Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

ISP monterat fram nu får se hur det ser ut i verkligheten ,plus en på termometern men frost på bilen….
IMG_1212.jpeg

Senast ändrad:
Fick bli tunnelbana. Har inte bytt till vinterdäck och tyckte vädret såg lurigt ut med fuktig mark och temperatur kring nollan. Bitvis väldigt halt på väg till tunnelbanan.

Fick bli tunnelbana. Har inte bytt till vinterdäck och tyckte vädret såg lurigt ut med fuktig mark och temperatur kring nollan. Bitvis väldigt halt på väg till tunnelbanan.
Samma här. Väldigt halt bitvis när jag gick med hunden imorse i förorten och tog det säkra före det osäkra. Sedan ser det såklart torrt och fint ut inne i stan när man kommer fram så man ångrar sig direkt... Men det kommer fler kalla mornar man får cykla tänker jag.

bytte till vinterdäcken igår för att få det gjort, förutom att de går lite trögt så har de också en relativt platt profil(conti contact spike 240) så cykeln känns lite bångstyrig,

men ändå nöjd att jag fick tummen ur, brukar annars sluta med ett pendeluppehåll i samband med övergången.

Jag fick lite ångest i slutet av förra veckan när det började rassla lite dubbdäck omkring en på cykelbanorna. Men nu börjar insikten även komma för mig… Några dagar till klarar en sig nog…

Ont i ryggen och vidrigt seg i benen.. Baksmälla från den intensiva innebandyn igår.. Gick därför riktigt långsamt till jobbet idag. Men jag kom fram och jag överlevde!

Smart, det var lite hmmm "halvlynnigt", jag cyklar ju rätt sent vilket oftast underlättar men hade ett par partier som var mycket hala. Tror det var avsevärt värre för de "duktiga" som cyklade hemifrån tidigare (@simson med flera 🙂). Man får nog vara fokuserad på hemturen också och ikväll är det väl tyvärr dags att skifta.

Iofs inte alla som verkar uppleva det som dramatiskt, jag blev omcyklad av en raceryklist i rejäl hastighet på vad som såg ut vara 25 mm däck, jag kände mig måttligt motiverad av att ta upp jakten. 🙂 Själv är jag lite feg, oavsett är den första perioden av halka väldigt lynnig då det är lätt att missbedöma hur halt det är, syns inte alltid. Att ta det lugnt i kurvor är väl en strategi som oftast fungerar, är det riktigt halt och man har slicks kan man dock få släpp ändå.

Senast ändrad:
Glittrade en hel del på asfalten på broar och nära vatten så jag tog det lite piano. Var lite extra försiktig eftersom det är första gången jag pendlar på frostvägar med smalt styre och smala däck.

Cyklade hemifrån vid 6:30 rycket och det var riktigt halt på några ställen. Framförallt kändes avsaknaden av friktion då det rullade betydligt lättare med GK SK. Får nog bli dubbdäck imorgon.

Visa bilaga 737864Från förortsfacebookgrupppen. Flera andra som också gått omkull på samma ställe. Tur att hennes hövding löste ut.
Rondellen i Axelsberg är ju inte att leka med. Har flera ggr noterat att det varit blixthalka där trots att övriga rondeller inom några hundratals meter radie varit problemfria. Cyklister som kommer från Västertorp eller Mälarhöjden har dessutom ofta rätt bra fart när dom kommer in i rondellen.

Pga spårvägsbygget så är delar av cykelbanan längs Dag H väg avstängd och vägen upp mot lastbilen, dit jag ska, är nyanlagd sedan några dagar. Den korsningen är inte kul runt 17, då det kommer folk från alla håll, många utan lyse (och broms?).
korsning.png

Senast ändrad:
Eftersom denna gubbe inte cyklade igår så har han heller inte bytt till dubben. Så tackar som frågar, mina ickedubb rullade som vanligt.
Men det kryper närmare. Nästa vecka ser ut att få minusgrader på nätterna. Det är en stark signal att skifta. Tar beslut under helgen hur det blir.

Jag tror dig. Jag tar det framförallt väldigt lugnt. Vet inte hur den här cykeln uppträder när det är halt, och vill inte upptäcka det i hög fart. Blir det blixthalka eller snöstorm innan dubbdäcken är på så blir det Uniten till jobbet. Då får jag lite extra träning på köpet, då endurodäcken har inbyggd motvind.

Nu när har jag fått mina hjul från Farsports så jag kan omgöra Paralanerns medföljande hjul till vinterhjul till pendlarn. Iaf bakhjulet, för framhjul med dubbdäck har jag redan. Det blir dubbfritt bak, sånt där vinterdäck från conti. Rörigt? Ja, jag lär röra till det på nåt sätt. Det har ju aldrig hänt förr.
Väderprognosen onsdag- torsdag nästa vecka ser spännande ut. "Osäker" Isgata på torsdag morgon? Säkert falskt alarm, som så ofta.

Pendlingen? Inget att rapportera. Blir långpendling hemåt.

Orkade inte slänga på dubb igår, imorse var jag nöjd med det men satan vad segt det är efter att inte ha rört sig på två veckor.

Bytte framdäcket till dubbat igår kväll. JÄVLAR så bra det gick imorse, då jag kände mig som stålmannen. Stravasilver i Dalkarlsbacken, där jag även swischade förbi en stackare som förmodligen var i samma form som jag själv för fyra månader sen. Uppför backen längs Enköpingsvägen efter Hallonbergen blev det PR och Stravaguld. (En lirare på typ gravel cyklade om mig i backen. Precis efter, innan busshållplatsen stannade han och hängde över staketet vid sidan och flåsade rejält. Var riktigt nöjd då, men så här i efterhand hoppas jag att det inte var ett sjukdomsfall) Jag skrev in "changed to studded tires" som kommentar i Strava och dess AI trodde att min snabba pendling förmodligen berodde på dubbdäcken. 😁
Svinkallt om händerna dock.

Efter alla rapporter jag läste igår om hal morgonpendling satte jag på vinterdäcken på vardagshärket (cx), Conti top contact friktionsdäck, 559*50 på billiga tunga hjul, det var ju klart onödigt imorse, men det går iallafall lika tyst som på sommarsulorna, och därmed känns det inte som någon större skillnad. Vinden gjorde nog mer, plus och minus.
Det är kul att ligga i massiva cyklist-tåg på väg in i stan på morgonen! Yay cyklister!

Senast ändrad:
Vet inte om hon lever, men på 70-90-talet så cykelpendlade en sjuksköterska på Gotland 7 mil på en vanlig damcykel. Hon bodde med sin mamma i Klintehamn och jobbade natt på lasarettet i Visby.

Har verkligen varit helt suveränt pendlingsväder denna vecka. Inte hoppat på stressbolletåget än och bytt till dubbat. Kanske nästa vecka...
På hemvägen igår sköt framdäcket mitt i allt ut några droppar gucka. Minns inte att jag (sett)/cyklat över glas eller liknande. Tätade lyckligtvis rätt snabbt. Var väl ca 3-4 grader så imponerande av Stans.
Förutom det verkar jag ha slarvat bort min tunna hjälmmössa. That sucks.

Konstigt.

-4C och jefla halt i morse. (Skulle vara +3 enl. SMHI)
Sen säkert +4 när jag kom fram och jag blev rejält svett/varm de sista fem km.

Hursom, kan vara säsongens sista cykelpendling nu. Snö utlovas tills nästa vecka.
Om det inte kommer något väder-undantag så hörs och syns vi i den här tråden i mars/april nästa år.

Ni som kör året om. 💪
Ha en fin vinter !

Vet inte om hon lever, men på 70-90-talet så cykelpendlade en sjuksköterska på Gotland 7 mil på en vanlig damcykel. Hon bodde med sin mamma i Klintehamn och jobbade natt på lasarettet i Visby.
Tänker på min farmor. Pendlade Vintrosa-Örebro på damcykel på 60-talet.

Här sitter jag på min fina grusräcer med funktionskläder och känner mig sportig.

Respekt till våra far o morföräldrar som trampade till jobbet på gjutjärnsjonnar !

Sånt system försökte jag mig på också. Det gick åt helvete. Lycka till!
Jag försökte också. Gick käpprätt åt skogen.
Nu har jag ett system där jag lägger ner alla mindre cykelrelaterade kläder och tillbehör. Ofta hittar jag två vantar handskar som passar ihop. Men lika ofta gör jag inte det.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp