[OT] rengöra bilklädsel

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum

DH

Aktiv medlem
[OT] rengöra bilklädsel
Hallå!
Har tygsäten i min bil. Pinsamt skitiga.
Hur rengöra bäst själv och vilka produkter isf?
Eller är det närmsta bilvårdsföretag som gäller? Bor i norra stor-sthlm.

[OT] rengöra bilklädsel
Ett milt rengöringsmedel, borste och en våtdammsugare är vad som behövs. Dammsugare finns att hyra på närmsta Cramo eller kanske Hygglo.

[OT] rengöra bilklädsel
våtdammsugaren är avgörande för framgången. samma gäller mattor i hemmet.

badda, eventuellt borsta, sug bort. det kan uppstå en fuktfront som sprider sig från platsen, den innehåller smuts. sug extra noggrant där.

våtdammsugare är generellt billiga, men köp inte en alltför simpel. en vettig finess är att den sätter igång när t ex en slipmaskin går igång.

[OT] rengöra bilklädsel
Tjena!

Våtdammsugare är ok men det är bättre med en textilvårdsmaskin som både trycker in vatten och medel och dammsuger upp det. Hyr en, om man inte har husdjur och/eller små barn så tillhör den prylar som inte är helt nödvändiga att ha i hushållet. Men annars är det en grymt bra sak, fantastisk på mattor, soffor m.m.

[OT] rengöra bilklädsel
Jag brukar ha två sprayflaskor, en med rengöringsmedel och sedan en med rent vatten för att kunna skölja ur medlet. Samt en biten borste. Varje gång är det skitigare än jag hade kunnat föreställa mig…

Sen om det inte biter med milt medel får man blanda starkare eller ta till annat. Är det envetna fettfläckar funkar t ex kallavfettning också men sen får man tvätta extra noga för att få ur avfettningen.

Detta med dammsugare då. En riktig maskin som Kneecap beskriver är ju nästa nivå om man hittar en inom räckhåll.

[OT] rengöra bilklädsel
Jag har hyrt det värsta jag hittade på hygglo då, en tvätt som både sprutade ut vätska och sög upp. Tror det var typ en sån här https://städprodukt.se/produkt/cleanfix-tw411-mattvatt/ Vet inte om det var så värst effektivt och det var inte så att den arbetade in vätskan på djupet, den bara sprutade ut vätskan framför munnstycket. Jag tror att tvättmedel, borste och en bra våtdammsugare är lika bra eller bättre.

[OT] rengöra bilklädsel
Om det är gammaldags tygklädslar borde de gå att ta av och köra i ett försiktigt tvättmaskinsprogram.

När jag städar inne i bilen är det lättast om allt som är löst åker ut, mattor, småprylar etc. Sen går jag över hela rasket med en mjuk, rätt långhårig borste, inklusive innertaket. Därpå dammsugning. Sedan finns ju krämer för instrumentbräda etc., och om det är skinnsäten eller så.
Största skillnaden invändigt gör nog emellertid tvättning av vindrutans insida.

[OT] rengöra bilklädsel
Jag har hyrt det värsta jag hittade på hygglo då, en tvätt som både sprutade ut vätska och sög upp. Tror det var typ en sån här https://städprodukt.se/produkt/cleanfix-tw411-mattvatt/ Vet inte om det var så värst effektivt och det var inte så att den arbetade in vätskan på djupet, den bara sprutade ut vätskan framför munnstycket. Jag tror att tvättmedel, borste och en bra våtdammsugare är lika bra eller bättre.
ja en våtdammsugare i hemmet hör till livets nödtorft, och duger utan minsta knot för uppgiften.

även är den användbar till mycket annat.

[OT] rengöra bilklädsel
Öh, våtdammsugare har jag aldrig provat, så det rådet friskriver jag mig från. Vätska på tyg brukar betyda lång torktid, men jag vet alltså inte.

[OT] rengöra bilklädsel
Öh, våtdammsugare har jag aldrig provat, så det rådet friskriver jag mig från. Vätska på tyg brukar betyda lång torktid, men jag vet alltså inte.
Det är därför man har våtdammsugaren att suga upp det mesta vattnet med. Jag trodde inte heller det var så bra tills jag provade min gamla grovsug.

[OT] rengöra bilklädsel
Dammsugaren tar som sagt det mesta - men givetvis är det en fördel att göra det någon dag med torrt väder och någonstans där bilen kan stå öppen på vädring så att det sista torkar ur hyfsat fort.

[OT] rengöra bilklädsel
Det finns en sån här kärcher textilrengöringsvåtdammsugarmaskin som går runt inom familjen. Har inte provat i bilen men på en soffa blev returvattnet rejält skitigt och soffan klart mycket renare.
Men det bör nog göras sommartid för torktiden är rätt rejäl, flera dygn.

[OT] rengöra bilklädsel
Ja, så lär det vara. I gamla bilar spändes ibland masonit och liknande i sätena, och det får ju inte vara blött för länge.

[OT] rengöra bilklädsel
kan i sammanhanget tipsa om hur man enkelt och effektivt gör tvätt av sina mattor.

lägg ut den på ett lutande underlag ovanpå en presenning. med läglig lösning rengöringsmedel t ex yes borsta rent. eventuella fläckar sug extra med våtdammsugaren

spola bort all upplöst smuts och rengöringsmedel med vatten. är mattan robust kan man köra högtryckstvätt. men gå inte för nära, det kan bli spår.

när det är klart sug torrt fram och baksida med våtdammsugaren så gott det går.

det är nu man inte ska försöka hänga den på tork. den är ultratung att hantera och blir garanterat knögglig. rullla istället ihop den från mitten, vikt på mitten, stjäll den på högkant ett par dagar tills det mesta av vattnet försvunnit med gravitationens hjälp.

nu kan man hänga upp den på en torkställning. det tar ett par dagar till.

fläckar tas med mattan kvar på sin plats med samma metod som bilklädsel. rent och fint blir det.

våtdammsugare hör som sagt till det nyttigare man kan ha i ett hushåll.

Senast ändrad:
[OT] rengöra bilklädsel
Det finns en sån här kärcher textilrengöringsvåtdammsugarmaskin som går runt inom familjen. Har inte provat i bilen men på en soffa blev returvattnet rejält skitigt och soffan klart mycket renare.
Har man ett garage så går det ju att köpa kupévärmare med en ruta lite på glänt också.
Ska klädseln bli ren så är det en riktig dammsugare som är grejen, spruta ut, sug upp.

Frågan är vad Musses billiga bilar, rekond, lösgodis och snickeri tar för jobbet...

[OT] rengöra bilklädsel

Tjena!

Då har man inte sugit ut tillräckligt. När jag använder våran så är det torrt på mindre än ett dygn. Det är en inte allt för dyr Kärcher.

kan i sammanhanget tipsa om hur man enkelt och effektivt gör tvätt av sina mattor.

lägg ut den på ett lutande underlag ovanpå en presenning. med läglig lösning rengöringsmedel t ex yes borsta rent. eventuella fläckar sug extra med våtdammsugaren

spola bort all upplöst smuts och rengöringsmedel med vatten. är mattan robust kan man köra högtryckstvätt. men gå inte för nära, det kan bli spår.

när det är klart sug torrt fram och baksida med våtdammsugaren så gott det går.

det är nu man inte ska försöka hänga den på tork. den är ultratung att hantera och blir garanterat knögglig. rullla istället ihop den från mitten, vikt på mitten, stjäll den på högkant ett par dagar tills det mesta av vattnet försvunnit med gravitationens hjälp.

nu kan man hänga upp den på en torkställning. det tar ett par dagar till.

fläckar tas med mattan kvar på sin plats med samma metod som bilklädsel. rent och fint blir det.

våtdammsugare hör som sagt till det nyttigare man kan ha i ett hushåll.

Bästa sättet att tvätta mattor är att göra som förr i tiden. Ut i lössnö och sen går man igång med piassavan på dom.

[OT] rengöra bilklädsel
Tjena!

Då har man inte sugit ut tillräckligt. När jag använder våran så är det torrt på mindre än ett dygn. Det är en inte allt för ..
Den suger vad den suger. Även underlaget kan ju vara av skiftande sort.
Men jag är inte bitter.
Bästa sättet att tvätta mattor är att göra som förr i tiden. Ut i lössnö och sen går man igång med piassavan på dom.
Det är ont om lössnö i sysvästra Skåne 😁

[OT] rengöra bilklädsel
Sett högtryckstvätt användas, på såväl dörrar som löstagna säten. För de bilarna och lastbilarna var det en klar förbättring. Grovdammsugare och bra sommarväder skötte eftertorkningen.

[OT] rengöra bilklädsel
Tjena!

Då har man inte sugit ut tillräckligt. När jag använder våran så är det torrt på mindre än ett dygn. Det är en inte allt för dyr Kärcher.

nej det är inte det bästa sättet, men ganska sympatiskt, viss rengöringseffekt har det ju tvivelsutan. sen snön som fastnar när man tar in mattan smälter och drar med sig smuts in i mattsn och då syns den ju mindre🤣

[OT] rengöra bilklädsel
ser kul ut. men riktig våtdammsugare kostar inte mycket mer och behövs gärna till andra sysslor i hemmet oavsett?
Jo men jag vill helst slippa en stor maskin med sladd som tar plats och man inte orkar rota fram särskilt ofta. Kanske denna https://www.jula.se/catalog/hem-och...mmsugare/batteridriven-grovdammsugare-030431/ är bättre då? Ser fortfarande hyfsat smidig ut men man får borsta själv innan man suger. Den lär väl vara lite mer sugpotent dock?

[OT] rengöra bilklädsel
tycker den ser klart intressant ut. kolla dock på tuben att den verkligen gör sitt jobb. skulle egentligen förmoda stt det krävs 2x18 volt för att få till riktig power.

sedan kan nan indirekt få en uppfattning om hur mycket watt den drar/ger genom att kolla batteritid. 2x18volt 5ah och tio minuter motsvarar 8-900 watt osv.

[OT] rengöra bilklädsel
nej det är inte det bästa sättet, men ganska sympatiskt, viss rengöringseffekt har det ju tvivelsutan. sen snön som fastnar när man tar in mattan smälter och drar med sig smuts in i mattsn och då syns den ju mindre🤣

Tjena!

Du har alltså inte provat. Om man gör det i torr snö så fastnar det ingenting och det blir verkligen rent. Fettfläckar är väl det enda som inte går bort.

[OT] rengöra bilklädsel
Tjena!

Du har alltså inte provat. Om man gör det i torr snö så fastnar det ingenting och det blir verkligen rent. Fettfläckar är väl det enda som inte går bort.
förstås har jag provat, och tycker som jag skrev att det är en trevlig metod.

men det är inte i fjärran närhet av vad en tvätt förmår få ut ur en mattas innandöme:)

[OT] rengöra bilklädsel
Duger en sån här: https://www.jula.se/catalog/hem-och...tvattar/batteridriven-flackborttagare-026922/ Har Ryobi batterier så det är enkelt att hålla sig till det märket.
Ska väl tvätta nån matta, soffa och liknande. Kanske bilklädsel. Inga höga krav direkt men den ska ju göra någon slags nytta för att vara meningsfull.
var på annat ärende idag på bauhaus (som handlade om fälgslipning på min nya vinterbrompton), såg dessa erbjudanden om du diggar ryobi. dock finns det adapters så om inte apparaten startar med värsta strömpeaken kan man gå utanför sitt eget system om man så önskar.

iaf rengöringsapparaten du föreslog i din länk uppe till höger på bilden var en riktig storväxt historia, och munstycket för sug likaså stort, och man kan tvivla på att det blir någon vidare sugkraft.

det stod bredvid en 18v grovdammsugare av traditionellt snitt, som väntat med 1x18 begränsad sugkraft på 82 watt. inget vidare. sen en fyrkantig lite modernare designad grovdammsugare med diverse munstycken likaså 1x18v men med lite bättre deklarerad sugkraft på om jag minns rätt cirka 120 wart

som jämförelse ligger en gammal 'vanlig' dammsugare med ineffekt 1000 watt på cirka 200 watt i uppmätt sugkraft. så jag tror som sagt när det gäller sladdlöst att man inte skall gå under 2x18 volt. en vanlig grovdammsugare klarar detta galant, har ofta längre slang som når t ex in i bilen, och slangen kan förvaras inne i hinken.
.

IMG_1396.jpeg

Senast ändrad:
[OT] rengöra bilklädsel
var på annat ärende idag på bauhaus (som handlade om fälgslipning på min nya vinterbrompton), såg dessa erbjudanden om du diggar ryobi. dock finns det adapters så om inte apparaten startar med värsta strömpeaken kan man gå utanför sitt eget system om man så önskar.

iaf rengöringsapparaten du föreslog i din länk uppe till höger på bilden var en riktig storväxt historia, och munstycket för sug likaså stort, och man kan tvivla på att det blir någon vidare sugkraft.

det stod bredvid en 18v grovdammsugare av traditionellt snitt, som väntat med 1x18 begränsad sugkraft på 82 watt. inget vidare. sen en fyrkantig lite modernare designad grovdammsugare med diverse munstycken likaså 1x18v men med lite bättre deklarerad sugkraft på om jag minns rätt cirka 120 wart

som jämförelse ligger en gammal 'vanlig' dammsugare med ineffekt 1000 watt på cirka 200 watt i uppmätt sugkraft. så jag tror som sagt när det gäller sladdlöst att man inte skall gå under 2x18 volt. en vanlig grovdammsugare klarar detta galant, har ofta längre slang som når t ex in i bilen, och slangen kan förvaras inne i hinken.
.

Visa bilaga 741716
Tack för spaningen! Jag avvaktar nog med den i nuläget då.

[OT] rengöra bilklädsel
Jag hade nog också hellre tagit en dammsugare med slang och mindre munstycke om det inte bara är för enstaka fläckar på större platta ytor. Lättare att komma åt och mindre ansträngande. En bil eller för den delen fotöljer och soffor är ju fulla med små skrymslen.

Tillbaka
Topp