Garmin connect imponerar inte

Min edge 530 tror jag hoppar hela tiden i kallt före. 15km på plan mark, is så slätare blir det inte och det ser ut så här:

Screenshot_2024-12-09-20-18-00-63_d9aa206de00b4b7c29deeb8e9ccbd9e7~2.jpg
Fick nyss en utbytes edge när fästet gick sönder på gamla men detta fortsätter 🤔

Hur långa hopp registreras? Och du kan ju stänga av det tills du hittat en lösning...
Var väl sisådär en 400 hopp på en timme. Trodde det var fel i gamla men när det fortsätter med ny så måste det vara något allmänt fel kanske.. blir att stänga av känns inte så tillförlitligt att man någon gång skulle använda det heller🫣

Var väl sisådär en 400 hopp på en timme. Trodde det var fel i gamla men när det fortsätter med ny så måste det vara något allmänt fel kanske.. blir att stänga av känns inte så tillförlitligt att man någon gång skulle använda det heller🫣
Men hur långa? Tänkte om det kan vara fatbikegunget den reagerar på...? Fast det har aldrig hänt åt mig, och jag hade också en 530 en gång i tiden

Men hur långa? Tänkte om det kan vara fatbikegunget den reagerar på...? Fast det har aldrig hänt åt mig, och jag hade också en 530 en gång i tiden
Sorry sprucken skärm på luren så tydde det till många😅 ca2m de flesta. Ingen skillnad på cykel blir samma med fs och ht också.

Senast ändrad:
Hoppfunktionen skulle vara bättre om man kunde filtrera bort allt under 2-3 meter.

Får inte så där galet många, men brukar synas när jag vart uttråkad på asfalt på väg från skogen och bara pumpat lite

Nu är det iaf avbrott så vi slipper bli missnöjda

Bilagor

• Screenshot_20241213_064006_Connect.jpg
    Screenshot_20241213_064006_Connect.jpg
    154.2 KB · Besök: 59
  • Screenshot_20241213_064043_Connect.jpg
    Screenshot_20241213_064043_Connect.jpg
    114.1 KB · Besök: 57
17 nåt och 37 på milen. Men jag har alltid scorat högt på vo2 max tester abv nån anledning. På Aktivitus fick jag 78 för några år sen.😄
Tack för info, bra tider! Det verkar matcha lika halvdant med vo2max-estimator på nätet som för mig, även om jag är en långsammare löpare. Garmin ger ungefär 5 +/- 2 mer än vad en estimator ger (de estimatorer jag sett ger alla samma svar så de använder väl samma formel). Men vem som har rätt vet jag inte. 🤷‍♂️

Vad som skiljer med det Aktivitus mäter förstår jag inte riktigt, har en kollega som mätte 70 hos dem och gör milen på respektabla 36:xx, men en estimator tycker han ska kunna springa på 31 blankt (dina uppmätta 78 skulle gett en miltid på låga 28 minuter). Det är ju inte bara syreupptagningsförmåga som begränsar löpförmågan, men vad ger denna jätteskillnad Activitus vs. estimatorer på nätet? (Inte för att det spelar så stor roll, det är på banan/i spåret som det visar sig om man är snabb eller inte. Men man blir ju nyfiken! :-) )

Flera som haft problem sedan senaste uppdateringen?

Min 965 fick senaste 21.19 uppdateringen för en vecka sedan. Nu är den kass på att mäta puls. Är slö att reagera och mäter lågt.

Riktigt frustrerande att se all stats bli skräp pga inkorrekt data....

Flera som haft problem sedan senaste uppdateringen?

Min 965 fick senaste 21.19 uppdateringen för en vecka sedan. Nu är den kass på att mäta puls. Är slö att reagera och mäter lågt.

Riktigt frustrerande att se all stats bli skräp pga inkorrekt data....
Min 265 har 21.19 och jag har inte märkt nåt negativt. Har dock bara kört ett par lättare joggpass utan stora variationer sen uppdateringen.
Får se om den får problem med helgens planerade intervaller 🙂

/J

Tack för info, bra tider! Det verkar matcha lika halvdant med vo2max-estimator på nätet som för mig, även om jag är en långsammare löpare. Garmin ger ungefär 5 +/- 2 mer än vad en estimator ger (de estimatorer jag sett ger alla samma svar så de använder väl samma formel). Men vem som har rätt vet jag inte. 🤷‍♂️

Vad som skiljer med det Aktivitus mäter förstår jag inte riktigt, har en kollega som mätte 70 hos dem och gör milen på respektabla 36:xx, men en estimator tycker han ska kunna springa på 31 blankt (dina uppmätta 78 skulle gett en miltid på låga 28 minuter). Det är ju inte bara syreupptagningsförmåga som begränsar löpförmågan, men vad ger denna jätteskillnad Activitus vs. estimatorer på nätet? (Inte för att det spelar så stor roll, det är på banan/i spåret som det visar sig om man är snabb eller inte. Men man blir ju nyfiken! :-) )
Det är ju inte så enkelt att hög VO2max automatiskt ger en viss tid på milen. Den korrelerar bättre med en viss FTP och Power Output i cykling. I löpning beror så väldigt mycket på din löpekonomi. Finns dessutom studier som visar att VO2max t.o.m. sjunker lite när löpekonomin förbättras (man får bättre nyttjandegrad).

Jag gissar att masken läckte vid utandning på aktivitus. Vet inte exakt hur utrustningen fungerar, men om det pyser ut lite vid sidan vid utandning, kanske den uppmätta syreförbrukningen blir för hög. Nåt sånt måste det ha varit.

Tur att man kan läsa här vad man hade för problem förra året. Glömde starta slängträning på klockan när jag loggade inomhusaktivitet utan GPS på Edge så det blev inga intensiva minuter trots tre timmars trampande. Får logga på klockan eller starta slängträning om jag loggar på Edge.

Efter gårdagens 6 timmars zwift session sänktes mitt VO2 för för cykwl från 60 till 58, däremot höjdes mitt vanliga VO2 från ca 50 till 60 utan att ha sprungit en meter på ett år. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det.
IMG_2986.jpeg

Efter gårdagens 6 timmars zwift session sänktes mitt VO2 för för cykwl från 60 till 58, däremot höjdes mitt vanliga VO2 från ca 50 till 60 utan att ha sprungit en meter på ett år. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det.
Visa bilaga 747405
Man får nog tolka det som att Garmin algoritmer är lika pålitliga som ett chokladhjul på Liseberg.

Garmin leverar inspiration igen. Jag cyklade 18 timmar förra veckan, bland annat två 7-timmars rundor. Den här veckan har cyklat en 3-timmars runda och sedan två lugna pass på en timme var. Nu har Garmin sänkt min Vo2 till 57 från 58, som sänktes från 60 efter ett 6-timmars pass på Zwift. Hatar Garmin distanspass, eller är det bara mig den hatar?

Garmin leverar inspiration igen. Jag cyklade 18 timmar förra veckan, bland annat två 7-timmars rundor. Den här veckan har cyklat en 3-timmars runda och sedan två lugna pass på en timme var. Nu har Garmin sänkt min Vo2 till 57 från 58, som sänktes från 60 efter ett 6-timmars pass på Zwift. Hatar Garmin distanspass, eller är det bara mig den hatar?
Vild gissning: när man cyklar lite längre så kommer pulsen att efter några timmar vara högre vid en given effekt än den är i början. Jag killgissar att Garmin inte bryr sig om det utan bara ser till medelpuls vid medeleffekten under passet vilket då får Garmin att anta att du har lägre VO2-max.

Finns det någon som lyckats synka Sigma (Rox 11.1 Rev) mot Garmin Connect på något automatiskt vis? Den tycks bara vilja synka upp mot Strava och TrainingPeaks, men varkendera av dem verkar kunna synka vidare mot Garmin... 🤔
Känns lite B när man har all övrig data (cykel/löpning) i Garmin Connect...

Vild gissning: när man cyklar lite längre så kommer pulsen att efter några timmar vara högre vid en given effekt än den är i början. Jag killgissar att Garmin inte bryr sig om det utan bara ser till medelpuls vid medeleffekten under passet vilket då får Garmin att anta att du har lägre VO2-max.
Det kan nog förklara en del. Min Vo2 lär väl tokrasa i sommar när jag börjar med långcyklingen 😂

Jag tror garmins vo2max skattning sker i början av passset. Efter 6-10 minuter brukar det pluppa upp nåt värde för "prestationsförhållande" där dom jämför puls kontra effekt/löpfart. Har märkt att där det är bra, höjs vo2max och vv.

Fast det är väldigt osofistikerat. Om jag tex springer en kall morgon, är pulsen oftast några slag lägre. Eller om jag kör hög kandens under uppvärmningen på trainern, så får jag högre puls. Borde vara lätt att korrigera för detta, men det gör inte garmin.

Senast ändrad:
Kör jag VO2max-intervaller höjer Garmin VO2max, kör jag zon 2 sänker Garmin VO2max. Är jag utvilad sticker pulsen upp lättare och jag får sämre prestationsförhållande i början av passet.

Det forsätter - igår hade denna sida i GC fina grafer, idag ”finns ingen data”?

Visa bilaga 749410
Det där händer mig ganska ofta, trots 17 loggade pass de 18 senaste dagarna (som syns under Exercise Load och Training Load) så är Load Focus tom.

Jag har gett upp på att använda Garmin till annat än att logga pass. All analys och statistik funkar alldeles för dåligt. När jag brydde mig mer körde jag TrainingPeaks, nu får det bli analys och planering efter eget huvud.

Screenshot_20250126-181007138.webp

Är inte jätte imponerad hur garmin mäter saker. Sprang ute i snöstorm över julhelgen och garmin sänkte VO2max med 5 snäpp. Tankade min endurance score som jag kämpat upp under 6 månader. Springer normalt inne på band och då kan den inte beräkna VO2max. Är ju helt irrelevant egentligen sett till hur man presterar men hjälper inte till att sälja in en ny garmin klocka när det är dags. Systemet borde vara smart nog att ignorera data om det är extremt dåligt jämfört historiken.

IMG_3196.webp

Är inte jätte imponerad hur garmin mäter saker. Sprang ute i snöstorm över julhelgen och garmin sänkte VO2max med 5 snäpp. Tankade min endurance score som jag kämpat upp under 6 månader. Springer normalt inne på band och då kan den inte beräkna VO2max. Är ju helt irrelevant egentligen sett till hur man presterar men hjälper inte till att sälja in en ny garmin klocka när det är dags. Systemet borde vara smart nog att ignorera data om det är extremt dåligt jämfört historiken.

Visa bilaga 749501
I aktiviteten "Trail Running" kan du stänga av VO2max, och sedan använda den till all löpning som inte sker på bra underlag...
Klockan kan ju liksom inte gissa sig fram till om du springer i djupsnö eller på löparbana :-)

I aktiviteten "Trail Running" kan du stänga av VO2max, och sedan använda den till all löpning som inte sker på bra underlag...
Klockan kan ju liksom inte gissa sig fram till om du springer i djupsnö eller på löparbana :-)
visst. Men kan ju vara lite smartare. Typ inte sänka om skillnaden mot normen är för stor. Kanske fatta att det inte kommer vara barmark i Norrland 27 december. Eller använda anslutningen till mobilen för att kolla vädret.

Positiva är väll man kommer skjuta rakt upp igen när det börjar bli barmark och man springer ute igen.

Är det inte enklare att byta till något annat märke om man är trött på Garmin Connect
Dom flesta som vill analysera träningsdata lite seriöst använder nog annan mjukvara. Hårdvaran är ju för det mesta riktigt bra, om man bortser från handledspuls.
Men det är ju kul att raljera över dom "avancerade" träningsfunktionerna som garmin hårdlanserat senaste åren.

Finns det någon som kan säga om det är bättre att synka sina aktiviteter till Trainingpeaks eller ska man hålla dem i Garmin Connect? Har försökt läsa på, men set inte vad TP (gratis) skulle erbjuda som inte Garmin erbjuder.

Dessutom har jag ett träningsprogram från Garmin coach som siktar mot Vätternrundan, så min fråga är om jag har någon vinning av att synka GC mot TP?

Du kan nog köra vidare med Garmin och förlja programmet. Jag har både Strava (premium) och Garmin. Jag tycker inte att jag har någon speciell nytta av dom förutom att se lite olika staplar och värden.

Visa bilaga 749501
Skit in, skit ut. Klockan ser bara att du är långsam.

Tillbaka
Topp