[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

– Vem i helvete är det som bestämt att bilen måste ha massa aktiva "varningssystem" för att få säljas?
EU. Jag har en ny Audi med lagstadgad icke fungerande hastighetsvarnare. Jag kan med stor säkerhet säga att den kommer orsaka fler dödsfall, och rädda exakt noll.
* Den funkar inte, varnar felaktigt.
* Den är svår att stänga av, massa skärmtryck. Glömmer man innan man kör iväg gör man alltså det när man kör genom Villagatan eller dyl.
* Den som vill köra för fort löser det genom att stänga av. Eller genom att hålla sig konstant minst 6 km/h över gränsen, då tystnar sen snart.

Nu kommer det istället bilar med ladduttaget på fel sida (och därmed blockerar två laddare) in helt utan att de vet om det och sabbar hela kalkylen :D
Just det sägs de ha löst. De identifierar bilen och kan därmed säga vilken ruta den står parkerad i, och därmed bättre hålla koll på ledigt eller inte.
I teorin kan den alltså rapportera ledigt till en Tesla men fullt till en Audi, eller tvärtom, beroende på hur det ser ut.
Sen har ju de nyare laddarna dessutom löst det med den högteknologiska lösningen som kallas "tillräckligt lång kabel".

Nu vet jag inte om nån frågade alla, men varför gnäller vi på att de kommer från Sälen när de kanske kom från Åre?
Hela Sverige är inte Stockholmare, och kan alltså köra Åre-Malung hem som exempel.
Om de säger att orsaken var stugbytardag och det blir kaos just i Malung så tror jag ändå att många kom från Sälen.

Om de säger att orsaken var stugbytardag och det blir kaos just i Malung så tror jag ändå att många kom från Sälen.
Har Åre annan stugbytardag? Jag är bara där på sommaren och då byter man när man vill, så har ingen koll. Det finns ju några stora städer, typ Göteborg Malmö och Köpenhamn, som tar den vägen hem från Åre.

Nu vet jag inte om nån frågade alla, men varför gnäller vi på att de kommer från Sälen när de kanske kom från Åre?
Hela Sverige är inte Stockholmare, och kan alltså köra Åre-Malung hem som exempel.

Så kan det vara. Det är Sälen som anges, men jag ser inget klockslag som skulle kunna ge ledtråd. Amatörmässig videoanalys gör att jag gissar att det är lite före 15 (solen står lågt och om jag tolkar rätt så står solen i "väst". Sen vad det säger om att bilarna kommer från Åre eller sälen vet jag inte, 😂

Vet inte vad Åre har för bytardag. I Tänndalen finns både lö och sö som bytardag på vintern för att sprida belastning på städ och annan personal.

Så kan det vara. Det är Sälen som anges, men jag ser inget klockslag som skulle kunna ge ledtråd. Amatörmässig videoanalys gör att jag gissar att det är lite före 15 (solen står lågt och om jag tolkar rätt så står solen i "väst". Sen vad det säger om att bilarna kommer från Åre eller sälen vet jag inte 😂
Om din amatörbedömning var rätt är min killgossning att de inte alls kom från Sälen. Sälen-Malung är ju bara någon timme? Man lämnar väl inte stugnyckeln kl 14? Men nu är vi nog på hal is...

Om din amatörbedömning var rätt är min killgossning att de inte alls kom från Sälen. Sälen-Malung är ju bara någon timme? Man lämnar väl inte stugnyckeln kl 14? Men nu är vi nog på hal is...

Det löser vi med dubbade gubbspekulationer 😂

I Tänndalen är utcheckning 10, men ett antal stannar och åker skidor innan det rullar hem. Jag gissar att ju längre hem man har, ju tidigare åker man.

Har Åre annan stugbytardag? Jag är bara där på sommaren och då byter man när man vill, så har ingen koll. Det finns ju några stora städer, typ Göteborg Malmö och Köpenhamn, som tar den vägen hem från Åre.
Det är bara en väldig slump att det blir kaos i Malung och inte i tex Mellerud om allihop kört från Åre.

