Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

det är viktigt att stänkorna sitter tajt längs bak och sedan öppnar sig framåt. är det tvärtom blir det misär.

man kan också sätta en skrapare så snön inte tar sig in.

cyklade den sträckan söder om gamla e18 igår. på min väg mörby till spånga. intressanta växlingar i snöröjningen, helt frånvarande några hundra meter längs norr om bussgaraget, liksom den korta biten mellan coop och hornbach, men just den biten fanns ju bilvägen. i övrigt var det helt ok.

så knappast katastrof. du kanske körde någon annan variant?
Ja, jag tar vägen norr om gamla E18 a.k.a Enköpingsvägen, genom Ursvik. Vid Hallonbergen svänger jag ner under Enköpingsvägen och fortsätter på södra sidan, förbi bussgaraget.

På hemvägen var det betydligt bättre, utom på Växlarevägen med de fina cykelfälten som jag recenserat i en annan tråd. Mötte sopsaltaren vid Lilla Ursvik.

Det var bra! Skön dag att börja jobba på måste jag säga.

20250108_102332.jpg

Så nljd med mitt val av cykel idag, tiden som det tog att med SS dra runt mina 27,5" IceSpikers sparades in genom att jag slapp bromsa in med dödskräck för varje isfläck. Tog norra Årstastranden och blev nästan lite besviken på att det var ganska isfritt. Kom fram och fick reda på att en kollegas fru vurpat med cykeln och brutit nyckelbenet, MTB och monsterdubb FTW.

Lyckades få till 25km hem idag, Behövde plocka upp ett par nya långfärdsskridskostavar ute i Bromma så blev en pick-up-rajd med 15 km extra. Kallt om paketet men kom på att jag hade en papperspåse till matlådan som kunde användas som lite skydd. Sonen var imponerad men tyckte att dotterns hemvirkade vindroppskydd hade kunnat fungera bättre. Ska testa nästa pendling. Tar beställningar nu för alla pendlare/rando - sätt in pengarna bara! :)

Bilagor

• IMG_5721.jpg
    IMG_5721.jpg
    555 KB · Besök: 38
Nu på veckans fjärde(tredje arbetsdag) dag lyckades sopsaltaren tillslut hitta rätt sträckning på skeppsbron , halleluja , får se om de lyckas lyckas få till det vid Årstafältet nedanför arlabacken innan våren kommer ( tvivlar 🤪) och cykelbanorna töar fram , nu är de fulla av knaggelis och man tvingas ut i körbanan, det handlar kanske om 75-100m lixom hur svårt kan det vara….
Lite motvind å återfruset hemåt men bra förutom ovanstående 😜

Är det inte lite kul att cykla just nu? Mkt mer utmaning än en solig dag i maj :)
Så najs nu efter några år att ha lärt sig hur jag vill vara klädd för att varje frysa eller bli kokt!
Jag har knäckt koden! För 10-15 år sen tyckte jag bara att det var knäppgökar som vintercyklade, nu är jag dessvärre en själv! Sen är det lite kul att beklaga sig över snöröjning osv. Jämföra kommuner, Stockholm är ok, Botkyrka rätt kass. Huddinge likaså. Dock får jag bra teknikträning och volym! Tar 1h 45min enkel jmf med normala 1:15.
Cyklar bara 2ggr i veckan till kontoret men får ca 7h på sadeln istället för ca 5h 😎

Bästa investering just nu är effektpedaler så jag kan se att jag utför ett bra arbete och inte blir demoraliserad av att snitta typ 18km/h 🤣

Försökte spänna åt mitt glappande styrlager innan avfärd. Det lyckades inte. Jag får nog plocka isär och se om lagret behöver bytas.

I övrigt var det snöfall och skön medvind. Isbarken känns mindre hal och skrämmande med en cm snö på sig. Men den är fortfarande väldigt avslöjanden för glappande styrlager.

Blev mtb med Icespikers idag, typ 2 dm nysnö och oplogat, svettigt men ändå utan incidenter, i år tror jag inte att Gävle kommuns entreprenör har lyckats att få rena cykelbanor på morgonen en ända gång.

Alltid bra att undersöka , glappande styrlager kan vara "Ring of death" ffa om kolfiber.
Försökte spänna åt mitt glappande styrlager innan avfärd. Det lyckades inte. Jag får nog plocka isär och se om lagret behöver bytas.

I övrigt var det snöfall och skön medvind. Isbarken känns mindre hal och skrämmande med en cm snö på sig. Men den är fortfarande väldigt avslöjanden för glappande styrlager.

Är det inte lite kul att cykla just nu? Mkt mer utmaning än en solig dag i maj :)
Så najs nu efter några år att ha lärt sig hur jag vill vara klädd för att varje frysa eller bli kokt!
Jag har knäckt koden! För 10-15 år sen tyckte jag bara att det var knäppgökar som vintercyklade, nu är jag dessvärre en själv! Sen är det lite kul att beklaga sig över snöröjning osv. Jämföra kommuner, Stockholm är ok, Botkyrka rätt kass. Huddinge likaså. Dock får jag bra teknikträning och volym! Tar 1h 45min enkel jmf med normala 1:15.
Cyklar bara 2ggr i veckan till kontoret men får ca 7h på sadeln istället för ca 5h 😎

Bästa investering just nu är effektpedaler så jag kan se att jag utför ett bra arbete och inte blir demoraliserad av att snitta typ 18km/h 🤣

Vad skulle ni säga generellt dubbdäck och vinterväglag driver i ökad restid? Själv upplever jag att min timmesfärd tar ca 20-30 min längre än på sommarskrud

Vad skulle ni säga generellt dubbdäck och vinterväglag driver i ökad restid? Själv upplever jag att min timmesfärd tar ca 20-30 min längre än på sommarskrud
Vinden påverkar en del oxå..
Men senaste dagarna hade jag 17,5km/h på runt 145W jmf med runt 23 km/h normalt. Blandade förhållanden med perfekt sopsaltat till moddigt och buckliga villagator. Inte så mkt att fundera över man blir ju inte i kass form helt magiskt bara för att det kommit snö. Däremot går det säkert att bli bättre tekniskt och därmed cykla snabbare utan att för den skullen ta i mer. Alternativt ta mer risk..

Otäckt nära att fronta med ett rådjur idag på lämna ungen till morsan-pendlingen. Vi såg inte varandra förrän jag var några meter ifrån. Rådjuret fick panik och halkade rätt in framför mig, och försöken att panikbromsa resulterade bara i att framhjulet slirade runt i modden. Thulevagnar med barn i gör ju inte bromsverkan direkt bättre heller. Rådjuret fick grepp och hann undan med decimeterns marginal.

Annars över förväntan på de sträckor som var ordentligt röjda och jag hade tio sekundmeter i ryggen. Åas. riktigt, riktigt svinigt när underlaget bestod av decimeterdjup modd och drivsnö ovanpå grov knöggelis och de där tio sekundmetrarna istället låg rätt i nyllet...

Modd-cross
Bra adjektiv. Eller verb (?)

På det hela taget rätt bra röjt men lokalgator var just så, modd-cross.

Annars är ju en gammal forumklassiker DÖDSmodd. Men den har lyst lite med sin frånvaro i år, hittills.

Modd-cross
Bra adjektiv. Eller verb (?)

På det hela taget rätt bra röjt men lokalgator var just så, modd-cross.

Annars är ju en gammal forumklassiker DÖDSmodd. Men den har lyst lite med sin frånvaro i år, hittills.
Cykelbanorna i Sjöstan har DÖDSmodd. Lite halvfrusen modd från bilkörfältet som skopas över på cykeldelen av körbanan och halvfryser.

Cykelbanorna i Sjöstan har DÖDSmodd. Lite halvfrusen modd från bilkörfältet som skopas över på cykeldelen av körbanan och halvfryser.
Typ samma som är inne i stan då. I förra veckan var det lugnt att cykla till anställningsplatsen tills jag kom till cykelfältet på St Eriksgatan.

Tillbaka
Topp