk personalbilslösningar kosta lika som en privatleasing, för då gör förmånsvärdet att det blir kostnads- och skatteneutralt. Företaget har det kostnadsneutralt och du betalar samma.

Jag har jämfört en del och kan konstatera att om du köper en standardutrustad bil och inte kör enormt långt gör skatteeffekten att det ofta är billigare med privatleasing, alltså att förmånsvärdet är för högt för att bli skatteneutralt. Det gäller även elbilar trots reduktionen.

Min fru, som har rätt till personalbil, kör i dag en privatleasad bil då det är billigare.
Om vi hade betalt mer för samma bil genom ett högt förmånsvärde, hur hade vi då subventionerats av skattebetalarna? Det är en elbil med full reduktion av förmånsvärdet (ja inte alla 350 eftersom den kostar mindre än 700).

Min bild är att förmånsvärdet snarast är för högt på bilar utan denna reduktion, dock inte för den som kör väldigt långt. Och det baserar jag på noggrann jämförelse av olika alternativ.

Sen finns det många avundsjuka som tror att förmånsbilar är nästan gratis, det är de inte (längre).

Hur räknar du då?
Finns inte en privatleasing på jämförbar bil som slår förmånsvärdet på elbil.
På privatleasingen tillkommer dessutom i regel försäkring plus vinterhjul plus fordonsskatten.

Sen är jag den första att tycka att våra förmånsregler är skeva. Har man förmånsbil går det nästan inte att välja annat än en elbil då allt blir dyrare i förmånsvärde. Hade gärna tagit ut en hybrid som har ett listpris som är bra mycket lägre än den elbil jag kör - men det skulle kosta mig alldeles för mycket privatekonomiskt.

Hur räknar du då?
Finns inte en privatleasing på jämförbar bil som slår förmånsvärdet på elbil.
Du tänker fel. Om förmånsvärdet på elbil hade orsakat en skatt som matchar hela privatleasingkostnaden hade ju företaget, som betalar hela kostnaden, tagit en förlust, medan privatpersoner hade betalt motsvarande hela värdet rakt in till skatt. Så kan man inte tänka, då hade Skatteverket varit en enorm vinnare på upplägget.

Jag tänker att upplägget skall vara neutralt.
Jag säger att om företaget låter mig betala deras kostnad genom bruttolöneavdrag, och förmånsvärdet gör att jag går plus minus noll på affären, är skatten rätt. Då har ingen sponsrat min bil.
Och det finns många exempel på bilar där förmånsvärdet äter upp den skillnaden. Jag har jämfört. Noga.
Passerar du över 1500 mil privatkörning per år blir det dock annorlunda.

Sen är vi överens om att det är skevt, just för att förmånsvärdet är för högt satt på andra bilar. Det som kallats subventioner här är alltså en justering så att det blir mer rätt för denna biltypen, snarare en skraffskatt på bensin- och dieselbilar.

Jag äger vår bil och är helt nöjd med det. Men jag tänker mig också att behålla den längre än tre år (annars hade det varit dags att börja titta på något nytt nu..).

Vet inte vilken skit som avses mer än att Jeremy Clarkson ansåg dem tråkiga för 20år sedan, vilket innehöll en del sanning.

Semi-automat lådan var riktigt kass att köra, finns lite andra egendomliga prylar som korkad design av spindelleden på 407 och 508 som gjorde den dyr att byta.

Inget uppseendeväckande enligt mig vad jag kan minnas i förhållande till rasade kamkedjor på Mercedes eller 20papp för att byta spridare stup i kvarten på BMW. VW diesel är väl ingen höjdare heller.

Man får vad man betalar för med en fransos och jag tycker det har varit rätt bra valuta för pengarna. Småbilarna ska man väl inte långpendla med såvida man inte är självskadebenägen, de större bilarna är bra på motorvägen men svårstyrda på parkeringen.

Tänker man åka med däcktjut så är det helt fel bilmärke, men kör man som en normalt funtad människa så är dom helt okej att förflytta sig med.

Med tanke på vilka katastrofala problem många "premium" märken haft på modeller och motorer under samma 10-20-års period så är lutar jag åt att svara ja på din fråga.
Sorry, hade helt missat att svara :(
Ja nä att vara spännande kan man väl inte anklaga dem för. Tycker att man ofta hör saker i stil med kassa att köra, svåra att serva/reparera, mycket rost etc. Har varit mycket Peugeot i min närhet och har väl kommit till samma slutsats som du, en del egenheter men inte mycket större problem än så. Ganska anspråkslösa, men på ett bra sätt.

Hade en 207a som förstabil och den var kanon för att vara vad den var. Ingen rost och startade på två röda trots 15 år och 20k+ mil. Sen fanns det väl inte så mycket som kunde gå sönder... Alla andra Pegor jag kört har också varit trevliga (med undantag för deras SUVar, usch). Inte speciella, men de gör vad de ska utan krångel typ

Du tänker fel. Om förmånsvärdet på elbil hade orsakat en skatt som matchar hela privatleasingkostnaden hade ju företaget, som betalar hela kostnaden, tagit en förlust, medan privatpersoner hade betalt motsvarande hela värdet rakt in till skatt. Så kan man inte tänka, då hade Skatteverket varit en enorm vinnare på upplägget.

Jag tänker att upplägget skall vara neutralt.
Jag säger att om företaget låter mig betala deras kostnad genom bruttolöneavdrag, och förmånsvärdet gör att jag går plus minus noll på affären, är skatten rätt. Då har ingen sponsrat min bil.
Och det finns många exempel på bilar där förmånsvärdet äter upp den skillnaden. Jag har jämfört. Noga.
Passerar du över 1500 mil privatkörning per år blir det dock annorlunda.

Sen är vi överens om att det är skevt, just för att förmånsvärdet är för högt satt på andra bilar. Det som kallats subventioner här är alltså en justering så att det blir mer rätt för denna biltypen, snarare en skraffskatt på bensin- och dieselbilar.
Ja, har man det upplägget med sin arbetsgivare blir det ju inte mycket förmån. :D Ungefär som cykel via arbetsgivaren som diskuterats i andra trådar. En krånglig finansiering bara.
Det normala är ju att man får ett lönepåslag som kompensation för förmånsskatten, inte något avdrag.
Men hela min poäng var hur skev beskattningen är mellan olika drivlinor, vilket gör det omöjligt att välja något annat än elbil. Eller möjligtvis hybrid för en och annan som inte pallar med laddstopp på långresor.
Vilket är precis vad man velat åstadkomma med reglerna.

Tyvärr fuckar det ju upp begagnatmarknaden, eftersom det väller ut 3 år gamla elbilar och hybrider blir andrahandsvärdet på dessa katastrofalt. Så skall man äga en bil privat blir det ju säkrare med ice. Litet utbud=högt pris.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp