Problem med rakning av benen

Finns det alltså folk som rakar benen med säkerhetshyvel (eller rakkniv)? Och hela baletten?

Jag har en säkerhetshyvel som används väldigt sällan men ändå bra när det blir av, men hade inte riktigt tänkt på att använda den på benen. Använder ni den även där andra rakbehov kan uppstå?

Min benrakninkningserfarenhet är väldigt begränsad, den enda gången jag gjorde det körde jag grovt med trimmer följt av engångshyveln i duschen. Utifrån den erfarenheten hade jag ändå gissat att vax eller epilator vore grejen om man ville bli mer seriös eller åtminstone få mer långvariga resultat. Men säkerhetshyvel alltså… Man lär så länge man läser på Happy!

Nu när experterna är samlade, är Palmolive raklödder på tub bara skräp?
Om så, vad rekommenderas? (till en rimlig peng)

EDIT:
Och, när vi ändå håller på, vilken säkerhetshyvel rekommenderas?

Finns det alltså folk som rakar benen med säkerhetshyvel (eller rakkniv)? Och hela baletten?

Jag har en säkerhetshyvel som används väldigt sällan men ändå bra när det blir av, men hade inte riktigt tänkt på att använda den på benen. Använder ni den även där andra rakbehov kan uppstå?

Min benrakninkningserfarenhet är väldigt begränsad, den enda gången jag gjorde det körde jag grovt med trimmer följt av engångshyveln i duschen. Utifrån den erfarenheten hade jag ändå gissat att vax eller epilator vore grejen om man ville bli mer seriös eller åtminstone få mer långvariga resultat. Men säkerhetshyvel alltså… Man lär så länge man läser på Happy!
Jag brukar raka flickvännens ben med med kniv....

En gång i tiden hade jag rakknivsbloggen, spelar ingen roll om det är kniv eller hyvel, preppen är viktigaste, sedan kommer hur man rakar sig, med hårs, sidhårs slutligen mothårs.

Kallvatten, förre och efter är bra med. Före så håren reser sig, efter så säckarna sluter sig, och det blir mindre risk för rödprickar.

Jag är för mesig för kallvatten innan, enligt mig är det viktigaste att man håren är rejält våta så de sväller, gärna duscha innan och vanligt tvål, sedan prekräm, bra lödder med rakborste så man får bort döda hudceller och exfolierar samt reser håren för att undvika inväxta hår. Slutligen aluntsten, kallt vatten och sedan en efterkräm utan alkohol.

Tror att största problemet är Gillettes reklam, en koolkille smetar lite kemisk gucka i ansiktet helt torr, sedan är han babylen. Sedan säger alla att de har känslig hud

Jag är för mesig för kallvatten innan, enligt mig är det viktigaste att man håren är rejält våta så de sväller, gärna duscha innan och vanligt tvål, sedan prekräm, bra lödder med rakborste så man får bort döda hudceller och exfolierar samt reser håren för att undvika inväxta hår. Slutligen aluntsten, kallt vatten och sedan en efterkräm utan alkohol.

Tror att största problemet är Gillettes reklam, en koolkille smetar lite kemisk gucka i ansiktet helt torr, sedan är han babylen. Sedan säger alla att de har känslig hud

Det är väl mest sannolikt att de har blivit rakade med kniv av ett proffs innan hyvelrakningen filmas.

+1 på den, brukade få problem i ansiktet tills jag insåg vikten att värma med handduk samt byta blad oftare än man tror, funkar toppen för mig nu med gillettes hyvlar och kräm. Vart också inne på säkerhetshyvel men behövs inte längre

+1 på den, brukade få problem i ansiktet tills jag insåg vikten att värma med handduk samt byta blad oftare än man tror, funkar toppen för mig nu med gillettes hyvlar och kräm. Vart också inne på säkerhetshyvel men behövs inte längre
Blir det inte väldigt dyrt men Gillette blad, när jag kollar lite snabbt får jag det till lite över 2000sek om året?

Vänta lite nu, en tråd om hur män rakar benen? 😅

Vi lever i nya tider, sannerligen. Skönt att det är så enkelt att ignorera en tråd så får ni andra fortsätta att gå igenom steg för steg, i detalj med bilder, tekniker om etc hur ni rakar era kroppar, antar att snoppen och huvudet kommer avhandlas också. 😉

Men är det frivilligt eller era respektive perversa partners som önskar att ni ser ut som 15 åriga medlemmar i ett pojkband? 🤔

Senast ändrad:

Vi lever i nya tider, sannerligen. Skönt att det är så enkelt att ignorera en tråd så får ni andra fortsätta att gå igenom steg för steg, i detalj med bilder, tekniker om etc hur ni rakar era kroppar, antar att snoppen och huvudet kommer avhandlas också. 😉

Men är det frivilligt eller era respektive perversa partners som önskar att ni ser ut som 15 åriga medlemmar i ett pojkband? 🤔
Micke S skrev det ärliga svaret för över tjugo är sedan här: https://happyride.se/forum/threads/nyborjarfraga-varfor-rakar-vaxar-man-ben.73136/post-73160

Det är du som påstår detta.

Benen är redan avhandlat.

Så vi pratar om ansiktet. Men ja, samma tekniker och rutiner gäller för allt hår som någon potentiellt vill raka bort.

Nya tider? Cyklister har rakat benen i 60 år eller nånting.

Hur bör jag raka benen på bästa sett? Det känns nästan lite knottrigt ibland efter. Vet inte om det är stubb. Men hur gör ni för att få dem alldeles lena. Jag rakar bara med hyvel.
Måste ändå påminna om denna tråd....

