Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sjukdomar? Föreskrivet av läkare?Tänkte mig en liten sammanfattning så här långt.
Undantag från regeln "Inga kosttillskott":
Finns det fler undantag?
- Om man springer på hårt underlag.
- Mejerier är certifierade att kringgå regeln och skall berika mjölk, fil och yoghurt (med högst 3 procent fetthalt) med vitamin D
Snabbmackaroner o ölTänkte mig en liten sammanfattning så här långt.
Undantag från regeln "Inga kosttillskott":
Finns det fler undantag?
- Om man springer på hårt underlag.
- Mejerier är certifierade att kringgå regeln och skall berika mjölk, fil och yoghurt (med högst 3 procent fetthalt) med vitamin D
Nu är jag nog trög igenNär nån poddare/bloggare har sagt att de äter tillskott så är det ok för lyssnaren/läsaren att göra det också. Poddare/bloggare trumfar myndigheternas rekommendationer. Åtminstone när det gäller kosttillskott. Men inte dieter, typ LCHF. Då är det tvärtom.
Åt som vanligt på 80-talet då jag tävlade. Tvingade i mig blodpudding nån gång.När det gått så långt att man har fått stora mängder myoglobin i urinen så är man långt bortom "käka lite blodpudding".
Ett akut intag av järnrik mat som blodpudding i samband med ett träningspass vid enstaka tillfällen har jag svårt att se att det skulle ge någon omedel vinst. Beroende på en massa andra faktorer är det ju inte ens säkert att järnet tas upp och påverkan på blodbildningen sker ju liksom inte omedelbart.
Men blodpudding är gott och järnrikt så helt klart bra stt variera kosten med :)
Utveckla gärna.....Att hitta genvägar (även om de är olämpliga eller olagliga) har ibland fört mänsklig utveckling framåt. Men minst lika ofta bakåt!
Men att försöka ta samma genväg som visat sig vara meningslös tidigare verkar inte avskräcka från nya försök, det kan jag ibland tycka är lite konstigt.
Exempel angående trådens tema: någon ”uppfinner” homeopatin och tror att metoden är effektiv. Flera andra tycker det verkar intressant och gör testar metoden innan man hunnit undersöka om det verkligen stämmer i verkligheten. Det är inte konstigt tänker jag eftersom kunskapen om att det var en overksam behandling ej fanns. Det konstiga är att folk gör samma sak 100 år senare när hur många studier som helst visat att behandlingen är meningslös.Utveckla gärna.....
Håller med och det var så jag hoppades att du menade.Exempel angående trådens tema: någon ”uppfinner” homeopatin och tror att metoden är effektiv. Flera andra tycker det verkar intressant och gör testar metoden innan man hunnit undersöka om det verkligen stämmer i verkligheten. Det är inte konstigt tänker jag eftersom kunskapen om att det var en overksam behandling ej fanns. Det konstiga är att folk gör samma sak 100 år senare när hur många studier som helst visat att behandlingen är meningslös.
Samma sak gäller för många kosttillskott för de flesta människor som inte har någon uppenbar brist eller sjukdom som motiverar behandlingen.
En lång historia kort. Jag har sett att det är vanligt bland elit marathonlöpare/långdistanslöpare att de "krossar" de röda blodkropparna, vid långvarig löpning på hårt underlag och där med får sämre/dåligt blodvärde Hb.Det finns en teori (kanske faktum nu) att man mekaniskt pajar röda blodkroppar vid fotisättning och då mer på hårt underlag jämfört med mjukt skogsunderlag.
Lågt Hb.Åt som vanligt på 80-talet då jag tävlade. Tvingade i mig blodpudding nån gång.
Den som spar han har...
Visa bilaga 746586
Normalt vill jag säga. Ligger nånstans mittemellan 1985.Lågt Hb.
Jag har aldrig haft lägre än 152 och högsta 178, vad jag vet. Var blod/plasmagivare under flera år. Vet att det går att justera värdet efter behov...Normalt vill jag säga.
Har de med naturligt höga blodvärden en fördel?
– Nej, de har ingen speciell fördel. Tittar man på världsstjärnor i uthållighetsgrenar så finns det ingen relation mellan blodvärdet som de har normalt och deras maximala syreupptagning. Det finns elitidrottare som har 170 i hb-värde och det finns de som har 130, men de har samma arbetsförmåga.
![]()
”Hård träning ger inte förhöjda blodvärden”
I kvällens Uppdrag granskning riktas sökarljuset återigen mot toppidrotten och eventuell dopning. Den här gången pekas flera skidåkare i den dåvarande världseliten ut som bloddopade under en tävling i Lahtis 1997.www.svd.se
Nej, om man har brist är väl det enkla svaret.Magnesium upplever jag som ett relativt vanligt tillskott bland tränande medelålders män och uppåt. Vissa hävdar att det ska kunna minska risk för krampande muskler etc.
Vad säger expertisen i tråden, är även detta rent blaha samt indirekt bortkastade pengar? (under förutsättning att man äter bra varierad mat enligt konstens alla regler)
Eller svaret kanske är att man bör testa sig (hyfsat regelbundet antar jag) och anpassa sin kost efter resultatet? Alla former av vitamintillskott etc. (eller modifieringar i kosten) är generellt helt bortkastade om man inte vet sina värden?
En gång till. Ett av de vanligaste kosttillskotten.Magnesium upplever jag som ett relativt vanligt tillskott bland tränande medelålders män och uppåt. Vissa hävdar att det ska kunna minska risk för krampande muskler etc.
Vad säger expertisen i tråden, är även detta rent blaha samt indirekt bortkastade pengar? (under förutsättning att man äter bra varierad mat enligt konstens alla regler)
Eller svaret kanske är att man bör testa sig (hyfsat regelbundet antar jag) och anpassa sin kost efter resultatet? Alla former av vitamintillskott etc. (eller modifieringar i kosten) är generellt helt bortkastade om man inte vet sina värden?
Brist på koffein? Det har väl alla mormoner ;-)Nej, om man har brist är väl det enkla svaret.
Kreatin, koffein, beta-alanin funkar däremot på "alla"
Det har man väl jämtBrist på koffein? Det har väl alla mormoner ;-)
Jag hade bra värden på min senaste hälsoundersökning på Sophia hemmet men jag funderar ändå på att sluta med vitaminer (inklusive magnesium vilket tydligen också är ett blaha tillskott om man inte har brist) nu för att se vad jag får nästa gång i augusti, intressant att jämföra.
Dock är jag inte lika road av att spendera många timmar i köket som jag misstänker att många av er andra här är. Jag råkar också vara singel. Är heller inte särskilt grönsaksälskande men får väl jobba på det. LoL
För de sparade pengarna kan jag köpa nåra dyra vinylskivor extra, bara en sådan sak.![]()
Nu ska jag äta lite ZMA och gå och lägga mig.
Nu ska jag äta lite ZMA och gå och lägga mig.
Det är allt i samma tablett. Varje märke har sin egen blandning, och ibland har de lagt till något tex vitamin B6. Det finns ju även olika sorters zink så de kan vara ganska olika. Jag tycker att Fairing har fungerat bäst. Den är även billig, typ 100kr för 3 månader.Förmodligen en korkad fråga, men du skriver ZMA (och även i ett tidigare inlägg), är det i samma tablett/kapsel? Det funkar lika bra som separata tabletter?
Vissa ämnen tas upp bättre i kroppen med hjälp av ett annat, om jag förstått det rätt, är det så i detta fallet?
Och till alla bror duktig i tråden, jag kommer att googla fram det absolut bästa och dyraste jag kan hitta, och sedan kommer jag att hyra in en homeopat för seanser en gång i veckan.
På vilket sätt menar du att ”de funkar”? Har du gjort nåt test med vs utan?Det är allt i samma tablett. Varje märke har sin egen blandning, och ibland har de lagt till något tex vitamin B6. Det finns ju även olika sorters zink så de kan vara ganska olika. Jag tycker att Fairing har fungerat bäst. Den är även billig, typ 100kr för 3 månader.
Jag tycker att de funkar för mig trots att jag varken är elit eller har rådfrågat en läkare eller Livsmedelsverket.
Jag tycker att jag sover bättre av dem. Om det är placebo så får det vara så. Det räcker för mig.På vilket sätt menar du att ”de funkar”? Har du gjort nåt test med vs utan?
För det är ju just det vetenskapliga tester kommit fram till, de gör varken från eller till. Dvs man blir inte sämre av dem. Men inte heller bättre. Dock lite fattigare.
Va!? Vad är det där för ovetenskaplig inställning? Se nu till att pallra dig iväg och skapa några hundra kloner av dig själv. Låt sen hälften av klonerna stoppa i sig de verkliga pillren och hälften stoppa i sig piller utan de ämnen de verkliga pillren innehåller och utvärdera sömnen för de olika grupperna.Jag tycker att jag sover bättre av dem. Om det är placebo så får det vara så. Det räcker för mig.
Nä, helt normalt, över 130 räcker för att kroppen ska fungera bra och ersätta plättar. Klart bra att ha runt 150.Lågt Hb.
Nä, vänta nu. Vill vi verkligen ha dessa hundratals kloner?Va!? Vad är det där för ovetenskaplig inställning? Se nu till att pallra dig iväg och skapa några hundra kloner av dig själv. Låt sen hälften av klonerna stoppa i sig de verkliga pillren och hälften stoppa i sig piller utan de ämnen de verkliga pillren innehåller och utvärdera sömnen för de olika grupperna.![]()
Klart vi vill! De kommer ju att kunna förse happy med högvis med trevliga randoloppsvideor.Nä, vänta nu. Vill vi verkligen ha dessa hundratals kloner?
Alla videos kommer dessutom vara kliniskt testade innan de laddas upp på Youtube.Klart vi vill! De kommer ju att kunna förse happy med högvis med trevliga randoloppsvideor.
Alla videos kommer dessutom vara kliniskt testade innan de laddas upp på Youtube.
Huvudvärkstabletter tycker jag verkar funka på mig men jag tar dem bara som sista utväg, om jag inte lyckas kurera huvudvärken på annat sätt. Jag skulle dock gärna byta ut huvudvärkstabletterna mot något annat om jag visste om något som funkade lika bra på mig. Jag vill ju helst slippa ta dem pga. biverkningar och all skit de innehåller.
Ha ha ja de kan faktiskt vara lite skumma. Har läst det på andra ställen också.jag tyckte också att jag sov bättre på zma, men drömmarna dude, de fuckade upp mina brains. Var tvungen att lägga av. Cold turkey.