Vindkraftpark i stadsnära friluftsområde. Synpunkter tack!

• Trådstartare Trådstartare ege
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det beror väl på hur man ser det. Visst kan man tycka kärnkraften är opålitlig ibland och att reaktorer snabbstoppas hit och dit. Men trots dessa problem ger svensk kärnkraft nu 5733 MW, igår kl 12 5721 MW i söndags kl12 5637 MW. Vindkraften gav vid samma tider 596 MW, 2515 MW och 7787 MW.
Spelar ingen roll, för om man specifikt tittar på 2010 så var det mycket sämre då (i medelvärde alltså, vilket inte säger ett skvatt om hur mycket man importerar eller exporterar momentant). Att väder och vind ändras från år till år är helt irrelevant.

Edit: Sen kan man också dra de vanliga halmgubbarna om att alla som förespråkar kärnkraft måste ha tyckt att energisituationen var optimal för X antal år sen. Ingen har påstått nåt sånt, men har man inga argument så...

Senast ändrad:
Det beror väl på hur man ser det. Visst kan man tycka kärnkraften är opålitlig ibland och att reaktorer snabbstoppas hit och dit. Men trots dessa problem ger svensk kärnkraft nu 5733 MW, igår kl 12 5721 MW i söndags kl12 5637 MW. Vindkraften gav vid samma tider 596 MW, 2515 MW och 7787 MW.
Ja, vinden varierar. Det vet vi. Vi vet inte när nästa reaktor snabbstoppar.

Tycker du inte att det är lite konstigt att 5408 (!) timmars import 2010 var okej, medans 100 timmars import förra året inte är okej?

Spelar ingen roll, för om man specifikt tittar på 2010 så var det mycket sämre då. Att väder och vind ändras från år till år är helt irrelevant.
Och 2009? Var väder och vind ALLTID sämre förr? Är det ALLTID bättre nu, pga slumpen? :)

"Krånglande kärnkraft höjer elpriset

På tisdagen står både den tredje reaktorn i Olkiluoto och reaktor två i Lovisa. Finland importerar el från alla grannländer."

Står det i Hufvudstadsbladet. Såklart är elpriset i Sverige vindkraftens fel!

Vindkraften är sjukt viktig. Framför allt är det den som låter oss exportera el. 🤦‍♂️😂

Edit: Notera förresten hur linjen för kärnkraft är spikrak. Den går nämligen att kontrollera och planera. Till skillnad från vindkraft.

Screenshot 2024-11-19 at 11.29.46.png

Ja, vinden varierar. Det vet vi. Vi vet inte när nästa reaktor snabbstoppar.

Tycker du inte att det är lite konstigt att 5408 (!) timmars import 2010 var okej, medans 100 timmars import förra året inte är okej?
Det är väl iofs mer troligt att kärnkraften alltid ger minst 4000 MW t.ex i 2 veckor framåt än att vindkraften gör det? Även om vi inte vet när reaktorer snabbstoppar osv.

Jag har ingen uppfattning om vad som är ok eller inte. Det kan du ta med Makten :)

Det kan du ta med Makten :)
Han är på ignore av en anledning. Helt döv för alla reella argument. Har fortfarande inte förstått att medelvärde över ett helt år är helt irrelevant.

Edit: Vilket återigen bevisas nedan. Nu återgår jag till att sluta läsa vansinnet.

Senast ändrad:
Det är väl iofs mer troligt att kärnkraften alltid ger minst 4000 MW t.ex i 2 veckor framåt än att vindkraften gör det? Även om vi inte vet när reaktorer snabbstoppar osv.
Fast ingen kräver/påstår att vindkraften alltid levererar för fullt. Det påstås däremot om kärnkraften. Det går att planera elproduktionen. Det görs varje dag i Nordpool.
Jag har ingen uppfattning om vad som är ok eller inte. Det kan du ta med Makten :)
Makten lever i sin lilla bubbla (där 5408 timmars import är okej och 100 timmar är katastrof). Det är svårt att ta saker med folk som blockat en. :)

Han är på ignore av en anledning. Helt döv för alla reella argument. Har fortfarande inte förstått att medelvärde över ett helt år är helt irrelevant.
Ja, jobbigt när nån påpekar att 5408 timmar är mer än 100 timmar. :)
Då är man helt "döv" för alternativ matematik! 🤣

Senast ändrad:
Vi passade på att köra bastun i helgen. (Tylö elaggregat)
Ska kolla om det är några joule kvar i bastulaven nu 😁

Men skämt åsido (men vi bastade faktiskt), fick tidigare offert på 10kWh batteri. Ca 90tkr.
Känns som jag får myyyycket mer bang for the buck om staten får/tar de pengarna och bygger ut kärnkraft eller någon lämplig planerbar icke fossil källa.

enda usp:en för batterier hemma är om jag inte har tillgång till el. Dvs jag bor på en plats med många strömavbrott. Som Ukraina, som tyvärr inte har planerbar kraft längre.
90 tusen! Köp 2 beggade för 800 €, Borde väl vara ungefär lika bra?

• Gilla
Reactions: BFS

Hmmm....
Grade : unknown
Brand : unbranded

Hade jag varit oppfinnarjocke eller haft ett spännande projekt på G, hade jag säkert varit intresserad 👍
Men jag tror (jag vet inte) att jag måste gå via en elfirma för att kunna installera m.a.p. försäkringar, garantier m.m.

Hmmm....
Grade : unknown
Brand : unbranded

Hade jag varit oppfinnarjocke eller haft ett spännande projekt på G, hade jag säkert varit intresserad 👍
Men jag tror (jag vet inte) att jag måste gå via en elfirma för att kunna installera m.a.p. försäkringar, garantier m.m.
De säljer ju 1kWh timmars märkesbatterier för 90 € styck om du köper tillräckligt många också.

Min poäng är mest att batterier är ganska billiga redan nu och billigare lär de bli. Blir nästa lite sugen på att bygga ett 20 Ah till lastcykeln. Blir nog nästa år när närmsta soptippen stänger

Gamla elbilsbatterier används ju redan i "storskaliga" batterier. En gammal elbil ger mycket batteri för pengarna. Men än så länge får man fixa det själv (eller leja nån).

De säljer ju 1kWh timmars märkesbatterier för 90 € styck om du köper tillräckligt många också.

Min poäng är mest att batterier är ganska billiga redan nu och billigare lär de bli. Blir nästa lite sugen på att bygga ett 20 Ah till lastcykeln. Blir nog nästa år när närmsta soptippen stänger
Nu räknar jag lite på skoj. Påpeka gärna felaktigheter. I söndags gav vindkraften ca 7000 MW i Sverige. Säg att man vill spara hälften av det till idag. 7000 MW'*12 =84 000 MWh = 84*10^6 kWh. Om ett batteri för 1 kWh kostar 90 Eur skulle det alltså kosta 7,56 *10^9 Eur alltså ungefär 83 Miljarder Sek att lagra halva söndagens el till idag t.ex. Det kanske inte är så dyrt i sammnahnget förresten eller så har jag räknat helt fel. Men det är inte där helt "bara" att köpa lite batterier.

Nu räknar jag lite på skoj. Påpeka gärna felaktigheter. I söndags gav vindkraften ca 7000 MW i Sverige. Säg att man vill spara hälften av det till idag. 7000 MW'*12 =84 000 MWh = 84*10^6 kWh. Om ett batteri för 1 kWh kostar 90 Eur skulle det alltså kosta 7,56 *10^9 Eur alltså ungefär 83 Miljarder Sek att lagra halva söndagens el till idag t.ex. Det kanske inte är så dyrt i sammnahnget förresten eller så har jag räknat helt fel. Men det är inte där helt "bara" att köpa lite batterier.
Säg att 20% av kapaciteten i dagens elbilsbatterier (som redans finns) används till nätet. 300000 x 40KWh x0,2. Inte kattpiss.
Om 5 år, när batterierna blivit billigare, och fler elbilar finns (och kanske ett nät som tar emot V2G-stöd) minskar problemet.

Säg att 20% av kapaciteten i dagens elbilsbatterier (som redans finns) används till nätet. 300000 x 40KWh x0,2. Inte kattpiss.
Om 5 år, när batterierna blivit billigare, och fler elbilar finns (och kanske ett nät som tar emot V2G-stöd) minskar problemet.
Nä det är ju nånting men ska man lagra och spara stora volymer flera dagar är det ju rätt lite ändå .Vi får se hur det går.