Merkur 34C som nämns tidigare är grym och räcker nog för alla om man inte vill nörda ner sig helt.
Om man vill ha ett enklare och billigare alternativ har Feather den riktigt billiga och plastiga Popular.
Den är mindre aggressiv så man blir inte silkeslen men den är väldigt "säker" så väldigt sällan man skär sig.
Använder den som resehyvel då den är lätt och jag inte blir ledsen ifall den försvinner.

Måste ändå påminna om denna tråd....
10 år gammal tråd, har det hänt nåt i epilatorerna?

Nya tider? Cyklister har rakat benen i 60 år eller nånting.
Eliten inom cykling/simning, ja men att övriga män känner ett starkt behov av att raka benen enbart med argument att man cyklar (eller simmar), det vet i sjutton om det är så vanligt 🤔 men det är ok, gör som ni vill. Ni behöver inte motivera för mig varför ni rakar era kroppar 🙂 Peace

Hmmm, i och för sig vore det intressant med lite wattsiffor, hur mycket man tjänar på renrakade ben samt ansikte 🤔 🙂 Vem vet, snart kanske jag börjar raka mig själv. 😅

Senast ändrad:
Eliten inom cykling/simning, ja men att övriga män känner ett starkt behov av att raka benen enbart med argument att man cyklar (eller simmar), det vet i sjutton om det är så vanligt 🤔 men det är ok, gör som ni vill. Ni behöver inte motivera för mig varför ni rakar era kroppar 🙂 Peace
Börja raka eller sluta cykla, your choise🤷

Är det någon mer än mig som upplever att det kan börja klia när man kört epilator och håret börjar växa ut?

Ser även att vissa hårstrån växer inåt vilket också påverkar kliande.

Tips någon för att minska kliande?

Tack på förhand

/S

10 år gammal tråd, har det hänt nåt i epilatorerna?
Förmodligen ungefär samma som med rakhyvlarna. I praktiken kanske mer hänt. Men en annan smärtnivå som skall uthärdas under processen, förmodar jag. Men för ett långvarigare resultat.

Eller gå hela vägen till IPL. Men det blir nog ett LÅÅÅNGT projekt.

När det ändå avhandlas seriös rakning. Upptäckte att Gillette Foam Menthol förutom att fungera som traditionellt rakskum piggade mentholen upp benen rejält! Perfekt för trötta ben efter en heldag i sadeln eller när man cyklat flera dagar i rad.

Tyvärr hittar jag inte denna produkt i Sverige längre. Vet inte av vilken anledning, men jag var mycket nöjd, om någon vet vart man kan köpa denna produkt, så dela gärna den infon!

1731945035238.jpeg

Hmmm, i och för sig vore det intressant med lite wattsiffor, hur mycket man tjänar på renrakade ben samt ansikte 🤔 🙂 Vem vet, snart kanske jag börjar raka mig själv. 😅
Nästa vecka ska det avhandlas vilket läppstift som är bäst om man har mustach

Är det någon mer än mig som upplever att det kan börja klia när man kört epilator och håret börjar växa ut?

Ser även att vissa hårstrån växer inåt vilket också påverkar kliande.

Tips någon för att minska kliande?

Tack på förhand

/S
Peeling. Att ha en sån där skrubb-svamp-boll i duschen och skrubba med tvål eller duscholja ibland räcker långt. Tvätta den med jämna mellanrum bara. Och inte direkt efter epileringen, men före som prep funkar bra.

Precis, en munk från Vadstena med rakade ben. Han vill nog inte ha några brudar helt enkelt🤷

Jag brukar inte attraheras av kvinnor som tänder på män med "prepubertal pojkaktig framtoning" (men de attraheras nog inte av mig heller så inget stort problem 😅). Men vi är alla olika, jag anser mig vara "generellt liberal" men även jag verkar ha mina gränser i livet. :unsure:

Peace

Men skämt åsido, jag behöver mer studier på hur mycket vinst det ger över sträcka, tid etc med renrakade ben, armar och ansikte. Jag vill så klart inte kasta bort för mycket watt i onödan. 🙂 Man kan ju åtminstone köra renrakat under Vätternrundan. 😅

- F-n vad stark du var i dag!
- Tack, men jag rakade mig i går.
- Aha, jag förstår, det märktes.
- Första gången för mig.
- Va!?? Jag har rakat hela kroppen hela livet, jag cyklar snabbare, ser bättre ut på beachen och kvinnorna älskar det.
- Åh f-n (känner mig gammal)

Senast ändrad:
Jag brukar inte attraheras av kvinnor som tänder på män med "prepubertal pojkaktig framtoning" (men de attraheras nog inte av mig heller så inget stort problem 😅). Men vi är alla olika, jag anser mig vara "generellt liberal" men även jag verkar ha mina gränser i livet. :unsure:

Peace

Men skämt åsido, jag behöver mer studier på hur mycket vinst det ger över sträcka, tid etc med renrakade ben, armar och ansikte. Jag vill så klart inte kasta bort för mycket watt i onödan. 🙂 Man kan ju åtminstone köra renrakat under Vätternrundan. 😅

- F-n vad stark du var i dag!
- Tack, men jag rakade mig i går.
- Aha, jag förstår, det märktes.
- Första gången för mig.
- Va!?? Jag har rakat hela kroppen hela livet, jag cyklar snabbare, ser bättre ut på beachen och kvinnorna älskar det.
- Åh f-n (känner mig gammal)
-10 dagar kvar till rakning!

Tillbaka
Topp