Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Spänning oklar i dagsläget. Men vad säger Happy om kablar som ligger i mark utan skyddande rör?
Visst blir det bekymmersamt när inte storebror håller oss i handen och leder oss rättNå
Det där har man ju förenklat (och försämrat) fantastiskt. Varför säga vad som är rätt när man istället kan säga att det ska vara gott nog?
Och om det var gott nog vet vi först om det hänt något och så har myndigheten ryggen fri.
Utförandet ska fortsatt vara enligt god elsäkerhetsteknisk praxis och / men får helt eller delvis får avvika från svensk standard under förutsättning att utförandet av anläggningen uppnår motsvarande säkerhet.
Är elektrikern nöjd med säkerheten på anläggningen när han går därifrån är allt gott. Man kan uppnå samma resultat på många olika vägar.
Ja.. nu är ju mitt egentliga problem ett rotsystem som hindrar mig från att lägga kabel/rör/vadsomhelst djupare än 5 cm där rötterna korsar den tänkta kabelleden, om jag inte höjer hela trädgården alltså.. så då undrar man ju om det är ett alternativ att skippa röret.Då gäller föreskrifterma 521:61 eller 62 eller 63 beroende på kabeltyp och typ av skydd och som huvudregel punkterna under 522.
Sammanfattningsvis skall kabeln inte kunna skadas under normalt förekommande aktivitet.
Eller lägg den såpass djupt att den inte huggas av under grävarbete med en spade.
Typ 30 cm. På privat mark. Gärna i gult skyddsrör eller markering.
Om du jobbar med nätspänning.
För offentlig mark och järnväg gäller betyligt djupare förläggning.
Under roten kanske.Ja.. nu är ju mitt egentliga problem ett rotsystem som hindrar mig från att lägga kabel/rör/vadsomhelst djupare än 5 cm där rötterna korsar den tänkta kabelleden, om jag inte höjer hela trädgården alltså.. så då undrar man ju om det är ett alternativ att skippa röret.
Det blir väl i så fall under roten, vill ogärna ta livet av björken.Under roten kanske.
Fram med lilla planterspaden och ner på knä!
Yxan är oxå ett alternativ.
Gräva ner yxan? Låter inte som någon bra idé för att öka antalet inlägg på happy.Under roten kanske.
Fram med lilla planterspaden och ner på knä!
Yxan är oxå ett alternativ.
Björken har minst lika stor rot som krona, den tål nog att bli av med en rotarm.Det blir väl i så fall under roten, vill ogärna ta livet av björken.
Björken har minst lika stor rot som krona, den tål nog att bli av med en rotarm.
Visa bilaga 738594
En björks rotsystem såg du.Blickade på bilden utan att läsa någonting och min första tanke var: är det en norsk black metal musikbands logotyp?
Visa bilaga 738596
Läste på lite bättre; markkabel (EQQJ, N1XV mfl) kan du lägga utan rör men bör markeras med band eller kabelskydd 10 cm ovanför kabeln. Även klenspänning bör markeras på samma sätt för din egen skull, jobbigt att skarva avgrävd kabel.Spänning oklar i dagsläget. Men vad säger Happy om kablar som ligger i mark utan skyddande rör?
…sedan insåg jag att jag klickade fel och landade i ett fel tråd (skulle till visa-din-Stooge tråden). Åtminstone råkade jag dra in Brage Vestaviks (alltså on-topic) konst i den här off-topic tråden.En björks rotsystem såg du.
Trädens rotsystem - det vi inte ser
Rötternas grundläggande funktion är att försörja en växt med vatten och mineraler. Enkelt kan tyckas. Men växternas rotsystem är mer fascinerande än man kanske kan tro.lummer.se
Har du druckit nu igen?…sedan insåg jag att jag klickade fel och landade i ett fel tråd (skulle till visa-din-Stooge tråden). Åtminstone råkade jag dra in Brage Vestaviks (alltså on-topic) konst i den här off-topic tråden.
Jag kan ju inte ha massa band mitt på (blivande) gräsmattan, roboten gör ju slavsylta av dem..Läste på lite bättre; markkabel (EQQJ, N1XV mfl) kan du lägga utan rör men bör markeras med band eller kabelskydd 10 cm ovanför kabeln. Även klenspänning bör markeras på samma sätt för din egen skull, jobbigt att skarva avgrävd kabel.
Antar att du låtr elektrikern avgöra ändå så var bara flitig med spaden.
Jag kan ju inte ha massa band mitt på (blivande) gräsmattan, roboten gör ju slavsylta av dem..
Edit: Aha, ovanför kabeln men UNDER markytan.
Har för avsikt att sätta timerstyrda GU10-lampor. Finns ingen anledning att lysa upp trädet när vi ligger och sover.Vad sägs om att låta bli att lysa upp trädet? Många djur och människor föredrar det så. Men batteri, solceller och lampor är simpelt annars. Finns säkert nåt system med timer så du inte behöver lysa upp det 24-05