Vindkraftpark i stadsnära friluftsområde. Synpunkter tack!

• Trådstartare Trådstartare ege
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag vet inte vad det är för timmar du tjatar om? Jag säger bara att ska man lagra el så att det verkligen gör skillnad krävs nog enorma mängder batterier vilket jag är skeptisk till. Sen finns det andra sätt att regler på som vattenkraft eller kanske styrd förbrukning eller att man får vänja sig vid att inte använda el hur som helst. Vad vet jag.
En bra start är väl timdebitering som är lätt för kunderna att förstå och anpassa sig till. Men det sköt man ju i sank nu med effektpåslaget eftersom den inte intuitivt går att förstå/förutse.

Jag vet inte vad det är för timmar du tjatar om? Jag säger bara att ska man lagra el så att det verkligen gör skillnad krävs nog enorma mängder batterier vilket jag är skeptisk till. Sen finns det andra sätt att regler på som vattenkraft eller kanske styrd förbrukning eller att man får vänja sig vid att inte använda el hur som helst. Vad vet jag.
Jag är alltså inte tydlig nog. Trots att det inte kan bli tydligare...
2010 (året 2010) hade vi ett underskott. Vi kunde inte producera det vi förbrukade.
10 reaktorer och ett gäng oljekraftverk räckte inte till.
Under 5408 timmar (60 minuter per timme) hade vi ett underskott året 2010.

Året 2023 hade vi endast 100 timmar (60 minuter per timme) underskott. Samtidigt producerade vi 30TWh mer än vi förbrukade. Dvs ett överskott.

Att påstå att det var bättre förr (underskott och mycket import) än idag (stort överskott och lite import) är.... speciellt.

För att släta ut dygnskurvan behövs inte batterier för flera dagar. Eftersom det är två tidpunkter på dygnet där vi föebrukar mer (höglasttimmarna). Lagrar man överskottet (som vi har 20 timmar per dygn) och använder detta överskott under de två topparna (höglasttimmarna) så är mycket vunnet.

Är detta svårt!? På allvar?!

Eftersom poängen inte gick hem förstår du heller inte misstaget du gör här. Jag kan hjälpa dig på traven. Vad tror du går åt helvete först den dagen vi står helt isolerade? Elförsörjningen?

Och om det är elförsörjningen du faktiskt tror går åt helvete först, vad skulle orsaken vara? Att vi vid vissa tidpunkter i fredstid importerar el från vänliga grannländer?
Vad har det med saken att göra? Köra bil är knappast ett särskilt stort behov vid en kris, jämfört med att hålla varmt inomhus. Dessutom har vi en oljereserv (även om jag misstänker att den är alldeles för liten för att dårar har monterat ner alla säkerhetsfunktioner då "det inte blir krig").

Du ignorerade det är med att elpriset kan bero på att flertalet länder har ett ökat behov samtidigt. Hur tycker du att vi ska lösa det?

Eller varför inte gå till grundfrågan: Varför ska vi välja ett dyrt, ohållbart, förfulande, intermittent energislag, när det finns betydligt bättre, väl beprövade alternativ? Jag fattar verkligen inte. Det verkar vara nån slags galen fix idé, som så mycket annat inom svensk politik. Vindkraft är säkert jättebra i länder där klimat och vind tillåter det. Sverige är inte ett sådant land. Vafan är det för fel på folk?

Även intressant att självförsörjningsgraden ska vara 100% vid alla givna stunder på just el, medan brännbilarna de flesta anti-vind-förespråkarna gissningsvis använder drivs på ett bränsle med extremt låg självförsörjningsgrad.
Eller maten vi äter. Eller byggmaterialen. Eller elektronikkomponenterna vi köper.

Vad är problemet att vi får importera el vid effekttopparna? Har ni haft mycket problem med strömavbrott pga brist på producerad el?
Bra frågor !
Vet inte varför jag svarar dig på en fråga du inte ställt. Men iaf...

Jag tänker att import och export inte är ett problem. Det är ju ett bättre resursutnyttjande i praktiken.

Jag tnker nog mest på AB Sverige och hur vi kan få igång den gröna satsningen i norr. Vill inte använda citattecken kring det och skojja, jag tycker det är oerhört viktigt med Hybrit, H2-Green steel, LKAB, elfordon...

För att det ska ske behövs massor, jättemycket, kalas-mycket planerbar el.
Det är iaf min slutsats. (Obs jag har jobbat med investeringar i den näringen, så jag drar det kortet och hävdar att jag vet nåt)
Den kan jättegärna importeras från Norsk vattenkraft, men finns inte tillräckligt.

Tyskland kommer inte att lösa det åt oss. Inte Finland, osv... Alla har sina egna el-problem (förutom Norge som tjänar $$$)

Vi måste lösa det själva. Det är det jag tycker är viktigt i den här debatten.
Hur når vi dit ?

Fuel = nuclear
.
..med alla de ingenjörstekniska och politiska problem som kommer med på köpet.

• Gilla
Reactions: H.
Bra frågor !

Jag tänker att import och export inte är ett problem. Det är ju ett bättre resursutnyttjande i praktiken.

Jag tnker nog mest på AB Sverige och hur vi kan få igång den gröna satsningen i norr. Vill inte använda citattecken kring det och skojja, jag tycker det är oerhört viktigt med Hybrit, H2-Green steel, LKAB, elfordon...

Det är iaf min slutsats. (Obs jag har jobbat med investeringar i den näringen, så jag drar det kortet och hävdar att jag vet nåt)
Den kan jättegärna importeras från Norsk vattenkraft, men finns inte tillräckligt.

Tyskland kommer inte att lösa det åt oss. Inte Finland, osv... Alla har sina egna el-problem (förutom Norge som tjänar $$$)

Hur når vi dit ?

Fuel = nuclear
.
Synd att dom inte är intresserade av att köpa kärnkraftsel bara...

Vad har det med saken att göra? Köra bil är knappast ett särskilt stort behov vid en kris, jämfört med att hålla varmt inomhus. Dessutom har vi en oljereserv (även om jag misstänker att den är alldeles för liten för att dårar har monterat ner alla säkerhetsfunktioner då "det inte blir krig").

Du ignorerade det är med att elpriset kan bero på att flertalet länder har ett ökat behov samtidigt. Hur tycker du att vi ska lösa det?

Eller varför inte gå till grundfrågan: Varför ska vi välja ett dyrt, ohållbart, förfulande, intermittent energislag, när det finns betydligt bättre, väl beprövade alternativ? Jag fattar verkligen inte. Det verkar vara nån slags galen fix idé, som så mycket annat inom svensk politik. Vindkraft är säkert jättebra i länder där klimat och vind tillåter det. Sverige är inte ett sådant land. Vafan är det för fel på folk?
Jag noterar att du egentligen inte svarade på mitt inlägg så jag gör detsamma.

• Gilla
Reactions: BFS
Synd att dom inte är intresserade av att köpa kärnkraftsel bara...
Stämmer. H2 var snabbast på bollen och köpte option på norsk elkraft före SSAB och LKAB, som måste leta annan elleverantör med planerbar kraft.

Först till kvarn...

Stämmer. H2 var snabbast på bollen och köpte option på norsk elkraft före SSAB och LKAB, som måste leta annan elleverantör med planerbar kraft.

Först till kvarn...
Dom är så klart också mer intresserad av billig vindkraft än dyr kärnkraft som inte blir klart inom 20 år.

Bra frågor !

Hur når vi dit ?

Fuel = nuclear
.
Jag håller nog i mångt och mycket med dig! "AB Sverige", för att återanvända uttrycket, har sålt in Norrland som någon sorts energimässig guldgruva i hopp om mängder av arbetstillfällen. Fast vi har inte elen som efterfrågas och jobb lär vi nog inte se i några mängder. Möjligt att stålindustrin kanske är bättre på att producera arbetstillfällen än serverhallarna iofs.

Det finns mängder av brister i Sveriges energiförsörjning. Och i våra grannländers. Men jag har väldigt svårt att se att utbyggnaden av vindkraft är ett problem. Ja, mer än ideologiskt då. Eftersom elenergibehovet lär öka i framtiden har jag svårt att se att vindkraftverken kommer stå obsoleta om ett år eller två, bara kärnkraftsvurmarna får som de vill. Tvärtom tror jag att vi kommer behöva se ännu mer vind- och solkraft, alldeles oavsett om vi avvecklar, behåller eller bygger ut kärnkraften.

Jag noterar att du egentligen inte svarade på mitt inlägg så jag gör detsamma.
Du hittade på ett samband mellan att köra fossilbil och att vara emot vindkraft. Vad hade du väntat dig för svar?
I övrigt har du helt ignorerat alla argument om det väsentliga. Grattis.

Jag håller nog i mångt och mycket med dig! "AB Sverige", för att återanvända uttrycket, har sålt in Norrland som någon sorts energimässig guldgruva i hopp om mängder av arbetstillfällen. Fast vi har inte elen som efterfrågas och jobb lär vi nog inte se i några mängder. Möjligt att stålindustrin kanske är bättre på att producera arbetstillfällen än serverhallarna iofs.
Norrland har gott om energi. Dryga 7000MW från SE2 till SE3 just nu.
Det finns mängder av brister i Sveriges energiförsörjning. Och i våra grannländers. Men jag har väldigt svårt att se att utbyggnaden av vindkraft är ett problem. Ja, mer än ideologiskt då. Eftersom elenergibehovet lär öka i framtiden har jag svårt att se att vindkraftverken kommer stå obsoleta om ett år eller två, bara kärnkraftsvurmarna får som de vill. Tvärtom tror jag att vi kommer behöva se ännu mer vind- och solkraft, alldeles oavsett om vi avvecklar, behåller eller bygger ut kärnkraften.
Och tar det för lång tid hamnar industrin i andra länder, där man försöker underlätta för industrin att etableras. Finlamd vill ju ha ett vätgasnätverk kring Bottenviken, tex.

”Sveriges trevligaste cykelforum.”
”Diskussion om politik är förbjudet.”

Ps: Rövhatt är ett lite gulligt invektiv tycker jag ändå.

Oavsett vad man tycker om kärnkraft så vet alla människor med insikt och erfarenhet att det tar 20-isch år tills den är på plats. Vi har ingen tidsmaskin att skicka tillbaka någon att påverka vad som hänt "för en massa år sedan".

Så kan man inte bara förenkla debatten för att tjafsa? Typ koka ner till tre alternativ:

1. lösa närmaste åren med de energislag som går att få fram snabbare än på 20 år.
2. dra ner på energiförbrukningen (Lägga ner industrier, förbjuda att alla Swifties att ladda upp samma filmsnuttar på sociala medier vid konserter samt förbjuda framtagning av kryptovaluta.)
3. Hitta en väg ut ur eu-samarbetet och återreglera elproduktionen och lägga ner Nord pool och vad nu alla el-börser heter.

Det är väl bara att välja ett alternativ.
Vilket alternativ tycker du @Makten verkar realistiskt att satsa på nu de närmaste 10-15 åren?

Jättebra att alla kärnkraftsdiggande män är så överens, (i motsats till övr världen), länkas och är så samtyckande med den ryska kärnkraftsindustrin. Skönt att man i en turbulent värld iaf, kan vara överens om ngt!

När nu USA, sviker Uran-förespråkarna, är det väl i så fall bara att vända blickarna österut... Vilket bla Finland gjort. Här finns färdiga, driftsäkra lösningar att köpa billigt. Alternativet är så klart Franska Bridereaktorer, med kylning medelst flytande Natrium. Eller, som Sverige förespråkar, Portabla kärnkraft, som inte ens existerar i verkligheten!
Jodå, det låter, som högläsning, ur 1 sagobok. Men tyvärr inte!

När nu den ev planerade Kärnkraften i Sverige, om möjl 10 -15 år, (vilket pga oöverstigliga kostnader aldrig kommer att ske). Hur har då Uranisterna tänkt att vi skall klara av elförsörjningen fram tills dess!

Vi talar då om tiden fram till 2034 - 2039. När man nu stänger vindkraftsprospekteringarna i Östersjön. Vad har vi då för möjligheter att klara oss fram till år 2034-2039? Är inte oberoende, det man förespråkar längre, bland kärnkraftsförespråkarna? Detta inkluderat Uranutvinning.
Vet att frågan är meningslös att ställa till aggressiva populister. Där all saknad av logik uteblir och därmed blir deras Aura. Men ställer den iaf. Detta för att frågan förmodligen kommer bli akut inom 5 år...

"Sveriges trevligaste cykelforum."
"Här accepterar vi lögner."
"Påpeka direkta felaktigheter är oskönt."

Oavsett vad man tycker om kärnkraft så vet alla människor med insikt och erfarenhet att det tar 20-isch år tills den är på plats. Vi har ingen tidsmaskin att skicka tillbaka någon att påverka vad som hänt "för en massa år sedan".

Så kan man inte bara förenkla debatten för att tjafsa? Typ koka ner till tre alternativ:

1. lösa närmaste åren med de energislag som går att få fram snabbare än på 20 år.
2. dra ner på energiförbrukningen (Lägga ner industrier, förbjuda att alla Swifties att ladda upp samma filmsnuttar på sociala medier vid konserter samt förbjuda framtagning av kryptovaluta.)
3. Hitta en väg ut ur eu-samarbetet och återreglera elproduktionen och lägga ner Nord pool och vad nu alla el-börser heter.

Vilket alternativ tycker du @Makten verkar realistiskt att satsa på nu de närmaste 10-15 åren?
Det finns ett 4:e. Acceptera inte verkligheten. Ljug. Satsa på lösningar som inte hjälper (och när de inte hjällper, skyll på nån annan).

Visst, det löser ingenting, men... Det KÄNNS bra!

Det finns ett 4:e. Acceptera inte verkligheten. Ljug. Satsa på lösningar som inte hjälper (och när de inte hjällper, skyll på nån annan).

Visst, det löser ingenting, men... Det KÄNNS bra!
Jo, vi har sett att det är ditt alternativ. En mycket bra beskrivning av dig själv, möjligtvis glömde du ”Tjata och ställ tusen meningslösa frågor för att blanda bort korten”

Jag undrade just varför den här tråden var så lång.
Jag jobbade 11år i kärnkraftbranchen.
Det är dyrare än i princip nåt annat.
Det tar aslång tid att bygga.
Den är rätt usel som reglerare av elnätet, där är vattenkraft bäst.

Misstänker att saker kommer lösa sig när ryssarna inte längre vill köra Kubal

Den här typen av okunskap, har tyvärr helt förgiftat tråden med fakta hämtat ur luften, utan referenser. Det finns faktiskt människor, som är bekymrade inför framtiden inte minst, vad åbelangar Sveriges energiförsörjning, dom närmaste 10åren! Detta negligeras helt av uranisterna. Man väljer istället att skrika efter kärnkraft, som bäbisar.
Detta pga av okontrollerad lojalitet, som endast bottnar i svag självkänsa!

"Contra Stultitam Frustra Cognant Dii" Citat latin: Mot dårskapen kämpar gudarna förgäves. För den som kan tänka, skriv upp årtalet anno 2034 och minns sedan detta med skamkänslor i framtiden. Reflektera då över följande: Hur kunde jag vara så Jävla dum?

Dom är så klart också mer intresserad av billig vindkraft än dyr kärnkraft som inte blir klart inom 20 år.

Jo men....

IMG_5361.png

Googla på "LKAB det måste gå" Det ger flera träffar.

Uniper verka också har koll, som äger våra kärnkraftverk. Deras svar är:

"Vattenkraften är den bästa reglerkraften
Vattenkraften är kanske den smartaste energikälla vi har."