I sammanhanget är det kattpiss. Dessutom försvinnande liten del av elbilarna som har V2G-stöd idag. Att byta ut en bilpark tar tid, så om 15-20 år kanske det finns nåt som krusar ytan…

Ofta känns det ju som att det blåser en/några dagar och ska man verkligen lagra el så att det får någon större betydelse krävs enorma mängder.

Det viktiga är ju att medelproduktionen innebär överskott, så att aktivisterna har sina hittepåargument att hänvisa till, gång på gång på gång. Trots att alla med nån form av tankeförmåga inser att det hjälper noll när det inte blåser och är kallt. Vilket brukar sammanfalla.

Helt fascinerande hur så många kan vara ideologiskt låsta och förespråka ej fungerande "lösningar".
Är vi andra ”ideologiskt låsta”, men inte du? 😂

Du tycks ha missat att nuvarande vd och styrelse för ”Sverige AB” (bara uttrycket…) är de mest ideologiska sedan kosackvalet 1928. Olof Palme och Carl Bildt framstår som pragmatiker av enorma mått i jämförelse.

Puss på dig, populisten.

Senast redigerad av en moderator:
Jag tycker att det är lite kul att motviljan till planekonomi på energiområdet gör folk till aktivister nu.

Personligen är jag okej med folk som tycker så, men bara om de samtidigt är okej med pristak på sina egna löner. Om farbror staten nu har vett att veta vad elen ska kosta egentligen borde ju det där med att veta vad vi ska ha in på kontot vara en baggis tycker jag

Jag tycker att det är lite kul att motviljan till planekonomi på energiområdet gör folk till aktivister nu.

Personligen är jag okej med folk som tycker så, men bara om de samtidigt är okej med pristak på sina egna löner. Om farbror staten nu har vett att veta vad elen ska kosta egentligen borde ju det där med att veta vad vi ska ha in på kontot vara en baggis tycker jag
Jag tänker att det är intressant att en del politiker i stat, region och kommun kan tänka sig att göda vissa bolag, men inte sin egen verksamhet (vård, skola, omsorg). Men det är inte en fråga för Happy, så jag viftar käckt på öronen och backar ut ur rummet.

Nä det är ju nånting men ska man lagra och spara stora volymer flera dagar är det ju rätt lite ändå .Vi får se hur det går.
Sällan det som är problemet. Det är höglasttimmarna som är problemet. Idag har vi haft ett överskott timmarna utanför höglastimmarna. Att lagra detta överskott löser alltså det problemet. Att frigöra mer energi under längre tider kan man göra med fler kraftvärmeverk ala Västerås.

I sammanhanget är det kattpiss. Dessutom försvinnande liten del av elbilarna som har V2G-stöd idag. Att byta ut en bilpark tar tid, så om 15-20 år kanske det finns nåt som krusar ytan…
Aha, bara en "försvinnande liten" del av elbilarna idag som har V2G-stöd? Samma sanningshalt som att Blomgren är lika mycket professor som riktiga professorer, måntro!?

Ah, vi ska elda grejer. Där kom det. Hur går det med klimatet då?

Ofta känns det ju som att det blåser en/några dagar och ska man verkligen lagra el så att det får någon större betydelse krävs enorma mängder.
100 timmars import förra året (pga krånglande kärnkraftverk).
Om 100 timmar är enorma mängder, vad var det då 2010? :)

Ingen vill svara. :)

Ah, vi ska elda grejer. Där kom det. Hur går det med klimatet då?
Och där kom ännu ett inlägg helt utan svar på tidigare ställda frågor. :)
Ja, eldar man saker som ändå ska eldas (biobränslen) är det inte några större utsläpp.

Hur var det nu att förbränna MER fossila bränslen i bensin/dieselbilar? Var det bra eller dåligt? Dags för ännu en tyst period? :)

Även intressant att självförsörjningsgraden ska vara 100% vid alla givna stunder på just el, medan brännbilarna de flesta anti-vind-förespråkarna gissningsvis använder drivs på ett bränsle med extremt låg självförsörjningsgrad.
Eller maten vi äter. Eller byggmaterialen. Eller elektronikkomponenterna vi köper.

Vad är problemet att vi får importera el vid effekttopparna? Har ni haft mycket problem med strömavbrott pga brist på producerad el?

Aha, bara en "försvinnande liten" del av elbilarna idag som har V2G-stöd? Samma sanningshalt som att Blomgren är lika mycket professor som riktiga professorer, måntro!?
Kan du räkna upp vilka modeller som har det? Jag känner till Ioniq 5, Kia EV6 och Niro. Eller ja, det är inte riktig V2G utan V2L/V2D de har. Så sent som 2022 fanns ingen bil på marknaden med riktig V2G. Så vilka finns idag, och hur många finns ute på vägarna? Jag skulle säga att det är försvinnande få.

Kan du räkna upp vilka modeller som har det? Jag känner till Ioniq 5, Kia EV6 och Niro. Eller ja, det är inte riktig V2G utan V2L/V2D de har. Så sent som 2022 fanns ingen bil på marknaden med riktig V2G. Så vilka finns idag, och hur många finns ute på vägarna? Jag skulle säga att det är försvinnande få.
Tror även Leaf (version 2) har V2G-stöd. Volvo kör väl redan försök med V2G i Göteborg?
Det finns ingenstans att koppla upp dem. Men energi går att lagra. Det är inte svår matematik. Inman 2040 hinner det bli fler bilar (och fler anslutningspunkter till nätet). Eller?

Tror även Leaf (version 2) har V2G-stöd. Volvo kör väl redan försök med V2G i Göteborg?
Det finns ingenstans att koppla upp dem. Men energi går att lagra. Det är inte svår matematik. Inman 2040 hinner det bli fler bilar (och fler anslutningspunkter till nätet). Eller?
Nämn inte Göteborg för @ooms - han går i taket direkt vettu! 😉

• Haha
Leaf har V2L/V2D, precis som Kia och Hyundai. Så det är alltså ingen som har V2G idag heller? Det är alltså inte bara försvinnande få som jag sa, det är ingen alls ute i beståndet idag.

Även intressant att självförsörjningsgraden ska vara 100% vid alla givna stunder på just el, medan brännbilarna de flesta anti-vind-förespråkarna gissningsvis använder drivs på ett bränsle med extremt låg självförsörjningsgrad.
Eller maten vi äter. Eller byggmaterialen. Eller elektronikkomponenterna vi köper.

Vad är problemet att vi får importera el vid effekttopparna? Har ni haft mycket problem med strömavbrott pga brist på producerad el?
Du har inget minne av att elpriset var helt hysteriskt för några vintrar sen för att vi inte kunde producera tillräckligt, och/eller att vårt elnät inte funkar längre på grund av ej tillräckligt stor omfattning planerbar energi (edit: eftersom stora kraftverk fungerar som "dämpare" då de håller en konstant hastighet på jättestora roterande massor oavsett belastningen)?

Jag är antivindkraftförespråkare och har absolut ingenting emot elbilar (men jag har ingen själv, eftersom det är för dyrt än så länge). Just elektrifiering av samhällets fossila funktioner är ju ett jätteargument emot vindkraft eftersom den är intermittent.

• Haha
Leaf har V2L/V2D, precis som Kia och Hyundai. Så det är alltså ingen som har V2G idag heller? Det är alltså inte bara försvinnande få som jag sa, det är ingen alls ute i beståndet idag.
Och fortfarande få/inga anslutningar till nätet. Även om alla elbilar hade varit V2G hade de ändå inte kunnat hjälpa till. Men det går att lagra energi. Den kapaciteten finns och växer hur som helst. Att ladda smart är smartare. Det jämnar ut kurvan.

