Plattisar den nya standarden?

Kneecap sa:
Tjena!

Men du läser ju mina inlägg som f-n läser bibeln.
.
.
men många säger att det inte går att ha skoj på en tre-fyra år gammal design.

Hm...
Var i happybibeln säger någon att det inte går att ha skoj på en gammal design?
Själv tolkar jag det mer som att många tycker att det är bättre att köpa det som är modernt om man nu ändå ska köpa något.

Lars.E sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Men du läser ju mina inlägg som f-n läser bibeln.
.
.
men många säger att det inte går att ha skoj på en tre-fyra år gammal design.

Hm...
Var i happybibeln säger någon att det inte går att ha skoj på en gammal design?
Själv tolkar jag det mer som att många tycker att det är bättre att köpa det som är modernt om man nu ändå ska köpa något.

Beror väl på hur man definierar skoj.

etnica sa:
ooms sa:
Mårten sa:
Det är väl inte särskilt skoj att cykla oavsett material?
+1
Jobbigt o jävligt, svettig blir man oxå. Usch!

Nu när det kommit elmotor till cyklar kanske AC ligger runt hörnet.
Inte direkt AC men fläktar nog rätt skönt

fanbike2_3.jpg

Lejon sa:
JesperA sa:
etnica sa:
ooms sa:
Mårten sa:
+1

Mend en fläktar väl mest bakom cykeln? Annars är den nog sjukt trög att cykla framåt.
Tips från coachen: Håll gott avstånd framför kraftfulla fläktar om du alltså ännu inte bestiftat bekanskap med dessa än

JesperA sa:
Lejon sa:
JesperA sa:
etnica sa:
ooms sa:
Mårten sa:
+1

Mend en fläktar väl mest bakom cykeln? Annars är den nog sjukt trög att cykla framåt.
Tips från coachen: Håll gott avstånd framför kraftfulla fläktar om du alltså ännu inte bestiftat bekanskap med dessa än

Jo...

Osäker om detta blir rätt tråd när det kanske mer handlar om: ny standard för plattisar!

Fick upp den här recensionen på Youtube, det är ingen jag följer så jag vet inget om kanalen. Han hävdar sig vara helt fri från kopplingar åtminstone.

Jag är en clipless-kille så jag har svårt att veta vad jag ska tro om detta. Nån som skulle våga ge det ett försök, eller ska man tro att det löser sig av sig självt, är det bra så kan det bli nåt?

Osäker om detta blir rätt tråd när det kanske mer handlar om: ny standard för plattisar!

Fick upp den här recensionen på Youtube, det är ingen jag följer så jag vet inget om kanalen. Han hävdar sig vara helt fri från kopplingar åtminstone.

Jag är en clipless-kille så jag har svårt att veta vad jag ska tro om detta. Nån som skulle våga ge det ett försök, eller ska man tro att det löser sig av sig självt, är det bra så kan det bli nåt?
Förutom priset på pedalen måste man också lägga ut på en 10 mm kortare vev.
Och om det går att hålla upp pedalen framför ögat sådär så kommer de ju kunna hamna upponer när man ska ställa sig på den.
Nä, Oneup's alu-pedaler e.d. är nog objektivt bättre ändå.

Va? Du behöver sänka sadeln, det är allt. För du förlorar ju lika mycket höjd i lägsta läget som i högsta. Omkretsen på fotrörelsens cirkel är exakt samma som med alla andra pedaler.
Vilket medför att cockpiten blir en cm högre, vilket man kanske inte vill. Och att pedalen sveper en cm närmre marken, vilket man kanske inte heller vill.
Men visst är fotprörelsen exakt som innan förutom lite lägre, och en cm kortare vev blir inte en likadan fotrörelse.

Vilket medför att cockpiten blir en cm högre, vilket man kanske inte vill. Och att pedalen sveper en cm närmre marken, vilket man kanske inte heller vill.
Men visst är fotprörelsen exakt som innan förutom lite lägre, och en cm kortare vev blir inte en likadan fotrörelse.

