Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
om ni har vägarna förbi en mataffär i nordnorge kan jag varmt rekommendera en titt i containern..blev obehagligt lycklig när jag hittade en sån här i somras. Förhoppningsvis funkis till mer än "stangselleri".
Visa bilaga 736080Visa bilaga 736081Visa bilaga 736086Visa bilaga 736083

Monterade den och lite andra roliga grejer i veckan efter att först ha fått styret stulet och sen samma dag lyckas hitta det igen (airtag i ringklockan, just sayin..). Styrdämparen var EJ min idé men shit vad mycket vardagslyxpoäng det är i kombo med centralstöd haha. Rid som vinden och se upp för höstlöven!

Visa bilaga 736084Visa bilaga 736085

Visa bilaga 736082
Perfekt låda!
någon som vet var man får tag på sådana i stor storlek (uppåt 60x40 cm) utan att man behöver ta omvägen via nordnorge?
Vinterns projekt är att bygga om en gammal sliten Cykelkärra för barn till lastvagn. Kapell och sits borta, dit med två såna ordentligt fastsatta så är man hemma.

Visa din Miyata!
Perfekt låda!
någon som vet var man får tag på sådana i stor storlek (uppåt 60x40 cm) utan att man behöver ta omvägen via nordnorge?
Vinterns projekt är att bygga om en gammal sliten Cykelkärra för barn till lastvagn. Kapell och sits borta, dit med två såna ordentligt fastsatta så är man hemma.
Har också letat efter en sån till en lastcykel, men inte hittat något som känns tillräckligt stabilt. Men så har jag inte varit i Nordnorge heller!

Visa din Miyata!
Vad gäller korgar och flak gillar jag den här som sitter på min pendlare. Stadiga stödben som går att justera både till nav eller gaffelfästen halvvägs upp. Hopplöst namn som inte går att söka på ...

Visa din Miyata!
Angående frampakethållare och korg…

Jag älskar å ena sidan att hitta smarta lösningar för att göra något eget snyggt, hållbart och billigt istället för att köpa the Genuine Article. Lika beklämd som jag blir av hur mycket påslag det är på produkter innan de når slutkunden (”en sån här kan väl bara kosta ett par kronor att tillverka, hur f-n kan den kosta xxx kr till kund?!”), lika beklämd blir jag dessutom av hur mycket skräp som bara väller ut ur fabrikerna i **** [och-här-tänker-jag-inte-sktiva-landets-namn-men-vem-som-helst-med-frampakethållaren-påskruvad-på-rätt-håll-vet], fabriker med sannolikt tvivelaktiga förhållanden för både anställda, miljön och what have you, och som oavsett provocerande dålig kvalitet uppenbart är alldeles för billigt. Vi beklagar oss över Kinas dominans samtidigt som vi formligen vältrar oss i en fullständigt vulgär konsumtion av rena skräpet. Vi sitter som flygodugliga sparvkycklingar med näbbarna öppna och låter oss matas med skiten. Jag är för övrigt inte ett dugg bättre själv, ens om jag försöker att agera [det är småländska och betyder ”konsumera”] någorlunda medvetet.

Nåväl, vart var jag på väg? Jo, frågan är väl om inte frampakethållare, givet förstås marknadsmekanismer mm, ändå kostar ungefär vad de är värda, så länge man inte väljer mer premiumbetonade märken vill säga?

Från några hundralappar upp till en tusing för enklare grejer i aluminium. Från tusenlappen och uppåt för ex. Pelagos grejer. Sen 2k och uppåt för Nitto, Surly mfl, eller vad ligger de på?

TLDR: Pelago Commuter verkar uppskattas av alla som jag själv har sett använda dem. Ovanpå det valfri ståltrådskorg. Jag har sett snygga kundkorgar i förnicklad ståltråd, en sån kunde man kanske få köpa loss från någon butik?

Visa din Miyata!
Angående frampakethållare och korg…

Jag älskar å ena sidan att hitta smarta lösningar för att göra något eget snyggt, hållbart och billigt istället för att köpa the Genuine Article. Lika beklämd som jag blir av hur mycket påslag det är på produkter innan de når slutkunden (”en sån här kan väl bara kosta ett par kronor att tillverka, hur f-n kan den kosta xxx kr till kund?!”), lika beklämd blir jag dessutom av hur mycket skräp som bara väller ut ur fabrikerna i **** [och-här-tänker-jag-inte-sktiva-landets-namn-men-vem-som-helst-med-frampakethållaren-påskruvad-på-rätt-håll-vet], fabriker med sannolikt tvivelaktiga förhållanden för både anställda, miljön och what have you, och som oavsett provocerande dålig kvalitet uppenbart är alldeles för billigt. Vi beklagar oss över Kinas dominans samtidigt som vi formligen vältrar oss i en fullständigt vulgär konsumtion av rena skräpet. Vi sitter som flygodugliga sparvkycklingar med näbbarna öppna och låter oss matas med skiten. Jag är för övrigt inte ett dugg bättre själv, ens om jag försöker att agera [det är småländska och betyder ”konsumera”] någorlunda medvetet.

