Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Andra gången som växelvajern går av inne i växelväljaren och fastnar, men den här gången lyckades jag få tag med en tång och få loss vajern med massa våld så jag kunde byta den själv. Tur det för jag har en lång etapp imorgon.
Nog för att jag växlar väldigt många gånger per dag men det känns som designfel att den fastnar när den går av.

Bikepacking
Andra gången som växelvajern går av inne i växelväljaren och fastnar, men den här gången lyckades jag få tag med en tång och få loss vajern med massa våld så jag kunde byta den själv. Tur det för jag har en lång etapp imorgon.
Nog för att jag växlar väldigt många gånger per dag men det känns som designfel att den fastnar när den går av.
Blir en omställning sen att komma hem efter en så lång tur :)

Bikepacking
@Bikzz @Anatol @the_Dude
Tack för feedback! Låter som jag ska återgå till planen på ett fristående tält då.
Prislappen på Durston (ca 3k) var lagom. Fristående verkar dyrare, men jag försöker hitta något på rea.

Några tips? 2p eller litet 3p. Fristående då. Ytter och innertält. Vill nog gärna ha ingång från två sidor. Sub 2kg, helst sub 1,5kg. Pris... ja...
Nemo Dagger är en av de som intresserar mig.
MSR Hubba Hubba såklart.
Big Agnes Copper Spur/Tiger Wall?
Jag kör naturehike cloud up 2 och 3 väger 1,7 resp 2,3 med pinnar footprint etc. Kostar ca 1500:- st om man köper dom på rea. Enda felet är att det bara är en dörr. Men för den vikten och priset finns det mig veterligen ingen utmanare. Är pengar inget problem så skulle jag gå på copper spur, tiger wall alt vänta på dudston xdome 2.

Bikepacking
Solen har precis gått upp och minusgraderna biter i händerna som inte hunnit vänja sig vid kallt väder. Staden börjar vakna med folk som rör sig omkring en lördag morgon i Florens. Ser inte ett moln på himlen och kan känna att det kommer bli en underbar, kall, dag på cykeln.
I bergen mellan Florens och Bologna ligger det tunt lager snö och fläckvis med is på vägen som gör klättringen intressant.
PXL_20241221_105023219.jpg

PXL_20241221_105436907.jpg

PXL_20241221_113613867.jpg

Bikepacking
Solen har precis gått upp och minusgraderna biter i händerna som inte hunnit vänja sig vid kallt väder. Staden börjar vakna med folk som rör sig omkring en lördag morgon i Florens. Ser inte ett moln på himlen och kan känna att det kommer bli en underbar, kall, dag på cykeln.
I bergen mellan Florens och Bologna ligger det tunt lager snö och fläckvis med is på vägen som gör klättringen intressant.
Visa bilaga 743838

Visa bilaga 743839
Visa bilaga 743840
Underbart att det finns människor som du som lever drömmen istället för att bara drömma!

Bikepacking
Underbart att det finns människor som du som lever drömmen istället för att bara drömma!
Tyvärr så vet jag inte hur länge det kommer gå att trampa vidare. Flera saker på cykeln som håller på att ge upp, som tex det billiga bakhjul jag har. Det är klarar inte riktigt de påfrestningar som jag utsätter det för.
Så imorgon ska jag leta upp en cykelverkstad som kan byta en trasig eker och rikta hjulet, för tredje gången. Sen ska jag ta en pause över julhelgen och utvärdera alternativen.

Bikepacking
Bortskänkes till student eller ungdom eller annan behövande i Göteborgsområdet:

Primus Mimer Stove. Skruvas rakt på gastub och sen blir det varmt. Inte lika kompakt som de dyra brännarna men samma funktion.

Ägghållare för sex ägg.

4 st Light my fire-tallrikar som passar i varandra.

Jag har inget behov av grejerna längre och har sållat igenom utrustningslådan lite. Allt är nästintill nytt och enbart testat vid något tillfälle.

IMG_8569.jpeg

Skicka mig ett PM! Kul om grejerna kommer till användning.

Edit: bortlovat!

Senast ändrad:
Bikepacking
Tyvärr så vet jag inte hur länge det kommer gå att trampa vidare. Flera saker på cykeln som håller på att ge upp, som tex det billiga bakhjul jag har. Det är klarar inte riktigt de påfrestningar som jag utsätter det för.
Så imorgon ska jag leta upp en cykelverkstad som kan byta en trasig eker och rikta hjulet, för tredje gången. Sen ska jag ta en pause över julhelgen och utvärdera alternativen.

