Tips om budgetprylar på Lidl

Noterbart är att sadlarna i förra cykelkampanjen var av fabrikat Wittkop, I denna kampanj är de från Lidls egna sport-varumärke Crivit.
Nån som vet hur de skiljer sig åt i utförande/kvalitet? Jag köpte en wittkop som jag var nöjd med förra gången och undrar om det är värt köpa en Crivit också.

Nån som vet hur de skiljer sig åt i utförande/kvalitet? Jag köpte en wittkop som jag var nöjd med förra gången och undrar om det är värt köpa en Crivit också.
Senast Crivit-sadlarna fanns hos Lidl var nog någon gång förra året.
Jag upplevde att Crivit-sadlarna kändes som en sämre kopia av Wittkop, utseendemässigt var de ganska lika.

Jag har en av varje. Criviten ser ju billigare ut men känns som wittkoppen när en klämmer på dem. Har inte testcyklat criviten men är den bara lite sämre än wittkoppen är den ju ändå jättebra eftersom wittkoppen är en superbra sadel (för mig)

Oj! Titta vad jag spontanshoppade idag. Hur var det nu med den här svetsen, duger den för små och mellanstora jobb?

20240719_180142.jpg

Jag har en av varje. Criviten ser ju billigare ut men känns som wittkoppen när en klämmer på dem. Har inte testcyklat criviten men är den bara lite sämre än wittkoppen är den ju ändå jättebra eftersom wittkoppen är en superbra sadel (för mig)
Mitt intryck också, sadlarna är ju i princip exakt lika, men Criviten ser billigare ut (kosmetiskt). Om det är nån skillnad invändigt, t.ex. i stoppning, vet jag inte.

Köpte pump som är på annons den här veckan.
1721994566896.png

Första intrycket:
Visserligen är själva "pumpkroppen" av aluminium men resten känns rätt budget där det utfällbara T-handtaget är i plast och känns sådär. Pumpen går att "förlänga" för olika ändamål genom att man lossar en koppling mitt på. Testade de olika inställningarna utan att bli riktigt klok på hur det är tänkt att den ska funka.
Monometern visar såklart inte helt rätt men i alla fall i närheten av rätt tryck (testade samma däck med olika pumpar med mätare på).
Det går i alla fall att få ett ungefärligt hum om hur högt trycket är.

Det jag hade störst problem med var att den vändbara ventilen i ändan på slangen inte funkar nåt vidare med Prestaventiler, vilket är det jag har på alla mina cyklar. Den sista biten på slangen som är silverfärgad är löstagbar och ska vändas på beroende av vilken sorts ventil man har.

På de Prestaventiler jag testade så verkade den invändiga gängan på pumpslangen greppa dåligt på ventilen, samt att den lilla o-ringen som sitter i munstycket på pumpslangen väldigt lätt fastnade på slangventilen och lossnade ur pumpmunstycket.
Jag testade även på andra cyklar med både Schrader och Dunlop och där upplevde jag att det funkade bättre.

Pumpen får 2 slangar av 5 möjliga. Den kan säkert funka som vardagspump på pendlarcykeln (förutsatt att man inte har Prestaventil) om man inte har annan pump eller för höga krav på precision.

Jag tycker att tidigare års minipumpar utan mätare är klart bättre.

Attans, tänkte jag skulle vara på hugget denna kampanjen, ofta kommit på det upp mot en vecka efter och då har godbitarna gått åt. Glömde det igen några dagar. Hade siktat in mig på handskar, men det var ganska utplockat. Blev dock ett par som passar som hand i handske, om uttrycket tillåts, samt ett par en storlek för stor men funkar hyfsat ändå.
Och en liten cykelverktygssats.

Dagens fångst:

20240730_231316.JPG

Attans, tänkte jag skulle vara på hugget denna kampanjen, ofta kommit på det upp mot en vecka efter och då har godbitarna gått åt. Glömde det igen några dagar. Hade siktat in mig på handskar, men det var ganska utplockat. Blev dock ett par som passar som hand i handske, om uttrycket tillåts, samt ett par en storlek för stor men funkar hyfsat ändå.

Dagens fångst:

Visa bilaga 716061
nu vet jag inte vart du huserar men för dej och övriga värt att veta så fanns de rätt gott om sadlar verktygs kittet ovan och en hel del handskar kvar i lidl spånga i eftermiddags

Dagens fångst:

Visa bilaga 716061
Jag slog också till på ett par handskar. Har redan använt dem några pass. Verkar helt ok så långt.

Vet inte om kampanjerna i Lidl Plus är samma överallt men just nu kan man dra av 20% på Crivit

Bilagor

• Screenshot_20240809_144334_Lidl Plus.jpg
    Screenshot_20240809_144334_Lidl Plus.jpg
    161.7 KB · Besök: 106
För framtida referens, då bladen plockas ned...
Screenshot_20240819-131341~2.png

LIDL Cykelvecka Augusti 2024

Tightsen kostade 149kr i mars, nu 129kr.

Här är tidigare cykelveckor:
För framtida referens, då bladen plockas ned...

Visa bilaga 712223
Visa bilaga 712222

LIDL Cykelvecka Juli 2024

Sedan förra veckan så har det varit prisförändringar.
Sadel från 99,90 till 89,90
Barnhjälm från 199 till 179
Här är förra cykelveckan:

Senast ändrad:
Köpte både glasögon och bib-byxor. Fotokromatiska glasögon i TR90 för 129kr är ju helt sinnessjukt billigt om man jämför med vad typ Oakley tar för liknande. Visst, de är inte lika bra, men för pendling och träning så verkar de helt tillräckliga. Byxorna är enkla, inga kompressionszoner på benen, har vaddering i grenen, och rullar sig lite i knävecken om man tar "normal" storlek (man kan ju välja mindre). Måste ut och testa dem. Men hängslena är ventilerade och helt ok breda. Reflexer rekommenderar jag till allt och alla. Winter is coming.

Jag köpte cykeltights, utan hängslen. Trodde det bara var damvariant först men det fanns m-xl eller vad det var.
Iaf, jag köpte medium. Jag är 190 cm/82 kg och dom satt bra. Snarare åt det större än mindre hållet. Lite väl hög midja kanske, men där är ju alla olika.
Har bara provat dom på ännu, använder inte såna med stoppning annars men nu när det var så billigt ville jag passa på att testa.

Blev ett par Bibs. Ville ha XL med de var slut så blev L och det var ju tur för de var nästan stora (189cm lång och ganska tjock). Fotokromatiska glasögonen blev det också och verkar bra

Jag köpte cykeltights, utan hängslen. Trodde det bara var damvariant först men det fanns m-xl eller vad det var.
Iaf, jag köpte medium. Jag är 190 cm/82 kg och dom satt bra. Snarare åt det större än mindre hållet. Lite väl hög midja kanske, men där är ju alla olika.
Har bara provat dom på ännu, använder inte såna med stoppning annars men nu när det var så billigt ville jag passa på att testa.

Då kanske det finns hopp för M. Korta bibs har jag annars L i men dom var ju slut. Om det är så att dom är stora så kanske det funkar.
Är 180/82.

EDIT:
Jodå, dom sitter bra. Gillar tighta cykelkläder, dom är ganska elastiska så dom sitter skönt.

Senast ändrad:
Jag shoppade eker-reflexer och fotokromatiska glajor!
Har sedan tidigare deras vanliga cykelsolglajor och tycker de var galet prisvärda för 60 kr. Hjälper att man inte måste vara nitiskt försiktig med dem.

Någon som testat fotochrom funktionen på glasögonen? (Köpte tidigare i år ett par billiga från xxl som knappt blev mörka alls.)
Jag har Lidls med stort glas och Cebe Vario som är väldigt lika utseendemässigt. Jag jämförde dem nu efter att ha haft dem i solen en liten stund, Lidls verkar lite mörkare, men de är väl cat 1-3 (liksom Cebe) så inte optimala när det är extremt ljust (eller mörkt) ute.

Någon som testat fotochrom funktionen på glasögonen? (Köpte tidigare i år ett par billiga från xxl som knappt blev mörka alls.)
Jodå de funkar. De blir halvmörka (3) så bra för när det inte är som allra soligast. (Hade inte rekommenderat dem till sjöss på en solig sommardag). Bra att de ljusar upp sig när det skymmer lite. Helt perfekta när det är lite växlande molnighet eller mulet.

Köpte dom från Lidl igår, och har ett par D'Arcs Vantage photochromatic.
Dom blir typ lika ljusa/mörka, hur snabbt dom växlar har jag inte klockat och jämfört.

Men
Även om det ser ut som att dom blir lika mörka så är det klar skillnad tycker jag, till D'Arcs fördel (som tur är, annars hade det känts sådär att jag lagt så mycket pengar på dom).
Vid stark sol så känns D'Arcs klart behagligare. De är lite mer brun-gula i nyansen, Lidls mer grådaskiga och känns mer ansträngt. Som bonus så tycker jag även att naturen blir snyggare med D'Arcs färgnyans.

D'Arcs täcker mer av synfältet neråt.

Hade jag testat bägge innan köp hade det ändå känts motiverat med de dyrare D'Arcs. Lidls är helt ok som reservglasögon dock.

Har ingen erfarenhet av andra märken, så kan inte säga hur just D'Arcs står sig i konkurrensen.

Dom blir typ lika ljusa/mörka, hur snabbt dom växlar har jag inte klockat och jämfört.

Men
Även om det ser ut som att dom blir lika mörka så är det klar skillnad tycker jag, till D'Arcs fördel (som tur är, annars hade det känts sådär att jag lagt så mycket pengar på dom).
Vid stark sol så känns D'Arcs klart behagligare. De är lite mer brun-gula i nyansen, Lidls mer grådaskiga och känns mer ansträngt. Som bonus så tycker jag även att naturen blir snyggare med D'Arcs färgnyans.

Hade jag testat bägge innan köp hade det ändå känts motiverat med de dyrare D'Arcs. Lidls är helt ok som reservglasögon dock.

Har ingen erfarenhet av andra märken, så kan inte säga hur just D'Arcs står sig i konkurrensen.

Ett tillägg efter att jag haft bägge liggande i solen.
I direkt solsken så ser dom lika mörka ut om man håller dom mot något vitt, men som jag skrev så tycker jag att det är mer ansträngande med Lidls med dom på.

När jag la dom på vitt underlag, inte i direkt solsken men vända mot fönstret, så ljusnade Lidls mer än D'Arcs. Och när jag testade dom på så var det faktiskt klasskillnad när jag tittade ut genom fönstret (fortfarande med glasögonen i skugga).

Så nja, Lidls är kanske ok, men dom får definitivt bli reserv bara. Kommer nog inte att använda dom så länge jag har några "riktiga".

Ett tillägg efter att jag haft bägge liggande i solen.
I direkt solsken så ser dom lika mörka ut om man håller dom mot något vitt, men som jag skrev så tycker jag att det är mer ansträngande med Lidls med dom på.

När jag la dom på vitt underlag, inte i direkt solsken men vända mot fönstret, så ljusnade Lidls mer än D'Arcs. Och när jag testade dom på så var det faktiskt klasskillnad när jag tittade ut genom fönstret (fortfarande med glasögonen i skugga).

Så nja, Lidls är kanske ok, men dom får definitivt bli reserv bara. Kommer nog inte att använda dom så länge jag har några "riktiga".
Hittade dem dessutom inte i min affär så det bidde inget oavsett

Men

Det är väl ungefär så jag känner också. De är rätt ok, varken mer eller mindre. Men eftersom de kostar mindre än 10% av vad du får ge för t.ex. D’Arcs så är det ett kap för när du inte vill/kan/måste ha de bästa glajorna på dig. Host, pendling, host.
Då kanske det finns hopp för M. Korta bibs har jag annars L i men dom var ju slut. Om det är så att dom är stora så kanske det funkar.
Är 180/82.

EDIT:
Jodå, dom sitter bra. Gillar tighta cykelkläder, dom är ganska elastiska så dom sitter skönt.
Var ute och testade bibsen nu ikväll. De funkar utmärkt i typ de 14 plus det var här vid 21-22. Skulle säga max 15 om man är varm som jag, ned till kanske 7-8 plus, så länge det är torrt. Vadderingen är i snålaste laget, så har du kolfibersadel utan mjukdelar blir det nog lite ömt… med en mer komfortsadel så är det ok. Skulle säga rätt perfekt för pendling eller liknande.

Inga tips men lite skoj för de som bor nära.

Fick tag på både fotokromatiska och kontrastförstärkande med 30% rabatt.
Förstod inte förens nu att båda fanns med två olika bågar, Mina fotokromatiska har bågarna runt glasen och mina kontrastförstärkande den andra varianten med stora glas vilket jag föredrar. Fotokromatiska åker nog tillbaka.
Någon som har provat dom kontrastförstärkande?

Hur fungerar Parkside 20 volt batterimaskiner?

Om vi tänker bort det där med att det är omöjligt att köpa det som behövs vid just själva akuta behovet. Den obligatoriska väntan på att den rätta maskinen finns på hyllan.

Hur fungerar Parkside 20 volt batterimaskiner?

Om vi tänker bort det där med att det är omöjligt att köpa det som behövs vid just själva akuta behovet. Den obligatoriska väntan på att den rätta maskinen finns på hyllan.
Bra säger jag. Förutom kanske cirkelsågen som är lite klen. De små akkarna har dålig livslängd däremot men de kanske inte säljs längre

Tillbaka
Topp