[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Laddhybrid ska man akta sig för att köpa i alla fall.
Inte nog med att motorn lever ett hårt liv med massvis att kallstarter och olja som blir full med vatten eftersom den aldrig blir tillräckligt varm.

Batterierna dör efter drygt 15.000 mil.

You are very brave, gentlemen, to drive either a new diesel or a hybrid in general. Besides being unreliable with very expensive failures, the savings are placebo and maintenance costs at 150k km can cost up to €20,000.
while every hybrid is a pile of expensive trash at 200k

Laddhybrid ska man akta sig för att köpa i alla fall.
Inte nog med att motorn lever ett hårt liv med massvis att kallstarter och olja som blir full med vatten eftersom den aldrig blir tillräckligt varm.

Batterierna dör efter drygt 15.000 mil.

Fast det skiter man ju i om det är en tjänstebil som man ändå skall lämna tillbaka om tre år.

Tyvärr blir det alltid pannkaka när politiker skall störa marknaden. Nu sitter vi med en bilpark bestående av massa knashybrider som ingen vill äga privat.

Fast det skiter man ju i om det är en tjänstebil som man ändå skall lämna tillbaka om tre år.

Tyvärr blir det alltid pannkaka när politiker skall störa marknaden. Nu sitter vi med en bilpark bestående av massa knashybrider som ingen vill äga privat.

Många verkar ju tro att det är den heliga graalen ändå eftersom de då kan spara 20 minuter en gång om året när de åker till fjällen :-)

Japp, det är ett märkligt sätt att styra nybilsförsäljningen.

Jag förstår fortfarande inte varför man inte bara lägger straffet på fossilbränslet direkt istället för att krångla med bonus/malus. Då får man ju med alla maskiner/fordon som släpper ut CO2 från fossila källor och dom som kan köra sig bil på biobränsle kan göra det istället.

Jag förstår fortfarande inte varför man inte bara lägger straffet på fossilbränslet direkt istället för att krångla med bonus/malus. Då får man ju med alla maskiner/fordon som släpper ut CO2 från fossila källor och dom som kan köra sig bil på biobränsle kan göra det istället.
Exakt! Gör det enkelt. Vill man minska fossilbränsle, så beskatta bränslet. En fossilbil som mest står på parkeringen genererar inte mycket utsläpp. Den som körs mycket gör det. Då skapar man vettiga incitament.

Fast kaoset berodde ju på att alla skulle ladda på vägen hem , om de hade laddat tidigare å inte kört på att ladda på hemvägen.
Jag kör dieselbil men nog fan fyller jag upp tanken en eller två dagar innan hemfärd…..
Japp, det är helt tokigt. Alternativt att man laddar när man passerade malung vid ankomst

Ett problem är att förbränningsmotorbilarna även skapar andra utsläpp, såsom NOx och partiklar. Och det kan du bara i viss mån styra med valet av bränsle. Tyvärr är det lite av ett moment 22; ju snålare bilen går, desto mer NOx. Därav alla sjukt komplicerade system på moderna dieslar, som annars hade kunnat vara ännu snålare.

Edit: Apropå det så måste jag ändå flika in att min bil gör "regenerering" av partikelfiltret betydligt mindre ofta sen jag började köra på HVO100 istället för fuldiesel. Så det verkar bra på den fronten också.

Vi har en del släkt nere i Jönköpingstrakten å och det obligatoriska matstoppet sker på gyllene måsen och det finns en stor sån snabbladdar station(E4 går förbi där )
bredvid och folk får köa där oxå….

Ett problem med elbil är ju att ”tanken” läcker, dessutom mår de inte bra av att stå fulladdade. Kan ju vara en anledning till att folk inte laddar i förväg och att det blir kaos.

Ett problem med elbil är ju att ”tanken” läcker, dessutom mår de inte bra av att stå fulladdade. Kan ju vara en anledning till att folk inte laddar i förväg och att det blir kaos.
Nu bodde jag på relativt nyproducerat men nog måste det gå att ladda på de flesta boenden annars är det där man får börja - och det framgår nu man bokar det är jag säker på.
Hm, tror iofs att när vi bodde i hus i Branås så "fick" man inte ladda - men det är nog 5 år sen och det håller ju inte 2024/25

Ett problem är att förbränningsmotorbilarna även skapar andra utsläpp, såsom NOx och partiklar. Och det kan du bara i viss mån styra med valet av bränsle. Tyvärr är det lite av ett moment 22; ju snålare bilen går, desto mer NOx. Därav alla sjukt komplicerade system på moderna dieslar, som annars hade kunnat vara ännu snålare.