Trist, och lite onödigt. Det finns touringhjul med extra starka fälgar och ekrar att köpa, almost bombproof, håller en evighet. Jag köpte från Rose för längesen, har inte kollat olika firmor på senare tid ----

Have a Good trip !!

Bikepacking
Har haft flera dagar med usel internetkoppling men här kommer en kort rapport iallafall.
Tog flera dagars pause över julhelgen på ett hostel som jag visste skulle vara öppet för att inte riskera att fastna någonstans utan tak över huvudet. Tex det ställe jag sov på i Florens skulle stänga ner över jul.
Så när några stod hemma och kokade lutfisk medans de sörplade glögg så traskade jag runt mellan små broar och trånga gränder.
PXL_20241224_100613219.MP.jpg

PXL_20241224_110708951.jpg

PXL_20241224_123321242.jpg

Men nu har ett av mina största orosmoment passerats, om jag skulle lyckas cykla genom Italien innan det blev för kallt utan att ta hela vägen ner, för igår lämnade jag stöveln och är på väg söderut på andra sidan adriatiska havet. Blev lite fler snökantade vägar.
PXL_20241229_102354286.jpg

PXL_20241229_105442883.MP.jpg

Det var straxt innan jag stannade för att ta den bilden som jag märkte att det äntligen luktade skog. Ända sedan Tyskland har det varit den där konstanta röklukten i bakgrunden, för att "alla" eldar med ved eller kör dieseltraktor.

Men vissa saker går inte riktigt att fånga på bild. Som när man cyklar över en stor slätt med vinodlingar, palmer växer i trädgårdarna, den lilla bäcken bredvid vägen är frusen till is, och nästan 180 grader kantas av snöprydda berg.

Bikepacking
Har ett Durston X-mid 1 Solid som jag använd 4 rätt varma och vindstilla nätter. Efter att ha övat ett par gånger är det mycket enkelt att sätta upp, går det inte att få ner tältpinnar så brukar man kunna hitta några stenar att spänna duken med.

Det negativa jag hittat som jag inte sett om så mycket i recensioner är relativt mycket kondens, kanske går bättre om man ser till att få lite luft mellan yttertältet och marken. Jag har heller inte använt det i regn eller hårt väder så kan inte uttala mig om hur det fungerar.

Tänker dock åt att ett fristående tält skulle vara enklare för användning i typisk svensk låglands-terräng med klippor, rötter mm. Skönt att kunna flytta runt tältet en aning och testa olika placeringar. Valde X-mid framför Big Agnes och liknande eftersom det allmänna omdömet verkar vara att det ska vara mer vädertåligt..

Har också ett Hilleberg Anjan 2, jämfört med detta så sparar man en del vikt och X-mid är enklare att komma i och ur pga ingång efter långsidan. Har behållit Anjan-tältet för jag vet inte om jag skulle lita på X-mid i fjällen...vill testa i sämre väder först.

Bikepacking
Annan fråga. Kanske skulle den ligga som OT men ämnet har berörts här i tråden; Fiske.

Mitt fiske är i insjö. Jag tycker det är roligast att kroka en aborre eller två. Då och då fastnar någon gädda men jag har aldrig fått någon större än 5kg. Men jag har inte en pryl kvar. Vad ska jag köpa?

Jag tänker ett teleskopspö med haspelrulle.
Och en låda med jiggar.
Behövs något mer?

Det var längesedan jag fiskade. Då hade jag en Shimano-rulle med "Quick-fire" funktion, se bild. Görs sådana fortfarande? Jag gillade det!

1735775224356.png

Bikepacking
Jag kör till 99% med UL. Även små fiskar ger ett roligt fiske. En liten haspel utan Quickfire. Hade gärna haft kvar mitt teleskopspö (rymdes i fiskeväskan med rullen på) som hade bra känsla. Men nu har jag ett tvådelat spö (med bra känsla). En sliten spinnare sitter på (och levererar bättre än nya och finare). En trekrok som fått en krok avklippt och en hulling inböjd (lite chans ska firrarna få). Funkar bra att styra djupet med spinnare, tycker jag. Har aldrig fått till känslan med jiggar (som bevisligen också funkar).

Edit: har fått +5 kg gädda med den utrustningen.

Bikepacking
Roligt med fiskefrågor! Jag är mer intresserad än vad jag är erfaren fiskare vill jag först om främst säga, men det har aldrig hindrat mig från att ha åsikter.😛

Håller med föregående talare om nätt utrustning. Jag har lite olika för olika ändamål, men kommer väldigt ofta tillbaks till ett ganska enkelt teleskopspö från Shimano som bara är 1,8 m långt. Man saknar lite kastlängd och känslan är en helt annan i de "finare" spöna jag har, men jag blir mer och mer övertygad om att förhållandet mellan känsla och funktion är så extremt överlägsen till teleskopspöts fördel att jag inte riktigt vet när jag ska använda mina "riktiga" grejer längre. Nackdel är förmodligen att de riktigt korta spöna har korta handtag också, vilket ger en lite annan känsla i spöt.

Har ett fyrdelat fint "resespö" som jag släpat med på fjällvandring. Hade på samma resa med teleskopspöt som utlåningsspö till resesällskapet, men upptäckte att jag hellre haft ett eget teleskopspö. Största fördelen med teleskop upplever jag är att man kan ha det knutet och klart men ändå undanstoppat, vilket inte alls funkar med fyrdelade spön. Om spöt bara behöver fällas ut och sen kan man fiska gör jag också det oftare.

Riktiga fiskare hade säkert sagt annorlunda, men jag tycker ett spö med kastvikt på typ 7-21 gram är lagom. För mycket säger säkert många andra, men jag upplever att mitt telespö som går upp till 14 gram blir lidande av sin kastvikt vid "vanligt insjöfiske". Skulle jag köpa nytt hade ett Shimanospö som är 2,10 långt och kastar 7-21 gram varit en het kandidat tror jag, men det finns säkert många andra spön från andra tillverkare som uppfyller samma krav. Tror man behöver lägga 1000-1500 kr för att få något bra.

När man har ett lite för kort spö tror jag det är viktigt med beten som kastar bra. Vibrax som fiskar fint kastar dåligt till exempel, medan det finns ett gäng andra spinnare från Myran etc som både kastar och fiskar fint. Något heter Rotex har jag för mig, men minns inte på rak arm... Har även några små skeddrag som kastar helt galet långt, vilket jag tycker är skönt om man snabbt ska kunna fiska av ett vatten när man är i rörelse och kanske inte sitter värst länge på samma plats. Jag har gått från stor fiskeväska till att ha med samma fåtal drag vart jag än ska i princip. Gärna färre olika beten men två av varje istället för tusen olika. Sen exakt vad man ska ha är ju mycket krångligare fråga än att fundera ut vilken cykel man ska ha. Har ju vid några tillfällen i fiskebutik ställt frågan "kan man ha den här utrustningen", varpå en dryg men samtidigt rolig säljare svara "nja inte om du vill ha fisk". I verkligheten är det lite enklare än så kan jag tycka.😛 Jag kör enbart hårdbeten och inga jiggar, mer än någon enstaka gång. Kastmete är också väldigt framgångsrikt upplever jag, men blir kanske för krångligt om man vandrar eller cyklar imho.

Har två Daiwa Legalis-rullar som jag tycker fungerar skitbra. Verkar vara en stående rekommendation som jag förstått det. Tror jag gav 5-700 kr/st för dom och de känns jättefina imho. Storlek 2500 är allround men för ett litet teleskopspö hade jag valt en 2000-rulle. Kostar säkert lite mer idag, men för ett spö och rulle i bra kvalitet tror jag man får ganska mycket för 2000-2500 kr totalt.

Har även en enklare Shimanorulle (Nexave tror jag den heter) som också fungerar helt utan anmärkning. Generellt är nog rullar ganska fina idag om de kostar säg 500 kr och uppåt. Kanske som en Claris-utrustad cykel - gör sitt jobb utan knot. Flätlina är givet, och jag brukar köra egenknutna fluorkarbontafsar med snabblås för att snabbt kunna byta drag och vara lite skyddad mot gäddorna (som nästan alltid finns där jag fiskar). Har flera stycken med mig för att snabbt kunna komma igång oavsett vad.

