Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Nej, det var nog det värsta jag har cyklat i. Återfryst spårat slask i 8,5 km. Jag har dubb, men för smala däck för det här. Det tog 35 minuter, det brukar ta 20. Eftersom det gick så långsamt frös jag också. Såg ingen annan cyklist. Fick duscha för att värma upp mig, inte för att få bort svetten.

Fick parera en sladd och gå ett par ggr där det var för mycket sväng, uppför och is. Nej, känner väl inget större sug att cykla igen så länge det är så här, det tar helt enkelt för lång tid.

Man hade "glömt" att få bort slasken på cykelmotorvägen från västertorp till liljeholmen så det har fryst till spårig is. Förutom tillfället då en kontraktsmördare fick avbryta sin elsparkcykelfärd så var det hemskt och läskigt. Men nu är handsken kastad, hädanefter blir det bilvägspendling i mitten av körfältet när det är snö och is-väder.

Till jobbet måste jag säga att det gick som smort. Värre var det med hemfärden. Det började hyfsat men gick trögare och trögare med värre och värre spår i isen. Hemåt tog 30 minuter extra idag men vem säger nej till extra cykling?

Mörkt och regnigt på vägen till jobbet, ljust, vitt och halt på hemvägen. Dags för dubbdäcken tror jag.
PXL_20241203_122117576.jpg

Första pendlingen på riktigt länge. Jag klädde mig tunt och trampade lugnt för att inte behöva duscha på morgonen. Det fick jag äta upp på hemvägen när isknöggel, blankis och en frusen bakväxel gjorde att jag behövde cykla ännu långsammare och frös som en hund. Känslan av att vara igång igen är ändå 5 av 5!

Tyckte inte att det var så mycket misär igår förutom att jag frös om fingrarna på kvällen. Hade satt på dubbdäck fram och märkte inte alls av någon halka trots att marken såg hal ut. Men det var nästan mer nervöst när det inte släppte bak alls. Då vet man ju inte riktigt var gränsen går. 😀

Fin sval morgon om än lite försiktig och något långsammare än vanligt. Premiär med dubb för denna säsong även om det kanske hade gått att köra odubbat stora delar där det är sopsaltat så är det samtidigt vääääldigt halt där det inte är.

Tog det mycket piano utan dubb genom Nacka idag. Fasiken vad isigt. Har dom bytt entreprenör? Senaste två åren har det varit helt utomordentligt sopsaltat. Felanmälan skickad.

Misär på hempendling i måndags. På väg upp ur garaget på jobbet smäller det till och kedjan går av. Hade tyvärr inte skaffat nya snabblänkar ännu till pendlarn, så det var bara att bära ner cykeln till cykelrummet igen. Det var då jag insåg hur mycket en stålcykel från -86 väger. Sedan blev det tunnelbana hem, samt tunnelbanependling igår och hemmakontor idag.
1733298928283.png

Barmittstempererat klimat idag. Småhalt och lite spårigt på sina ställen men överlag väldigt bra. Vacker morgon, speciellt när man lyckas timea soluppgång vid skeppsbron.

Var inga problem alls att komma hem igår, ganska torrt nästan hela sträckan. Men körde rätt lugnt pga nervös då jag bara hade dubb fram. Imorse gick också bra.

Tog det mycket piano utan dubb genom Nacka idag. Fasiken vad isigt. Har dom bytt entreprenör? Senaste två åren har det varit helt utomordentligt sopsaltat. Felanmälan skickad.
Något fel är det. Jag felanmälde sträckan längs Värmdövägen igår och fick något "goddag yxskaft" svar imorse om att de gjort en stor insats med salt under natten mot idag. Gick tydligen sådär då. Vi får väl ligga på med felanmälningar ett tag vid behov så att de ser om det inte funkar.

Något fel är det. Jag felanmälde sträckan längs Värmdövägen igår och fick något "goddag yxskaft" svar imorse om att de gjort en stor insats med salt under natten mot idag. Gick tydligen sådär då. Vi får väl ligga på med felanmälningar ett tag vid behov så att de ser om det inte funkar.
Yes, en kollektiv insats krävs.

Förra året var det bra i Nacka och sämre efter passagen under Sicklavägen (där kommungränsen går). Nu är det tvärt om. Det ger en tydlig bild av läget, båda kommuner hade samma väder men åtgärden varierar helt klart.

Ja, verkar vara väldigt stor skillnad hur vägarna sköts beroende på var man bor i Stockholm och vilken pendlingsväg man har, det har man ju förstått. Därför påverkas man mer eller mindre när det är risigt väder, kraftiga variationer hur som helst.

Ibland blir det lite konstigt när man läser rapporter här i pendlingstråden eftersom upplevelserna skiljer sig åt såpass mycket. 🙂 Men det är klart, Stockholm är ju ändå en hyfsat stor stad med omnejd.

Senast ändrad:
Ändå stor skillnad mot förr då t. ex. Årsta snöröjde max två gånger per vinter. Då kunde man möta en meter snö vid Årstafältet. :) Betydligt jämnare nu även om det fortfarande skiljer sig.
Absolut, lägstanivån är betydligt högre än för ett antal år sedan. Men resultatet är inte tillförlitligt, man kan inte lita på att det är ok underlag utan måste ändå vara kittad för worst case. Som tjejen som vurpade framför mig igår, hon litade på att det skulle vara saltat och körde utan dubb, men så var det inte saltat utan snorhalt.

Sen att det blir problem någon dag när det är snökaos, det är fullt förståeligt. Men igår var det ingen svår situation och helt enligt väderprognos, det var blött underlag och skulle bli kallt under eftermiddagen. Därför tycker jag det är lite dåligt att det missade på så många ställen.

Som tjejen som vurpade framför mig igår, hon litade på att det skulle vara saltat och körde utan dubb, men så var det inte saltat utan snorhalt.

Det känns väl dock lite väl naivt, kör man inte utan dubb så blir det antal "lynniga/farliga dagar per vinter", det är nog svårt att komma ifrån. Att sedan skylla på att de missat saltning om/när man vurpar under cykling med odubbat runt -5, jag är "skeptisk" måste jag säga. 🤔 Känns lite väl svenskt, att man desperat söker något/någon att skylla på när man mest har sig själv att skylla.

Det känns väl dock lite väl naivt, kör man inte utan dubb så blir det antal "lynniga/farliga dagar per vinter", det är nog svårt att komma ifrån. Att sedan skylla på att de missat saltning om/när man vurpar under cykling med odubbat runt -5, jag är "skeptisk" måste jag säga. 🤔 Känns lite väl svenskt, att man desperat söker något/någon att skylla på när man mest har sig själv att skylla.
+1 på den. Om man igår cyklade utan dubb i Sthlm, samt faller, så är det bara att titta i spegeln efter den skyldige.

Kall morgon, invigde elhandskarna, ok, men inte mer. Får nog montera barmittsen istället även om jag inte gillar mitts. Annars spårigt o långsamt.

Kanske naivt men det gick hur bra som helst under två föregående vintrar genom Nacka. Med undantag för en 5-6 dagar då det var snökaos.

Fick svar från Nacka nu.

Hej, och tack igen för att du hör av dig!

Vi har saltprogram ute nu och under natten. Du kan läsa mer om det aktuella vinterunderhållet på vår hemsida: https://www.nacka.se/stadsutvecklin...ator-och-vagar/snorojning-och-halkbekampning/

Tack för att du bidrar till att göra Nacka till en bättre kommun!

Det var ingen som skyllde på någon annan, det var bara ett konstaterande. Man kan inte lita på sopsaltningen. Just därför kör jag med dubb både fram och bak när underlaget eller prognosen ser ut att kräva det.

Sov dåligt i natt så pendlingen blev seg. 10bpm högre än normalt, och fick nästan gå upp mot tröskel för att krengka elhojarna. :)
Hoppas det inte är nåt virus är på g.
Kändes skumt för mig också i morse (samt under hemcyklingen i går), tyckte jag tog i hyfsat men det rör sig knappt, förhoppningsvis berodde det på kylan. Cirka 24 km/h 17 km med ca 200W i snitt (edit 🙃)

Senast ändrad:
Om man hade dubb och föll, vem är skyldig då då?
Det beror på om någon hörde det eller ej.

Innan sopsaltningens dagar hände det att jag bytte bort dubben efter första snöfallen. Då var det antigen snö eller grusfest till maj. Väldigt sällan halt. Är inte helt säker på att jag är ett fan av sopsaltning jämfört med bra plogning. Men å andra sidan kör jag inte mycket sopsaltat heller.

Lite mindre spårigt på hemresan. Annars långa sträckor ren is. En lirare på en gravel med sommarsulor höll 30 när jag försökte haka på, han fick lite uppställ i kurvorna som han klarade med bravur, ett klart cykeless med andra ord, klart imponerande.

Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me.

Med det citerat vill jag ändå säga att jag aldrig tävlat under pendling och tycker det är en korkad idè i tät trafik.
Tar det också lugnt i tät trafik, vilket inte de med elcyklar verkar göra. Har de fått upp farten så saktar de inte ner så värst och kör om, utan hänsyn till mötande trafik. Jag är alltid försiktig vid tät trafik, men passar på då tillfälle ges. Tävlade under flera år, men var för försiktig för att vinna linjelopp (vann ett i mitt livs bästa form sept. 1984 med 2000 mil i benen).

Senast ändrad:
Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me.

Med det citerat vill jag ändå säga att jag aldrig tävlat under pendling och tycker det är en korkad idè i tät trafik.

Beroende på trafik och vilken typ av väg man har är det under stora sträckor precis noll problem cykla om folk. Man anpassar sig till situationen helt enkelt. Vore ju halvudda om det enbart är ok att orutinerade elcyklister samt övriga elfordon som tex elsparkar härjar om folk (vilket de gör konstant). Men när en cyklist gör det så kallas det "tävling" och är inte ok? LoL

Det blir nog mera en ordlek/skämt när man skriver "tävling" (som uppenbarligen inte alla förstår.. ). För 99,99% av oss handlar det inte om tävling utan att vi ser pendlingen eller åtminstone delar av pendlingen (inte i stadsmiljö) som en del av vår träning, inte varje tur men vissa av dem. Kunde inte bry mig mindre om folk har problem med detta. Sedan är det en viss skillnad att ta i men ligga en liten bit under max vissa sträckor vs verkligen på 100% max, det sistnämnda är nog högst ovanligt att folk pysslar med under pendling (förutom möjligen i uppförsbackar). Dessutom går det att cykla vettigt trots att man tar i, ha bra marginaler samt stanna vid rödljus etc.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp