Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det blir nog dyrare än en ny gaffel?Okej låter ju bra då får ringa runt till lite verkstäder som tänkas kan ta ett sånt jobb
Det där är ju ingen gaffel.
Tänker att det borde vara lätt löst mot några kanellängder hos någon som har en TIG svets.
Fördelen i detta fall är ju att det är grövre gods.
Var i landet håller du till?
Sant!Det där är ju ingen gaffel.
Tänker att det borde vara lätt löst mot några kanellängder hos någon som har en TIG svets.
Fördelen i detta fall är ju att det är grövre gods.
Var i landet håller du till?
Blir så svårt att betala in lite fikabröd till fogden när det är dags för deklarationen.Sant!
Dock är ju inte fikabröd erkänd valuta.
Tycker du inte om barkis?
Utmätt/proppmätt godsBlir så svårt att betala in lite fikabröd till fogden när det är dags för deklarationen.
Den här legenden om kanellängder är underbar. Vem fan utför något arbete för fika? Tjänar folket på verkstaden annars multum och vill göra lite gott?
Ingen aning men kan ju iofs kolla upp det.Har inte Cannondale livstids ramgaranti? Har en Trail 2:a jag också.
Jag tänker mig att jag har det relativt förspännt som egenföretagare (tja, jag stämplar ju nu...). Men om någon vill att jag ska reda ut deras pappersarbete så kommer fakturan...Vetelängder har gjort underverk...
Säg såhär: någon kommer in med ett roligt projekt, du vill hjälpa personen med. Jag tjänar pengar så jag klarar mig. Jag har alltså inte ett behov att kräma en pensionär på 200kr för att fixa handtaget på hans rullator, eller korta lyftoket till hans sänglyft. Inte heller behöver 14-åringen med rasat cross-bakhjul betala 900+moms för en timme i svetsverkstan och svarven. Min chef tjänar ännu mer och har inget emot att firman har ett gott rykte på byn. Det handlar så att säga inte om veteländen, det handlar om att man kan hjälpa medmänniskan, och medmänniskan kan bjuda på lite fika.
Lite så det är, någon annans skitjobb gör man ju inte för en vetelängd, utan det får ju vara ett jobb man "gärna" gör.Jag tänker mig att jag har det relativt förspännt som egenföretagare (tja, jag stämplar ju nu...). Men om någon vill att jag ska reda ut deras pappersarbete så kommer fakturan...
jag har gjort måååååånga fikabrödsjobb i de yrken jag jobbat i genom åren men de är oxå vanligvis till såna som man märker inte har de fett i kassanDen här legenden om kanellängder är underbar. Vem fan utför något arbete för fika? Tjänar folket på verkstaden annars multum och vill göra lite gott?
det läser jag som att det bara gäller chainstays på heldämpade. din är en hardtail?Ingen aning men kan ju iofs kolla upp det.
Enl deras hemsida gäller det i 5år för chainstays min är väl 7 år
"Swing Arms, Chainstays, Seatstays, and Shock Links of Full Suspension Frames: Five years from original retail purchase."
Vetelängder har gjort underverk...
Säg såhär: någon kommer in med ett roligt projekt, du vill hjälpa personen med. Jag tjänar pengar så jag klarar mig. Jag har alltså inte ett behov att kräma en pensionär på 200kr för att fixa handtaget på hans rullator, eller korta lyftoket till hans sänglyft. Inte heller behöver 14-åringen med rasat cross-bakhjul betala 900+moms för en timme i svetsverkstan och svarven. Min chef tjänar ännu mer och har inget emot att firman har ett gott rykte på byn. Det handlar så att säga inte om veteländen, det handlar om att man kan hjälpa medmänniskan, och medmänniskan kan bjuda på lite fika.
Fått saker tillverkade på nån praktisk gymnasielinje för en påse bullar. Men det har väl sin grund i att det är jobbigt att fakturera privatpersoner för 30min svetsande på släpets baklucka typ.Den här legenden om kanellängder är underbar. Vem fan utför något arbete för fika? Tjänar folket på verkstaden annars multum och vill göra lite gott?
EditSant!
Dock är ju inte fikabröd erkänd valuta.