Nåväl, vart var jag på väg? Jo, frågan är väl om inte frampakethållare, givet förstås marknadsmekanismer mm, ändå kostar ungefär vad de är värda, så länge man inte väljer mer premiumbetonade märken vill säga?

Från några hundralappar upp till en tusing för enklare grejer i aluminium. Från tusenlappen och uppåt för ex. Pelagos grejer. Sen 2k och uppåt för Nitto, Surly mfl, eller vad ligger de på?

TLDR: Pelago Commuter verkar uppskattas av alla som jag själv har sett använda dem. Ovanpå det valfri ståltrådskorg. Jag har sett snygga kundkorgar i förnicklad ståltråd, en sån kunde man kanske få köpa loss från någon butik?
"Ska bara bära ut till bilen, kommer strax tillbaks" kanske funkar😉😉

Visa din Miyata!
Jag kör Pelago-rack med Granitkorg som jag kapat lite för att få den lägre. Tillräckligt stadigt för att frakta hem en liten men tung gitarrförstärkare iaf, det hade jag nog inte vågat med vanligt canti-monterat rack.

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Miyata Ti. 12 500kr.
IMG_5482.jpeg

Jäm för det med era om byggda cyklar med Miyata logga.

Visa din Miyata!
IMG_5868.jpeg

Hej jag har problem :)

Dags att börja skissa på valleyrunnern.

Har ett Soma dream high rise styre som jag tror skulle kunna passa?
Löst ett par XT vbromsar med handtag

Ska inte ha skärmar, vill ha stora däck

Tänkte flytta över 1x vevpartiet från on/offen till det här bygget och sätta 2x på on/offen. Men vet inte vad man ska ha för utväxling? 44t klingan känns inte som den kommer användas så mycket. Men 32t känns också lite liten?

Visa din Miyata!
Visa bilaga 736224

Tänkte flytta över 1x vevpartiet från on/offen till det här bygget och sätta 2x på on/offen. Men vet inte vad man ska ha för utväxling? 44t klingan känns inte som den kommer användas så mycket. Men 32t känns också lite liten?
Tycker det handlar om vad man ska göra, har inte något behov av de lättare växlarna om jag typ ska pendla eller så, men ska jag köra barn i cykelsadeln (eller korg) och typ bikepacka med en jävla massa packning så tycker jag 32 kan funka. Vassego för icke-svar.

Visa din Miyata!
Tycker det handlar om vad man ska göra, har inte något behov av de lättare växlarna om jag typ ska pendla eller så, men ska jag köra barn i cykelsadeln (eller korg) och typ bikepacka med en jävla massa packning så tycker jag 32 kan funka. Vassego för icke-svar.
Samma svar från mig. Ska man dra tungt så är 32t bra. Jag har 34t på en vardagscykel som ibland handlas med, körs barn i stol med osv. Alldeles lagom.

Visa din Miyata!
Samma svar från mig. Ska man dra tungt så är 32t bra. Jag har 34t på en vardagscykel som ibland handlas med, körs barn i stol med osv. Alldeles lagom.
Jag var så himla kaxig när jag byggde min cross. ”34T bak, när ska jag använda den? Höhö.”

Sedan cyklade jag en runda med förkylning i kroppen och riktiga cyklister som sällskap.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 736224

Jag instämmer med övriga som har svarat. Det beror mycket på hur, var och vad du kör.

På Tuppgöken kör jag 1x med 36T och 11-32 kassett. Det funkade bra tills jag fick på ett par Réne Herse-däck som var så löjligt snabba att jag trampade ur så fort det var plant och slätt. Sen löste jag just det problemet med att tappa klippet i benen, men det är en annan femma.

Övriga cyklar som jag har är antingen begränsade i omfång men med förhållandevis låg utväxling, eftersom jag mest kör på stökiga vägar i kuperad terräng, eller med original 3x i behåll. Antingen rentav original 3x7, eller om jag har känt mig lyxig original 3x fram och hypermodernt 9-delat bak.

Senast igår kväll körde jag en rapp tur med grova (dvs långsamma) däck på grovgrusade (dvs långsamma) skogsvägar och mycket upp och ner. Då använde jag allt jag hade på original 3x7, från lägsta växeln (gissar på 28-28) till den högsta (gissar på 48-11).

TLDR: Om jag hade byggt 1x idag så hade jag nog valt 36T, möjligen 38.

PS. Soma Dream Hi Rise är fina!

Visa din Miyata!
Känns som att man skulle hittat en 28/38 dubbel eller liknande, tänker att jag vill kunna slänga på lite packning eller gneta på i lite backar med ob/offen. Men valley runnern får väl bli lite snabbare!
får kolla lite vad man kan tänkas hitta i lådorna!

Jag har svaga ben, men vill ändå kunna ha lite fart. Känns som en dålig kombination 🤓

PS. Soma Dream Hi Rise är fina!
Mycket fina! Inte provar något med så pass mycket backsweep ännu. Har alltid gett mig vid 20° så det ska bli intressant

Visa din Miyata!
Känns som att man skulle hittat en 28/38 dubbel eller liknande, tänker att jag vill kunna slänga på lite packning eller gneta på i lite backar med ob/offen. Men valley runnern får väl bli lite snabbare!
får kolla lite vad man kan tänkas hitta i lådorna!

Jag har svaga ben, men vill ändå kunna ha lite fart. Känns som en dålig kombination 🤓

Mycket fina! Inte provar något med så pass mycket backsweep ännu. Har alltid gett mig vid 20° så det ska bli intressant
Byggde en vardagscykel häromveckan. Har 1X med 42T fram och typ 11-30 bak. Åttadelat. Den känns ärligt talat lite underväxlad för vanlig cykling. Ska du köra en del planmark skulle jag inte sätta på ett (två?) för litet kedjedrev, det är rätt trist att bara vispa omkring, tänker jag.

Visa din Miyata!
IMG_4151.jpeg

På den här bilden ser det iaf ut som att någon mer i familjen ser storheten i lila dimman men bilder kan bedra. Funkar fint som hundrastningsmaskin också 💜

Påväg på posten är grejer för uppgraderingar med delar från västeråscykeln och lite frampakethållare etc, mekskola ute hos LWB stundar 👍

Hur lång leveranstid brukar det vara från bike-components.de?

Visa din Miyata!
11-36 x 46 på min föredetta 26"-pendlare var nära bra. 44t fram hade blivit helbra. På asfalt.

1x + granny konceptet som PLP förespråkar är nog funkis.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 736657
På den här bilden ser det iaf ut som att någon mer i familjen ser storheten i lila dimman men bilder kan bedra. Funkar fint som hundrastningsmaskin också 💜

Påväg på posten är grejer för uppgraderingar med delar från västeråscykeln och lite frampakethållare etc, mekskola ute hos LWB stundar 👍

Jag har fått grejer från dem på ca tre dagar.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 736657

Fint att du matchat selen med cykeln. 💜

Visa din Miyata!
Plast kan ju funka, jag sportade en läskback förut och såna lär väl överleva mänskligheten. Hopfällbara varianter känns dock sällan hållbart, men men, klart det kan vara smidigt. Börjar genast fantisera om en superhållbar, superlätt fällbar stålvariant.

Eller så bara följer man mallen.
Visa bilaga 736813
Hör vad du säger...

Bilagor

• PXL_20241027_071828959.jpg
    PXL_20241027_071828959.jpg
    1.4 MB · Besök: 74
Visa din Miyata!
Jag hittade en plastback från någon industri/lager (sådan grå) som legat ute i skogen i många år men var helt oberörd. Så all plast är inte lika känslig för uv :) men Biltemas var!

Visa din Miyata!
Awright gott folk.

Det är november, nationer har valt sina presidenter, korna har skjutsats hem och stallats in för vintern…
IMG_5421.jpeg

…och solrosorna som tappert blommade för Ukraina…

IMG_5086.jpeg

…har förvandlats till fågelfröautomater i väntan på att en ny vår ska komma.

Som hugsvalelse i detta dystra vill jag påminna om att likt våren är evigt ny så blir det också nya Miyata-häng på Veloform.

Boka därför in 30 november - som alla vet själve föreståndaren Anders namnsdag - och pumpa upp din fina Miyata så ses vi på Veloform kring 11-kaffet.

Om vädret ser hyfsat ut klämmer vi rentav in en cykeltur genom asfaltsdjungeln mellan kaffet och lunchen!

Väl mött, country lovers!

Visa din Miyata!
Awright gott folk.

Det är november, nationer har valt sina presidenter, korna har skjutsats hem och stallats in för vintern…
Visa bilaga 736872

…och solrosorna som tappert blommade för Ukraina…

Visa bilaga 736873

…har förvandlats till fågelfröautomater i väntan på att en ny vår ska komma.

Som hugsvalelse i detta dystra vill jag påminna om att likt våren är evigt ny så blir det också nya Miyata-häng på Veloform.

Boka därför in 30 november - som alla vet själve föreståndaren Anders namnsdag - och pumpa upp din fina Miyata så ses vi på Veloform kring 11-kaffet.

Om vädret ser hyfsat ut klämmer vi rentav in en cykeltur genom asfaltsdjungeln mellan kaffet och lunchen!

Väl mött, country lovers!
Siktar på att komma! Tidigare än kl två denna gång 😊

Tillbaka
Topp