Tjommehjul
Medlem
Problem med rakning av benen
Hur bör jag raka benen på bästa sett? Det känns nästan lite knottrigt ibland efter. Vet inte om det är stubb. Men hur gör ni för att få dem alldeles lena. Jag rakar bara med hyvel.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
leafshave.com
Jag börjar med att testa säkerhetshyveln och sen får vi se om jag behåller den metoden eller om jag testar epilator.
Har du väl börjat med säkerhetshyvel vill du även ha det till ansiktet också.Jag börjar med att testa säkerhetshyveln och sen får vi se om jag behåller den metoden eller om jag testar epilator.
Har du väl börjat med säkerhetshyvel vill du även ha det till ansiktet också.
Ett sånt här kit så är du hemma.
![]()
Merkur Progress Shaving Kit
Vi utökar våra rakkit med ett som innehåller den populära Merkur Progress hyvlen. Hyveln är handarbetad i tyskt stål.www.gents.se
Det är inte för alla....är min uppfattning
Det kräver mer tid och fokus. Enligt mig blir resultatet många gånger bättre dock.Utveckla gärna. Är det lättare att skära sig?
Tid och fokus är inte hur jag skulle beskriva mina måndagsmorgnar, så då är det inte för alla :-)Det kräver mer tid och fokus. Enligt mig blir resultatet många gånger bättre dock.
En gång i tiden hade jag rakknivsbloggen, spelar ingen roll om det är kniv eller hyvel, preppen är viktigaste, sedan kommer hur man rakar sig, med hårs, sidhårs slutligen mothårs.Jag som är en barbar och enbart rakar halsen (har skägg och ludna ben), har funderat på en säkerhetshyvel, men inte kommit till skott... Jag gillar inte moderna hyvlar, och köpte på mig ett lager blad till Gillette Sensor Excel när jag förstod att den utgick.
Vad är en bra start? Vad som helst? Det fanns ju en del att välja mellan på Gents, några Youtubers jag följer har fått betalt för att säga att Henson är bra.![]()
shavingroom.se
Håller med! Blev faktiskt lite förvånad för ett tag sedan när jag testade vanligt Gillette lödder istället för proraso tub+borste som jag använder i vanliga fall. Det var verkligen uselt jämförelsevis.En gång i tiden hade jag rakknivsbloggen, spelar ingen roll om det är kniv eller hyvel, preppen är viktigaste, sedan kommer hur man rakar sig, med hårs, sidhårs slutligen mothårs.
Använder du deras skum på tub, eller tvålen på tub som man bygger eget lödder med?Håller med! Blev faktiskt lite förvånad för ett tag sedan när jag testade vanligt Gillette lödder istället för proraso tub+borste som jag använder i vanliga fall. Det var verkligen uselt jämförelsevis.
Borste kan nog vara viktigare än hyveln. Har inte testat med en vanlig multibladshyvel men skulle gissa ett det är en stor uppgradering.
Alltså jag gillar rakknivar, men skulle snarare beskriva det som en hobby i sig än ett sätt att raka sig...
Redan? Men det är ju över 20°C ute.Nu är det snart långkalsonger.
En justerbar hyvel är bra att börja med. Då kan man ställa in den efter hur aggressiv man vill att den skall vara. Den i kitet ovan är justerbar.Jag som är en barbar och enbart rakar halsen (har skägg och ludna ben), har funderat på en säkerhetshyvel, men inte kommit till skott... Jag gillar inte moderna hyvlar, och köpte på mig ett lager blad till Gillette Sensor Excel när jag förstod att den utgick.
Vad är en bra start? Vad som helst? Det fanns ju en del att välja mellan på Gents, några Youtubers jag följer har fått betalt för att säga att Henson är bra.![]()
Njae med rätt hyvel behöver man knappt tänka mer än med en flerbladshyvel.Tid och fokus är inte hur jag skulle beskriva mina måndagsmorgnar, så då är det inte för alla :-)
En justerbar hyvel är bra att börja med. Då kan man ställa in den efter hur aggressiv man vill att den skall vara. Den i kitet ovan är justerbar.
En annan som är justerbar är Merkur Futur. Lite tyngre men jag gillar den.
De där Gilette med flera blad orsakar ofta inåtväxande hårstrån.
Om du inte vill börja med tvål och borste kan man börja med en bra gel, tex Bulldog Shaving Gel.
Glöm alla lödder och gel som kommer ur en trycksatt plåtflaska. De innehåller parabener och dessa vill du inte öppna upp huden för.
Tvålen på tub!Använder du deras skum på tub, eller tvålen på tub som man bygger eget lödder med?
För sakens skull. Det är en kräm.Tvålen på tub!
Tillägg: Har även tvålen som länkades till ovan men jag tycker tuben funkar bättre
![]()
Proraso Shaving Cream Sensitive Green Tea
Proraso Shaving Cream Sensitive Green Tea Tube är tillverkad enligt gamla traditioner, med en formula baserad på vegetabilisk stearin berikad med naturliga ingredienser, som gör krämen extra koncentrerad och fyllig.www.gents.se
Jag hade det som hobby förr, numera är det bara vardagsrakning. % minuters rakning efter man preppat i duschen, striglingen 1 min, och stenarna åker fram typ var 4 månad. Men visst kan man köra lördagsrakningen, med whisky, klassiskmusik, varma handdukar och hela köret.Alltså jag gillar rakknivar, men skulle snarare beskriva det som en hobby i sig än ett sätt att raka sig...
Är team mjuka tvålen, men kör La Toja på tub under vintern, eukalyptus är för frisk för mig när det är kallt.Tvålen på tub!
Tillägg: Har även tvålen som länkades till ovan men jag tycker tuben funkar bättre
![]()
Proraso Shaving Cream Sensitive Green Tea
Proraso Shaving Cream Sensitive Green Tea Tube är tillverkad enligt gamla traditioner, med en formula baserad på vegetabilisk stearin berikad med naturliga ingredienser, som gör krämen extra koncentrerad och fyllig.www.gents.se
Ja om man lyckas hålla det till en praktisk grej är det rätt ekonomiskt i längden. Särskilt om man köper bladen i storpack från något ställe som inte försöker göra en grej av det.Lite fascinerande att så fort män med lite för mycket pengar ska göra nåt nördas det på 300% och man behöver köpa grejer för tusentals kronor. Själv är jag ovårdad allt som oftast och rakar mig pliktskyldigt i duschen 1-2ggr i veckan med den hyveln som råkade vara tillgänglig. Men jag blir lite sugen att testa nåt startpaket så jag slipper gå in på lidl och leta blad titt som tätt. Reservblad verkar ju hur billigt som helst till de här säkerhetshyvlarna.
Får (törs) jag fråga varför jag skulle raka benen, eller hör den frågan till tråden om frågor man inte vågar ställa? Ipl är väl annars hyffsat, när man hållit på ett tag, har jag hört .. Fö vaxar jag inte kedjan![]()
En gång i tiden hade jag rakknivsbloggen, spelar ingen roll om det är kniv eller hyvel, preppen är viktigaste, sedan kommer hur man rakar sig, med hårs, sidhårs slutligen mothårs.
Den här är trevlig https://shavingroom.se/produkt/muhle-traditional-sakerhetsrakhyvel-krom/
Själv föredrar jag svinborst som ger lite riv istället för den lena silvergrävlingarna https://shavingroom.se/produkt/proraso-rakborste/
Med Proraso kan det aldrig blo fel https://shavingroom.se/produkt/proraso-refreshing-pre-shave-rakkram-100-ml/
![]()
Proraso Refreshing raktvål | Shavingroom
Proraso refreshing raktvål i skål med eukalyptus och mentol ger en lyxig rakupplevelse. Använd med rakborste för optimal skum.shavingroom.se
Sedan. är det bara att börja nörda ner sig, och du kommer aldrig mer behöva fundera på vad du önskar dig i present.
https://www.youtube.com/@shavetutor en bra kanal för att löra sig grunderna
Det går snabbare. Benen är så exponerade att det sparar watt att raka dem. Ryggen not so much då jag antar att du cyklar med tröja.Ja det utgår jag ifrån att det är för alla. D
Men det är ju rätt stor yta tänker jag, och stubb är otrevligt... Nästan ett heltidsjobbVar mer så jag tänkte. Och en undran om det skulle tillföra något, förutom det estetiska då. Själv hade jag nog börjat med ryggen...
Räkna med att ett blad till säkerhetshyvel räcker till ca 3-5 rakningar.Lite fascinerande att så fort män med lite för mycket pengar ska göra nåt nördas det på 300% och man behöver köpa grejer för tusentals kronor. Själv är jag ovårdad allt som oftast och rakar mig pliktskyldigt i duschen 1-2ggr i veckan med den hyveln som råkade vara tillgänglig. Men jag blir lite sugen att testa nåt startpaket så jag slipper gå in på lidl och leta blad titt som tätt. Reservblad verkar ju hur billigt som helst till de här säkerhetshyvlarna.
Har Lush raktvålar?Säkerhetshyvlar ät trevligt, har dock aldrig provat på benen. Använder en Merkur Futur 700, justerbar. Gillar tyngden. Det och Feather blad är fantastiskt bra. Lush har bra raktvålar, men jag använder oftast en ansiktstvål bara, men med borste.
Som någon sa är det inte så skönt att börja våren med epilator, men sen så känns det knappt.
Det var innan det börjades med 2 blad, sedan 3 o.s.v.