Är det inte en hobbyverksamhetEller pengar.
Nästa person som kommer in i min verkstad med fikabröd jagar jag ut med fälgkorset.
Självklart är det så. Eftersom det verkar svårt att förstå för akademikerna så får vi måla upp en bildJag vill hävda att det bygger på att man "känner" nån som gör jobbet.
Självklart är det så. Eftersom det verkar svårt att förstå för akademikerna så får vi måla upp en bild
-Conny, ni har ju TIG på firman?
-Jooo
-Får jag låna den
-Neeej
-Kan du svetsa min ram på din lunchrast?
-jooo
-vad ska du ha för det?
-kom förbi med en vetelängd så löser vi det
Om Carl-Philip svänger förbi en okänd mekanisk verkstad på sin stål SS med läderportfölj på pakethållaren så kanske det blir svårt att få till en dialog.
mycke beror oxå på hur man ställer frågan om de man behöver hjälp med jag har fått hjälp även i sthlm med div mindre prylingar för en påse fikabrödMen i exemplet pekar det mesta på att personerna ifråga redan känner varandra - en kompis som gör en kompis en tjänst, inget konstigt med det.
Problemet är att läser man happy kan man lätt tro att 1) alla svetsjobb är tämligen enkla och gjorda på max en kvart 2) alla svetsare mest är sysslolösa och väntar på att då in udda jobb 3) det kryllar av verkstäder med svetsare som inte hellre gör annat än att vara en god medmänniska.
I Stockholm i alla fall har jag sällan sett en sån medmänsklighet att vetelängd räcker för att få något vettigt utfört av en yrkeskunnig. Tror snarare man får fälgkorset efter sig a la Raggamuffin :)
Alternativt:
"Amen det där är snabbt gjort, klart jag fixar det, kom vid 16 och hämta....
- Så där har du prylen, det blir 2700 kr...."
Conny du som har svetsfirma behöver hjälp med att svetsa bilen. - jag fixar det eftersom du Kalle är snickare och jag behöver hjälp mer altan. Deal? YesSjälvklart är det så. Eftersom det verkar svårt att förstå för akademikerna så får vi måla upp en bild
-Conny, ni har ju TIG på firman?
-Jooo
-Får jag låna den
-Neeej
-Kan du svetsa min ram på din lunchrast?
-jooo
-vad ska du ha för det?
-kom förbi med en vetelängd så löser vi det
Om Carl-Philip svänger förbi en okänd mekanisk verkstad på sin stål SS med läderportfölj på pakethållaren så kanske det blir svårt att få till en dialog.
Det kan gå att reparera på annat sätt än med svetsning, en god vän till mig reparerade sin kraschskadade aluram med kol/glas-fiberförband. Den reparationen höll i många år, så länge han hade kvar ramen faktiskt.har man en Specialized, Giant, Cannondale, Trek eller nåt annat massproducerat så kan man räkna med att det är 6061 och inte rimligt att reparera i praktiken.
Jag sökte lite på ämnet och fick fram dettaDå det gäller laga aluminium-ramar med svetsning säger min lekmanna-kunskap att om det är 6061-legering, vilket de flesta ramar från stora tillverkare är, då blir det besvärligt. Då måste man värmebehandla materialet i en ugn efter man svetsat för att materialet ska återfå styrkan, och så vitt jag vet går det inte göra lokal värmebehandling. Så det görs normalt bara vid masstillverkning där man skickar in hela omålade ramen i stora ugnar.
Vissa mindre tillverkare gör dock cyklar i 7020 eller 7005-legering, och det kräver ingen värmebehandling efteråt, men har man en Specialized, Giant, Cannondale, Trek eller nåt annat massproducerat så kan man räkna med att det är 6061 och inte rimligt att reparera i praktiken.
Hehe hoppas cykelns livslängd, han sa att med förstärkningarna så är den starkare där än på den hela original sidan. Var ute nyss någon timme och det kändes bra iaf./poll "Hur länge kommer ramen hålla" "1d" "1v" "1mån" "1år"
Hehe hoppas cykelns livslängd, han sa att med förstärkningarna så är den starkare där än på den hela original sidan. Var ute nyss någon timme och det kändes bra iaf.