[OT] Memes, den stora tråden.

Inte sett någon skit annat än skiten i de ursprungliga ”humoristiska” postningarna. Tänker inte sitta på relativiseringståget och åka med heller. ”Båda sidor är lika illa.” Så är icke fallet.
Båda sidor är lika illa, exakt så är fallet.
Alla är inte akademiker som uttrycker sig som Spanarna när de sitter och småfiser ut sina självklarheter, en del människor är plumpa, en del gillar dassboken och "fräckisar" osv.
Du kan aldrig få dem att ändra sin humor, möjligen kan du få dem att känna att de inte får uttrycka sin humor.
Och då får du till slut ditt "kulturkrig".

Jag börjar tröttna rejält på att vissa tolkar inlägg så att man kan brassa på med något klokt. På vilket sätt har jag skrivit att det är fel att "reagera på skit från användare som fortsätter sunka ned tråden"?

Är det detta i det du citerade som föranledde ditt inlägg?
"Som jag skrev så är det bra om någon säger ifrån"
Du skrev att du tyckte att det liknade vuxenmobbning. Jag har inte sett någonting i den vägen alls. Därav mitt inlägg.

Väljer de personer, som blivit åthutade av flera medlemmar, att fortsätta sprida dynga, har jag svårt att se hur reaktioner på det kan vara en strid mellan ”åsiktskorridoren” och ”dom onda”.

Jag, personligen alltså, är astrött på att det framställs som ”tjafs”. (Jag kan dock hålla med om att det finns en eller två som tjafsar, men hellre det än tystnad eller ”Jag gillamarkerar inte meme:t bara”.)

Alla är inte akademiker som uttrycker sig som Spanarna när de sitter och småfiser ut sina självklarheter, en del människor är plumpa, en del gillar dassboken och "fräckisar" osv.
Du kan aldrig få dem att ändra sin humor, möjligen kan du få dem att känna att de inte får uttrycka sin humor.
Exakt det resonemanget som fått oss dit vi är i dag, tyvärr.

Väldigt långt från Dassboken (jag gillar den) och fräckisar (kan vara kul) och nazistskämt (älskar dem) till att skoja om horor, kvinnor vid spisen, kräkas ur sig rasistiska stereotyper, driva med ”världsförbättrare som vågar bry sig om miljön” o.s.v. Det är många gånger politiskt motiverad dynga, dessutom.

Att båda sidor är lika illa är så jävla tvärfel att jag inte ens orkar dra alla argument emot påståendet.

100 procent oenig med dig, således.

Senast redigerad av en moderator:
Så, den som drar sunkiga skämt har inget ansvar? Den personen behöver inte ta ansvar för att personer i omgivningen reagerar? Och de som reagerar är lika sunkiga?
Jag håller verkligen inte med. Exempel: jag fick för många år sen höra ett judeskämt på jobbet. Jag sa ifrån. Sen hörde jag inga mer judeskämt. Förstörde jag arbetsplatsen? Blev jag en förtryckare? Startade jag ett "kulturkrig"?

Jag håller verkligen inte med. Exempel: jag fick för många år sen höra ett judeskämt på jobbet. Jag sa ifrån. Sen hörde jag inga mer judeskämt. Förstörde jag arbetsplatsen? Blev jag en förtryckare? Startade jag ett "kulturkrig"?
Tack. Så slapp jag säga det.

Vill tillägga en tråkig sak: När jag väl har hört någon dra några sunkiga skämt (och då inte med tydlig ironi), så kan jag inte längre ta annat den personen skriver eller säger på lika stort allvar. Varje gång kommer den där skiten att finnas i bakhuvudet och påverka min inställning till vederbörande. Tyvärr.

Exempel: Ett syskons svärfar luftar ibland, helt opåkallat, sina fördomar om homosexuella och invandrare. Numera är det omöjligt för mig att se förbi det. Den typen av åsikter kommer ju nästan alltid i ett paket tillsammans med annan skit, så jag orkar inte prata med honom längre eftersom det känns som att trippa omkring på ett veritabelt minfält. Jag vet att jag inte kommer att kunna hålla käften när skiten kommer ut, och jag vill inte ställa till en scen på typ syskonbarnets födelsedag.

Tråkigt.

Du skrev att du tyckte att det liknade vuxenmobbning. Jag har inte sett någonting i den vägen alls. Därav mitt inlägg.

Väljer de personer, som blivit åthutade av flera medlemmar, att fortsätta sprida dynga, har jag svårt att se hur reaktioner på det kan vara en strid mellan ”åsiktskorridoren” och ”dom onda”.

Jag, personligen alltså, är astrött på att det framställs som ”tjafs”. (Jag kan dock hålla med om att det finns en eller två som tjafsar, men hellre det än tystnad eller ”Jag gillamarkerar inte meme:t bara”.)

Jahapp, då var vi där igen. Jag skrev "tenderar till", det är en liten nyansskillnad mot "liknade".

Men nu börjar bägge sidor dra små guldkorn ur mina inlägg så jag gör ett sista försök.
Ja, det är bra att folk säger ifrån mot sunket (jag markerade "mot" för säkerhets skull), men sedan är det en del som fyller på med mest tjat.

Man jag har inga illusioner, du och @BFS kan säkert få det till att jag gillar sunk.

1733389907831.png

Jahapp, då var vi där igen. Jag skrev "tenderar till", det är en liten nyansskillnad mot "liknade".

Men nu börjar bägge sidor dra små guldkorn ur mina inlägg så jag gör ett sista försök.
Ja, det är bra att folk säger ifrån mot sunket (jag markerade "mot" för säkerhets skull), men sedan är det en del som fyller på med mest tjat.

Man jag har inga illusioner, du och @BFS kan säkert få det till att jag gillar sunk.
Ok, missade nyansskillnaden. Förlåt.

Hur bemöter man sunkiga inlägg på rätt sätt? Du bemöter ju gärna mina felaktiga bemötanden. Men hur ska man göra?

Hyser inga större illusioner om att jag ska få ett svar på denna (eller nån annan) fråga.

Nu kommer jag inte att kunna sova inatt.
Har han äntligen förstått att vi tycker ungefär likadant? Är han ironisk? Är han passivt-aggressiv?
Det kommer att mala i mitt huvud...
Jag ber alltid om förlåtelse om jag gjort fel, vettu. Mer än man kan säga om en del här på Happy. ☺️

Vilken oerhört tråkig människosyn. För egen del lever jag i tron att alla människor har möjlighet att utvecklas.

Förebyggande förtydligande: utvecklas i termer av exempelvis ökad empati, hänsynstagande gentemot andra. Var och en bejakar givetvis sin alldeles egna humor; en del har måhända rentav av bred sådan. De två ovanstående meningarna bildar ett sammanhang.

Exakt det resonemanget som fått oss dit vi är i dag, tyvärr.

Väldigt långt från Dassboken (jag gillar den) och fräckisar (kan vara kul) och nazistskämt (älskar dem) till att skoja om horor, kvinnor vid spisen, kräkas ur sig rasistiska stereotyper, driva med ”världsförbättrare som vågar bry sig om miljön” o.s.v. Det är många gånger politiskt motiverad dynga, dessutom.

Att båda sidor är lika illa är så jävla tvärfel att jag inte ens orkar dra alla argument emot påståendet.

100 procent oenig med dig, således.
Inga problem, man får tycka precis som man vill.

Så, den som drar sunkiga skämt har inget ansvar? Den personen behöver inte ta ansvar för att personer i omgivningen reagerar? Och de som reagerar är lika sunkiga?
Beror väl på om judeskämtet var roligt. Man får skämta om judar, allt annat vore orimligt.

Vilken oerhört tråkig människosyn. För egen del lever jag i tron att alla människor har möjlighet att utvecklas.

Förebyggande förtydligande: utvecklas i termer av exempelvis ökad empati, hänsynstagande gentemot andra. Var och en bejakar givetvis sin alldeles egna humor; en del har måhända rentav av bred sådan. De två ovanstående meningarna bildar ett sammanhang.
Du vet ingenting om min människosyn och jag anser inte att du har rätten att uttala dig om den.

Du vet ingenting om min människosyn och jag anser inte att du har rätten att uttala dig om den.
Jag ber om ursäkt för att jag utryckte mig slarvigt. Jag provar igen.

Den människosyn du ger uttryck för framstår som mycket tråkig.

Jag förbehåller mig nog trots allt rätten till den typen av uttalanden. Tackar som frågar.

Nä, inte ska man von oben pressa hederliga arbetare att plocka ner pinuppor och sluta talla på kvinnliga kollegor. Satans förlästa akademiker.
”Riktiga arbetare tar inte varandra i r***n”, sade ju Frank Baude från KPML(r).

Beror väl på om judeskämtet var roligt. Man får skämta om judar, allt annat vore orimligt.
Självklart. Jag tycker att vi ska skämta vilt om negrer, bögar, gulingar, kärringjävlar, handikappade och idioter också. Jag menar, varför begränsa sig? Helt orimligt.

Zigenare också. Dem glömde jag.

1733418372079.jpeg

Först vill jag berömma mig själv för att jag inte deltagit i de senaste dagarnas diskussion om lämpliga eller olämpliga memes.
Sen vill jag bidra till tråden genom att posta ett möjligen olämpligt meme, men de som kan bli kränkta är i första hand katolska präster, biskopar och påvar och obducenter. Ingen av dessa grupper är utsatta för strukturell rasism eller liknande och är därför (precis som cyklister) grupper man får driva ohämmat med.

Inte om neo-con snowflakes väl?
Nä, jag menar, någonstans måste vi ändå dra gränsen!

Skämt åsido, jag är inte mycket för identitetspolitik, men i fallet med humor är det klädsamt om man skämtar på sin egen eller sin grupps bekostnad, inte på andras. Åtminstone inte om ”skämten” bygger på en massa gamla fördomar och stereotyper om grupper som har förtryckts i århundraden och årtusenden.

Vill en jude skämta om hur ”alla judar är” kommer det GIVETVIS vara mer okej än om någon icke-jude gör det.

Det är bara så, och det förstår varje vettig människa med någorlunda schysst människosyn.

Fan, att man ens ska behöva skriva det här. Sorgligt.

Hur orkar "man" ens gå upp på morgonen om man blir kränkt av allt?
Vem är kränkt? Jag tycker inte vi ska diskutera sexköp på Happy. Har jag synpunkter på lagstiftningen kring detta så drar jag inte upp det här eller hemma på julafton.

Att någon snöflinga inte tål att bli riktad rör mig inte i ryggen.

Vem är kränkt? Jag tycker inte vi ska diskutera sexköp på Happy. Har jag synpunkter på lagstiftningen kring detta så drar jag inte upp det här eller hemma på julafton.

Att någon snöflinga inte tål att bli riktad rör mig inte i ryggen.
Jag reagerar på att det alltid ska tjafsas om saker som inte faller alla i smaken, det är inte ett fåtal som bestämmer vad som är ok.

Jag reagerar på att det alltid ska tjafsas om saker som inte faller alla i smaken, det är inte ett fåtal som bestämmer vad som är ok.
Nej, det är de allra flesta som bestämmer att sådan skit inte är ok. Som judeskämt om du inte råkar vara jude, till exempel.

Hur kan du ens ta den här diskussionen vidare, undrar jag. Du måste ju inse att du har fel, att det är kasst att sprida dylik skit?

Tillbaka
Topp