Edit: Apropå det så måste jag ändå flika in att min bil gör "regenerering" av partikelfiltret betydligt mindre ofta sen jag började köra på HVO100 istället för fuldiesel. Så det verkar bra på den fronten också.
Ja men det styrs väl mer av Euro-klassningen och har inget med bonus/malus att göra?

HVO100 är väldigt bra, kör också på det, lagringstabilt som blankdiesel och släpper ut 30% mindre av partiklar och 9% mindre NOx än vanlig B7.

Stå fulladdad två dagar innan gör nog ingen mätbar försämring.

Hybrid har fungerat bra för mig i 3 år och de som finns nu har ca 3 gånger räckvidden. Så det lockar, tyvärr finns de bara med framhjulsdrift och frågan är väl om jag pallar det skitet en gång till.

Stå fulladdad två dagar innan gör nog ingen mätbar försämring.

Hybrid har fungerat bra för mig i 3 år och de som finns nu har ca 3 gånger räckvidden. Så det lockar, tyvärr finns de bara med framhjulsdrift och frågan är väl om jag pallar det skitet en gång till.

Nä, dessutom beror det på vilken typ av batterikemi man har. Tesla MY standard range rekommenderas 100% laddning, alltid.

Och temperatur. Enligt en snubbe på Tesla Club Sweden (hittar inte tråden) så gäller batteridegradering vid fulladdat mest i varma klimat, enligt honom är det inte relevant i svenskt klimat, speciellt inte på vintern.

Vi har en del släkt nere i Jönköpingstrakten å och det obligatoriska matstoppet sker på gyllene måsen och det finns en stor sån snabbladdar station(E4 går förbi där )
Stor? Det är väl bara typ fyra laddare där? Och ja, alltid smockfullt och stressade föräldrar som står och köar.

Ta Jureskogs borta vid Ryhovsrondellen istället, har aldrig sett att det är fullt på laddstationen där.

Och temperatur. Enligt en snubbe på Tesla Club Sweden (hittar inte tråden) så gäller batteridegradering vid fulladdat mest i varma klimat, enligt honom är det inte relevant i svenskt klimat, speciellt inte på vintern.
En vecka hit eller dit gör dessutom inte ens skillnad på marginalen.

Självurladdningen är marginell i alla fall på Model Y. Enstaka procent på flera veckor är min erfarenhet. Men man behöver stänga av kameraövervakningen annar somnar inte bilen. Å andra sidan så är den av som default.

Körde hem i dag efter jobbtid i vad som borde vara rusningen. Laddade i Ulricehamn nån gång mellan 17 och 18. Jag var ensam på de 6 Ionity-laddarna hela tiden, kom en till precis när jag körde.
Hos Tesla stod 1 bil när jag kom in, två när jag körde ut. 16 laddare.
Circke K hade 6 oanvända laddare.
Vid Maxi mittemot fanns minst 4 snabbladdare av olika märken, tror det var fler. Ingen använd.
När jag körde genom Jönköping och funderade på planeringen fanns flera lediga snabbladdare (kan inte se antalet i bilens MMI dock, bara att det är ledigt på Ionity, OKQ8 och något mer)
Om man inte tvunget skall äta vid Gyllene Måsen, eller lämna Sälen med tomt batteri mitt i bytesrusningen, är snabbladdare verkligen inget problem längre.

Vid Gränna när jag körde uppåt var det dock trängre. Faktiskt 2-3 bilar på de 12 laddarna.

Tror min upplevelse på denna resan är mer normal än Malung vid bytet eller Gyllene Måsen där det tydligen köats någon gång (var nu det ligger, Gyllene Yttern ligger nära laddaren i Gränna dock).

Många verkar ju tro att det är den heliga graalen ändå eftersom de då kan spara 20 minuter en gång om året när de åker till fjällen :-)
Nu är det väl samma typer som stod i laddkön i Malung, de som inte skaffat elbil än sparade ju tre timmar (eftersom de gärna har en extra motor i bilen bara de slipper planera resan 4 ggr om året)

Gyllene måsen finns lite här och var 😏
8114DE46-8042-47D1-A8A9-D6AF05E94C2D.jpeg

Ett problem med elbil som varit större för mig än brist på laddare är att de laddar för snabbt. Skall jag fylla på rejält kan jag äta en burgare själv i någorlunda lugn och ro, men bara om jag planerat så jag kommit in med nästan tomt batteri. Har man familjen med sig måste man dock ut och flytta bilen för att inte riskera trängselavgift, lite beroende på hur avtalet ser ut där man laddar.

Ett problem med elbil som varit större för mig än brist på laddare är att de laddar för snabbt. Skall jag fylla på rejält kan jag äta en burgare själv i någorlunda lugn och ro, men bara om jag planerat så jag kommit in med nästan tomt batteri. Har man familjen med sig måste man dock ut och flytta bilen för att inte riskera trängselavgift, lite beroende på hur avtalet ser ut där man laddar.
Det beror inte på att det laddar för fort. I så fall har du ännu större problem med en diesel. Då hinner du inte ens beställa.

5 sek/min tydligen men bara när det är 50% fullt

Vi vill vara tydliga med att detta endast är till för att öka kundnöjdheten, vi hoppas att vi aldrig kommer tjäna pengar på detta.

Det beror inte på att det laddar för fort. I så fall har du ännu större problem med en diesel. Då hinner du inte ens beställa.
Då brukar man inte ens försöka äta under tiden om man inte är desperat stressad
5 sek/min tydligen men bara när det är 50% fullt
Det är väldigt olika på olika operatörer

Edit: men visst, skall den gå den 5 till 100% hinner man äta, för de sista 10 tar lite tid. Så när det är lugnt funkar det.

Ja precis. Det är lagom snabbt.
98% av mina "tankningar", grovt räknat, går dock snabbare än så. Jag kopplar in laddaren hemma snabbare än du hittar kortläsaren på macken, slipper köra en enda meter omväg, och bilen tankar sig själv medan jag sover och jag behöver inte vakta.
Det är bara vid den sista procenten som jag försöker äta, fika eller oftare bara springa in på toa...

Vi brukar antingen hinna beställa mat eller gå på toa hela familjen innan bilen tycker det är klart. Sen kan man ju alltid putta i lite och slippa stanna senare eller få ett kortare stopp senare om man ska åka långt.

Vi brukar antingen hinna beställa mat eller gå på toa hela familjen innan bilen tycker det är klart. Sen kan man ju alltid putta i lite och slippa stanna senare eller få ett kortare stopp senare om man ska åka långt.
Jag har lite "otur" att min vanligaste "långresa" klarar sig utan laddning vid bra väder, vid sämre väder kan det behöva puttas i några procent för att vara säker. Vid tio minus och snömodd en sådär 10%. Går jag på pissoaren i lugn och ro har jag laddat mer än jag behöver.
Just de gångerna får jag ibland ett ögonblick av önskan att jag körde Tesla. Men det går snabbt över.

Skulle du inte behöva ladda då menar du?

Vår förra bil hade precis för lite räckvidd, en tidig Model 3 Standard Range, tror den hade 48kWh batteri (de nyare är avsevärt bättre). Vid riktigt dåligt väder (-20 och snöoväder) fick vi ladda efter drygt 20 mil och vår vanligaste resa på 35 mil klarade man precis inte. Nu är det tvärtom, skulle faktiskt inte betala mycket mera för mer räckvidd. Frågan är om det egentligen är värt de extra pengarna - rent rationellt antagligen inte.

Skulle du inte behöva ladda då menar du?

Vår förra bil hade precis för lite räckvidd, en tidig Model 3 Standard Range, tror den hade 48kWh batteri (de nyare är avsevärt bättre). Vid riktigt dåligt väder (-20 och snöoväder) fick vi ladda efter drygt 20 mil och vår vanligaste resa på 35 mil klarade man precis inte. Nu är det tvärtom, skulle faktiskt inte betala mycket mera för mer räckvidd. Frågan är om det egentligen är värt de extra pengarna - rent rationellt antagligen inte.
Nej precis. Med en ny 3 LR, tror även Y LR, klarar det sig. Finns ju andra bilar också så klart. Laddningen är inget problem för mig men just den gången det är på gränsen hade man ju gärna haft den extra räckvidden.

Nej precis. Med en ny 3 LR, tror även Y LR, klarar det sig. Finns ju andra bilar också så klart. Laddningen är inget problem för mig men just den gången det är på gränsen hade man ju gärna haft den extra räckvidden.
Min fru har en highland lr awd. När vi körde upp upp till dalarna i snöstormen i fredags hade vi 8% kvar i borlänge. Då hade vi kört 23 mil. Men det var ingen eco-driving iofs. :)

Jag fattar ändå inte. Ni ska 20 mils räckvid. Inte komma fram tomt och ha marginal för kö och snö. Då tankar ni var 10e mil eller 12ggr mellan Åre och Malmö?

Jag vill också ha 15-20 mils räckvid i kyla men jag är tveksam till åka längre än 30-40 mil i undantag.

Det är iofs inte rationellt att välja bil för enstaka resor om året och det vore bra om folk höll sig hemmavid men det är ju en annan diskussion

Typ 25 mil verklig räckvidd alltså. Vad har den på pappret, är det inte uppåt 60?
Verklig räckvidd vid snöstorm ja. Kör jag till och från jobbet är räckvidden på sommaren längre än WLTP, kör jag 120 på vintern är det väl sådär 60% av WLTP.
Precis som att en del med bensinbil säger att den drar 0,6 och en del 1,1 l/mil

Ja, det är inga konstigheter att det drar mer. Jag konstaterar bara att det i så fall ger 10-15 mil mellan laddning om man inte jobbar som stugbytarna i Malung

Ja, det är inga konstigheter att det drar mer. Jag konstaterar bara att det i så fall ger 10-15 mil mellan laddning om man inte jobbar som stugbytarna i Malung
Vi hade tidigare en Mazda MX-30 med WLTP på 200 km och maxade 50 kW "snabb"-laddning. Den skall man nog inte ta till fjällen i snöstorm:-).
Från dryga 60 mil WLTP till 25 är ju extremt.
Lingons fru kanske driftade hela vägen genom snöstormen i 130, vem vet

Verklig räckvidd vid snöstorm ja. Kör jag till och från jobbet är räckvidden på sommaren längre än WLTP, kör jag 120 på vintern är det väl sådär 60% av WLTP.
Precis som att en del med bensinbil säger att den drar 0,6 och en del 1,1 l/mil
Det lustiga är att när en ICE-bil drar nån centiliter mer än uppgivet är det ett j-a liv (oftast beroende på körstil), men när elbilens räckvidd pga yttre omständigheter mer eller mindre halveras är det helt normalt och ok. Collins krönika var faktiskt träffande på många sätt, även om den hade några brister också.

Våra laddstolpar verkar förresten fungera som de ska nu, efter att jag fått tvinga tillbaka elektrikerna 2 ggr för att rätta till deras slarv.

Det lustiga är att när en ICE-bil drar nån centiliter mer än uppgivet är det ett j-a liv (oftast beroende på körstil), men när elbilens räckvidd pga yttre omständigheter mer eller mindre halveras är det helt normalt och ok. Collins krönika var faktiskt träffande på många sätt, även om den hade några brister också.

Våra laddstolpar verkar förresten fungera som de ska nu, efter att jag fått tvinga tillbaka elektrikerna 2 ggr för att rätta till deras slarv.
Finns ju en och annan elbilist som försökt reklamera sin bil också när de inte kommer hela sträckan...

Fortfarande är nog genomsnittliga elbilsköparen mer insatt och medveten än genomsnittliga bensinbilsköparen om jag får gissa.

Men när det i morse skulle dras släp från Skåne till Umeå så var tydligen min Skoda bättre så nu får jag kasa Tesla en vecka igen.

Har problem med att spotify hänger sig med nätverksfel efter en liten stund, ~1 minut. Har senaste uppdateringen på bilen, har provat starta om skärmen, kopplat ur och in spotify igen. No luck och slut på tips jag kan hitta på diverse Tesla-forum. :(
Även DAB-radio slutar funka så det känns som något med uppkopplingen, jag är inte huvudanvändare - kan det vara det som strular på något sätt?

Men när det i morse skulle dras släp från Skåne till Umeå så var tydligen min Skoda bättre så nu får jag kasa Tesla en vecka igen.

Har problem med att spotify hänger sig med nätverksfel efter en liten stund, ~1 minut. Har senaste uppdateringen på bilen, har provat starta om skärmen, kopplat ur och in spotify igen. No luck och slut på tips jag kan hitta på diverse Tesla-forum. :(
Även DAB-radio slutar funka så det känns som något med uppkopplingen, jag är inte huvudanvändare - kan det vara det som strular på något sätt?
Långkörning med släp väljer jag Skoda alla dar i veckan, om det inte är en Enyaq

Snöstorm är väl värsta möjliga väder för elbilar, det suger med kyla, vind, ökat luftmotstånd och rejält ökat rullmotstånd
Jag körde Ramundberget- Sveg i tisdags förra veckan, dvs i snöstorm, stark vind och med mycket snö på vägen. Minus ca 10 grader ute. Detta med thules XL takbox och en Kia ev9, dvs väldigt stor bil med 4 personer i plus fullpackad. Stor bil och värma dessutom.

Lämnade stugan med 100 % och kom fram med 51 % efter att ha förvärmt batteriet för laddning också, 160 km —> 326 km riktig räckvidd i riktigt skitväder. Laddade i 30 % och körde hem med 30 % kvar så stopptiden blev ca 15 min totalt med laddstart och stopp.

Bilen ska gå 500 km enligt Kia så fick behålla 65 % av räckvidden med skitväder plus takbox.

IMG_4021.jpeg

IMG_4024.jpeg

Tillbaka
Topp