[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Funderade lite på laddkaoz under dagens cykeltur. :) Jag tror det finns risk att det kommer att bli ännu värre under storhelger i framtiden med fler och fler elbilar.
Entersom man till 90% laddar sin elbil hemma finns det ingen lönsamhet i att bygga ut infrastrukturen. Och om alla skall kunna ladda på när dom är på resa, resa krävs det ~20ggr fler laddplatser jämfört med bensinpumpar idag*. Tveksamt om det kommer byggas ut så mkt.

*Det tar 10ggr längre tid att ladda jömfört med att tanka och man behöver ladda dubbelt så ofta. På vintern åtminstone.

Nja, tankar gör man alltid publikt. Laddar gör man bara publikt vid långresor. Vår första elbil laddades tex publikt en gång. För att testa. Men den kördes ju bara lokalt, precis som en hel del små bensinbilar.

Jag tror din uppskattning 90% hemma är lite överdriven, säg 75% hemma? Då krävs det enligt din egen kalkyl inte 20 ggr fler laddare, utan 5 ggr fler (20 ggr fler men 3/4 görs hemma).

Det finns i dag 2800 tankställen (och krympande) och i Augusti fanns det 44642 publika laddpunkter (och kraftigt växande). Verkar växa med 3-400 punkter i månaden.

Nu är det ju äpplen och päron , för tankställen antar jag är mackar, och de har alltifrån 1 till ett tiotal pumpar. Vad är snittet, kanske 4? I så fall finns det ca 10000 pumpar och 45000 laddpunkter. Ganska nära en faktor 5?

Den kalkylen faller dock lite på just ansamlingar när alla skall till fjällen. Och en bensinstation kunde nog ha ett par extra tappar för extra resdagar som står tomma annars, på ett anant sätt än med laddare.

Märkligt på båda hållen...Det går bra att köra mc men helt livsfarligt att köra bil utan bälte.

Tjena!

Jag flyger mycket hellre av en MC i sjuttio blås än sitter utan bälte i en bil som krockar i femtio blås.
Det är inte farten som dödar, det är det plötsliga stoppet. Åker man av en MC så kan man glida rätt lång på skinnstället och håller förhoppningsvis låg fart när man väl träffar något.

Nja, tankar gör man alltid publikt. Laddar gör man bara publikt vid långresor. Vår första elbil laddades tex publikt en gång. För att testa. Men den kördes ju bara lokalt, precis som en hel del små bensinbilar.

Jag tror din uppskattning 90% hemma är lite överdriven, säg 75% hemma? Då krävs det enligt din egen kalkyl inte 20 ggr fler laddare, utan 5 ggr fler (20 ggr fler men 3/4 görs hemma).

Det finns i dag 2800 tankställen (och krympande) och i Augusti fanns det 44642 publika laddpunkter (och kraftigt växande). Verkar växa med 3-400 punkter i månaden.

Nu är det ju äpplen och päron , för tankställen antar jag är mackar, och de har alltifrån 1 till ett tiotal pumpar. Vad är snittet, kanske 4? I så fall finns det ca 10000 pumpar och 45000 laddpunkter. Ganska nära en faktor 5?

Den kalkylen faller dock lite på just ansamlingar när alla skall till fjällen. Och en bensinstation kunde nog ha ett par extra tappar för extra resdagar som står tomma annars, på ett anant sätt än med laddare.
Jag tänkte att på storhelger och liknande åker folk så långt att dom måste ladda publikt. Alltså långt färre än 75% klarar sig med hemmaladdning dessa dagar.

Men förhoppningsvis lär sig folk att inte köra med nästan tomt batteri från stugan i sälen. Eller så slantar dom upp några tusen extra för en stuga med laddmöjlighet nästa år. :)

Har Musk sagt det så är det så! Eller vänta nu här... jag tror det finns exempel där han överskattat teknikutvecklingen en aaaning?
Lustigt att han använder just "full circle", undrar om det var undermedvetet från min sida eller om Musk också pratar om att sätta ett plattjärn i spännet back in the days.....

Ja, det det är lite darwin award men det kan ju vara bra för kidsen att känna till att hela världen för 30 år sen inte såg ut som södertörn 2024. Det gör den fortfarande inte.

