[OT] Alpinskidor för liten peng?

Kanske inte så mycket "liten peng".

Men jag funderar på att ta mig iväg på en soloresa nu i vinter.
Och så skulle jag gärna bli mer van och bekväm med att åka utanför pisten.

Finns en bunt "topptur level 1" osv.
Bland annat med UCPA som jag hört bra om, men då är det en vecka i Alperna som gäller, rätt mycket projekt.

Någon som har erfarenhet av svenska arrangörer där det mer handlar om en långhelg?

Bland annat med UCPA som jag hört bra om, men då är det en vecka i Alperna som gäller, rätt mycket projekt.

Någon som har erfarenhet av svenska arrangörer där det mer handlar om en långhelg?
Finns en resa med Mattias Hargin i Engelberg. Risk att du behöver vara rätt duktig för att ha roligt dock.

Ett par tips kan vara summitguides.se och lupusoutdoor.com som erbjuder kurser och guidning, bla i Jämtland.

I dag fick jag tre glada kommentarer och en öl i gondolliften på grund av skidorna. 😍
IMG_7145.jpeg

Faktum är att de här laggen har överraskat mig. Grymt riktningsstabila och responsiva, det märks att det är nya skidor och en toppmodell. Det går att carva med dem, om man uppnår tillräcklig hastighet.

Självklart kräver de mer övning och bättre teknik än ett par moderna timglasskidor, och de är klart sämre på isigt underlag, men jävlar vad snabba de är i röda och svarta pister. Få som hänger med.

Faktum är att de här laggen har överraskat mig. Grymt riktningsstabila och responsiva, det märks att det är nya skidor och en toppmodell. Det går att carva med dem, om man uppnår tillräcklig hastighet.

Självklart kräver de mer övning och bättre teknik än ett par moderna timglasskidor, och de är klart sämre på isigt underlag, men jävlar vad snabba de är i röda och svarta pister. Få som hänger med.
Rimligt ändå om du kör rakt ner 😜

Åka bra gör jag nog inte, men känslan njuter jag sannerligen av. :) "Åker jag lite för snabbt nu, kanske? Börjar bli lite syra i benen. Oj, nu blir det en liten kompression... Bit ihop! Puh, det gick bra igen. Så jävla kul detta är!"
Ser så himla härligt ut med Telemark. Däremot har det aldrig lockat mig att lära mig det. Kanske får bli ett projekt för framtiden.

Såklart man måste ha ett par bra carving, med ganska kort svängradie. Svänga mkt är kul, rätt värdelöst att bara åka fort rakt ned. Häftig känsla med rätt förhållande och bra snö, kanske en liten ravin med pucklar där man åker upp på sidorna och svänger. Enjoy !
Helt Värdelöst med snowboard och telemark, och gamla trista skidor !!

s42.jpg

Farten är en del av tjusningen. Att behärska den och samtidigt åka bra i svart pist är helt oslagbart. Tycker jag då, alltså.
Klart farten är en den av tjusningen men även svängen och kraften i den. Att ligga på kant i 100 knyck (eller vad det nu kan gå) får adrenalinet att pumpa.

För mig är ändå pist ett nödvändigt ont i brist på puder. Nu börjar barnen bli stora och jag är fortfarande stark så hoppet har återvänt. Och jag räknar med fler puderdagar för varje år som går.

Att få återuppleva förhållandena i Andermatt 2009 är drömmen.

IMG_2794.jpeg

Edit: men det är ju glädjen som är det viktiga och det märks ju tydligt att du älskar skidåkningen och det är ju det viktigaste👌. Inte vad man åker på 🎉

Senast ändrad:
Klart farten är en den av tjusningen men även svängen och kraften i den. Att ligga på kant i 100 knyck (eller vad det nu kan gå) får adrenalinet att pumpa.

För mig är ändå pist ett nödvändigt ont i brist på puder. Nu börjar barnen bli stora och jag är fortfarande stark så hoppet har återvänt. Och jag räknar med fler puderdagar för varje år som går.

Visa bilaga 745209
Det är klart att lös snö är trevligt. Är inte bra på det heller (men jag ser såklart potentialen). Körde Vallé blanche dan efter ett rejält dump och den skidåkningen (klar blå himmel och mycket löst) kommer jag aldrig att få uppleva igen. :)

Det jag upptäckt med telisåkningen är att även pist är rätt trevligt. Samma pist på slalomskidor ger ju inte mycket. Mer dynamik i telemarksvängandet. Att carva är ju bara att carva. Och då är det ju just farten som ger lite spänning och utmaning.

