Den allmänna Kenevo/Levo tråden

TopiN

Aktiv medlem
Hej,

Jag tänkte starta en trevlig tråd om Kenevo och Levo.
Här kan vi snacka om reparationer, ombyggnationer, utrustning, motorreparationer eller renoveringar osv. dock trimning eller optimering av motorer lämnar vi över till andra forum.
Här är en bild på min Kenevo Expert 2022 som jag bytt chassi på och jag håller på bygga om sadelstaget till UDH för att den ska ta SRAM AXS GX T-Type växlare.

Bilagor

• 20240706_180242.jpg
    20240706_180242.jpg
    1.3 MB · Besök: 95
Senast ändrad:
Bra initiativ! 😃
Här är min Turbo Levo från dagens tur.
Det var faktiskt premiärturen på den cykeln, jag fick den i veckan som var och de senaste dagarna har spenderats med att göra den ”gat-vänlig” med skärmar, lysen och pakethållare.
Självklart kommer den även att användas i sitt rätta element ibland, men det får vänta till våren.

Bilagor

• IMG_7590.jpeg
    IMG_7590.jpeg
    1.7 MB · Besök: 120
Kollade filmen 👆 å han verkade ju grisnöjd med 29” fram å bak. Jag har ju ingen kenevo utan bara en levo än så länge, men om jag ramlar över en kenevo så lurar jag på 29” fram, tänker främst att det rullar lite bättre över stenar och div stök, har en ny zeb ultimate 3.1 med 170mm slag och div olika 29” hjul ligger. Är 182cm å gillar medium cyklar bäst, är det s3 som gäller då? har Large på min Levo comp 2021 och provkörde en Medium efter som jag tyckte var skönare, har naturligtvis bytt till kortaste styrsammen jag kunde hitta på min nuvarande levo.

Då är de
Kollade filmen 👆 å han verkade ju grisnöjd med 29” fram å bak. Jag har ju ingen kenevo utan bara en levo än så länge, men om jag ramlar över en kenevo så lurar jag på 29” fram, tänker främst att det rullar lite bättre över stenar och div stök, har en ny zeb ultimate 3.1 med 170mm slag och div olika 29” hjul ligger. Är 182cm å gillar medium cyklar bäst, är det s3 som gäller då? har Large på min Levo comp 2021 och provkörde en Medium efter som jag tyckte var skönare, har naturligtvis bytt till kortaste styrsammen jag kunde hitta på min nuvarande levo.
Då är det bara å tjacka en Kenevo i storlek S3 och njuta av dess enduro/DH-karaktär med eller utan 29"tummare. 🤘😀

Jaha, då har kenevon landat, har en undran vilken fjäder jag ska ha? Väger runt 80-83kg + utrustning och gissar på 600 fjäder🤔 är en kenevo expert som mest kommer att hoppas med men även förhoppningsvis lite enduro också 🙂

Jaha, då har kenevon landat, har en undran vilken fjäder jag ska ha? Väger runt 80-83kg + utrustning och gissar på 600 fjäder🤔 är en kenevo expert som mest kommer att hoppas med men även förhoppningsvis lite enduro också 🙂
Jag köpte en Sprindex ställbar fjäder på 540-610lbs/in som klarar bra min vikt (83kg utan utr.)funkar skitbra, för att kunna avgöra sen vad jag ska ha, men det visade sig å vara kul att kunna ändra på fjädring iaf.

Hur länge ungefär klarar man sej på en laddning på bakväxeln? frågar åt en kompis eftersom jag inte skulle ha elväxlar😝🙄. Har axs dropper på min stigsmiskare å det batteriet räcker länge ( typ 2-3månader)men växeln jobbar ju rätt möe mer än stolpen

Hur länge ungefär klarar man sej på en laddning på bakväxeln? frågar åt en kompis eftersom jag inte skulle ha elväxlar😝🙄. Har axs dropper på min stigsmiskare å det batteriet räcker länge ( typ 2-3månader)men växeln jobbar ju rätt möe mer än stolpen
Jag laddar mitt batteri vid var 10e tur och då är det vanligtvis 50% kvar i det. Du ser i appen hur mycket batteri du har kvar i växel och reglage.