13:00 var det enligt filmen. Syns på instrumentbrädan.

Jag vet inte, 13:00 var jag nog i Varberg men jag har inte elbil, jag startar inte med tom tank och jag hade laddstolpe på boendet.

Och då sticker svinen fram sina tryne

Och Tesla, världens ledande elbilstillverkare, skyller på de svenska fackförbunden.

”Över 100 laddplatser i Sverige skulle ha aktiverats denna vinter om det inte vore för sympatiåtgärderna”, skriver företagets laddningschef Max de Zegher på X

. Laddningschefen de Zegher pekar ut just Dalarna som ett problematiskt område.

”Vi kommer att fortsätta investera och bygga laddplatser för svenska elbilsförare. Detta inkluderar ökad kapacitet i Malung, Käppen, Vansbro, Idre, Särna och Sunne”, skriver ha

Värmland sa Bull?

EU. Jag har en ny Audi med lagstadgad icke fungerande hastighetsvarnare. Jag kan med stor säkerhet säga att den kommer orsaka fler dödsfall, och rädda exakt noll.
* Den funkar inte, varnar felaktigt.
* Den är svår att stänga av, massa skärmtryck. Glömmer man innan man kör iväg gör man alltså det när man kör genom Villagatan eller dyl.
* Den som vill köra för fort löser det genom att stänga av. Eller genom att hålla sig konstant minst 6 km/h över gränsen, då tystnar sen snart.
"EU" låter lite väl ospecifikt. Måste ju vara nån slags myndighet eller liknande? Och då undrar man ju vilken beslutsprocess som använts. Kan ju omöjligen ha granskats av nån med fler hjärnceller än fingrar på händerna.

Håller helt med dig om analysen. Klart som fan att det minskar säkerheten. Det är just därför jag undrar hur så hjärndöda funktioner kan lagstiftas om, utan allomfattande protester, glåpord och gatlopp för beslutsfattarna.

Det är bara en väldig slump att det blir kaos i Malung och inte i tex Mellerud om allihop kört från Åre.

13:00 var det enligt filmen. Syns på instrumentbrädan.

Jag vet inte, 13:00 var jag nog i Varberg men jag har inte elbil, jag startar inte med tom tank och jag hade laddstolpe på boendet.
Det kan ju vara så enkelt att en Tesla Model Y LR behöver ladda efter 440 km på de långsamma vägarna. Och att alla Teslaägare inte är idioter (jag känner ett par riktigt vettiga faktiskt).
För alternativet om man tittar på kön är ju att just Teslaägare är korkade.

Och då sticker svinen fram sina tryne

Värmland sa Bull?
Såg också det där. Så patetiskt att man nästan kräks. Det är bara för dem att skriva på kollektivavtalet som alla normala företag i Sverige, så har de sina laddare inkopplade på studs. De har det helt i sin egen hand, bara att greppa pennan.

"EU" låter lite väl ospecifikt. Måste ju vara nån slags myndighet eller liknande? Och då undrar man ju vilken beslutsprocess som använts. Kan ju omöjligen ha granskats av nån med fler hjärnceller än fingrar på händerna.

Håller helt med dig om analysen. Klart som fan att det minskar säkerheten. Det är just därför jag undrar hur så hjärndöda funktioner kan lagstiftas om, utan allomfattande protester, glåpord och gatlopp för beslutsfattarna.
Tja frågan är vad som händer efter ett par fall med döda barn när föraren fipplat med systemen. Men politiker är väl inte kända för att erkänna misstag, så då kommer väl någon annan förklaring.

Det kan ju vara så enkelt att en Tesla Model Y LR behöver ladda efter 440 km på de långsamma vägarna. Och att alla Teslaägare inte är idioter (jag känner ett par riktigt vettiga faktiskt).
För alternativet om man tittar på kön är ju att just Teslaägare är korkade.

Om alternativen är att de är korkade eller att det är någon annans fel...

Journalisten förutsätter (eller vet?) att de startade oladdat (är korkade?). Jag var inte där så jag vet inte.
Men satte man sig i en oladdad elbil fick man lov att vänta

Fast de anställda vill ju inte ha kollektivavtal. Mycket förvånande att läsa ovanstående från just dig måste jag säga. 🤔

Edit: Det här kommer förmodligen ofelbart leda till politik, så jag avslutar med att säga att jag tycker exakt tvärtom: Det är facken som är patetiska så man nästan kräks. Maffiametoder och kommunism är vad det är. Kommer aldrig nånsin gå med i nåt fack.

Om vi avslutar diskussionen här så är alla nöjda och glada :-)

En helt annan sak som jag anser problematisk med nya bilar (dock även förbränningsmotordrivna dito):

– Vem i helvete är det som bestämt att bilen måste ha massa aktiva "varningssystem" för att få säljas? ALLA som testar och recenserar bilar verkar överens om att det försämrar säkerheten, genom att man blir nipprig på skiten och/eller rädd när det plötsligt uppstår massa oljud för att bilen tycker saker.
Hur kan man komma på nåt så urbota korkat och bara införa krav på det, utan att fundera på konsekvenserna? Vem är ansvarig?

För min del innebär det här att jag inte kommer köpa nån modern bil, om det inte går att programmera bort på nåt sätt. För att dyka ner i massa menyer och stänga av skit man aldrig bett om, varje gång man ska köra bil, finns ju inte på kartan. Komplett vansinne.

Edit: Trots att min bil är förhållandevis gammal hade den en del sånt där också, och det programmerade jag raskt som ögat bort med "Bimmercode". All jävla automatik som ska bestämma åt mig ska bort. Punkt.
Jag fick ett (för mig) nytt larm idag. Ilsket pip och bortkopplad farthållare. Den får visst bara vara påkopplad en timme i taget. Förklara gärna för mig hur det gör något säkrare....

Sökte lite och det kan vara detta beslut av Europa-parlamentet:
Document 32019R2144
Regulation (EU) 2019/2144 of the European Parliament and of the Council of 27 November 2019 on type-approval requirements for motor vehicles and their trailers, and systems, components and separate technical units intended for such vehicles, as regards their general safety and the protection of vehicle occupants and vulnerable road users, amending Regulation (EU) 2018/858 of the European Parliament and of the Council and repealing Regulations (EC) No 78/2009, (EC) No 79/2009 and (EC) No 661/2009 of the European Parliament and of the Council and Commission Regulations (EC) No 631/2009, (EU) No 406/2010, (EU) No 672/2010, (EU) No 1003/2010, (EU) No 1005/2010, (EU) No 1008/2010, (EU) No 1009/2010, (EU) No 19/2011, (EU) No 109/2011, (EU) No 458/2011, (EU) No 65/2012, (EU) No 130/2012, (EU) No 347/2012, (EU) No 351/2012, (EU) No 1230/2012 and (EU) 2015/166

Senast ändrad:

Ett sätt är ju att iaktta hastighetsbegränsningarna. Då piper inte bilen. Det ökar dessutom säkerheten, både för dig som bilist och för oskyddade trafikanter. Jag menar, vem i helvete/vilka idioter/vilka drönare/vilka hjärndöda/osv har bestämt att man måste köra för fort hela tiden? ;-)

Jag fick ett (för mig) nytt larm idag. Ilsket pip och bortkopplad farthållare. Den får visst bara vara påkopplad en timme i taget. Förklara gärna för mig hur det gör något säkrare....
Av ren nyfikenhet; var kör du där det funkar att ha farthållare på konstant i en timme? :oops:

Det finns bilar där det räcker med en knapptryckning för att stänga av skiten.
Problemet är att det numera verkar kräva en knapptryckning per funktion, och med tanke på att fysiska knappar i allt större grad ersätts av pekskärmar så verkar det kunna vara ett helvete att stänga av allt, varje gång.

Ett sätt är ju att iaktta hastighetsbegränsningarna. Då piper inte bilen. Det ökar dessutom säkerheten, både för dig som bilist och för oskyddade trafikanter. Jag menar, vem i helvete/vilka idioter/vilka drönare/vilka hjärndöda/osv har bestämt att man måste köra för fort hela tiden? ;-)
Visst. Men vilket är mest sannolikt: Att systemet får fartgalningen att hålla farten, eller att systemet får fartgalningen att fippla med att stänga av det när han kör för fort? Jag gissar att det är ca 0,1 % av det första och 99,9% av det senare. Och då tror jag inte jag överdriver.

Jag körde Malmö-Göteborg för över 20 år sen utan att stänga av farthållaren en enda gång, Saab 900 -88. Mitt i natten så det var inga andra bilar :-) styra fick jag göra själv.

Det finns bilar där det räcker med en knapptryckning för att stänga av skiten.
Ja, implementationen i min bil är ett exempel på hur man gör det dåligt. Finns också bilar som uppfyler kravet genom motstånd i pedaler tex, det verkar ju vettigt även om jag inte provat (dock inte tillsammans med VW:s lösnning där man slumpmässigt gissar vilken fart man tror gäller och låter systemet varna utifrån det)

Min slår inte av efter 1h, tror jag, men den blir arg om man kör fortare än inställning mer än en liten stund. Då skriker den om max tid something something. Det är inte det det handlar om?

Jag minns när största problemet var varning för bältet. Det stängde saab av vid leverans om man ville. Vilka tider!

Min slår inte av efter 1h, tror jag, men den blir arg om man kör fortare än inställning mer än en liten stund. Då skriker den om max tid something something. Det är inte det det handlar om?

Jag minns när största problemet var varning för bältet. Det stängde saab av vid leverans om man ville. Vilka tider!
Farsan smidde till ett litet vinkeljärn att klicka ner i bälteslåset 😂

Visst. Men vilket är mest sannolikt: Att systemet får fartgalningen att hålla farten, eller att systemet får fartgalningen att fippla med att stänga av det när han kör för fort? Jag gissar att det är ca 0,1 % av det första och 99,9% av det senare. Och då tror jag inte jag överdriver.
Fartgalningen går nog runt det oavsett, medan den stora massan mest retar sig och blir irriterade på skiten = blir sämre bilförare.

Tjena!

Problemet är ju att den börjar pipa vid 101 km/h och det finns knappt en enda bil som faktiskt håller 101 km/h då. Båda våra bilar visar 5-6% fel och då vill jag ställa in farthållaren på 105. Är det torrt, bra sikt och lagom med trafik så vill jag kunna ligga precis på hastighetsgränsen och inte strax under.

Tjena!

Problemet är ju att den börjar pipa vid 101 km/h och det finns knappt en enda bil som faktiskt håller 101 km/h då. Båda våra bilar visar 5-6% fel och då vill jag ställa in farthållaren på 105. Är det torrt, bra sikt och lagom med trafik så vill jag kunna ligga precis på hastighetsgränsen och inte strax under.
Jag kan ställa in när den börjar pipa, och default är 3 km/h över.
Men just det ja, den inställningen återställs så klart varje gång jag lyft rumpan ur sätet eller slagit av bilen :-(
Men 103 innebär alltså att den piper innan man kör 100 på en 100-väg. Å andra sidan är det ALLTID 110 km/h som gäller genom Göteborg enligt bilen, så just där är problemet löst.

Tror inte ens DKW lyckats göra en så lättlurad mjukvara, men nu får jag nästan testa :-)

Tyvärr funkar det ju inte längre med klisterlappar på hastighetsmätaren för att översätta tillbaka

Annars testa att hänga en skylt med 200 framför kameran

Nu är det kanske nya tider med elbilar för 1 mille och 400hk i händerna på folk som tidigare köpte Ford focus men den traditionella premium marknaden byggde på att folk körde för fort. Vi får se hur det går med detta.

Jag är inte så taggad heller. Jag får börja leta efter en mint A4 2006 tror jag....

Annars testa att hänga en skylt med 200 framför kameran
Kameran, tror du VW använder kameran till det? Tror de estimerar utifrån hur asfalten luktar eller något i den stilen.

Ett ställe där jag kör regelbundet har följande:
* En 70-skylt, tydlig, i rätt färg, placerad på rätt position i förhållande till vägen
* En 110-skylt för tåg. Fel färg, alldeles för långt bort och under vägbanans position. Dessutom ganska sliten.

Gissa vilken bilen väljer?

Kameran, tror du VW använder kameran till det? Tror de estimerar utifrån hur asfalten luktar eller något i den stilen.

Ett ställe där jag kör regelbundet har följande:
* En 70-skylt, tydlig, i rätt färg, placerad på rätt position i förhållande till vägen
* En 110-skylt för tåg. Fel färg, alldeles för långt bort och under vägbanans position. Dessutom ganska sliten.

Gissa vilken bilen väljer?
ok, Volvo har väldigt ofta rätt måste jag säga. Jag har dock ingen varning utom att skylten blinkar i over head.

Av ren nyfikenhet; var kör du där det funkar att ha farthållare på konstant i en timme? :oops:

Problemet är att det numera verkar kräva en knapptryckning per funktion, och med tanke på att fysiska knappar i allt större grad ersätts av pekskärmar så verkar det kunna vara ett helvete att stänga av allt, varje gång.
E4 från Linköping till Stockholm. Adaptiv farthållare är rätt trevligt ändå.

Kör regelbundet här utan att röra en pedal. Det gäller bara att ha en bil före i Jönköping annars får man bromsa till där, händer kanske en gång av fem det är tomt framför.

Om jag inte kör direkt från kontoret, https://www.google.se/maps/dir/59.0...=EgoyMDI0MTIxMS4wIKXMDSoJLDEwMjExMjMzSAFQAw==

Då blir det över 5 timmar.
Hade det inte varit för man tvunget ska inom Stockholm så hade väl hela E4:an gått utan problem.

Funderade lite på laddkaoz under dagens cykeltur. :) Jag tror det finns risk att det kommer att bli ännu värre under storhelger i framtiden med fler och fler elbilar.
Entersom man till 90% laddar sin elbil hemma finns det ingen lönsamhet i att bygga ut infrastrukturen. Och om alla skall kunna ladda på när dom är på resa, resa krävs det ~20ggr fler laddplatser jämfört med bensinpumpar idag*. Tveksamt om det kommer byggas ut så mkt.

*Det tar 10ggr längre tid att ladda jömfört med att tanka och man behöver ladda dubbelt så ofta. På vintern åtminstone.

Farsan smidde till ett litet vinkeljärn att klicka ner i bälteslåset 😂

Jag jobbade i Gävleborgs län några somrar, och minns att det enligt lokal sedvänja ansågs som en skymf mot föraren att använda bilbälte.

En gång låg vi på E16/max80 och plötsligt fick föraren för sig att vi hade en civilpolisbil bakom oss. Alla passagerare i bilen instruerades då att dra fram säkerhetsbältena så att det såg ut som att vi var bältade. Att faktiskt spänna fast säkerhetsbältena var det naturligtvis inte tal om.

Jag jobbade i Gävleborgs län några somrar, och minns att det enligt lokal sedvänja ansågs som en skymf mot föraren att använda bilbälte.

En gång låg vi på E16/max80 och plötsligt fick föraren för sig att vi hade en civilpolisbil bakom oss. Alla passagerare i bilen instruerades då att dra fram säkerhetsbältena så att det såg ut som att vi var bältade. Att faktiskt spänna fast säkerhetsbältena var det naturligtvis inte tal om.
Japp, att ”hålla bältet” var vanligt, eller ”fegsnöret” som min morfar (yrkeschaufför) kallade det.

Senast ändrad:
Det är märkligt hur stolparna kan flyttas. (Jag utgår från att det är sällsynt numera)

Märkligt på båda hållen...Det går bra att köra mc men helt livsfarligt att köra bil utan bälte.

Nu är vi full circle när musk säger att bälte är onödigt

Tillbaka
Topp