Roligt med fiskefrågor! Jag är mer intresserad än vad jag är erfaren fiskare vill jag först om främst säga, men det har aldrig hindrat mig från att ha åsikter.
Håller med föregående talare om nätt utrustning. Jag har lite olika för olika ändamål, men kommer väldigt ofta tillbaks till ett ganska enkelt teleskopspö från Shimano som bara är 1,8 m långt. Man saknar lite kastlängd och känslan är en helt annan i de "finare" spöna jag har, men jag blir mer och mer övertygad om att förhållandet mellan känsla och funktion är så extremt överlägsen till teleskopspöts fördel att jag inte riktigt vet när jag ska använda mina "riktiga" grejer längre. Nackdel är förmodligen att de riktigt korta spöna har korta handtag också, vilket ger en lite annan känsla i spöt.
Har ett fyrdelat fint "resespö" som jag släpat med på fjällvandring. Hade på samma resa med teleskopspöt som utlåningsspö till resesällskapet, men upptäckte att jag hellre haft ett eget teleskopspö. Största fördelen med teleskop upplever jag är att man kan ha det knutet och klart men ändå undanstoppat, vilket inte alls funkar med fyrdelade spön. Om spöt bara behöver fällas ut och sen kan man fiska gör jag också det oftare.
Riktiga fiskare hade säkert sagt annorlunda, men jag tycker ett spö med kastvikt på typ 7-21 gram är lagom. För mycket säger säkert många andra, men jag upplever att mitt telespö som går upp till 14 gram blir lidande av sin kastvikt vid "vanligt insjöfiske". Skulle jag köpa nytt hade ett Shimanospö som är 2,10 långt och kastar 7-21 gram varit en het kandidat tror jag, men det finns säkert många andra spön från andra tillverkare som uppfyller samma krav. Tror man behöver lägga 1000-1500 kr för att få något bra.
När man har ett lite för kort spö tror jag det är viktigt med beten som kastar bra. Vibrax som fiskar fint kastar dåligt till exempel, medan det finns ett gäng andra spinnare från Myran etc som både kastar och fiskar fint. Något heter Rotex har jag för mig, men minns inte på rak arm... Har även några små skeddrag som kastar helt galet långt, vilket jag tycker är skönt om man snabbt ska kunna fiska av ett vatten när man är i rörelse och kanske inte sitter värst länge på samma plats. Jag har gått från stor fiskeväska till att ha med samma fåtal drag vart jag än ska i princip. Gärna färre olika beten men två av varje istället för tusen olika. Sen exakt vad man ska ha är ju mycket krångligare fråga än att fundera ut vilken cykel man ska ha. Har ju vid några tillfällen i fiskebutik ställt frågan "kan man ha den här utrustningen", varpå en dryg men samtidigt rolig säljare svara "nja inte om du vill ha fisk". I verkligheten är det lite enklare än så kan jag tycka.

Jag kör enbart hårdbeten och inga jiggar, mer än någon enstaka gång. Kastmete är också väldigt framgångsrikt upplever jag, men blir kanske för krångligt om man vandrar eller cyklar imho.
Har två Daiwa Legalis-rullar som jag tycker fungerar skitbra. Verkar vara en stående rekommendation som jag förstått det. Tror jag gav 5-700 kr/st för dom och de känns jättefina imho. Storlek 2500 är allround men för ett litet teleskopspö hade jag valt en 2000-rulle. Kostar säkert lite mer idag, men för ett spö och rulle i bra kvalitet tror jag man får ganska mycket för 2000-2500 kr totalt.
Har även en enklare Shimanorulle (Nexave tror jag den heter) som också fungerar helt utan anmärkning. Generellt är nog rullar ganska fina idag om de kostar säg 500 kr och uppåt. Kanske som en Claris-utrustad cykel - gör sitt jobb utan knot. Flätlina är givet, och jag brukar köra egenknutna fluorkarbontafsar med snabblås för att snabbt kunna byta drag och vara lite skyddad mot gäddorna (som nästan alltid finns där jag fiskar). Har flera stycken med mig för att snabbt kunna komma igång oavsett vad.
Jag har utöver ovanstående grejer med mig en kirurgtång för att ta loss krokar ur krångliga gäddor. Gärna lång så man når bra. Därtill har jag en kraftavbitare som är tung och nästan aldrig används, men jag vågar inte köra utan i händelse av att man sätter en krok i handen och måste få loss den. Jättejättekrångligt om man är två dagsvandringar från närmsta civilisation och så får man gå med en krok i handen hela vägen.. Aldrig hänt, men hellre förberedd än inte tänker jag.
Ska man cykla eller vandra hade jag testat min kniv och hur den var att rensa fisk med. Friluftsknivar är oftast bara bra på att klyva ved med, så kolla så du klarar att rensa en fisk med den du har med.