"Vattenkraften fungerar därför nästan som ett batteri. Den låter oss till viss del anpassa elproduktionen efter säsong tack vare dammarnas vattenmagasin som kan användas för att producera el när den behövs som mest."

"Vattenkraften står för 98,3% av reglerkraften."

Nu lägger jag ned i den här tråden.
Nu har jag blivit litet tjatig, om jag tänker på det.

Kul med många engagerade inlägg och att flera vågar blotta sig litet.
Ibland har jag behövt fundera om mina argument och tankar behöver justeras.

Min slutsats:

Dirtjumpern är fixad nu, så nu ska jag slösa tid på annat.
Syns i misärtråden 👊

Jo, vi har sett att det är ditt alternativ. En mycket bra beskrivning av dig själv, möjligtvis glömde du ”Tjata och ställ tusen meningslösa frågor för att blanda bort korten”
Så kom: "Nä DU är!"-repliken! 🤣

Du lär dig verkligen inte nånting. :) Jo, jag ställer frågor om dina direkta felaktigheter. Och du vägrar svara. Du gör en "ooms" (blir tyst, trycker fram några emojis, och återvänder senare). En smittsam åkomma, visar det sig.

Har du svarat på NÅN fråga? Är lobbyisten Blomgren "lika mycket professor" som en riktig professor? Du skrev ju det. :) Var det lögn eller vad var det?

2010 importerade vi i 5408 timmar. Är det att "blanda bort korten" att använda svks siffror? :)

100 timmar import förra året. Är det mer eller mindre än 5408 timmar? :) Eller blandar jag bort korten när jag frågar dig om detta?

Du har fel. ooms, Makten och deras lilla hejarklack vet bättre.

Uniper verka också har koll, som äger våra kärnkraftverk. Deras svar är:

"Vattenkraften är den bästa reglerkraften
Vattenkraften är kanske den smartaste energikälla vi har."

"Vattenkraften fungerar därför nästan som ett batteri. Den låter oss till viss del anpassa elproduktionen efter säsong tack vare dammarnas vattenmagasin som kan användas för att producera el när den behövs som mest."

"Vattenkraften står för 98,3% av reglerkraften."

Ja, vattenkraft är jättebra, men den är fullt utbyggd såvida vi inte vill förstöra de sista orörda älvarna vi har. Och ja, den är en bra reglerkraft men är redan idag helt intecknad av den installerade vindkrafteffekt vi har. Dessutom finns det vattendomar som styr hur mycket den kan regleras, och jag tror ingen vill ta bort dessa då de skulle göra det i princip obeboeligt längs våra älvar.

Jag förbehåller mig rätten att föredra andra alternativ än dina. Och med tanke på alla argument som redan lagts fram men ignorerats så är det rätt meningslöst att framföra dem igen. Det är som att prata med en vägg. En hjärntvättad vägg som på fullaste allvar tror att de som ställt till med problem är rätt människor att lösa dessa problem.

Lycka till med fantasierna och planerna på att göra Sverige så dåligt det bara går. Ajö.

Nu lägger jag ned i den här tråden.
Nu har jag blivit litet tjatig, om jag tänker på det.

Kul med många engagerade inlägg och att flera vågar blotta sig litet.
Ibland har jag behövt fundera om mina argument och tankar behöver justeras.

Min slutsats:

Dirtjumpern är fixad nu, så nu ska jag slösa tid på annat.
Syns i misärtråden 👊
Kul att du (också) ger dig utan att svara på några frågor. Verkligen ett alternativt engagemang!

Ja, vattenkraft är jättebra, men den är fullt utbyggd såvida vi inte vill förstöra de sista orörda älvarna vi har. Och ja, den är en bra reglerkraft men är redan idag helt intecknad av den installerade vindkrafteffekt vi har. Dessutom finns det vattendomar som styr hur mycket den kan regleras, och jag tror ingen vill ta bort dessa då de skulle göra det i princip obeboeligt längs våra älvar.
Ännu en lögn (samma lögn som du skrivit tidigare). Den kan reglera betydligt mer. För bara några dagar sen hade vi myxket vind i Sverige utan problem. Finland, som har mindre vattenkraft, klarade sig samtidigt med 50% vind i mixen.

Men, du vägrar acceptera verkligheten. :) Och du vägrar svara på frågorna jag ställer (vilket är ett utmärkt bevis).

Så nej, inga älvar behövs byggas ut.

Jag förbehåller mig rätten att föredra andra alternativ än dina. Och med tanke på alla argument som redan lagts fram men ignorerats så är det rätt meningslöst att framföra dem igen. Det är som att prata med en vägg. En hjärntvättad vägg som på fullaste allvar tror att de som ställt till med problem är rätt människor att lösa dessa problem.

Lycka till med fantasierna och planerna på att göra Sverige så dåligt det bara går. Ajö.
"Det var bättre 2010!!!!"

Detta är delvis svaret på vattenkraftsutbyggnad. Det går även att reparera och modernisera äldre mindre vattenkraftverk. Tex Hästberga i Skåne.
Och givetvis så beror det mesta av strulet på högerpolitiken utförsäljningar och avregleringar. När Oskarshamn 1 och 2 stängdes så var det inte av svenska ägare. Okg har aldrig varit ägt av Vattenfall. Oljekraftverket i Karlshamn har inte heller svensk ägare. Och körs när det är lönsamt. Bygg gärna mer kärnkraft, men helt utan skattepengar . Lämpliga placeringar är Danderyd, Lidingö, Billdal, Sölvesborg och Vellinge. Befolkningen där måste ju älska tanken på se en reaktorbyggnad från uterummet. Gärna läppjande på nåt franskt

QED.

Lägger till
- dårar
- hjärntvättade
tIll listan.

Vem bryr sig om kärnkraft eller vindkraft? Snart drar vi igång oljekraftverket i Karlshamn. Då får ni hålla i hatten.

Vem bryr sig om kärnkraft eller vindkraft? Snart drar vi igång oljekraftverket i Karlshamn. Då får ni hålla i hatten.
2010 hade vi ett underskott. Då körde Karlshamn. Och flera andra oljekraftverk. Höll ingen i hatten då?

De senaste åren har Karlshamn endast varit effektreserv. Eftersom vi haft ett så stort överskott (nästan årets alla timmar).

Var det bättre 2010? Ja eller nej?

En bra start är väl timdebitering som är lätt för kunderna att förstå och anpassa sig till. Men det sköt man ju i sank nu med effektpåslaget eftersom den inte intuitivt går att förstå/förutse.
Ja det känns ju som att timpris och effekttar
Jag är alltså inte tydlig nog. Trots att det inte kan bli tydligare...
2010 (året 2010) hade vi ett underskott. Vi kunde inte producera det vi förbrukade.
10 reaktorer och ett gäng oljekraftverk räckte inte till.
Under 5408 timmar (60 minuter per timme) hade vi ett underskott året 2010.

Året 2023 hade vi endast 100 timmar (60 minuter per timme) underskott. Samtidigt producerade vi 30TWh mer än vi förbrukade. Dvs ett överskott.

Att påstå att det var bättre förr (underskott och mycket import) än idag (stort överskott och lite import) är.... speciellt.

För att släta ut dygnskurvan behövs inte batterier för flera dagar. Eftersom det är två tidpunkter på dygnet där vi föebrukar mer (höglasttimmarna). Lagrar man överskottet (som vi har 20 timmar per dygn) och använder detta överskott under de två topparna (höglasttimmarna) så är mycket vunnet.

Är detta svårt!? På allvar?!
Ja men vi har ju bugt4
Ännu en lögn (samma lögn som du skrivit tidigare). Den kan reglera betydligt mer. För bara några dagar sen hade vi myxket vind i Sverige utan problem. Finland, som har mindre vattenkraft, klarade sig samtidigt med 50% vind i mixen.

Men, du vägrar acceptera verkligheten. :) Och du vägrar svara på frågorna jag ställer (vilket är ett utmärkt bevis).

