[OT] Varje höst väcks mitt habegär...

Purister må få slaganfall men nära att klicka på beställningsknappen på denna Marine Master "hommage", inte för att jag behöver ett armbandsur till men för knappt 1500:- med frakt rycker det i fingret. ;)

Visa bilaga 731582

Visa bilaga 731584

Visa bilaga 731583

Tycker egentligen att den svarta är snyggare men då blir det lite för likt min Turtle?
Nästan en månad senare kom ett meddelande från tullen/postmord att de vill ha 230kr i importmoms plus 100kr för besväret... Får väl se om uret är värt ~1800kr när den väl kommer fram. =)

Med några dagar till godo till en hel månad så dök uret upp!

Klart nöjd, armbandet känns inte lika högkvalitativ som resten men klart okej. Känns som ett något tyngre armband skulle skapa bättre balans på armen.

IMG_20241105_121712536_HDR.jpg

I rampljus inomhus ser den nästa svart ut och "bezel ring":en ser nästan blågrön ut.

Senast ändrad:
Med några dagar till godo till en hel månad så dök uret upp!

Klart nöjd, armbandet känns inte lika högkvalitativ som resten men klart okej. Känns som ett något tyngre armband skulle skapa bättre balans på armen.

Visa bilaga 736666

I rampljus inomhus ser den nästa svart ut och "bezel ring":en ser nästan blågrön ut.
Jag har en rätt larvig fråga i detta forum. Visar uret rätt tid? Hur mycket missvisning blir det per vecka och månad?

Jag har en rätt larvig fråga i detta forum. Visar uret rätt tid? Hur mycket missvisning blir det per vecka och månad?
Inte haft så länge men den verkar gå plus några sekunder per dygn, denna är ju lite jobbigare att reglera (misstänker jag) då urverket måste tas ut på "ovansidan" s.a.s.

Jag har inget instrument att kalibrera med så den blir omständligt att justera "manuellt". =)

Seiko NH35A urverk.

Senast ändrad:
Hittade en sådan här liggande i botten av en skräppåse under tömning av farsans lägenhet. Boettlocket låg bredvid och tätningen var trasig. Nu lämnad till urmakare för batteribyte och ny packning.

IMG_6499.jpeg

Även en blind höna kan finna ett korn armbandsur.

Med vänlig hälsning,

//Största hycklaren på Happy

Senast redigerad av en moderator:
Hittade en sådan här liggande i botten av en skräppåse under tömning av farsans lägenhet. Boettlocket låg bredvid och tätningen var trasig. Nu lämnad till urmakare för batteribyte och ny packning.

Visa bilaga 736716

Även en blind höna kan finna ett korn armbandsur.

Med vänlig hälsning,

//Största hycklaren på Happy
Bär endast tidiga digtalur (1972-82) men är ju en sucker för Certina oavsett. Farfar bar en och han hade stil.

Inte haft så länge men den verkar gå plus några sekunder per dygn, denna är ju lite jobbigare att reglera (misstänker jag) då urverket måste tas ut på "ovansidan" s.a.s.

Jag har inget instrument att kalibrera med så den blir omständligt att justera "manuellt". =)

Seiko NH35A urverk.
Som sagt lite meckigare...

Tjena!

Har gått och dragigt mig länge, nu ska tyvärr vår lokala urmakare stänga den butiken och då blev det 30% utförsäljning på allt så nu blev det köp. Rätt bra timing med tanke på att min gamla 7002:a packade ihop helt för ett tag sedan och min CWC råkade ut för en pinsam död pga klantarsle som snorklade med halvt öppen krona

20241130_190718~2.jpg

Tjena!

Har gått och dragigt mig länge, nu ska tyvärr vår lokala urmakare stänga den butiken och då blev det 30% utförsäljning på allt så nu blev det köp. Rätt bra timing med tanke på att min gamla 7002:a packade ihop helt för ett tag sedan och min CWC råkade ut för en pinsam död pga klantarsle som snorklade med halvt öppen krona

Visa bilaga 740790
Fin!
Och trist med 7002. Av klart egenintresse, har du koll på om det går att byta urverk i den om det skulle vara så? Känner att det skulle vara skönt att ha en plan b om jag skulle hamna där.

Fin!
Och trist med 7002. Av klart egenintresse, har du koll på om det går att byta urverk i den om det skulle vara så? Känner att det skulle vara skönt att ha en plan b om jag skulle hamna där.

Tjena!

Inga större problem, mest att jag inte orkat dra ut handen ur röven och beställa ett nytt..

Slog till på denna quartz från Timex. Black friday gav 30% rabatt. € 97 totalt. Väldigt nätt och lätt på handen.
Utseendemässigt mkt nöjd.
Den har dock ingen quickset på datum... så det blir ett fasligt snurrande för att ändra datum. Armbandet är "vegan leather" så det byter jag nog framöver men just nu sitter den perfekt under skjortärmen.
1733735242677.png

Slog till på denna quartz från Timex. Black friday gav 30% rabatt. € 97 totalt. Väldigt nätt och lätt på handen.
Den har dock ingen quickset på datum... så det blir ett fasligt snurrande för att ändra datum. Armbandet är "vegan leather" så det byter jag nog framöver men just nu sitter den perfekt under skjortärmen.
Visa bilaga 741998
Riktigt snygg!

Med den designen är veckodag och datum avgörande för helheten. Men av praktiska skäl föredrar jag utan för många komplikationer eftersom jag roterar på flera klockor. Det räcker att ställa tiden.

Visa bilaga 741998
Blått är flott! Mitt första armbandsur hade en liknande blå urtavla och jag har sedan dess alltid tyckt det är den snyggaste färgen :)

(datumvisningen brukar man ändå inte palla att hålla koll på och ändra efter tag)

Visa bilaga 741998

Tjena!

Svårt att slå Timex när det gäller design för pengarna.
Jag är barnsligt förtjust i denna:

4967_TX_TC24_flatlay_background_mobile_TW2W51600.jpg

De mindre tavlorna antar jag är sekunder, minuter och timmar, men vad använder man den yttre ringen till?
Det är en "hastighetsmätare". Tar du tid (7-60 sek) på en teststräcka som är x lång så kan du avläsa hastigheten x/h där sekundvisaren stannar.

Enklaste exemplet är om man har en teststräcka på 1 km. 30 sekunder betyder då 120 km/h. 15 sekunder 240 km/h osv. Vanligt på kronografer.

EDIT: Länk som förklarar det bättre https://en.wikipedia.org/wiki/Tachymeter_(watch)

/J

Jag vill köpa ett svart skinnband till denna klocka. Någon som har tips på internetbutik där man hittar ett som inte känns plastigt och där ytan inte spricker efter några månader?
Hirsch brukar vara bra grejer.

Tjena!

Tog inte lång tid innan jag var tvungen. Länken som följer med håller hög nivå för pengarna med sina solida ändlänkar m.m. Det är väl bara spännet som är lite väl enkelt kanske.
Till min förvåning så upptäckte jag att det är lugholes på klockan, intressant att jag inte noterade förens idag.
Dock lite slitet band, tror det har tio år på nacken. Får beställa lite nytt från singularstraps, ett gäng Nato Super är klockan värd.

1000009842.jpg

Tjena!

Tog inte lång tid innan jag var tvungen. Länken som följer med håller hög nivå för pengarna med sina solida ändlänkar m.m. Det är väl bara spännet som är lite väl enkelt kanske.
Till min förvåning så upptäckte jag att det är lugholes på klockan, intressant att jag inte noterade förens idag.
Dock lite slitet band, tror det har tio år på nacken. Får beställa lite nytt från singularstraps, ett gäng Nato Super är klockan värd.

Visa bilaga 742948
Reklamationsavdelningen kommer att höra av sig till dig inom kort.

Tillbaka
Topp