Ett känt argument var att någon bekants farsa överlevt en krash pga att han flög ut genom vindrutan och på så vis överlevde branden. Undrar om Musk har tänk på det.....en Tesla med krockkuddar måste ju vara en dödsfälla i det scenariot.

Tjena!

Jag flyger mycket hellre av en MC i sjuttio blås än sitter utan bälte i en bil som krockar i femtio blås.
Det är inte farten som dödar, det är det plötsliga stoppet. Åker man av en MC så kan man glida rätt lång på skinnstället och håller förhoppningsvis låg fart när man väl träffar något.

Det är ju trots allt ofta ganska farligt att segla av en hoj i 70 knyck med. :)

Någon förening hade en stol som gled på en skena där man kunde testa att krocka i 20km/h eller vad det nu var, nyttigt för de flesta. Brukade finnas på varenda mässa mm förr.

Hade velat veta hur många G mina värsta krascher har varit uppe i.

Några år utveckling på krockkuddar / foam så kan vi snart skippa bälte.

Någon förening hade en stol som gled på en skena där man kunde testa att krocka i 20km/h eller vad det nu var, nyttigt för de flesta. Brukade finnas på varenda mässa mm förr.

Tjena!

Jo, fast helt klart mindre farligt än att sitta obältad i en bil.

Den stolen simulerar ett tvärstopp i 7 km/h. Inte mycket men det smäller till bra ändå.

Äh självkörande Tesla så behövs inget bälte. Och den fungerande självkörningen kommer ju med nästa uppdatering på torsdag. Det enda som ligger före i backloggen är ju fungerande backvarnare och torkarautomatik. Så det är praktiskt taget klart (bra att veta för er som betalat 70k för funktionen).

E4 från Linköping till Stockholm. Adaptiv farthållare är rätt trevligt ändå.
Nu har jag inte adaptiv farthållare själv, men det låter lite egendomligt ändå tycker jag. Kör dagligen Vagnhärad-Stockholm och vice versa, och ser inte riktigt hur det skulle funka (utan att vara gravt ivägen för andra tämligen ofta). Om man inte kör fortare än exakt alla andra då förstås.

Nu har jag inte adaptiv farthållare själv, men det låter lite egendomligt ändå tycker jag. Kör dagligen Vagnhärad-Stockholm och vice versa, och ser inte riktigt hur det skulle funka (utan att vara gravt ivägen för andra tämligen ofta). Om man inte kör fortare än exakt alla andra då förstås.
Hur är man i vägen pga adaptiv farthållare? Jag kan ställ in en hög hastighet och lägga mig bakom dig så kommer vi fram samtidigt utan att jag rört gas eller broms. Vi har varit i vägen lika mycket

Med adaptiv farthållare går det säkert utmärkt om man anstränger sig, särskilt om man inte är en stresspelle. Lägg dig bakom en bil som kör vettigt så är det bara att glida med. Och kör den undan kommer du snart ikapp någon annan och lägger dig där. Jag har bara inte haft tålamodet att anstränga mig så 😆.
Vid närmare eftertanke låg jag av olika skäl bakom en lastbil i 30 mil får ett antal år sedan. Men då förr det nog på att jag körde något så konstigt som en manuellt växlad bil med adaptiv farthållare...

Hur är man i vägen pga adaptiv farthållare? Jag kan ställ in en hög hastighet och lägga mig bakom dig så kommer vi fram samtidigt utan att jag rört gas eller broms. Vi har varit i vägen lika mycket
Så du lägger dig snällt bakom den långsammaste långtradaren i 70 på 110-väg och ligger kvar där i timme efter timme? Om inte så måste du ju byta fil, och då gäller det att matcha tempot i den andra filen. Annars är man ivägen. Men det är å andra sidan väldigt många som är just ivägen. De kanske kör på det receptet?

Så du lägger dig snällt bakom den långsammaste långtradaren i 70 på 110-väg och ligger kvar där i timme efter timme? Om inte så måste du ju byta fil, och då gäller det att matcha tempot i den andra filen. Annars är man ivägen. Men det är å andra sidan väldigt många som är just ivägen. De kanske kör på det receptet?
Det är väl där "adaptiv" kommer in i bilden? Du har ju inte farthållaren inställd på 70 så när det blir fritt framför..

Man kan byta fil automatiskt med adaptiva farthållaren på med vår Kia. Fungerar endast på motorväg och bilen sköter styrningen också

Det är märkligt hur stolparna kan flyttas. (Jag utgår från att det är sällsynt numera)

Märkligt på båda hållen...Det går bra att köra mc men helt livsfarligt att köra bil utan bälte.

Nu är vi full circle när musk säger att bälte är onödigt
Fast MC är väl iofs rätt livsfarligt räknat på dödsfall per persontransportkilometer ?

Jag kan byta fil utan utan att röra broms eller gas.
Är jag i vägen? Visst, farthållaren accelererar inte max. Det är ju sällan man tävlar i ett inte röra gasen så normalt hjälper man väl till när det behövs.

Det är inte så många som ska släppas förbi under en timme på motorvägen. Det är som sagt inga problem

Jag brukar snitta 80-90 när det är halvmycket trafik. Håller mig i högerfilens tempo, lyssnar på bra musik och låter milen lite långsamt rassla på.

på motorväg är det som regel så att lasbilarna kör pelle i botten, dvs håller elektroniskt begränsade 90 kmh. det är rätt många personbilar som väljer att ligga det tempot.

i vårt land, men även i tyskland.

Jag kan byta fil utan utan att röra broms eller gas.
Visst, men det brukar innebära att man måste tajma trafik i ytterfilen och raskt anpassa tempot.

Är jag i vägen? Visst, farthållaren accelererar inte max. Det är ju sällan man tävlar i ett inte röra gasen så normalt hjälper man väl till när det behövs.

Det är inte så många som ska släppas förbi under en timme på motorvägen. Det är som sagt inga problem
Jag upplever ganska stora problem med folk som anpassar sig noll till övrig trafik, och det här skulle ju kunna förklara varför. Byter fil utan att bry sig det minsta om att det kommer nån betydligt snabbare i ytterfil som måste bromsa, eller varför inte ligga i 108 km/t i ytterfil och sega sig förbi nån som kör i 107, så att det tar flera minuter medan det bildas kö bakom?

Edit: Som jag sagt flera gånger förut; jag anser och tror att all den här förbannade automatiken gör folk till värdelösa bilister.

på motorväg är det som regel så att lasbilarna kör pelle i botten, dvs håller elektroniskt begränsade 90 kmh. det är rätt många personbilar som väljer att ligga det tempot.

i vårt land, men även i tyskland.
Nja, på den sträcka jag pendlar håller de allt mellan 70 och 85, men sällan 90.

Jonte ställer in farthållaren på skyltat+30, så han är sällan i vägen. ;)
Jo, som sagt, kör man fortare än nästan alla andra är det ju inga problem. Men om man inte gör det fattar jag fortfarande inte hur det ska kunna funka att köra med farthållare i mer än några minuter i taget, om man inte ska vara en drönare som pajjar för alla andra.

Jag skulle gärna ha adaptiv farthållare, men mest då för att slippa försöka hålla jämnt avstånd till folk som inte använder farthållare och därför pendlar upp och ner i hastighet hela tiden. Väldigt frustrerande.

Nu verkar vi bytt tillbaka från att det går inte att ligga på farthållaren i 1h till att andra kan inte köra bil.
Jag har bott i Stockholm och jag kommer inte att åka dit för att fråga hur man kör bil så kan vi ju säga

Nu verkar vi bytt tillbaka från att det går inte att ligga på farthållaren i 1h till att andra kan inte köra bil.
Öh, nej. Vi (jag) undrar om det är så enkelt att det finns ett samband mellan de människor som tycker det går bra att köra med farthållare i en timme eller mer, och att många människor beter sig som nötter i trafiken.

Att det går betyder inte att det inte medför nackdelar (eventuellt för andra).

Öh, nej. Vi (jag) undrar om det är så enkelt att det finns ett samband mellan de människor som tycker det går bra att köra med farthållare i en timme eller mer, och att många människor beter sig som nötter i trafiken.

Att det går betyder inte att det inte medför nackdelar (eventuellt för andra).
Det är nog inte vanligt att man kör 1h utan att röra gasen om det är mycket trafik.
Om man gasar så kopplar inte farthållaren ur förrän efter några minuter och därför går det bra att ha den inkopplad 1h+ även om man byter in/ut utan att vara i vägen.
Så länge man inte bromsar. På v90 behöver man inte bromsa själv

Men om man inte gör det fattar jag fortfarande inte hur det ska kunna funka att köra med farthållare i mer än några minuter i taget, om man inte ska vara en drönare som pajjar för alla andra.
Jag kör inte om på bara farthållare om fartskillnaden är liten. Däremot kan jag åka ut i omkörningsfilen och smidigt glida förbi om fartskillnaden är 10+ km/h. Blir någon bakifrån störd av det, så låter jag det vara eftersom de ändå kör klart över hastighetsbegränsning. De som bryter mot lagen skall inte kräva av mig att hålla mig undan.

Jag kör inte om på bara farthållare om fartskillnaden är liten. Däremot kan jag åka ut i omkörningsfilen och smidigt glida förbi om fartskillnaden är 10+ km/h. Blir någon bakifrån störd av det, så låter jag det vara eftersom de ändå kör klart över hastighetsbegränsning. De som bryter mot lagen skall inte kräva av mig att hålla mig undan.
Det jag syftar på är exempelvis såna som kommer ifatt en lastbil och kör ut i vänsterfilen i 100, när det kommer andra relativt nära bakom i 110 som då måste bromsa. Sen gärna ligga och såsa i 100-105 i vänsterfil utan synbar anledning tills omkörningen är klar. Undrar om det är samma virrpannor som håller 50 på motorvägspåfarten och sen tycker att det är jättejobbigt att man inte hinner in i flödet.

Ofta har man +- lättillgängligt på ratten eller spak bakom. Har du farthållaren på 110 kommer ikapp någon så är det bara att vika ut och vid behov plussa 1-2ggr beroende på inställning (på min ökar/minskar bilen 10km/h per tryck). Sen vika in igen och sänka farten på -.

Det går helt smärtfritt.

Den släden provade jag på en bilmässa för en herrans massa år sen smällde till ordentligt när det tog stopp men det ska oxå sägas jag var med i en bilolycka där vi brakade in i ett köslut som tredje bil och fick två bilar till efter oss i bakluckan , gick väl kanske i 50km/h eller nåt men det kändes inte lika hårt som släden men så satt vi i en Volvo 965 oxå , bilen bakom oss var en mazda 121 och den var det bara skit kvar av trots att de nästan lyckades stanna bakom oss men sen blev inputtade av nån transitbuss….
Inga personskador (synliga iallafall) , har för mig att någon av mina gamla arbetskamrater fick en lättare whiplash…

Ofta har man +- lättillgängligt på ratten eller spak bakom. Har du farthållaren på 110 kommer ikapp någon så är det bara att vika ut och vid behov plussa 1-2ggr beroende på inställning (på min ökar/minskar bilen 10km/h per tryck). Sen vika in igen och sänka farten på -.

Det går helt smärtfritt.
Ok, det var inte riktigt det jag tänkte mig om nån säger att de kört med farthållaren på i en timme. På min bläddrar man 1 km/t per klick, så det är helt oanvändbart annat än för att fintrimma. Betydligt snabbare att gasa eller bromsa och sätta ny fart.

Edit: Jag har för mig att det går att "lång-klicka" så att man höjer eller sänker till närmaste 10-tal, men det är så bökigt för tummen att jag bara provat nån gång innan jag övergav det.

Ok, det var inte riktigt det jag tänkte mig om nån säger att de kört med farthållaren på i en timme. På min bläddrar man 1 km/t per klick, så det är helt oanvändbart annat än för att fintrimma. Betydligt snabbare att gasa eller bromsa och sätta ny fart.

Edit: Jag har för mig att det går att "lång-klicka" så att man höjer eller sänker till närmaste 10-tal, men det är så bökigt för tummen att jag bara provat nån gång innan jag övergav det.
Så gör då jag iaf när jag kommer ikapp någon som kör mycket saktare.