Jag har utöver ovanstående grejer med mig en kirurgtång för att ta loss krokar ur krångliga gäddor. Gärna lång så man når bra. Därtill har jag en kraftavbitare som är tung och nästan aldrig används, men jag vågar inte köra utan i händelse av att man sätter en krok i handen och måste få loss den. Jättejättekrångligt om man är två dagsvandringar från närmsta civilisation och så får man gå med en krok i handen hela vägen.. Aldrig hänt, men hellre förberedd än inte tänker jag.

Ska man cykla eller vandra hade jag testat min kniv och hur den var att rensa fisk med. Friluftsknivar är oftast bara bra på att klyva ved med, så kolla så du klarar att rensa en fisk med den du har med.

Bikepacking
Fyrdelat resespö ger bättre fiskeupplevelse än teleskop imho. Finns bra och billiga spön på ali/temu/amazon om du vill och kan med dig själv att köpa från Kina, tex Sougayilang. Annars har ju alla de större svenska webbshopparna bra resespön. Handla gärna från Sportfiskeprylar eftersom mina aktier där behöver en skjuts :).
En liten tång är ju bra. Samt knyta på flourcarbon- eller metalltafs om du får gädda.
Och kom ihåg fiskespön är som cyklar, n+1!

Bikepacking
Fyrdelat resespö ger bättre fiskeupplevelse än teleskop imho. Finns bra och billiga spön på ali/temu/amazon om du vill och kan med dig själv att köpa från Kina, tex Sougayilang. Annars har ju alla de större svenska webbshopparna bra resespön. Handla gärna från Sportfiskeprylar eftersom mina aktier där behöver en skjuts :).
En liten tång är ju bra. Samt knyta på flourcarbon- eller metalltafs om du får gädda.
Och kom ihåg fiskespön är som cyklar, n+1!
Jag har haft ett undantag (dvs ett teleskopspö med bra känsla). Har letat i dryga 10 år för att hitta ett liknande men misslyckats. Så, jag tror tyvärr att chansen att hitta ett liknande är minimal.

Bikepacking
Tack för svar @BFS @Newton och @salle

Jag förstår att ett teleskopspö inte kommer ge samma känsla som ett tvådelat eller resespö. Men jag får nog acceptera teleskop. Och som newton skrev blir det ju mindre tröskel att få draget i vattnet.

Följdfrågor:
Vad definierar UL i denna världen? Är det kastvikten? Lingrovleken? Storlek på rulle?
Vad för längd på spö är att rekommendera?

Och var handlar man? Finns det "tyskar" inom fisket?

Bikepacking

Jag förstår att ett teleskopspö inte kommer ge samma känsla som ett tvådelat eller resespö. Men jag får nog acceptera teleskop. Och som newton skrev blir det ju mindre tröskel att få draget i vattnet.

Följdfrågor:
Vad definierar UL i denna världen? Är det kastvikten? Lingrovleken? Storlek på rulle?

Mitt spö är för vikter från 2-10 (eller 12?) gram, tror jag. Tvådelat, 150/160 cm långt? Tunn flätlina (minns inte hur tunn, men den ska klara typ 8 kg). En rätt bra UL-rulle. Vet inte hur man anger storleken på rullar. :)
Man handlar på rea. Det är min fasta övertygelse!

Bikepacking

Följdfrågor:

Bikepacking
Jag tror på att känna på grejorna i en seriös fiskeaffär (alt chansa på bra märken på nätet). Hur tråkiga Shimano än är så funkar även deras fiskegrejor utmärkt.

Bikepacking

Följdfrågor:

Vet inte var gränserna går riktigt, men när kastvikterna går ner skulle jag tro att spöna blir mycket mer känsliga. Jag har ett finesse-spö tror jag de heter, och det är verkligen skört. Ska man kånka med sig grejerna på lite oömma äventyr är det alldeles för klent. Sen ska man såklart alltid vara försiktig med grejerna!

Med gissningsvis liknande användning som du tänker dig hade jag valt ca 2 m långt teleskopspö med kastvikt upp till 20-25 gram, med en 2000-rulle. Lintjocklek är lite oklart då det sägs att det inte finns ett konsekvent sätt att mäta på. Jag har beskrivit användningen och sen fått lina i butiken, i en färg som jag tror mig se bra.

När det kommer till grovlek på grejer har jag aldrig suttit med för klena grejer (men aldrig dragit några riktigt stora gäddor heller för den delen). Större fisk tar lite längre tid och man får vara försiktig, men det mesta fungerar verkar det som. Man vill inte mata gäddor med hårdbeten så man får nöja sig vid någon form av nedre gräns som känns bra.

Köper man en cykel för 30-70 000 kr fattar jag att man kan göra rejäla besparingar genom att nätshoppa, men fiskegrejer i "lagom" kvalitet är såpass billiga att det är värt att få stöttning från kunnig person och köpa i butik imho. Budget för spö och rulle hade jag själv lagt på 2-2500 kr, men om man går ner till 1500 kr tror jag man får ett helt okej spö. Tillkommer drag och annat såklart, men sådana vill man också se och klämma på kan jag tycka.

Bikepacking
Jag kör nästan motsatt strategi (mot att inte vilja sitta med för klena grejor). :) Efter flugfiskeperioden (DÄR är det klena tafsar!) uppskattar jag det klena. Man får drilla istf att mer eller mindre vinscha in fiskarna (har fiskat med såna personer). Och med en liten UL-utrustning blir det lite fight även med en trehektos abborre. Det blir ett mer aktivt fiske, liksom. Det gillar jag.
Och, med lite tur kan man få upp större gäddor (men då krävs det lite tur också) med klen utrustning. Stora gäddor föredrar ju större beten och UL-spinnare är inte stora beten.

Bikepacking
Köper man en cykel för 30-70 000 kr fattar jag att man kan göra rejäla besparingar genom att nätshoppa, men fiskegrejer i "lagom" kvalitet är såpass billiga att det är värt att få stöttning från kunnig person och köpa i butik imho. Budget för spö och rulle hade jag själv lagt på 2-2500 kr, men om man går ner till 1500 kr tror jag man får ett helt okej spö. Tillkommer drag och annat såklart, men sådana vill man också se och klämma på kan jag tycka.
Håller helt med. Om man inte dräller bort eller trampar på spöna så håller spöna länge. Flätlinorna håller länge. Rullarna (om man inte doppar dem i saltvatten) håller länge.
Bra kvalitet kostar inte så mycket mer än dålig kvalitet.

Bikepacking
Saknade rulle till mitt stora spö så köpte en Cardinal 77 på Tradera, kostade bara några hundra men den känns gedigen

abucardinal77_1024x1024@2x.jpg

(Fiska är kul och roligt att läsa inlägg från riktiga fiskare härinne, själv har jag egentligen bara fått fisk när jag pilkat torsk. )

Senast ändrad:
Bikepacking
Är det något sånt här ni tänker er?
IMG_3177.png

Bikepacking
Är det något sånt här ni tänker er?
Visa bilaga 746141
Är det vanligt med camo när man fiskar?

Bikepacking
Funderade på varför alla matvarubutiker är stängda idag, tills jag insåg att det här är ett ortodoxt land så idag är det juldagen. Igår var det trettondagen så då var allt stängt. Innan det var det speciell söndag då det var dagen innan trettondagen, så allt var stängt. Börjar få ont om mat nu.

Bikepacking
Så Sckodër (Albanien)... enda staden på den här resan, förutom Estepona, som jag tycker om. Känns inte som Europa utan mer som Mellanöstern. Gäller bara att acceptera att ibland så finns det inget kranvatten, men det kommer kanske tillbaka inom en halvtimme, och man dricker inte det vattnet även om man kokar det.

Bikepacking
Så Sckodër (Albanien)... enda staden på den här resan, förutom Estepona, som jag tycker om. Känns inte som Europa utan mer som Mellanöstern. Gäller bara att acceptera att ibland så finns det inget kranvatten, men det kommer kanske tillbaka inom en halvtimme, och man dricker inte det vattnet även om man kokar det.
Du lever min dröm!😍

Bikepacking
Någon som har tips på en vettig hardtail med dämpning för bikepacking?
Gärna med fäste för pakethållare och cargo cage på downtube.

Har tittat lite löst på Canyon, Trek, Specialized, Salsa och Kona.

Bikepacking

Bikepacking
Har tittat där och den enda som var intressant var Kona Hozo DL, och det är bara Bikester som har den listad, som slutsåld...

Bikepacking

Måste det vara komplett hoj eller är det ett alternativ att köpa ram och plocka hop en hoj? Stora reor på komponenter nu så det behöver inte bli dyrare. Då finns ju Nordest, Sour, Brother mfl som alterativ.

Edit: Glömde ju tipsa om det självklara valet även om jag inte använder min till just bikepacking (än så länge):IMG_3145.jpeg

Senast ändrad:
Bikepacking
Måste det vara komplett hoj eller är det ett alternativ att köpa ram och plocka hop en hoj? Stora reor på komponenter nu så det behöver inte bli dyrare. Då finns ju Nordest, Sour, Brother mfl som alterativ.

Edit: Glömde ju tipsa om det självklara valet även om jag inte använder min till just bikepacking (än så länge):Visa bilaga 746842
Plus en på den (iofs med stel gaffel på bild, men har en dämpad också, bra kompromiss enligt mig)
20230720_084022.JPG

Bikepacking

Mina korvören, inklusive förutfattade meningar om ditt användningsområde osv:

En liten reflektion jag gjort kring sidor som Bikepacking.com och dylikt är att de ofta kör med riktiga stigcyklar för bikepacking. Jag kan inte riktigt förstå varför man behöver så mycket cykel och var man ska cykla för att det ska vara värt att släpa på biffiga däck och framförallt dämpad framgaffel.

Jag har bikepackat en hel del på grus och asfalt och förr cyklat mycket stig, och framförallt har jag vandrat på vandringsleder och dylikt i Sverige där man eventuellt skulle kunna ha som ambition att bikepacka. Utifrån min erfarenhet är det så extremt lite tillgängliga "vägar" där en dämpad framgaffel, på en fullpackad cykel, skulle komma till någon som helst användning. Någon gång ibland är man "underdäckad" och brötar genom tegelkross med sina 42-millimeterdäck och önskar man satt på sin stigcykel, men två minuter senare är det över och alla fördelar med lätta, snabba och fina däck trumfar biffigheten i mtb-däck.

Jag byggde en gång en rejält biffig bockstyrecykel (jag benämnde den "äventyrscykel") men såg sen aldrig användningsområdet och valde alltid en "vanlig" cykel istället. Fortfarande drömmer jag om en äventyrscykel (råkar ha en köpes-annons sedan ett tag tillbaks på en ram för ett sådant bygge), men i verkligheten så kommer jag nog ytterst sällan använda en sådan till att bikepacka. Det är liksom inte så roligt att cykla 3 km inspirerande stig (med väskor som gör att cykeln lever om och blir tråkig) för att sen cykla 100 km asfalt eller grus med en alldeles för biffig cykel - för ungefär så ser vår natur ut. Sen kan man såklart köra någon av de långa vandringslederna som finns lite här och där, men helt ärligt kommer det bli väldigt mycket pushbike och att bära cykeln på axeln även om man är en skicklig cyklist.

Med det sagt hade jag letat efter en helstel mtb för det jag gissar är ditt användningsområde. Givet att det är lite estetiskt problematiskt med dämparkorrigerade gafflar (imho) så finns det väldigt få ramar att välja på. De som jag kommer att tänka på är Surly (Krampus tror jag det är jag syftar på..), Nordest och Brother (likt @erolwi säger). Jag själv letar efter en begagnad Nordest Sardinha som jag isåfall skulle sättq så lätta hjul och däck som bara möjligt och gamla hederliga 10-delade mtb-komponenter från Shimano på. En sådan extraknäcker alldeles utmärkt som bombsäker stigcykel utan packning på också vill jag påstå.

IMG_8628.jpeg

IMG_8627.jpeg

Får man fråga var och hur du hade tänkt cykla?

Bikepacking
Fy bubblan. Nog för att jag bara väntade på att något skulle hända som gjorde att jag måste avbryta resan, men jag trodde det skulle vara med cykeln eller kroppen och inte på det det här sättet.
Någon tycks ha kommit över mina betalkortsuppgifter så det har dragits pengar från kontot i flera månader. Väldigt jämna belopp så det är inte i euro från där jag varit.
Banken vill nu att jag spärrar kortet vilket gör att jag blir stående utan betalkort. Har ett digitalt kort från Klarna kopplat till GooglePay som kanske fungerar på några ställen, men inte för att ta ut kontanter.

Tillbaka
Topp