Visa bilaga 745209

Edit: men det är ju glädjen som är det viktiga och det märks ju tydligt att du älskar skidåkningen och det är ju det viktigaste👌. Inte vad man åker på 🎉
Den dagen var bra….

Den dagen var bra….
Haha ja jag skulle tro du åkte den dagen för jag hyrde skidorna av dig (eller du var kanske ledig). Du tipsade om bergsguide iaf dagen innan det minns jag, skiduthyraren var nog en tysktalande när jag tänker efter.. 😜

Hade med mig ett par Nordica supercharger men det dumpade så in i bängen så jag ville testa völkl sumo men dom var slut så det blev ett par jah Love.

Senast ändrad:
Haha ja jag skulle tro du åkte den dagen för jag hyrde skidorna av dig (eller du var kanske ledig). Du tipsade om bergsguide iaf dagen innan det minns jag, skiduthyraren var nog en tysktalande när jag tänker efter.. 😜

Hade med mig ett par Nordica supercharger men det dumpade så in i bängen så jag ville testa völkl sumo men dom var slut så det blev ett par jah Love.
Alltid någon timme ledig när det dumpar även under högsäsong… Annat är det idag när man var i ett stenhårt Romme med ungen… Men skidåkning är alltid kul i alla fall..

Alltid någon timme ledig när det dumpar även under högsäsong… Annat är det idag när man var i ett stenhårt Romme med ungen… Men skidåkning är alltid kul i alla fall..
Låter rimligt, jag åkte i Jarse på blankis häromdagen. Kul ändå men nog önskar man annat ....

Italien i slutet av januari men det ser inte ljust ut (än).

Visa bilaga 745209

En återupptäckt kärlek kan man säga. Åkte jättemycket till dess jag var i sena tonåren, sedan i princip ingenting alls fram till 2022. Min käresta och jag bara: ”Vi måste ju låta ungarna testa i alla fall” och sedan tände vi på alla cylindrar. Vi hade liksom glömt hur roligt det är. Annat hade kommit emellan, musik och utbildning och intressen och.. livet antar jag. Men jag har också kunnat se skidhobbyn med lite fräscha ögon, och hur den har förändrats. Blivit mer exklusiv och dyr. Backarna är bättre pistade, liftarna bekvämare, bilarna vid backen snobbigare. Det är en annan grej i dag, vi är i Hafjell nu och här är det fullbokat i den dyra lunchrestaurangen, men ingen har picknick i backen liksom.

En återupptäckt kärlek kan man säga. Åkte jättemycket till dess jag var i sena tonåren, sedan i princip ingenting alls fram till 2022. Min käresta och jag bara: ”Vi måste ju låta ungarna testa i alla fall” och sedan tände vi på alla cylindrar. Vi hade liksom glömt hur roligt det är. Annat hade kommit emellan, musik och utbildning och intressen och.. livet antar jag. Men jag har också kunnat se skidhobbyn med lite fräscha ögon, och hur den har förändrats. Blivit mer exklusiv och dyr. Backarna är bättre pistade, liftarna bekvämare, bilarna vid backen snobbigare. Det är en annan grej i dag, vi är i Hafjell nu och här är det fullbokat i den dyra lunchrestaurangen, men ingen har picknick i backen liksom.
Ja lite så är det väl, vi har aldrig slutat åka skidor. Jag säsongade till jag var 24 ish, sen var jag barnlös till 29 och åkte skidor för alla pengar jag hade. Sen har vi varit i fjällen sen äldsta dottern var 1,5 men som alla med barn vet så blir ju fokus lite annat under den tiden. Nu är jag 43 och ekonomin och åldern på barnen är annorlunda så jag anar ljuset i tunneln.

Ja att åka till fjällen över nyår gör ju bara stekare så det förvånar mig inte 😜 Vi brukar dock använda grillen och i järvsö var det trångt kring eldarna häromdagen.

Låter rimligt, jag åkte i Jarse på blankis häromdagen. Kul ändå men nog önskar man annat ....

Italien i slutet av januari men det ser inte ljust ut (än).
Så is i Jarse oxå? Vad fan… Blir Romme mer då… Gött att Formula 88 prestera på isen i alla fall… (men jävlar vad man är rädd för att bli påkörd av någon bakifrån här)

Så is i Jarse oxå? Vad fan… Blir Romme mer då… Gött att Formula 88 prestera på isen i alla fall… (men jävlar vad man är rädd för att bli påkörd av någon bakifrån här)
Ja vi har nästan ingen snö alls häromkring. Det är bara konstsnö tyvärr så det var en solid iskana med lite rullsnö ovanpå, kommer eventuellt lite imorgon men enligt prognosen når det inte längre än Gävle.

Kan nog vara bättre i hassela, dom har fått mer snö tror jag.

Ja lite så är det väl, vi har aldrig slutat åka skidor. Jag säsongade till jag var 24 ish, sen var jag barnlös till 29 och åkte skidor för alla pengar jag hade. Sen har vi varit i fjällen sen äldsta dottern var 1,5 men som alla med barn vet så blir ju fokus lite annat under den tiden. Nu är jag 43 och ekonomin och åldern på barnen är annorlunda så jag anar ljuset i tunneln.

Ja att åka till fjällen över nyår gör ju bara stekare så det förvånar mig inte 😜 Vi brukar dock använda grillen och i järvsö var det trångt kring eldarna häromdagen.
Ja, beror förstås på vart man åker och när, men trenden är tydlig. Har varit på ganska många ställen de senaste åren.

Bästa stället jag varit på, när det gäller priser och attityd, är Hovfjället. Känns fortfarande äkta och prismässigt överkomligt. Närliggande Branäs är precis tvärtom - totalt genomkommersialiserat.

Senast redigerad av en moderator:
Ja, beror förstås på vart man åker och när, men trenden är tydlig. Har varit på ganska många ställen de senaste åren.

Bästa stället jag varit på, när det gäller priser och attityd, är Hovfjället. Känns fortfarande äkta och prismässigt överkomligt. Närliggande Branäs är precis tvärtom - totalt genomkommersialiserat.
Ja vi hänger i Åre varje vinter och det är inte så många småsparare där.. Men Bydalen är väldigt mycket billigare eller Trillevallen, så alternativ finns ju helt klart.

Men vi är ju inte direkt ensamma kring grillarna trots att restaurangerna är fulla. Men vi åker ju andra tider än nyår och v9, det är stor skillnad och det var det när jag bodde där också.

Ja vi hänger i Åre varje vinter och det är inte så många småsparare där.. Men Bydalen är väldigt mycket billigare eller Trillevallen, så alternativ finns ju helt klart.

Men vi är ju inte direkt ensamma kring grillarna trots att restaurangerna är fulla. Men vi åker ju andra tider än nyår och v9, det är stor skillnad och det var det när jag bodde där också.
Trillevallen. Så gulligt. Stig H Olsson.

Trillevallen. Så gulligt. Stig H Olsson.
Jag kommer ju från Järschpen från början, och vi bor i föräldrahemmet när vi är uppe. Trillevallen har varit super för vår småbarnsfamilj där det egentligen är bara jag och sonen som åker mycket.

Sonen och jag brukar komplettera med nån dag i Åre för att han vill ha mer och längre åk.

I Trillevallen är det lätt att åka offpist, de flesta pisterna börjar på kalfjäll så det är lätt att glida ut utanför systemet.

Funäsdalen… Alltid Funäsdalen om man kan… Och aldrig jul,Nyår eller v.9

Isigt igår i Romme, mycket bättre idag.

Blev påkörd bakifrån på annandagen av en skidåkare, förvisso ett 10-12årigt barn men ändå.
Tur att jag hade hjälm, ryggskydd och är en 88kgs människa.

Blev påkörd bakifrån på annandagen av en skidåkare, förvisso ett 10-12årigt barn men ändå.
Slalom har man tyvärr inte åkt sen 80 talet Kåbdalis och storklinten i Norrbotten slalom skidor ett par bruna Rosingol med fångst lina åkte jag i Kåbdalis blev på åkt av släkting i liftkön ☺️ lite mör smäll men åkte mer sedan tog med sig matt boken blev läxan gjord i barack på kvällen kom bäst i cos och sin räkning för fas kompensera i elektriker matt för belysning armaturer på skol provet då.
Åkte i lumpen på storklinten då åkte jag med brorsans blåa hede skidor vi hade slalom dag de andra hyrde från skifix då.

Skaffa bättre kanter ;)

Var bättre i dag men inga problem igår. Gäller bara ha rätt skidor till rätt underlag. Är väl ingen som bara har ett par skidor? Får se vad det är för före imorgon…

Tillbaka
Topp