[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Varför skäms du för det? Sluta gå runt att gå på känslor hela tiden och bry dig om vad andra tycker och tror om dig.
Jag skäms inte, jag åker inte Tesla heller iofs. Men sen så är jag inte särskilt PK heller 😂.

Men det är ju väldigt många andra och andra sidan, jag har jobbat med väldigt många av dom. Vänder ut och in på sig själva för att alltid ha rätt åsikt, och det är ju inte Trump❤️Musk.

Jag har flera kollegor säger sig välja bort Tesla pga Musk och hans kontakter med Trump. Några försöker även påverka andra att göra likadant.

Du inbillar dig. Känner ingen som skäms för det.
Kanska inte skäms. Men tidigare här i tråden finns det ju exempel på Teslaägare som kände sig tvungen att säga "jag köpte den innan det visade sig att Musk är galen". Nu håller jag inte med, att Musk är galen har varit tydligt länge, men visst är det tecken på en liten skämskudde åtminstone?

Stor humor när PK-maffian gnäller på Tesla och sen kör dom runt i en Kinabil. 😁
Xi Jinping❤️Putin
Ja det är svårt att undvika kinadelar i sin bil eller telefon. Men utan att gå över till det förbjudna politikområdet kan man väl konstatera att var och en får anpassa sina köp efter egen vilja och förmåga. Men man bör åtminstone fundera på vart ens pengar går, och sen agera utifrån egna förutsättningar. Jag valde bort både Tesla och rena kinabilar senast, men är fullt medveten om att min Audi säkert ger pengar till Xi.

Ja det är svårt att undvika kinadelar i sin bil eller telefon. Men utan att gå över till det förbjudna politikområdet kan man väl konstatera att var och en får anpassa sina köp efter egen vilja och förmåga. Men man bör åtminstone fundera på vart ens pengar går, och sen agera utifrån egna förutsättningar. Jag valde bort både Tesla och rena kinabilar senast, men är fullt medveten om att min Audi säkert ger pengar till Xi.
Japp, Det är hysteriskt dumt att hävda att Musk är en röv för att använda det som en argument mot Tesla. Ju Musk är en äcklig Oligark, men har ni träffad chefer på andra bilföretag och snackad politik med dem? Har ni lyssnad på en POD med en kinesisk Oligark, eller en Ryss? Har ni som gillar fotboll åtminstone lyssnad vad Abramovich brukar snacka om?

PK radarn har begränsad synvinkel

Japp, Det är hysteriskt dumt att hävda att Musk är en röv för att använda det som en argument mot Tesla. Ju Musk är en äcklig Oligark, men har ni träffad chefer på andra bilföretag och snackad politik med dem? Har ni lyssnad på en POD med en kinesisk Oligark, eller en Ryss? Har ni som gillar fotboll åtminstone lyssnad vad Abramovich brukar snacka om?

PK radarn har begränsad synvinkel
Att jag väljer bort Tesla beror på flera saker, Musk är väl bidragande. Men som jag skrev tidigare går företag som satt i system att ignorera ARN bort för mig. Det är ju inget problem eftersom alla seriösa företag sköter detta, även om ARN gör fel. Tesla hamnar inte bland dem.

Jag gissar att VW har samma upplägg som Audi. Det gör tyvärr PlugnCharge oanvändbart så det är låst till Audi Charging som tar ockerpriser för det abonnemang som bara är gratis ett år, sen blir det dyrare. Här har Tesla en betydligt sundare affärsmodell, återigen hänger det väl ihop med att de äger laddnätverket själva.

Jag gissar att VW har samma upplägg som Audi. Det gör tyvärr PlugnCharge oanvändbart så det är låst till Audi Charging som tar ockerpriser för det abonnemang som bara är gratis ett år, sen blir det dyrare. Här har Tesla en betydligt sundare affärsmodell, återigen hänger det väl ihop med att de äger laddnätverket själva.
Vi har ett VW-brandat Elli-kort för bippning som har plug&charge. Fick det med bilen, laddat med 12000 kr.

Att jag väljer bort Tesla beror på flera saker, Musk är väl bidragande. Men som jag skrev tidigare går företag som satt i system att ignorera ARN bort för mig. Det är ju inget problem eftersom alla seriösa företag sköter detta, även om ARN gör fel. Tesla hamnar inte bland dem.

Kika på listan, Telia och flera andra teleoperatörer är med, och de flesta storbankerna eller något av deras kreditbolag med, likaså Elgiganten och några till i samma bransch. Försvarar dock inte Tesla alls i det här hänseendet, men helt unikt verkar det inte vara att ignorera ARNs beslut.

Kika på listan, Telia och flera andra teleoperatörer är med, och de flesta storbankerna eller något av deras kreditbolag med, likaså Elgiganten och några till i samma bransch. Försvarar dock inte Tesla alls i det här hänseendet, men helt unikt verkar det inte vara att ignorera ARNs beslut.
Utan att kunna kolla listan så har du säkert rätt. Några kan man välja bort, andra inte. Tesla är den enda biltillverkaren på listan, så de kan man välja bort. Tyvärr kan jag inte se om det finns några fler generalagenter, det hade ju också varit en intressant jämförelse.