Du kan ju om du vill ha den på 120km/h också så behöver du aldrig gasa, utan bara vika ut och sen lägga dig bakom nästa som kör i lagom fart. Eller om det kommer en kamera så sänker jag på farthållaren och sen plussar upp.

Så gör då jag iaf när jag kommer ikapp någon som kör mycket saktare.

Du kan ju om du vill ha den på 120km/h också så behöver du aldrig gasa, utan bara vika ut och sen lägga dig bakom nästa som kör i lagom fart. Eller om det kommer en kamera så sänker jag på farthållaren och sen plussar upp.
Jag har fått svar på frågan i alla fall. Det är helt klart så att jag inte ens tänkt på hur man kan använda farthållare om den är adaptiv (och det går att ändra hastigheten rätt ordentligt rätt enkelt), helt enkelt för att jag inte har det i min bil. 😊

Sen tror jag fortfarande att det finns många bilister som borde köra lite mer själva istället, även på motorväg. Reaktionstider och motorik bör rimligen vara avsevärt rappare med fötter och händer istället för knapptryck med tummarna och vänta på att bilen ska göra nåt.
Därmed sagt så skulle jag gärna ha adaptiv farthållare, men jag skulle förmodligen använda den annorlunda; till exempel när man ändå inte kan eller vill köra om nån, nånsin.

Sen tror jag fortfarande att det finns många bilister som borde köra lite mer själva istället, även på motorväg. Reaktionstider och motorik bör rimligen vara avsevärt rappare med fötter och händer istället för knapptryck med tummarna och vänta på att bilen ska göra nåt.
Finns ju ingen farthållare som inte överrids av alla pedalrörelser. Men visst, har du satt dig på fötterna eller något tar det ju extra tid.

På mina bilar är höger/vänster-knapparna +/-10 och upp/ner-knapparna +/-1.

…Vem i helvete är det som bestämt att bilen måste ha massa aktiva "varningssystem" för att få säljas? …
Kan bara hålla med. Hyrde en Toyota av Kinto. Varje gång man överskred hastighetsgränsen börjar den pipa. Går att stänga av i menyn, men då försvinner info om vilken hastighetsgräns som gäller. Funktionen slås på igen varje gång bilen startas.

På motorvägen satte jag farthållaren på lagstadgad hastighet. Ändå började bilen pipa när vi i en utförsbacke överskred hastigheten med en km/h. Hade det inte varit bättre att farthållaren gjorde sitt jobb?

In en annan hyr-Toyota fick jag varje gång jag startade bilen klicka i två(!) checkboxar på skärmen för att bekräfta att jag godkände villkoren, skulle fokusera på bilkörningen och inte skärmen. Först därefter kunde man ändra radiokanal eller använda navigeringen. När jag missade att göra det innan jag rullade iväg fick jag stanna, lägg i P och klicka på skärmen innan jag rullade vidare. Logiskt men inte speciellt smidigt.

Jag har fått svar på frågan i alla fall. Det är helt klart så att jag inte ens tänkt på hur man kan använda farthållare om den är adaptiv (och det går att ändra hastigheten rätt ordentligt rätt enkelt), helt enkelt för att jag inte har det i min bil. 😊

Därmed sagt så skulle jag gärna ha adaptiv farthållare, men jag skulle förmodligen använda den annorlunda; till exempel när man ändå inte kan eller vill köra om nån, nånsin.
Fördelen på till exempel en långkörning, jag körde mycket och långt på mitt förra jobb. Är ju att om du skulle nicka till så håller den ju dig på vägen och väcker dig (förhoppningsvis) när du åker ut mot vägrenen. Jag såg det som en säkerhet även om jag brukade stanna och sova en stund om jag blev trött.

Det är ju massa funktioner som tokvrålar och piper om något dyker upp framför.

Om vi backar bandet så gällde frågan om det ens är möjligt att köra 1h på farthållare. Inte om det är superduper nice och det bästa sen skivat bröd.

Det går också att äta en big Mac meny mellan midhem och kvarnby gk och styra med knäna.

Tillbaka
Topp