Blir det wire igen eller batteri? Vad ser du för fördelar med t-type, har inte läst nått om vad det inebär men är väll en ny modell om jag fattat rätt🙂

T-Type är ett förstärkt AXS-system dvs. elektrisk växel som måste ha en UDH-kompatibel cykel därav ombyggnation av bakramen.

Senast ändrad:
Ja, dock har jag inga problem med det. Jag cyklar bara träningsronder ( DH/enduro ) med min cykel så batterierna räcker gott och väl för mina pass.

De som campingcyklar med sina EMTB kanske tycker att det är jobbigt med batteritider och laddningsmöjligheter. 🙂🌞
Ett till batteri att hålla reda på med andra ord 🤣.

Ja, dock har jag inga problem med det. Jag cyklar bara träningsronder ( DH/enduro ) med min cykel så batterierna räcker gott och väl för mina pass.

De som campingcyklar med sina EMTB kanske tycker att det är jobbigt med batteritider och laddningsmöjligheter. 🙂🌞
Ja så kanske det är ,cyklar också mest enduro men kör med vanliga xtr växlar , då är det mindre som kan krångla😉

vet inte ens varför man skulle ha behov av el växlar om man bara cyklar enduro,🤫

Ja så kanske det är ,cyklar också mest enduro men kör med vanliga xtr växlar , då är det mindre som kan krångla😉

vet inte ens varför man skulle ha behov av el växlar om man bara cyklar enduro,🤫
Förklarade här ovan om mitt intresse om att meka saker och att denna operation är inte värt pengarna. Jag klarade mig alldeles utmärkt med mekaniska växlar som satt i innan, så ingen direkt behov av elväxlar men ville sätta dit just T-type för att det inte var bara bolt on göra.

Förklarade här ovan om mitt intresse om att meka saker och att denna operation är inte värt pengarna. Jag klarade mig alldeles utmärkt med mekaniska växlar som satt i innan, så ingen direkt behov av elväxlar men ville sätta dit just T-type för att det inte var bara bolt on göra.

Ja då förstår jag , kul projekt och följa och se om du lyckas lösa det 👍.

Är du fortfarande kvar i Örebro området ? Bara hojta om du vill med och cykla. Vi cyklade lite i ånnaboda för typ 2 års sen när du precis hade köpt kenevon 😎

Ja då förstår jag , kul projekt och följa och se om du lyckas lösa det 👍.

Är du fortfarande kvar i Örebro området ? Bara hojta om du vill med och cykla. Vi cyklade lite i ånnaboda för typ 2 års sen när du precis hade köpt kenevon 😎
Ja, det är klart för provkörning på riktigt, har bara rullat runt garaget än så länge, men jag ska iväg å åka lite lagg i denna vecka så fullpowerprovet blir först nästa vecka.

Jaha är det du, kul! 😀 Ja det har gått mycket vatten under broarna sedan dess. Det var 2022 vi hängde där. Har du samma elhoj som du hade då fortfarande?
Nä, det var Peter som bodde i Kumla då och jag var på besök hos dem. Jag bor i Trysil och cyklar numer.

Okey då får du återkomma hur det gick.

Haha ja det kanske var mer än 2 år sen komm jag på nu 🤣. Nej jag har bytt hoj så jag åker på en canyon strive:ON 2024 nu.

Okey där ser man , har stuga där uppe i krokarna så brukar cykla 1-2 gånger per år i trysil i gullia område så då kanske man träffar på dig där uppe .😎

Satt ihop den slutgiltiga aluminiumversionen av UDH till Kenevoprojekt. Det visade sig å vara helt bolt on-jobb när prototypen av kolfiber fick fila till lite vid koppling med pivotarmen.

Bilagor

• 20250709_204923.webp
    20250709_204923.webp
    850.5 KB · Besök: 41
  • 20250709_210235.webp
    20250709_210235.webp
    859.7 KB · Besök: 47
  • 20250709_210239.webp
    20250709_210239.webp
    774.5 KB · Besök: 45
IMG_9492.webp

Här är min gamla Levo Alloy(numera sambons även om det är jag som använder den mest).

29” fram och bak.
Bytt från sram gx till shimano xt
Och fått ärva en rs domain från min Trek Rail.

Tillbaka
Topp