Du har inget minne av att elpriset var helt hysteriskt för några vintrar sen för att vi inte kunde producera tillräckligt, och/eller att vårt elnät inte funkar längre på grund av ej tillräckligt stor omfattning planerbar energi (edit: eftersom stora kraftverk fungerar som "dämpare" då de håller en konstant hastighet på jättestora roterande massor oavsett belastningen)?
Vilka vintrar? :) 33TWh överskott 2022. 30TWh 2023.
UNDERSKOTT 2010.
Men, bäst att sitta i sin bubbla!
Jag är antivindkraftförespråkare och har absolut ingenting emot elbilar (men jag har ingen själv, eftersom det är för dyrt än så länge). Just elektrifiering av samhällets fossila funktioner är ju ett jätteargument emot vindkraft eftersom den är intermittent.
Så dumt att låta elbilarna ta upp överskottet från förnybar elproduktion! Upp är ner!

Att priset varierar är en följd av marknadsekonomi. Varför elnätet inte fungerar går att argumentera mycket om och är en i mitt tycke mycket intressantare fråga. Att privatisera kritisk infrastruktur med inbyggt monopol tror jag tex är att be om problem. Och att elnätsbolagen sitter i samma båt som elproduktionsbolagen likaså.

Annars hade rimligen elnätsbolagen tagit ut en anslutningsavgift av vindkraftverken som kan finansiera de stabiliseringsåtgärder som krävs i nätet.

Och elpriserna är delvis galna på grund av en ganska galen modell för prissättningen. Elpriserna blir höga i Sverige när det är effektbrist i Tyskland.

Jag noterar att poängen inte gick hem.

Att priset varierar är en följd av marknadsekonomi. Varför elnätet inte fungerar går att argumentera mycket om och är en i mitt tycke mycket intressantare fråga. Att privatisera kritisk infrastruktur med inbyggt monopol tror jag tex är att be om problem. Och att elnätsbolagen sitter i samma båt som elproduktionsbolagen likaså.

Annars hade rimligen elnätsbolagen tagit ut en anslutningsavgift av vindkraftverken som kan finansiera de stabiliseringsåtgärder som krävs i nätet.

Och elpriserna är delvis galna på grund av en ganska galen modell för prissättningen. Elpriserna blir höga i Sverige när det är effektbrist i Tyskland.
Du kan inte tänka dig att det är effektbrist överallt i närliggande länder samtidigt? Och det har iiiiingenting med möjligheten att producera och distribuera el att göra, samt att vind och temperatur oftast hänger ihop över stora områden, bara elbolagen som försöker suga ut kunderna när det är extra kallt?

Jag ser det som helt absurt att inte vara självförsörjande på det absolut viktigaste i ett samhälle. Hur faen kan man tycka att man ska vara beroende av andra nationer bara för att kunna använda ett dåligt sätt att producera energi som inte fungerar?

Jag noterar att poängen inte gick hem.
Nä, den var ju felaktig. Klart den inte gick hem.

Vilka fakta har jag haft svårt att ta in?
Antar att förepråkarna av Uran här på Forumet består av X antal Ai robotar. Detta med programmerade Algoritmer, efts retoriken ifrån 1970talet upprepas likt >Mantra...

Vem håller inte med?

• Gilla
Reactions: .A.
Jag ser det som helt absurt att inte vara självförsörjande på det absolut viktigaste i ett samhälle. Hur faen kan man tycka att man ska vara beroende av andra nationer bara för att kunna använda ett dåligt sätt att producera energi som inte fungerar?
Eftersom poängen inte gick hem förstår du heller inte misstaget du gör här. Jag kan hjälpa dig på traven. Vad tror du går åt helvete först den dagen vi står helt isolerade? Elförsörjningen?

Och om det är elförsörjningen du faktiskt tror går åt helvete först, vad skulle orsaken vara? Att vi vid vissa tidpunkter i fredstid importerar el från vänliga grannländer?

Absolut, inte minst i vattenkraften, i form av mer vatten som fylldes på i dammarna än vad som togs ut. Och nu tar vi från dessa lager.
100 timmars import förra året (pga krånglande kärnkraftverk).
Om 100 timmar är enorma mängder, vad var det då 2010? :)

Ingen vill svara. :)
Jag vet inte vad det är för timmar du tjatar om? Jag säger bara att ska man lagra el så att det verkligen gör skillnad krävs nog enorma mängder batterier vilket jag är skeptisk till. Sen finns det andra sätt att regler på som vattenkraft eller kanske styrd förbrukning eller att man får vänja sig vid att inte använda el hur som helst. Vad vet jag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp