Frågetråden om dämparservice

Det blir lätt ett liknade problem på Super Deluxe-erna. Om man halvvägs gör buntbandstricket (dvs släppa ut luften genom mainseal med snällt buntband) så går det utan något våld alls. Borde nog funka på Monarch också.

Hm, finns en för Lyrik/ Yari och så denna för bara Yari. Hur är det möjligt?

Det är iofs sig ett yari chassi jag har men det sitter charger och debonair i den.

EDIT. De finns inte för samma slag av någon anledning. Inte kan det vara att Yari tål mindre slag. Det endra som skiljer är att det en gång satt motion control och solo i den.

Senast ändrad:
Finns ett annat med denna info

• Lyrik suspension fork, 180 mm travel, model A1 - C2 (2016 - 2020)
  • Lyrik suspension fork, 170 mm travel, model A1 - C2 (2016 - 2020)
  • Lyrik suspension fork, 160 mm travel, model A1 - C2 (2016 - 2020)
  • Lyrik suspension fork, 150 mm travel, model A1 - C2 (2016 - 2020)
  • Yari suspension fork, 180 mm travel, model A1 - A2 (2017 - 2020)
  • Yari suspension fork, 170 mm travel, model A1 - A2 (2017 - 2020)
  • Yari suspension fork, 160 mm travel, model A1 - A2 (2017 - 2020)
  • Yari suspension fork, 150 mm travel, model A1 - A2 (2017 - 2020)
  • Yari suspension fork, 140 mm travel, model A1 - A2 (2017 - 2020)
  • Yari suspension fork, 130 mm travel, model A1 - A2 (2017 - 2020)
  • Yari suspension fork, 120 mm travel, model A1 - A2 (2017 - 2020)

Fattar inte... funkar inte charger 2 med 130 mm debonair? I då fall går jag back en gaffel

Hm, finns en för Lyrik/ Yari och så denna för bara Yari. Hur är det möjligt?

Det är iofs sig ett yari chassi jag har men det sitter charger och debonair i den.

EDIT. De finns inte för samma slag av någon anledning. Inte kan det vara att Yari tål mindre slag. Det endra som skiljer är att det en gång satt motion control och solo i den.

Konstigt det där. Hos RockShox är en 2016 Yari och Lyrik samma och går från 120 till 180 mm på Boost versionen.

Låter som jag får chansa. Pike hade varit lämpligare men nu har jag en yari/lyrik liggande som jag råkade köpa.

Jag ser nu att bara Yari fanns i 120-140 mm. Lyrik gick från 150 mm. Jag ser ingenting som tyder på att en Yari chassis med 120-140 mm skulle vara annorlunda än längre, men jag är inte 100% säkert.

Har nu även gjort 50hr service på sonens Monarch och nu börjar jag få lite kläm på det här. Gick betydligt bättre andra gången (gjorde ju min egen tidigare i veckan).

Däremot undrar jag lite om när man ska trycksätta bakdämparen igen efter service. Har sett en del som rekommenderar att man trycksätter i omgångar och sen trycker ihop dämparen några gånger för någon slags tryckutjämning mellan kammarna? Vilka intervall är att föredra? 50 psi åt gången eller mer/mindre? Något mer man bör tänka på vid trycksättningen? Manualen är ju lite knapphändig när det gäller info om just detta.

Har nu även gjort 50hr service på sonens Monarch och nu börjar jag få lite kläm på det här. Gick betydligt bättre andra gången (gjorde ju min egen tidigare i veckan).

Däremot undrar jag lite om när man ska trycksätta bakdämparen igen efter service. Har sett en del som rekommenderar att man trycksätter i omgångar och sen trycker ihop dämparen några gånger för någon slags tryckutjämning mellan kammarna? Vilka intervall är att föredra? 50 psi åt gången eller mer/mindre? Något mer man bör tänka på vid trycksättningen? Manualen är ju lite knapphändig när det gäller info om just detta.
Om negativa utjämnar en bit ner i slaget ska man det. Lite mindre än 50

Egentligen är det mest en fråga om hur stark du är. Det enda som händer om du pumpar max direkt är att du inte kan komprimera den utan att vara just väldigt stark (eller tung). 50 i taget låter rätt rimligt men första från noll kan man köra lite mer oftast.

Säkert en fråga som liknar många som varit uppe tidigare.
Hursomhelst.
Till en Manitou Mezzer-gaffel står det att följande oljor/fett behövs.
- 5WT
- 5/40WT semibath synthetic
- slicoleum grease

Kan jag köra med
3WT
0/30WT
Vanligt Dynamic "fork grease"

Vid service istället ?

Jag använder inte gaffeln i minusgrader.

En 3WT istället för 5WT kan man troligen kompensera för med mer "stängda dämparöppningar"; alltså kompressionsreglaget och returreglaget vridna mer medurs, så länge man inte redan bottnar i dem.

Semibath olja, så länge den inte läcker ur ut benen, skulle inte ställa till något problem. En 0/30 WT olja är väl mer flytande än 5/40WT, så kanske förbrukas den snabbare, alltså en kortare serviceintervall behövs.

Vilket gaffelfett som helst skulle duga. Jag använder både SRAM butter och r.s.p. fett och känner ingen skillnad.

Säkert en fråga som liknar många som varit uppe tidigare.
Hursomhelst.
Till en Manitou Mezzer-gaffel står det att följande oljor/fett behövs.
- 5WT
- 5/40WT semibath synthetic
- slicoleum grease

Kan jag köra med
3WT
0/30WT
Vanligt Dynamic "fork grease"

Vid service istället ?

Jag använder inte gaffeln i minusgrader.
Kika på cSt-värdet (40gr) istället för wt, det kan hända att en 3wt olja från ett märke är av samma viskositet som 5wt originaloljan. Troligen inga konstigheter om än att dina komp/returinställningar behöver ses över en smula.

0/30 inga problem, SRAM Butter *är* Slickoleum, kör helst inte dynamic grease då det blir väldigt segt om det inte finns en oljekomponent i anslutning hela tiden.

Någon som varit med att det kommit upp olja ur den övre reglaget för rebound? Något jag ska kolla direkt, för jag har öppnat och ser inga tydliga skador.

Kommer från lilla hålet där rebound nålen går i

Bilagor

• thumbnail_1000002371.jpg
    thumbnail_1000002371.jpg
    204.1 KB · Besök: 46
Polaren har en SID Select C1 från 2021, säger att den kluckar/klonkar. Lockouten funkar och ljudet kommer och går.

Internet verkar tipsa om överdrivet spel i bussningarna eller lös dämparenhet.

Ska ta en titt på den i dagarna, något annat uppenbart man ska kolla?

Polaren har en SID Select C1 från 2021, säger att den kluckar/klonkar. Lockouten funkar och ljudet kommer och går.

Internet verkar tipsa om överdrivet spel i bussningarna eller lös dämparenhet.

Ska ta en titt på den i dagarna, något annat uppenbart man ska kolla?
Om vi antar att den fått en service och har en vettig mängd väldistribuerad olja i nederbenen, och detta inte hjälper:

Väldigt vanligt för *CovidSID* att ha bussningsglapp dessvärre. Går att åtgärda hjälpligt med justering av bussningar, annars byte av nederben/*lowers*

Om vi antar att den fått en service och har en vettig mängd väldistribuerad olja i nederbenen, och detta inte hjälper:

Väldigt vanligt för *CovidSID* att ha bussningsglapp dessvärre. Går att åtgärda hjälpligt med justering av bussningar, annars byte av nederben/*lowers*
Precis checkat av dämparen, det som låter verkar vara när man har haft lockouten i och man släpper den så klickar det till på kompression!

Är ju lite ”float” i justerbrickan eller vad man kallar den. Spontant känns det som den klibbar fast i kolven, blir lite förladdad och skjuter ut. Sen kommer ljudet när den bottnar mekanisk?

Nu är inte jag i den sitsen men går det inte att byta bussningar i nederbenen? eller är det alltid nya som gäller om man råkar stöta på det problemet 🤔 Hur uppkommer glappet? är det när folk slarvar med service och kör med skitig/ för lite olja🙂

Precis checkat av dämparen, det som låter verkar vara när man har haft lockouten i och man släpper den så klickar det till på kompression!

Är ju lite ”float” i justerbrickan eller vad man kallar den. Spontant känns det som den klibbar fast i kolven, blir lite förladdad och skjuter ut. Sen kommer ljudet när den bottnar mekanisk?
Om det är en Charger RL och den beter sig så kan det vara några olika orsaker, en av de vanligaste är att en gnutta luft finns i oljan och då klonkar det lätt till. Svårt att säga exakt.

Nu är inte jag i den sitsen men går det inte att byta bussningar i nederbenen? eller är det alltid nya som gäller om man råkar stöta på det problemet 🤔 Hur uppkommer glappet? är det när folk slarvar med service och kör med skitig/ för lite olja🙂
Det går rent tekniskt såklart men Rockshox som märke erbjuder inte eftermarknadsbussningar, bara kompletta ben.

Det finns för ett antal modeller av RS bussningar från andra märken men dessvärre inte alla.

Det går att justera ned bussningarna på många modeller om det är glapp från start och sedan finjustera passningen. Men har gaffeln gått för länge så är det ofta slitage och då är det byte som gäller.

Tänkte ge mig på första (full)service av Fox 38 Grip2 och Fox Float X, men det verkar lite svårt att hitta en webbutik som har samtliga satser upplagda. Vad kan det bero på, det är ju rätt så vanliga dämpare? Man får typ handla från 3 olika butiker för att hitta sakerna, och priserna är rätt saftiga för några o-ringar...

Någon som har tips på butik som har bra lager av Fox serviceklit och hyfsade priser?

Tänkte 3d-printa en 'RockShox IFP Height Tool for Super Deluxe' inför nästa dämparservice. Hittills har jag klarat mig fint utan genom att lägga gott om tid på luftningen, men den kanske är bra att ha ändå. Känns dock löjligt att betala 250 kr för något jag printar för en krona. Är det någon som hittat en printfil/cad över denna? Eller kanske finns det någon som vill låna ut sin någon vecka, så jag kan cadda av den?

710845880964_00%204318%20041%20002.jpg

Hej! jag har en fox float x2 som tro det eller ej läcker luft. Tror att det är en 21. Har skickat den på service i somras där de upptäckte repor på insidan av luftburken och föreslog att jag skulle byta ut luftburken och då väntade jag en evighet på att den skulle komma. typ en månad. Sen någon vecka innan höstlovet så hade de fått in den och jag skicka iväg den för byte och blev klart rätt så snabbt.
Under höstlovet var jag i Flottsbro och körde och ungefär en halv dag så började den bli mjukare och mjukare tills att den på 150 psi var nere på 50 när jag kommit upp till toppen med liften. Den hade stått hemma framtill dess. Skickade iväg den till cykelbutiken på garantin jag servade hos och de körde den i dyno och då läckte den inget, sen lät de den ligga komprimerad övernatten och fortfarande samma lufttryck.
De bad mig pröva pumpa upp, komprimera några gånnger sen pumpa till samma tryck igen och repetera typ fyra gånger så gjorde det. Sen dess har den stått pga tidsbrist och snö. Tog en liten cykkeltur på typ 1 km för en vecka sedan och då var den betydligt mjukare än när jag åkte, var typ sag 60% då istället för 25-30% gjorde pump/komprisions cykeln innan. Har ni några tipps/tankar som ni vill dela med er av? Har redan lagt ca 4000 kr på den och tänker inte spendera en krona till. Går det tex att montera av luftburken och sälja den separat? Den har ju bara gått under 6 timmar.
Tack på förhand!

Två saker som är lite otydligt
Under höstlovet var jag i Flottsbro och körde och ungefär en halv dag så började den bli mjukare och mjukare tills att den på 150 psi var nere på 50 när jag kommit upp till toppen med liften.
Fungerade dämparen som den skulle under ett par timmars cykling för att sen påtagligt ändra karaktär (tappa trycket)?
De bad mig pröva pumpa upp, komprimera några gånnger sen pumpa till samma tryck igen och repetera typ fyra gånger så gjorde det.
Fyller du ca 50 psi åt gången, varvat med att komprimera dämparen ett par gånger mellan pumpningarna, tills du fått upp trycket - d.v.s. utjämnar du trycket mellan positiv och negativ kammare samtidigt som du pumpar upp?

de körde den i dyno och då läckte den inget, sen lät de den ligga komprimerad övernatten och fortfarande samma lufttryck.
Må det vara så att en flexig ram böjer dämparen under belastningen, vilket bidrar till accelererat slitage men även tillåter luften pysa ut? Det skulle förklara varför någonting inte händer under laboratorieförhållanden då det inte uppstår några sidobelastningar.

Två saker som är lite otydligt

Fungerade dämparen som den skulle under ett par timmars cykling för att sen påtagligt ändra karaktär (tappa trycket)?

Fyller du ca 50 psi åt gången, varvat med att komprimera dämparen ett par gånger mellan pumpningarna, tills du fått upp trycket - d.v.s. utjämnar du trycket mellan positiv och negativ kammare samtidigt som du pumpar upp?
Den fungerade och sen blev det långsamt värre utan att jag märkte i början, så kanske tre timmar bra presterande och sen utför i en timme.
Ja det var den cykeln jag menade, de hade skrivit 20-30(tittade jag nu),sen utförde jag det från minnet två månader senare så jag missade de psi och körde upp nästan hela vägen på första tror jag, och sen komprimera och checkade trycket så det stämde och repetera.
Så där är det jag som slarvat.
Tack så mycket för svar, precis sånt svar som jag sökte, slarvfelen kan ju dyka upp titt som tätt

Må det vara så att en flexig ram böjer dämparen under belastningen, vilket bidrar till accelererat slitage men även tillåter luften pysa ut? Det skulle förklara varför någonting inte händer under laboratorieförhållanden då det inte uppstår några sidobelastningar.
Det låter mycket rimligt, sitter på en commencal meta am v4 21, jag har dock inte märkt av någon sidledes flexibilitet men det är ju så liten så det knappt går att märka, lite skillnad på en kärring Honda.
Tackar för svaret, bra resonemang

Ok. Ponera följande:
Vad skulle kunna hända (rent teoretiskt alltså) om någon råkar klämma in 150 PSI i sin Yari (istället för 90...) för att den personen fick fullständigt hjärnsläpp efter ha gjort underbensservice i ett kallt och otrevligt förråd väldigt sent på kvällen (läste på fel rad i anteckningarna... ja ni fattar.)

Frågar åt en kompis.

PS. Gaffeln verkar ok men kan något ha skadats som man inte märker?

Ok. Ponera följande:
Vad skulle kunna hända (rent teoretiskt alltså) om någon råkar klämma in 150 PSI i sin Yari (istället för 90...) för att den personen fick fullständigt hjärnsläpp efter ha gjort underbensservice i ett kallt och otrevligt förråd väldigt sent på kvällen (läste på fel rad i anteckningarna... ja ni fattar.)

Frågar åt en kompis.

PS. Gaffeln verkar ok men kan något ha skadats som man inte märker

Det ska inte vara nån fara, 90 är ju det lägsta statiska trycket du har, du når långt över 150 vid en rejäl kompression vid användning!

IMG_3303.webp
Plockade isär sonens gaffel för att göra service. Första gången jag har isär en Fox-gaffel. Småstökigt då det kom ut oväntade mängder olja och när jag städade upp hittade jag den blå ringen och jag kan inte lista ut vad den ska sitta och om den ens kom från gaffeln. Tömde ut oljan i den allmänna sophinken och när jag tittade igenom hinken hittade jag den. Men kan inte heller komma på att den kan vara från något annat jag mekat med senaste veckan (mekas bara cykel).

Någon som vet? Det är inte en sag-ring, diametern något mindre. Enbart plockat av ytter benen.

Det är en enklare Fox 32 gaffel.

Senast ändrad:
Visa bilaga 753083
Plockade isär sonens gaffel för att göra service. Första gången jag har isär en Fox-gaffel. Småstökigt då det kom ut oväntade mängder olja och när jag städade upp hittade jag den blå ringen och jag kan inte lista ut vad den ska sitta och om den ens kom från gaffeln. Tömde ut oljan i den allmänna sophinken och när jag tittade igenom hinken hittade jag den. Men kan inte heller komma på att den kan vara från något annat jag mekat med senaste veckan (mekas bara cykel).

Någon som vet? Det är inte en sag-ring, diametern något mindre. Enbart plockat av ytter benen.

Det är en enklare Fox 32 gaffel.

Jag tror nog ändå att det är en sag-ring, om det är en 32 så kan den ju helt enkelt varit utspänd för att få plats.
Foxgafflar oavsett valör innehåller ingen sådan o-ring i nederben/ytterben.

Har du ingen annan sag-ring på gaffeln så är det nog ännu mera troligt. Det är inte en original Fox hur som för de är svarta, men vissa butiker kan sätta dit andra färger vid service.

Tillbaka
Topp