Vilka piller äter ni?

Vilka piller äter ni?
Man behöver såklart inte kosttillskott, det är bara att äta, sova och motionera enligt myndigheternas rekommendationer. En fördel är att man då inte heller behöver banta eftersom man då även har en hälsosam vikt. Win-win.

Vilka piller äter ni?
Tänkte mig en liten sammanfattning så här långt.

Undantag från regeln "Inga kosttillskott":
  • Om man springer på hårt underlag.
  • Mejerier är certifierade att kringgå regeln och skall berika mjölk, fil och yoghurt (med högst 3 procent fetthalt) med vitamin D
Finns det fler undantag?

Vilka piller äter ni?
Tänkte mig en liten sammanfattning så här långt.

Undantag från regeln "Inga kosttillskott":
  • Om man springer på hårt underlag.
  • Mejerier är certifierade att kringgå regeln och skall berika mjölk, fil och yoghurt (med högst 3 procent fetthalt) med vitamin D
Finns det fler undantag?
Snabbmackaroner o öl

Vilka piller äter ni?
Förr i tiden var makaronerna ofta vitaminberikade. Vet inte om dom har tappat certifieringen då eller? :unsure:
1736353657628.png

Vilka piller äter ni?
När nån poddare/bloggare har sagt att de äter tillskott så är det ok för lyssnaren/läsaren att göra det också. Poddare/bloggare trumfar myndigheternas rekommendationer. Åtminstone när det gäller kosttillskott. Men inte dieter, typ LCHF. Då är det tvärtom.

Vilka piller äter ni?
När det gått så långt att man har fått stora mängder myoglobin i urinen så är man långt bortom "käka lite blodpudding".
Ett akut intag av järnrik mat som blodpudding i samband med ett träningspass vid enstaka tillfällen har jag svårt att se att det skulle ge någon omedel vinst. Beroende på en massa andra faktorer är det ju inte ens säkert att järnet tas upp och påverkan på blodbildningen sker ju liksom inte omedelbart.

Men blodpudding är gott och järnrikt så helt klart bra stt variera kosten med :)

Vilka piller äter ni?
När det gått så långt att man har fått stora mängder myoglobin i urinen så är man långt bortom "käka lite blodpudding".
Ett akut intag av järnrik mat som blodpudding i samband med ett träningspass vid enstaka tillfällen har jag svårt att se att det skulle ge någon omedel vinst. Beroende på en massa andra faktorer är det ju inte ens säkert att järnet tas upp och påverkan på blodbildningen sker ju liksom inte omedelbart.

Men blodpudding är gott och järnrikt så helt klart bra stt variera kosten med :)
Åt som vanligt på 80-talet då jag tävlade. Tvingade i mig blodpudding nån gång.
Den som spar han har...
Skärmavbild 2025-01-08 kl. 19.50.48.png

Vilka piller äter ni?
Att hitta genvägar (även om de är olämpliga eller olagliga) har ibland fört mänsklig utveckling framåt. Men minst lika ofta bakåt!
Men att försöka ta samma genväg som visat sig vara meningslös tidigare verkar inte avskräcka från nya försök, det kan jag ibland tycka är lite konstigt.

Vilka piller äter ni?
Att hitta genvägar (även om de är olämpliga eller olagliga) har ibland fört mänsklig utveckling framåt. Men minst lika ofta bakåt!
Men att försöka ta samma genväg som visat sig vara meningslös tidigare verkar inte avskräcka från nya försök, det kan jag ibland tycka är lite konstigt.
Utveckla gärna.....

Vilka piller äter ni?
Utveckla gärna.....
Exempel angående trådens tema: någon ”uppfinner” homeopatin och tror att metoden är effektiv. Flera andra tycker det verkar intressant och gör testar metoden innan man hunnit undersöka om det verkligen stämmer i verkligheten. Det är inte konstigt tänker jag eftersom kunskapen om att det var en overksam behandling ej fanns. Det konstiga är att folk gör samma sak 100 år senare när hur många studier som helst visat att behandlingen är meningslös.
Samma sak gäller för många kosttillskott för de flesta människor som inte har någon uppenbar brist eller sjukdom som motiverar behandlingen.

Vilka piller äter ni?
Exempel angående trådens tema: någon ”uppfinner” homeopatin och tror att metoden är effektiv. Flera andra tycker det verkar intressant och gör testar metoden innan man hunnit undersöka om det verkligen stämmer i verkligheten. Det är inte konstigt tänker jag eftersom kunskapen om att det var en overksam behandling ej fanns. Det konstiga är att folk gör samma sak 100 år senare när hur många studier som helst visat att behandlingen är meningslös.
Samma sak gäller för många kosttillskott för de flesta människor som inte har någon uppenbar brist eller sjukdom som motiverar behandlingen.
Håller med och det var så jag hoppades att du menade.

Vilka piller äter ni?
Det finns en teori (kanske faktum nu) att man mekaniskt pajar röda blodkroppar vid fotisättning och då mer på hårt underlag jämfört med mjukt skogsunderlag.
En lång historia kort. Jag har sett att det är vanligt bland elit marathonlöpare/långdistanslöpare att de "krossar" de röda blodkropparna, vid långvarig löpning på hårt underlag och där med får sämre/dåligt blodvärde Hb.

Vilka piller äter ni?
En kul anekdot. Jag frågade den trefaldige svenska mästaren i tyngdlyftning hur mycket protein han åt per dag. Tänkte att det var relevant, när allt annat med träning, sömn osv bokfördes noggrant. Fick till svar, "så mycket jag kan och orkar".

Mera protein. Hade en diskussion med min släkting som är läkare, angående protein och vad som är rekommenderat dagligt intag. 0.8-1.0 gram per kilo kroppsvikt (vill jag minnas?) Men om man tränar 10-20 h/veckan befinner man sig långt ifrån aktivitetsgraden på en passiv kontorsråtta? Borde då vara rimligt med en högre dos protein till den som tränar, fick jag till svar. Något som inte är så lätt för den tyngre cyklisten. Där kommer proteintillskotten in i bilden...

Vilka piller äter ni?
Normalt vill jag säga. Ligger nånstans mittemellan 1985.
Har de med naturligt höga blodvärden en fördel?

– Nej, de har ingen speciell fördel. Tittar man på världsstjärnor i uthållighetsgrenar så finns det ingen relation mellan blodvärdet som de har normalt och deras maximala syreupptagning. Det finns elitidrottare som har 170 i hb-värde och det finns de som har 130, men de har samma arbetsförmåga.

Vilka piller äter ni?
Normalt vill jag säga.
Har de med naturligt höga blodvärden en fördel?

– Nej, de har ingen speciell fördel. Tittar man på världsstjärnor i uthållighetsgrenar så finns det ingen relation mellan blodvärdet som de har normalt och deras maximala syreupptagning. Det finns elitidrottare som har 170 i hb-värde och det finns de som har 130, men de har samma arbetsförmåga.

Jag har aldrig haft lägre än 152 och högsta 178, vad jag vet. Var blod/plasmagivare under flera år. Vet att det går att justera värdet efter behov...

Vilka piller äter ni?
Magnesium upplever jag som ett relativt vanligt tillskott bland tränande medelålders män och uppåt. Vissa hävdar att det ska kunna minska risk för krampande muskler etc.

Vad säger expertisen i tråden, är även detta rent blaha samt indirekt bortkastade pengar? (under förutsättning att man äter bra varierad mat enligt konstens alla regler)

Eller svaret kanske är att man bör testa sig (hyfsat regelbundet antar jag) och anpassa sin kost efter resultatet? Alla former av vitamintillskott etc. (eller modifieringar i kosten) är generellt helt bortkastade om man inte vet sina värden?

Vilka piller äter ni?
Magnesium upplever jag som ett relativt vanligt tillskott bland tränande medelålders män och uppåt. Vissa hävdar att det ska kunna minska risk för krampande muskler etc.

Vad säger expertisen i tråden, är även detta rent blaha samt indirekt bortkastade pengar? (under förutsättning att man äter bra varierad mat enligt konstens alla regler)

Eller svaret kanske är att man bör testa sig (hyfsat regelbundet antar jag) och anpassa sin kost efter resultatet? Alla former av vitamintillskott etc. (eller modifieringar i kosten) är generellt helt bortkastade om man inte vet sina värden?
Nej, om man har brist är väl det enkla svaret.
Kreatin, koffein, beta-alanin funkar däremot på "alla"

Vilka piller äter ni?

En gång till. Ett av de vanligaste kosttillskotten.

Magnesiumbrist​

Magnesiumbrist är ytterst ovanligt men kan uppstå vid kostrestriktion eller vid vissa sjukdomar. Brist på magnesium kan ge hämmad tillväxt, beteendestörningar och störningar i hjärtfunktionen. Allvarlig magnesiumbrist kan ge kramp.

Vilka piller äter ni?
Jag hade bra värden på min senaste hälsoundersökning på Sophia hemmet men jag funderar ändå på att sluta med vitaminer (inklusive magnesium vilket tydligen också är ett blaha tillskott om man inte har brist) nu för att se vad jag får nästa gång i augusti, intressant att jämföra.

Dock är jag inte lika road av att spendera många timmar i köket som jag misstänker att många av er andra här är. Jag råkar också vara singel. Är heller inte särskilt grönsaksälskande men får väl jobba på det. LoL

För de sparade pengarna kan jag köpa nåra dyra vinylskivor extra, bara en sådan sak. (y)

Vilka piller äter ni?
Jag hade bra värden på min senaste hälsoundersökning på Sophia hemmet men jag funderar ändå på att sluta med vitaminer (inklusive magnesium vilket tydligen också är ett blaha tillskott om man inte har brist) nu för att se vad jag får nästa gång i augusti, intressant att jämföra.

Dock är jag inte lika road av att spendera många timmar i köket som jag misstänker att många av er andra här är. Jag råkar också vara singel. Är heller inte särskilt grönsaksälskande men får väl jobba på det. LoL

För de sparade pengarna kan jag köpa nåra dyra vinylskivor extra, bara en sådan sak. (y)

Vilka piller äter ni?
Nu ska jag äta lite ZMA och gå och lägga mig.

Förmodligen en korkad fråga, men du skriver ZMA (och även i ett tidigare inlägg), är det i samma tablett/kapsel? Det funkar lika bra som separata tabletter?

Vissa ämnen tas upp bättre i kroppen med hjälp av ett annat, om jag förstått det rätt, är det så i detta fallet?

Och till alla bror duktig i tråden, jag kommer att googla fram det absolut bästa och dyraste jag kan hitta, och sedan kommer jag att hyra in en homeopat för seanser en gång i veckan.

Vilka piller äter ni?
Huvudvärkstabletter tycker jag verkar funka på mig men jag tar dem bara som sista utväg, om jag inte lyckas kurera huvudvärken på annat sätt. Jag skulle dock gärna byta ut huvudvärkstabletterna mot något annat om jag visste om något som funkade lika bra på mig. Jag vill ju helst slippa ta dem pga. biverkningar och all skit de innehåller.

Vilka piller äter ni?
Förmodligen en korkad fråga, men du skriver ZMA (och även i ett tidigare inlägg), är det i samma tablett/kapsel? Det funkar lika bra som separata tabletter?

Vissa ämnen tas upp bättre i kroppen med hjälp av ett annat, om jag förstått det rätt, är det så i detta fallet?

Och till alla bror duktig i tråden, jag kommer att googla fram det absolut bästa och dyraste jag kan hitta, och sedan kommer jag att hyra in en homeopat för seanser en gång i veckan.
Det är allt i samma tablett. Varje märke har sin egen blandning, och ibland har de lagt till något tex vitamin B6. Det finns ju även olika sorters zink så de kan vara ganska olika. Jag tycker att Fairing har fungerat bäst. Den är även billig, typ 100kr för 3 månader.
Jag tycker att de funkar för mig trots att jag varken är elit eller har rådfrågat en läkare eller Livsmedelsverket.

Vilka piller äter ni?
Det är allt i samma tablett. Varje märke har sin egen blandning, och ibland har de lagt till något tex vitamin B6. Det finns ju även olika sorters zink så de kan vara ganska olika. Jag tycker att Fairing har fungerat bäst. Den är även billig, typ 100kr för 3 månader.
Jag tycker att de funkar för mig trots att jag varken är elit eller har rådfrågat en läkare eller Livsmedelsverket.
På vilket sätt menar du att ”de funkar”? Har du gjort nåt test med vs utan?
För det är ju just det vetenskapliga tester kommit fram till, de gör varken från eller till. Dvs man blir inte sämre av dem. Men inte heller bättre. Dock lite fattigare.

Vilka piller äter ni?
Jag kan tänka mig att testa ZMA med tanke på risk/reward-ratiot. Om jag sover bättre med ett tillskott, oavsett vad det beror på, så är det en stor vinst för mig med tanke på hur viktigt sömn är. Av vad jag har förstått så är vi också olika individer, så en del märker väl ingen som helst skillnad och andra sover som stockar. Återkommer här i tråden när jag testat.

Vilka piller äter ni?
På vilket sätt menar du att ”de funkar”? Har du gjort nåt test med vs utan?
För det är ju just det vetenskapliga tester kommit fram till, de gör varken från eller till. Dvs man blir inte sämre av dem. Men inte heller bättre. Dock lite fattigare.
Jag tycker att jag sover bättre av dem. Om det är placebo så får det vara så. Det räcker för mig.

Vilka piller äter ni?
Jag tycker att jag sover bättre av dem. Om det är placebo så får det vara så. Det räcker för mig.
Va!? Vad är det där för ovetenskaplig inställning? Se nu till att pallra dig iväg och skapa några hundra kloner av dig själv. Låt sen hälften av klonerna stoppa i sig de verkliga pillren och hälften stoppa i sig piller utan de ämnen de verkliga pillren innehåller och utvärdera sömnen för de olika grupperna. 😉

Vilka piller äter ni?
Va!? Vad är det där för ovetenskaplig inställning? Se nu till att pallra dig iväg och skapa några hundra kloner av dig själv. Låt sen hälften av klonerna stoppa i sig de verkliga pillren och hälften stoppa i sig piller utan de ämnen de verkliga pillren innehåller och utvärdera sömnen för de olika grupperna. 😉
Nä, vänta nu. Vill vi verkligen ha dessa hundratals kloner?

Vilka piller äter ni?
Huvudvärkstabletter tycker jag verkar funka på mig men jag tar dem bara som sista utväg, om jag inte lyckas kurera huvudvärken på annat sätt. Jag skulle dock gärna byta ut huvudvärkstabletterna mot något annat om jag visste om något som funkade lika bra på mig. Jag vill ju helst slippa ta dem pga. biverkningar och all skit de innehåller.

Kalle, jag tror dock att detta accepteras av vitamin/kosttillskott motståndarna i tråden. Tror väl inte att huvudvärkstabletter sorterar under kost/vitamintillskott :unsure: du behöver inte känna oro för att de ska fördöma dig. (y) Sedan är det visst så att mediciner kan ge biverkningar, beror väl kanske lite på vilken typ av "huvudvärkstabletter" man äter, hur mycket och hur ofta.

Själv kan jag få huvudvärk om jag slarvar med sömn eller mat men sällan så tung.

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Så om jag förstår vissa av de självutnämnda experterna här så är det lika meningslöst att äta kosttillskott som att köpa nya hjul. Det är ju bara de mätbara vinsterna för den stora massan som är av värde inte hur individen upplever det?

Tillbaka
Topp