Bygga elcykel med elcykelkit och vanlig cykel?

Jag köpte en billig elcykel för ca 10 000 kr men är missnöjd med tramphjälpen. Tramphjälpen blir mycket sämre så fort batteriladdningen sjunker till mindre än 75 % av fulladdat. Jag har lämnat in elcykeln på service flera gånger men det hjälper inte. Jag kommer därför att reklamera elcykeln. Nu funderar jag på att bygga en elcykel genom att köpa ett elcykelkit och batteri för under 10 000 kr och en billig cykel som kostar några tusenlappar.

Jag har två frågor till er.

1. Många elcykelkit har en motor som är på mer än 250 W. Motorn får väl bara ha max 250 W om den ska klassas som cykel och vara laglig att köra på allmän väg i Sverige?
2. Har ni några bar förslag på kombination elcykelkit, batteri och cykel som kostar ungefär 10 000 - 15 000 kr? Motivera gärna varför ni föreslår produkterna är ni snälla.

Skulle jaga en beg elhoj istället. Batteri i kitten är ofta dålig kvalité och kan vara riskabelt att ladda. För 15 kkr kan du hitta bra cyklar

Skulle jaga en beg elhoj istället. Batteri i kitten är ofta dålig kvalité och kan vara riskabelt att ladda. För 15 kkr kan du hitta bra cyklar
Tack för svaret och tipset. Men det går ju att köpa batteriet separat dvs köpa ett elcykelkit utan batteri och sen köpa ett bra batteri någon annanstans.

Svar på 1 är ja, det är max 250W och assistans upp till 25 km/h som gäller i Sverige. Att det säljs en massa starkare kit är ju en tydlig indikation på att dessa säljare är fullständigt oseriösa.
Tänk också på att om du köper ett kit och konverterar en vanlig cykel är det du som har producentansvaret, dvs att den uppfyller alla lagar och myndighetskrav på säkerhet och annat. Vid en ev olycka lär försäkringsbolag titta på detta t.ex.

- japp, ofta när det är seriösa sidor står det något längst ner om att de bara får köras på inhängnad område. På amazon etc struntar de i det.
- de gör de själv kitt som säljs är inte bättre. Jag har ett sådant själv (bafang mittmotor) det gör jobbet men är allt annat än kvalitet 😅 och jag har inte hittat ha bra batterier som är plug and play. De som passar till kitten är rätt jäkla usla (de som säljs av svenska butiker är ju samma skit med högre marginal).

Köp en begagnad cykel med Shimano eller Bosch istället. Det är en jätteskillnad.

Svar på 1 är ja, det är max 250W och assistans upp till 25 km/h som gäller i Sverige. Att det säljs en massa starkare kit är ju en tydlig indikation på att dessa säljare är fullständigt oseriösa.
Tänk också på att om du köper ett kit och konverterar en vanlig cykel är det du som har producentansvaret, dvs att den uppfyller alla lagar och myndighetskrav på säkerhet och annat. Vid en ev olycka lär försäkringsbolag titta på detta t.ex.
Det är max 250 Watt i kontinuerlig märkeffekt. Det innebär att motorn kan ge betydligt mer effekt under kortare perioder. Exempelvis ger Bosch Performance Line CX upp till 600 Watt och är godkänd för elcyklar.

/MM

Det lutar mot att jag får köpa en ny elcykel eller en begagnad elcykel istället för att bygga en elcykel själv. Jag som trodde att jag skulle kunna få en bra elcykel för en billig peng.

Eftersom Biltemas elcykel är slutsåld i alla Biltema-butiker Göteborg så undrar jag om ni har några andra tips på elcyklar av acceptabel kvalitet i prisklassen 10 000 - 16 000 kr?

Det finns flera skäl att välja serieproducerat istället för kit, men man behöver sätta dem i perspektiv.
Slitdelar till exempelvis Bafang och Tongsheng kitmotorer är enkelt att skaffa om och när det behövs. Det visar sig däremot gång på gång att delar till "märkesmotorer" kan vara svåra eller omöjliga att få tag på.
Batteribiten är en ickefråga. Det finns alldeles utmärkta batterier, såväl som skräp, att köpa till kitmotorer. Ganska ofta får man vad man betalar för.

De största flaskhalsarna som jag ser det är 1) lagligheten och 2) att du behöver vara tillräckligt praktiskt lagd (och ha tiden) för att montera själv.

Det finns flera skäl att välja serieproducerat istället för kit, men man behöver sätta dem i perspektiv.
Slitdelar till exempelvis Bafang och Tongsheng kitmotorer är enkelt att skaffa om och när det behövs. Det visar sig däremot gång på gång att delar till "märkesmotorer" kan vara svåra eller omöjliga att få tag på.
Batteribiten är en ickefråga. Det finns alldeles utmärkta batterier, såväl som skräp, att köpa till kitmotorer. Ganska ofta får man vad man betalar för.

De största flaskhalsarna som jag ser det är 1) lagligheten och 2) att du behöver vara tillräckligt praktiskt lagd (och ha tiden) för att montera själv.
Det svåra med batterier tycker jag är att man inte vet vad man köper om man köper kit. Självklart finns både bra och dåliga men jag kan inte bedöma vilka som är vilka. Bara för att jag köper i svensk webbutik är jag inte säker på att det är bättre kvalitet på batteriet om det är ett noname kit-batteri. Däremot litar jag på exv Shimanos kvalitetskontroller.

Det svåra med batterier tycker jag är att man inte vet vad man köper om man köper kit. Självklart finns både bra och dåliga men jag kan inte bedöma vilka som är vilka. Bara för att jag köper i svensk webbutik är jag inte säker på att det är bättre kvalitet på batteriet om det är ett noname kit-batteri. Däremot litar jag på exv Shimanos kvalitetskontroller.
Jo, jag håller med om att det kan finnas en större andel batterier av lägre kvalitet blad de som säljs med kitmotorer. Men man behöver ju inte köpa motor och batteri tillsammans, och inte från billigaste ali-shop. Det finns de som säljer bara batterier - både på nätet och fysiskt i Sverige.

Tillbaka
Topp