Jag skulle säga att att sänka din positionen är bara bra. Men man behöver såklart har distanser under stammen man kan tar bort och lite utstick på droppern.

Stora frågan är om pedalarna ger lika mycket markfrigång som en vanlig tvåsidig pedal, men det verkar vara så med en tunn, slätt undersidan utan pins.

En klar nackdel är en större effektiva q-factor med axeln som sticker ut mycket. Och frågan är hur länge lagrarna håller som får en riktigt skev belastning.

Intressant grej. Jag hade 100% trampat på lagret/fel sida konstant :LOL:

Jag vet inte vilket problem de ska lösa för oss dödliga dock. Jag har aldrig upplevt problem med greppet med vanliga pedaler så för mig personligen saknar jag inget.

Jag insåg att priset var i kanadensiska dollar och inte USD, då började hjärnan genast hovra mot köpknappen.

Mina Atlas för halva den pengen är snudd på slut efter ett år efter alla pin-strikes, så om den där designen nu håller så är väl inte priset så illa.

Tyvärr fick jag inte ens fundera på vad frakt och tull skulle addera, för dom kör bara leverans till US/CA än så länge.

Intressant grej. Jag hade 100% trampat på lagret/fel sida konstant :LOL:
Det tror jag inte med tyngdpunkten som är klart under rotationsaxeln.

Jag vet inte vilket problem de ska lösa för oss dödliga dock. Jag har aldrig upplevt problem med greppet med vanliga pedaler så för mig personligen saknar jag inget.

De flesta problem som nämns i videon är inte riktiga problem, tycker jag. Men en kring 2 cm lägre tyngdpunkt av kroppen är en klar fördel.

Jag undrar bara om risken att spetsen av skon tar i obstakel inte blir för stor när fötterna hamnar 2 cm lägre.

@Berk Det kanske är bra på vissa cyklar, men det finns för låg BB-höjd också och det är just pedalerna som brukar vara det som klappar i och begränsar då. Så har man en cykel man tycker är för hög egentligen är det säkert toppen.

@Berk Det kanske är bra på vissa cyklar, men det finns för låg BB-höjd också och det är just pedalerna som brukar vara det som klappar i och begränsar då. Så har man en cykel man tycker är för hög egentligen är det säkert toppen.

Såklart. Men de här pedalrna är tunna. De ser att undersidan inte hamna längre ner än på en vanlig pedal och säkert inte så länge som pins på undersidan. Så jag tror att pedalen självai inte ger mer problem. Men framkanten av skon hamnar klart lägre och kommer lägre ner än pedalen om foten är positionerad lite neråt.

Såklart. Men de här pedalrna är tunna. De ser att undersidan inte hamna längre ner än på en vanlig pedal och säkert inte så länge som pins på undersidan. Så jag tror att pedalen självai inte ger mer problem. Men framkanten av skon hamnar klart lägre och kommer lägre ner än pedalen om foten är positionerad lite neråt.
Kanske om man har väldigt tjocka pedaler att jämföra med, offset är ju ändå märkbart på bild. Det är väl hela poängen?

Och: ’eels down!

Kanske om man har väldigt tjocka pedaler att jämföra med, offset är ju ändå märkbart på bild. Det är väl hela poängen?

Och: ’eels down!

Ja, inser nu att jag räknade fel. Min sons Atlas pedalerna är 12 mm tunna och 22 mm över yttre pins. 11 mm är mindre än 12 mm drop av pedalarna och klart min än 12+7 mm av undersidan vid utsidan. Mina billiga plast-plattisar är 18 mm tjock och 26 mm över pins, och hamnar därmed också högre upp än Pendulum pedalarna.

Det tror jag inte med tyngdpunkten som är klart under rotationsaxeln
Jag tänker mer de gånger man vill placera om foten eller att kanske dabbar. Jag gillar inte pedaler med en fet bula längst in. Men tanken kanske är att man alltid har fötterna på pedalerna med dessa 🙂

De flesta problem som nämns i videon är inte riktiga problem, tycker jag. Men en kring 2 cm lägre tyngdpunkt av kroppen är en klar fördel.

Jag undrar bara om risken att spetsen av skon tar i obstakel inte blir för stor när fötterna hamnar 2 cm lägre.
Lägre tyngdpunkt är så klart bra, men jag tycker moderna hojar har tillräckligt lågt BB som det är. Det känns som dessa är för en annan användargrupp än mig själv oavsett.

Mina favoritpedaler är DMR Vault och anses nog vara en av de mer tjocka pedalerna. Jag har aldrig upplevt det som ett problem med frigång eller greppet.

Jag kör plattisar på vintern. Tycker gisslet med is i klossen och pedalerna förtar cykelglädjen. I snö blir det ju ofta lite mer gå. Skillnaden platt/spd är påfallande liten. Iaf när det gäller mitt SS stiglufsande.

Klickade hem ett par specialpedaler Bennies plattform. Nu åker jag aldrig DH direkt så när det står att dom 24 pinsen är utbytbara så vad är dom utbytbara till?
Jag tänker mig att använda kanske 5-6 per pedal så man kanske ska skruva i ngt i dom hål som inte används......billiga var dom iaf 359kr hos TCM Cykel.
1000008531.jpg

Klickade hem ett par specialpedaler Bennies plattform. Nu åker jag aldrig DH direkt så när det står att dom 24 pinsen är utbytbara så vad är dom utbytbara till?
Jag tänker mig att använda kanske 5-6 per pedal så man kanske ska skruva i ngt i dom hål som inte används......billiga var dom iaf 359kr hos TCM Cykel.
Visa bilaga 739928
Du byter dom mot hela pins när dom är för nedslitna.

Jag betvivlar starkt att du kommer vilja åka på dom där med 5-6 pins per pedal. Så länge det inte är en ren kiosk-cykel

Jag väntar på Pendulums billigare kloner (något under 1000 kr av plast vore tänkbart för mig).
Fysikmässigt är de vettiga — den idén att pedalen självstabiliserar sig under stöket är så enkel att jag undrar varför den inte uppfunnits tidigare. Att bli av med pinnar på nedre sidan är bara naturligt.
Q-factor skiter jag i, jag har inte haft några problem med fatbikes vida ställning.

https://meatengines.com/f/outlier-pedals---the-void-the-pendulum---a-review-of-sorts
1732638504589.png

Senast ändrad:
Pendelums pedaler är en klart intressant konstruktion men det svåra är Q-faktorn och att få lagringen hålla, det blir ett ordentligt moment som skall tas upp.

Dessa sitter på min billiga White AX 290:

De har hållit bra med daglig pendling snart 1 1/2 år, inget glapp ännu.
Priset på länken kan ju inte stämma, måste ju vara nått riktigt billigt jox, men som sagt, håller bra.

Hehe, det verkar vara Mexican Dollar på länken, då kan nog priset stämma! :giggle:

Senast ändrad:
Plattisar haft blivit betydligt bättre me åren. Tänker speciellt då tjockleken. Samt greppet. Förr i tiden Skulle man ha feta tåliga pedaler om dim skulle hålla när man hoppar, Lite som att cykla i högklackat. Längre från axeln. Vilket resulterade att man lättare rullade av pedalen, nu är dom tunnare, närmare axeln. Har mycket ärr på smal benen från ungdomen, man kunde nästa höra smällen eka genom skogen, när man tappade fästet på ena pedalen, o den andra pedalen far runt o smällde in i smalbenet o rev upp huden. Nu kanske jag inte håller på hoppa runt längre, men jag minns inte när det senast hände

Tillbaka
Topp