Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Jag kom 25 meter innan jag vände och tog bilen. (Med cykelkläder, duschade på jobbet)
Oplogat utanför mig. Lika bra det, en kollega berättade att sopsaltningsmaskinen stod trasig på bron vid Hjulsta.

Nej, det var skit idag. Det enda som var bra var mellan Barkarby och Akalla. Sen vet jag inte vilken väg det är meningen man ska ta mellan Akalla och Kista på vintern? De plogar typ 50 meter, sen bara skiter i det. Går ju att cykla där det inte är spår iaf på kanten i snön även om det går långsamt. Måste man kryssa mellan alla bostäder i Akalla? Någon som vet och kan rita på en karta? Hade 100 meter sopsaltat i Kista i slutet idag. 10 km/h medelhastighet, men hjälpte också en person som fastnat med bilen.

Började bra på min korta pendling i Uppsala. Mestadels fint plogat från Stabby/Luthagen in mot stan, men sen var det misär med spårig, packad blötsnö i centrum. Delvis ocyklingsbart trots ganska breda däck med lågt tryck. Önskade mig lägre utväxling än 42/14. Bild från den fina biten.
20250107_075452.JPG

Hade tänkt att cykla till anställningsplatsen idag, funderade lite på hur bra plogat det skulle vara. Sen insåg jag att jag behövde skotta framför huset också så 40 minuter senare så blev det hemmajobb.... Tung snö kan man sammanfatta läget med

Ekerö ok plogat iaf delvis. Huddinge/Botkyrka oplogat längs glömstavägen. Mötte plogbilen som spårat men inte plogat längs sträckan, vilket gjorde det slirigt så fick cyclocrossa hela vägen till sjukhuset. Blev ett riktigt bra pass. Förstår inte varför plogbilen inte fäller ner skrapan om den ändå åker.

Nej, det var skit idag. Det enda som var bra var mellan Barkarby och Akalla. Sen vet jag inte vilken väg det är meningen man ska ta mellan Akalla och Kista på vintern? De plogar typ 50 meter, sen bara skiter i det. Går ju att cykla där det inte är spår iaf på kanten i snön även om det går långsamt. Måste man kryssa mellan alla bostäder i Akalla? Någon som vet och kan rita på en karta? Hade 100 meter sopsaltat i Kista i slutet idag. 10 km/h medelhastighet, men hjälpte också en person som fastnat med bilen.
Tummen upp är för insatsen med bilen , resten 😕

Ekerö ok plogat iaf delvis. Huddinge/Botkyrka oplogat längs glömstavägen. Mötte plogbilen som spårat men inte plogat längs sträckan, vilket gjorde det slirigt så fick cyclocrossa hela vägen till sjukhuset. Blev ett riktigt bra pass. Förstår inte varför plogbilen inte fäller ner skrapan om den ändå åker.
Väldigt vanligt på delar av min väg oxå om jag är tidig att det syns hjulspår efter traktorn men ändå är oplogat ….

Fy fasen, värsta pendlingen denna säsong. 50 % oplogat spårig snö. Tog mer än dubbelt så lång tid. Ordentligt träningspass idag.

Både bästa och sämsta pendlingsdagen hittills i år. Och enda, hittills då ja.
Undrar om nån vet om Sjöängen är plogad? (Jag tog för säkerhets skull örbysidan men den var rätt kass)

Motvind deluxe och sen blir man lite less på sig själv att man pep imorse när man märker att skeppsbron söderut var en upplagsplats för snö , jag cyklade på körbanan och blir tutad på av en snorunge i en moppebil i övrigt var det ganska bra förutom 50m i övergången från arlabacken till Årstafältet där sopsaltningsentrepenören inte har koll på hur cykelbanan faktiskt går 🤪😕 ,
började återfrysa på slutet men där var det iallafall ordentligt plogat 😃
Be careful out there😜

Helt ok, hem. De hade iaf plogat nu i Kista. Började precis få koll på hur jag parerar sladdarna sen var det sopsaltat och motvind sista biten istället för snö. Var ändå lite äventyrligt och mysigt idag. Kändes som bra träning för både fysiken, balansen och pannbenet.

Lite grisigt idag. Men överlag välplogat där jag cyklade, från Farsta in mot Skanstull. Värst var det i backen precis utanför mitt hus. Hårdpackad isig snö utan något grus. Gick knappt ta sig fram. Jag fick cykla på trottoaren. Inte så blött i morse som jag trodde det skulle vara. Lite värre på hemväg dock. Snömodd kan vara svårcyklat. Även små strängar som ser helt beskedliga ut kan vara jäkliga, trots dubbdäck

Vart i Kista ska du?

Mycket bättre denna morgon än igår. Men fan vad kassa sopsaltaren är i år. Ren isbana hela vägen utmed Ulvsundasjön. Vad är grejjen? Har de fått order att dra ner på saltet?
Sen var det en hel del återfrusen slask men den var relativt "jämn" så det gick att navigera om man tog det lugnt.
Tror jag är nere på 2,0 bar på framhjulet nu (Marathon Winter 240). Funkar väldigt bra i år med all is. Bak har jag nog ca 2,5. Men det går inte så snabbt där det är barmark :-D

Roat mig med att hoja min gamla White hybrid ett par dagar (aka stridsvagnen), det går så otroligt långsamt att man kan till och med tänka medan man cyklar. Breda rejäla dubbdäck och man behöver ej oroa sig för om det blir misärväder på vägen hem. Man flyter fram, tar ca 10% längre tid eller drygt, Zen cykling, känns otroligt säkert också. Vissa fördelar finns absolut men nu får den eventuellt stå och rosta ett år till eller vänta in nästa misärväder.

Åter på hojen efter lunginflammationsmisär hela december. Kunde valt en bättre dag egentligen. Fick slita för att hålla 19.5. Kommer bli tungt hem med hybridtraktor som har dubb fram. Dom där extra kilona, upprätta positionen och dubben känns ju helt klart. Men glad att vara tebaka på hoj igen. Ekerö -> Kista via Spånga var ok. Lite slirigt emellanåt men hade funkat dubbfritt.

Idag tog jag mig åtminstone fram med cykeln. Bra fram till Ursvik, sedan katastrof från Ursvik bort till Frösunda. Tummen ner för Sumpan och Solna.
Sumpans sopsaltningsmaskin är ur funktion så det kan ev bero på det. De kör konventionell plogning och därefter grus men det ser inte bra ut. Halt som fasen

Idag tog jag mig åtminstone fram med cykeln. Bra fram till Ursvik, sedan katastrof från Ursvik bort till Frösunda. Tummen ner för Sumpan och Solna.
cyklade den sträckan söder om gamla e18 igår. på min väg mörby till spånga. intressanta växlingar i snöröjningen, helt frånvarande några hundra meter längs norr om bussgaraget, liksom den korta biten mellan coop och hornbach, men just den biten fanns ju bilvägen. i övrigt var det helt ok.

så knappast katastrof. du kanske körde någon annan variant?

Gångtrafikanter verkar har stora problem idag. Cykelbanorna i stan är förvånansvärt bra i detta här läget. Nästan tomma också, fler gångtrafikanter än cyklister på dom. Årets första pendlingen igår var bra, bara att undvika några biter av cykelväg som jag vanligtvis tar. Idag lite jobbig att korsa vägbanorna här och där, men annars helt ok. Även lite regn kunde inte förstöra stämningen.

Isgata imorse vilket inte påverkar mig så mycket med mina ”lättrullade”ISP pro däck däremot så rullade jag förbi en elcykelförare som jag gissar körde odubbat ledandes sin cykel men som hade svårt med fotfästet oxå , dubb å stänkor är the shit! Hemvägen mest blött, motvind och lite modd .(skeppsbron fortfarande dålig men inget nytt under solen där ) fick en fulhjulsugare efter mig från gullmars men brydde mig inte eftersom det stänkte friskt bakom mig och hen fick skylla sig själv😜

Efter något år med heldubbat (Conti 120) eller dödsdubbat (Ice Spiker Pro) vid riktigt kärvt vinterväder hade jag nästan glömt hur bra kombon dubbat fram (Conti 120) och dubbfritt bak (Conti) ändå funkar även i svår halka som idag. Glansis delar av vägen hem men rullade på riktigt stabilt trots det med rullsnitt på ca 26 kmh.

Tillbaka
Topp