Nu har ju Tesla officiellt meddelat att det är normalt slitage att lacken trillar av efter 7000 mil, det säger mig något om deras syn både på kvalitetskrav och på kunder.

Som av en händelse har Mercedes faktiskt meddelat mig något liknande en gång, att klarlacken som trillade av berodde på stenskott. Verkstan hänvisade till Mercedes och vice versa. Men de insåg efter lite övertalning hur galet det var i det fallet, och de åtgärdade det gratis. Långt utanför garantin.

Utan att kunna kolla listan så har du säkert rätt. Några kan man välja bort, andra inte. Tesla är den enda biltillverkaren på listan, så de kan man välja bort. Tyvärr kan jag inte se om det finns några fler generalagenter, det hade ju också varit en intressant jämförelse.

Nu har ju Tesla officiellt meddelat att det är normalt slitage att lacken trillar av efter 7000 mil, det säger mig något om deras syn både på kvalitetskrav och på kunder.

Som av en händelse har Mercedes faktiskt meddelat mig något liknande en gång, att klarlacken som trillade av berodde på stenskott. Verkstan hänvisade till Mercedes och vice versa. Men de insåg efter lite övertalning hur galet det var i det fallet, och de åtgärdade det gratis. Långt utanför garantin.

Tipset är dessutom att bara köpa bil av bilnasare som är MRF-anslutna (i och med att det ingår ett krav att acceptera ARN-beslut som en del av den anslutningen).

Strula till det kan alla. MRF skall väl vara någon garanti för att de följer ARN och att man därför får den kompensation man har rätt till utan att riskera advokatkostnader. Exempel som ovan verkar mest hålla franska bilar... både nån med Renault och nån med Peugeot som haft sina bilar på verkstad runt året. Privatleasade så avgiften dras varje månad. Då blir man lite sur.

Vad sägs om Skoda Enyaq? Din bil kör kampanj med 2,95% ränta. Jag fick offert på en 2023 som har gått 1500 mil på 450k. 3 års service och vinterdäck ingår. Det jag kan läsa som negativt är väl ingen förvärmning på batteri och att mjukvaran har varit buggig tidigare men att det kanske är bättre med ny version som är ute (3.7). Fördelarna är att storleken känns perfekt för familjen. Försäkringen är ungefär lika som den jag har idag (passat gte). Kommer ladda hemma mer än 90% så att den inte laddar lika snbbt som kia eller tesla gör inte så mycket. Något annat jag ska se upp för?

Kommer ladda hemma mer än 90% så att den inte laddar lika snbbt som kia eller tesla gör inte så mycket. Något annat jag ska se upp för?

Du är ovanligt insiktsfull. Långresor är sällan ett problem, ännu mindre om de inte är särskilt frekventa. De tidiga bilarna hade problem med väldigt långsam "snabbladdning" vintertid dock då de inte kunde förvärma inför laddning men jag *tror* det löste sig med ny mjukvara sen.

Enyaq är ju den snyggaste av kusinerna tycker jag.

Vad sägs om Skoda Enyaq? Din bil kör kampanj med 2,95% ränta. Jag fick offert på en 2023 som har gått 1500 mil på 450k. 3 års service och vinterdäck ingår. Det jag kan läsa som negativt är väl ingen förvärmning på batteri och att mjukvaran har varit buggig tidigare men att det kanske är bättre med ny version som är ute (3.7). Fördelarna är att storleken känns perfekt för familjen. Försäkringen är ungefär lika som den jag har idag (passat gte). Kommer ladda hemma mer än 90% så att den inte laddar lika snbbt som kia eller tesla gör inte så mycket. Något annat jag ska se upp för?
Är det en 60 eller 80? Det ser ju ut som man bör kunna få en 80X för de pengarna 👍.

Skoda har ju lyckats mindre dåligt med sin app än VW. Jag har haft en Superb sen i september och appen har fungerat hela tiden (peppar peppar).

Senast ändrad:
Har en 80X 2023 som gått rullat bortåt 1800mil nu sen jag hämtade ut den ny. Peppar peppar inga större problem som uppstått, läser man forum på internet verkar det kunna vara en del problem... Fått en ny modul som styr innerbelysningen (väldigt känt fel) och det är det enda som krånglat. Hade ett problem i början dock men det är inte bilens fel. Tyckte den var fruktansvärt stötig i fjädringen, det första sambon sa när hon provade bilen var att det är nått fel, bilen studsar ju fram. Men det var transportsäkringarna i dämparna fram som satt kvar, slarv av verkstan som gjorde leveransservicen. Laddar hittills 100% hemma så är inte bekymrad av att den inte har förvärmning av batteriet eller att det laddar långsamt. Appen har väl buggat någon gång men stör inte oss. Övrigt så är vi väldigt nöjda med bilen, skön att åka i.

Bra pris om du kan leva med den långsammare laddningen.
Min bild av mjukvaran är att den fortfarande är buggigt men något mindre buggig, kolla t ex Elbilsnagasinets senaste test på Youtube av Id 4 som väl har samma mjukvara.
Mjukvaran i min Q4 är väl, åtminstone utseendemässigt, mer annorlunda och den är ganska buggig, dock inte samma buggar verkar det som. Har en ganska lång lista med buggar som "löser sig vid framtida uppdatering".

Du är ovanligt insiktsfull. Långresor är sällan ett problem, ännu mindre om de inte är särskilt frekventa. De tidiga bilarna hade problem med väldigt långsam "snabbladdning" vintertid dock då de inte kunde förvärma inför laddning men jag *tror* det löste sig med ny mjukvara sen.

Enyaq är ju den snyggaste av kusinerna tycker jag.
Är ny hårdvara i bilarna som kan förvärma batteriet. Kom 2024 om jag inte missminner mig helt.

Skodan har fungerat bättre än Id.4:an. Klart trevligare inredning också.

Är ny hårdvara i bilarna som kan förvärma batteriet. Kom 2024 om jag inte missminner mig helt.

Skodan har fungerat bättre än Id.4:an. Klart trevligare inredning också.
Ja, kom med 2024 års modell. Ni gällde frågan en 2023, och att den är så billig beror ju bland annat på att 2024 är en klart bättre bil för långresor. Lite högre effekt även på motorerna från 2024. Såvitt jag vet inga större andra skillnader.

Är man bara medveten om det och kan gotta sig åt hur mycket billigare bilen var de få gånger man får stå och vänta på att bilen laddar så kan det lätt vara värt det. Vet man med sig att man inte brukar göra så många långresor, framför allt vintertid, är det ju ett minimalt problem!

Jag har nu åkt id4 i ett år, grannen har åkt enyaq sedan den kom (längre med andra ord). Ingen av oss tycker bilen är särskilt buggig. Det som kan vara är väl att det tar npgra sekunder innan något händer vid uppstart. Ingen av oss har varit på verkstad heller. Det är ju en bra bil absolut. Annars skulle den inte sälja så bra... Men det är fortfarande en rätt dyr begagnad bil.
Vill man snabbladda dunderfort är det väl fel kärra...

Men såldes inte nya lagerenyaq för 520000:-? Det var kanske någon sniksnikversion.

Läser man i ID4-gruppen på fejan (jag är dock inte med längre) så verkar det ju vara världens sämsta bil, så är det alltid i märkesgrupper tycker jag. Samma i Ioniq5-gruppen, där verkar alla ha problem med att 12v-batteriet är urladdat nästan varje gång de ska åka iväg, i Model Y-gruppen så går det knappt att köra med bilen för att den spökbromsar så fort man slår på farthållaren osv. Det är sällan allas verklighet :-)

Läser man i ID4-gruppen på fejan (jag är dock inte med längre) så verkar det ju vara världens sämsta bil, så är det alltid i märkesgrupper tycker jag. Samma i Ioniq5-gruppen, där verkar alla ha problem med att 12v-batteriet är urladdat nästan varje gång de ska åka iväg, i Model Y-gruppen så går det knappt att köra med bilen för att den spökbromsar så fort man slår på farthållaren osv. Det är sällan allas verklighet :-)
Det är väl som med allt annat. Det är den missnöjda man hör mest av.

Tack för svaren det är en Enyaq 80 som jag kollar på. Kunde köpa en 80x för 20k extra som hade gått ungefär lika långt men den såldes innan jag hann bestämma mig. Men då förstår jag nog varför dom säljer bilarna på kampanj. Det finns en hårvaru uppdatering på 2024 sen kommer facelift 2025. För min del är laddhastigheten inte så viktig. Men jag vill ändå ha 2023 efterssom det är oklart om modellerna innan kommer få någon mer uppdatering på programvaran.

Dom flesta som reggar sig på sådana där ställen är väl folk med problem som vill gnälla eller ställa frågor.
Andelen entusiaster som vill snacka om sina bilar är nog inte så hög.
Menar du att det inte finns någon pendlartråd eller att det skrivs RR om senaste turen i sin ID4 (eller motsvarande)?

Dom flesta som reggar sig på sådana där ställen är väl folk med problem som vill gnälla eller ställa frågor.
Andelen entusiaster som vill snacka om sina bilar är nog inte så hög.
Det finns undantag. Tex SAAB Turbo Club på facebook. Nästan inget gnäll alls utan bara frågor och inlägg från folk som vill visa upp sina bilar eller saker som de har fixat.
Stor skillnad mot det här gnäll-forumet där det hänger en massa SAAB-haters. I och för sig har jag ignorerat de flesta tror jag, men lockar kanske fram några nya nu :-).

Stor skillnad mot det här gnäll-forumet där det hänger en massa SAAB-haters. I och för sig har jag ignorerat de flesta tror jag, men lockar kanske fram några nya nu :-).
Finns det SAAB-haters?
Kan inte påminna mig att jag kört SAAB någon gång, förutom den gång jag fick prova en V4 för att känna hur det är att köra med frihjul.

Det finns undantag. Tex SAAB Turbo Club på facebook. Nästan inget gnäll alls utan bara frågor och inlägg från folk som vill visa upp sina bilar eller saker som de har fixat.

Test.

Tillbaka
Topp