Så nej, inga älvar behövs byggas ut.
Är det verkligen någon som tycker det är speciellt lämpligt att reglera vattenkraften mer? Det är ju redan idag tillåtet att köra rätt mycket upp och ner. Jag har svårt att tro att det öht finns på kartan att vattendomarna skulle bli mer generösa och tillåta mer reglering.

Ja det känns ju som att timpris och effekttar
Ja men vi har ju bugt4
Byggt 4 reaktorer? Vi hade en stark industri förr. Det har vi inte idag. Vem ska bygga? Guldbron byggdes i Kina och skeppades hit!
Är det verkligen någon som tycker det är speciellt lämpligt att reglera vattenkraften mer? Det är ju redan idag tillåtet att köra rätt mycket upp och ner. Jag har svårt att tro att det öht finns på kartan att vattendomarna skulle bli mer generösa och tillåta mer reglering.
Den klarade att reglera långt över det ooms påstår. I Finland hade man 50% vind i mixen.
Det finns frekvensreglerande vindkraft. Den går snabbt att reglera ner. Det finns batterier (som snyggar till dygnskurvan).
Varför påstår ooms att alternativet är att bygga ut vattenkraften? Det stämmer inte.
Om industrin dessutom ska producera vätgas, kan man göra detta i ö-drift (dvs ingen reglering behövs).
Varför diskuterar vi ens scenarion som baseras på direkta felaktigheter?

Ämnet är energi och elproduktion.

"2010 hade vi ett underskott. Då körde Karlshamn. Och flera andra oljekraftverk. Höll ingen i hatten då?

De senaste åren har Karlshamn endast varit effektreserv. Eftersom vi haft ett så stort överskott (nästan årets alla timmar)."

Ännu kortare:
2010: underskott. Import. Oljekraftverk.
2023. stort överskott. Stor export. Ett oljekraftverk i reserv.

Vad tror du jag menar när jag undrar om det var bättre 2010?

Ämnet är energi och elproduktion.

"2010 hade vi ett underskott. Då körde Karlshamn. Och flera andra oljekraftverk. Höll ingen i hatten då?

De senaste åren har Karlshamn endast varit effektreserv. Eftersom vi haft ett så stort överskott (nästan årets alla timmar)."

Ännu kortare:
2010: underskott. Import. Oljekraftverk.
2023. stort överskott. Stor export. Ett oljekraftverk i reserv.

Vad tror du jag menar när jag undrar om det var bättre 2010?
Då är jag med dig.
Jag gillar oljekraft. Om oljekraftverken kördes mer 2010 än vad de körs idag (vilket jag felaktigt trodde att de inte gjorde) så gillar jag naturligtvis 2010 bättre.

Då är jag med dig.
Jag gillar oljekraft. Om oljekraftverken kördes mer 2010 än vad de körs idag (vilket jag felaktigt trodde att de inte gjorde) så gillar jag naturligtvis 2010 bättre.
DE körde 2010. I vintras gick Karlshamn upp i beredskap ett par gånger. Thats it.

Gillar du olja, så var 2010 myyyycket bättre. "Drill, baby, drill!"

Byggt 4 reaktorer? Vi hade en stark industri förr. Det har vi inte idag. Vem ska bygga? Guldbron byggdes i Kina och skeppades hit!

Den klarade att reglera långt över det ooms påstår. I Finland hade man 50% vind i mixen.
Det finns frekvensreglerande vindkraft. Den går snabbt att reglera ner. Det finns batterier (som snyggar till dygnskurvan).
Varför påstår ooms att alternativet är att bygga ut vattenkraften? Det stämmer inte.
Om industrin dessutom ska producera vätgas, kan man göra detta i ö-drift (dvs ingen reglering behövs).
Varför diskuterar vi ens scenarion som baseras på direkta felaktigheter?
Ser man hur det ser ut vid enskilda älvar har jag svårt att tro att mer reglering och generösare vattendomar är speciellt aktuellt. Men ja det skulle såklart gå om man torrlade älvfåror osv när det passar men det är nog ganska få som vill.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp