[OT] Skidskyttetråden

[OT] Skidskyttetråden
Dags att sluta titta på sånt där. Ska nog gå över till fotboll & hockey & formula 1 istället.

Skidskyttetjejerna missar allt, och längdtjejerna orkar inte ens komma till tävlingarna.

[OT] Skidskyttetråden
Resultat från damernas sprint i Arber i IBU-cupen idag. Fortsatt fransk dominans där.
1736597727923.png

1736597772140.png

1736597790790.png

[OT] Skidskyttetråden
Det var tack vare mig eftersom jag bedömde att det var kört för svenskorna och därför inte tittade på loppet!
Kan du tänka dig att hålla dig till att titta på hockey denna säsong och skippa skidskytte och längdskidor helt? Blir utfallet i så fall lika gott som idag kan jag tänka mig att sponsra en randostart från Uppsala under våren.

[OT] Skidskyttetråden
Fransk seger i IBU-cupsjaktstarten idag då gårdagens tvåa Mengin tog en rätt klar seger efter fullt skytte. Gårdagssegraren Guigonnat sköt två bom i första skyttet, tappade tolv sekunder på andra varvet och bröt sen i samband med andra skyttet. Vet inte varför.

1736680641117.png

1736680875255.png

1736680891380.png

[OT] Skidskyttetråden
"Vid det sista stående skyttet brände han [Thingnes Bö] av en snabb serie på 20,6 sekunder och vände sig sedan till publiken och bugade – och hasade sedan ut utan någon insats alls. Norrmannen vinkade förbi en oförstående Emilien Jacquelin när han tänkte bryta.

– ”Den som har den gula västen får inte bryta” sa Jacquelin till mig och då fick jag fortsätta, säger Thingnes Bö."

[OT] Skidskyttetråden
Skidskytte börjar bli tråkigt, kan dom inte utveckla lite ? Tex ta av skidorna, ta sig runt en lagom hinderbana med geväret, sen skjut, och åk vidare.

[OT] Skidskyttetråden
"Vid det sista stående skyttet brände han [Thingnes Bö] av en snabb serie på 20,6 sekunder och vände sig sedan till publiken och bugade – och hasade sedan ut utan någon insats alls. Norrmannen vinkade förbi en oförstående Emilien Jacquelin när han tänkte bryta.

– ”Den som har den gula västen får inte bryta” sa Jacquelin till mig och då fick jag fortsätta, säger Thingnes Bö."
Måste ha varit bland det snabbaste som skjutits mellan första och sista skott och med fem träff i VC. Enligt grafiken var det 4,0 +/- 0,2 sekunder (1,2 s, 1,1 s, 0,9 s och 0,8 s).

[OT] Skidskyttetråden
Herrarnas sprint i dag från IBU-cupen. Tyvärr får man väl konstatera att det inte direkt är någon som knackar på VC-dörren av de svenska IBU-cupsherrarna. Åkfarten räcker inte till.

1737112663600.webp

1737112692168.webp

1737112717993.webp

[OT] Skidskyttetråden
Ingen succé för svenska laget i mixedstafetten i IBU-cupen - 7:a och sist av de lagen som inte blev varvade. Hedström var den enda som höll i bössan tillräckligt bra för att inte behöva åka straffrunda.

1737238838223.webp

En placering bättre för Sverige i singelmixeden och inga straffrundor där.

1737238938711.webp

[OT] Skidskyttetråden
Rätt oväntat.
Men har man vunnit allt och kontot är välfyllt kan det nog vara lite svårt med motivationen.
Som han säger, det finns ett annat liv vid sidan av.

[OT] Skidskyttetråden
Men det där är väl gårdagens nyhet? Kom väl på förmiddan och tjatades ju både på radio och tv in i absurdum hela dagen.
Då jag såg skidskyttet strax innan jag gick och la mig igår höll jag mig borta från nyhetssajterna från det loppet gick och tills det jag såg det. Sen blev det så att jag inte gick in och kollade efter loppet heller utan då tittade på IBU-cupsresultaten och sedan gick och la mig.

Hade någon annan postat nyheten i tråden hade jag förstås inte postat den i morse. Tyckte dock att det var tillräckligt intressant så att det kunde förtjäna en postning, dels i händelse av att någon missat det och dels som en möjlig ingång till en diskussion/analys av det.

Edit: Och jag höll mig även borta från nyhetssajterna från någon gång mitt på förmiddagen då jag även såg en del av längdskidorna i efterhand.

Senast ändrad:
[OT] Skidskyttetråden
Norska VM-truppen enligt vg.no:

Johannes Thingnes Bø
Tarjei Bø
Sturla Holm Lægreid
Endre Strømsheim
Vebjørn Sørum
Martin Uldal

Ragnhild Femsteinevik
Maren Hjelmeseth Kirkeeide
Karoline Offigstad Knotten
Ida Lien
Ingrid Landmark Tandrevold

[OT] Skidskyttetråden
Jag fattar inte att Norge inte skulle kunna skrapa ihop ett danskt lag också. hur svårt kan det vara hitta 4-5 norska skidskyttar med nån danskjävel i släkten?

Hade sverige varit usla och Sturla lite sämre hade han väl utan problem kunna kört för sverige tex?

[OT] Skidskyttetråden
Finns ju vissa regler kring nationsbyte, men visst skulle säkert en del "sämre" norrmän kunna byta nationalitet. Typ som Petter Northug verkar vilja göra i längdskidor.

För egen del tycker jag i grund och botten att de som har realistisk chans att vinna ska vara med. Sen är förstås "realistisk chans att vinna" alldeles för luddigt för att gå att använda som kriterium i praktiken.

Jag tycker att en inte helt galen approximation till det luddiga kriteriet vore att säga att de N bästa får vara med oavsett vilken nationalitet de har. Vad N ska vara kan man diskutera såväl som hur man tar fram rankningen.

Utöver de N bästa skulle man kunna ha någon form av nationskvoter. T.ex. att alla länder har rätt att ta ut en åkare utöver de N rankningsbaserade. Baserat på en nationsrankning och hur många länderna har bland de rankningsuttagna kan ytterligare platser utdelas per nation.

Tillbaka
Topp