[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Tjena!

Min V70 1,6D jag hade för några år sedan drog utan problem under 0,4 på långresa men i snöoväder med motvind så var det tufft att köra den på under 0,45. Är ganska stor skillnad ändå, ungefär 15%. Märks ju mer skillnad när det är en såpass effektiv och snål motor.
Då hade jag inte klarar Nybro-Åre tur och retur på en tank, men det hade varit möjligt på sommaren för rekordet med två vuxna och två barn på långresa var 0,34 per mil, det är över 200 på en tank!

Det får man verkligen hoppas, det blir väldigt jobbigt för de som arbetar ute i fält annars.

Men det är inte alls ett så stort problem som att spotify inte fungerar.
Det verkar gälla även lätta nyttofordon - men från 2035 så jag får väl ställa frågan om ett par år igen.

Det får man verkligen hoppas, det blir väldigt jobbigt för de som arbetar ute i fält annars.

Men det är inte alls ett så stort problem som att spotify inte fungerar.
Samtidigt så är det väl anpassning som gäller, iaf i Sverige. Många hantverkare och dylikt glider ju elbil nu pga mer eller mindre tvungen. Verkar fungera bra för många.
Är man "i fält" tycker jag elbilar är rätt vanligt ändå. Det är väl samma som ovan...

Samtidigt så är det väl anpassning som gäller, iaf i Sverige. Många hantverkare och dylikt glider ju elbil nu pga mer eller mindre tvungen. Verkar fungera bra för många.
Är man "i fält" tycker jag elbilar är rätt vanligt ändå. Det är väl samma som ovan...

Ja hantverkare är generellt inga problem, vi kör ju elbil på vår personal i städerna. På stam och regionnät är det inte alls aktuellt. Framförallt på vintern när man behöver köra de sista milen på skoter så ska det släpet också dras. Även på lokalnät på landsbygd är det rätt utmanande med elbil, framförallt jourtid när man är iväg hela natten kors och tvärs.

Till 2035 har man säkert fått rätt på vätgasen.

Tjena!

Min V70 1,6D jag hade för några år sedan drog utan problem under 0,4 på långresa men i snöoväder med motvind så var det tufft att köra den på under 0,45. Är ganska stor skillnad ändå, ungefär 15%. Märks ju mer skillnad när det är en såpass effektiv och snål motor.
Då hade jag inte klarar Nybro-Åre tur och retur på en tank, men det hade varit möjligt på sommaren för rekordet med två vuxna och två barn på långresa var 0,34 per mil, det är över 200 på en tank!

En sån hyrde jag en gång, och minns just att räckvidden var overkligt bra!

Så den var ju en kandidat när det var dags att köpa egen bil. Men så var det ju det här med den här oerhört viktiga omkörningsprestandan som man ju minsann använder nästan en gång per långresa mest för att man har den...

Så den var ju en kandidat när det var dags att köpa egen bil. Men så var det ju det här med den här oerhört viktiga omkörningsprestandan som man ju minsann använder nästan en gång per långresa mest för att man har den...
Hade jag behövt bil hade den här legat bra till mest för att det hade känts bra. Med kanske 300mil om året hade det kanske blivit lite löjligt, men ändå.

Tjena!

I början var man lite frustrerad när man skulle om lastbil med släp. Men sen lärde man sig att ta sats 🤣
Skämt åsido så blev jag klart lugnare i trafiken med den bilen. Avverkade 12000 mil med den på fyra år och totala snittet blev 0,43 på den tiden. Det är faktiskt löjligt bra och dom få minuter man missade pga omkörningar man inte kunde göra betalade sig rätt bra. När jag räknade ihop totalt TCO så hamnade jag på c:a 18:50 per mil, inräknat precis allt inklusive ränta, bilvård m.m.
Hade nog kunnat få 10' till när jag sålde den, då hade det ju varit under 18:-.
Bästa var att använda den i jobbet då jag fick 30:- i milersättning efter skatt 😁

Ja, det är inga konstigheter att det drar mer. Jag konstaterar bara att det i så fall ger 10-15 mil mellan laddning om man inte jobbar som stugbytarna i Malung

Fast ju kortare du har kvar till tänkt laddplats desto bättre koll har du ju också på förutsättningarna. Jag brukar sikta på 10% när jag kommer fram och hoppar då över massor av laddplatser på vägen, och ju närmare man kommer desto mera OK känns det om prognosen närmar sig 5% eller mindre. Siktar på att komma hem med 0-5%.

Fast ju kortare du har kvar till tänkt laddplats desto bättre koll har du ju också på förutsättningarna. Jag brukar sikta på 10% när jag kommer fram och hoppar då över massor av laddplatser på vägen, och ju närmare man kommer desto mera OK känns det om prognosen närmar sig 5% eller mindre. Siktar på att komma hem med 0-5%.
Ja så är det så klart. Kanske inte om "fram" är Malung city, men har man istället laddning på boendet som vi hade så kanske man kan skippa laddning i Malung och komma fram tom. Om väglaget är bra.

Går det fortfarande få lite tips på bil här i tråden?

Det är dags att byta här hemma. Vi har dragit ut på bytet i flera år men nu börjar det bli mer angeläget.

Familj med två barn. Båda barnen kommer använda sittkudde ett tag till. De åker i baksätet.
Kombi är ett krav.

Körmönster:
Måndag-Fredag: Tur-Retur till jobbet. Totalt 70km.
Helger/Semester: Flertaltet körningar > 50 mil enkel

Förutsättningar att ladda på jobb. Bor i villa så kan installera box hemma.

Som jag ser det är alternativen:
1. Elbil
2. Laddhybrid
3. ICE (ev som mjukhybrid)

Budget: Hade hoppats på att hamna kring 180 000 men har insett att jag antagligen behöver öka för att få det jag tror att jag behöver.

Alt 1 går bort pga pris.
Kring alt2 och alt3 vet jag inte hur jag ska resonera. Inköpspris vs driftkostnad vs andrahansvärde osv..

Jag _tror_ att alt2 är lämplig med tanke på körmönstret. Men de är dyrare i inköp.
Jag har tittat främst på Skoda Octavia/Seat Leon som jag tror räcker för oss i storlek.
Men jag är öppen för resonemang. Både vad gäller mina alternativ och modeller.

Du nämner ganska små bilar så en Kia Ceed laddhybrid kan nog vara en kandidat om det gäller laddhybrid också. Går väl 3-5 elmil beroende på årsmodell och väder tror jag. En grej att inte glömma om man ska köpa laddhybrid är om den går att köra på el vintertid. Många ngt äldre (kanske Kian när jag tänker efter) har inte luftvärmepump och då blir det väl svårt att köra på el i praktiken på vintern.

Men jag skulle också överväga Lexus NX300h eller Toyota RAV4 hybrid för den budgeten. Lär ju hålla bra och drar inte orimligt mycket.

Du nämner ganska små bilar så en Kia Ceed laddhybrid kan nog vara en kandidat om det gäller laddhybrid också. Går väl 3-5 elmil beroende på årsmodell och väder tror jag. En grej att inte glömma om man ska köpa laddhybrid är om den går att köra på el vintertid. Många ngt äldre (kanske Kian när jag tänker efter) har inte luftvärmepump och då blir det väl svårt att köra på el i praktiken på vintern.

Men jag skulle också överväga Lexus NX300h eller Toyota RAV4 hybrid för den budgeten. Lär ju hålla bra och drar inte orimligt mycket.
Japp Kian går inte på el vintertid...
För budgeten skulle jag nog rekommendera ICE, då finns många att välja på beroende på smak och behov. Rav4 är säkert vettig men är något av det tråkigaste som finns, dvs finns det minsta lilla bilintresse kommer den väljas bort.
Har lite för dålig koll i prisklassen för att föreslå något mer konkret.

Kian har vi faktiskt provkört. Tyckte den var lite trött..
Det där med luftvärmepump verkar ju saknas på många hybrider faktiskt.

Lexusen såg lite snål ut i bagaget.
Jag är inte sugen på en SUV utan en kombi. Men det begränsar utbudet en hel del klart.

Japp Kian går inte på el vintertid...
För budgeten skulle jag nog rekommendera ICE, då finns många att välja på beroende på smak och behov. Rav4 är säkert vettig men är något av det tråkigaste som finns, dvs finns det minsta lilla bilintresse kommer den väljas bort.
Har lite för dålig koll i prisklassen för att föreslå något mer konkret.
Det är ovanligt mycket djungel just nu! För ett par år sedan var en snål diesel det rätta svaret för jobbpendling. Sedan kom eldrift och subventioner. Och det senaste ändrar regleringen reduktionsplikten/priset på diesel. Så svårt att veta vilken häst man sak satsa på.

Kian har vi faktiskt provkört. Tyckte den var lite trött..
Det där med luftvärmepump verkar ju saknas på många hybrider faktiskt.
Luftvärmepump saknas nog på många ja. De flesta (i princip alla utom Kia och någon mer) har dock möjlighet till värme utan att köra motorn.
Volvo tom 2021 års modell har alla bränslevärmare, därefter oftast elvärmare.
De flesta andra har väl elvärme. Vilket inte kräver värmepump, men i kombo med värmepump blir det betydligt effektivare.

Senast ändrad:
Det är ovanligt mycket djungel just nu! För ett par år sedan var en snål diesel det rätta svaret för jobbpendling. Sedan kom eldrift och subventioner. Och det senaste ändrar regleringen reduktionsplikten/priset på diesel. Så svårt att veta vilken häst man sak satsa på.
Det enda som är konsekvent i fordonspolitiken är att den är inkonsekvent.
Just därför hade jag i ditt läge satsat på en bensinare med betald malus, alltså 3 år eller äldre. Men andrahandsvärdet är ju tyvärr sjukt i dag. Beror väl på att nybilspriserna stuckit, du får inte en vettigt utrustad ny Focus för 300 k enligt prislistan...

Om ren bensinkombi:
Mazda 6 kombi. Trevlig bil, hyfsad verklig förbrukning. Bra tillförlitlighet och den går lite under radarn för gemene man tycker jag det verkar som. Många välutrustade med bra Bose-ljud mm.
Eller Honda Civic kombi. Jätteful men också under radarn för Svensson.

Finns en del Ford Focus och Skoda Octavia i prisklassen, båda helt ok bilar.
Mazda 6 gillar jag också, men vet att den fick en hel del kritik för bullernivån, och Mazda har tyvärr hållt bra kvalitet på allt utom rostskydd. Om man tar den risken är det nog en bra bil i övrigt.

Går det fortfarande få lite tips på bil här i tråden?

Det är dags att byta här hemma. Vi har dragit ut på bytet i flera år men nu börjar det bli mer angeläget.

Familj med två barn. Båda barnen kommer använda sittkudde ett tag till. De åker i baksätet.
Kombi är ett krav.

Körmönster:
Måndag-Fredag: Tur-Retur till jobbet. Totalt 70km.
Helger/Semester: Flertaltet körningar > 50 mil enkel

Förutsättningar att ladda på jobb. Bor i villa så kan installera box hemma.

Som jag ser det är alternativen:
1. Elbil
2. Laddhybrid
3. ICE (ev som mjukhybrid)

Budget: Hade hoppats på att hamna kring 180 000 men har insett att jag antagligen behöver öka för att få det jag tror att jag behöver.

Alt 1 går bort pga pris.
Kring alt2 och alt3 vet jag inte hur jag ska resonera. Inköpspris vs driftkostnad vs andrahansvärde osv..

Jag _tror_ att alt2 är lämplig med tanke på körmönstret. Men de är dyrare i inköp.
Jag har tittat främst på Skoda Octavia/Seat Leon som jag tror räcker för oss i storlek.
Men jag är öppen för resonemang. Både vad gäller mina alternativ och modeller.
Hur många mil får den potentiella bilen ha gått och hur ser du årsmodell?

Hade gått på Octavia.

Tycker det är först nuvarande laddhybrider som är vettiga egentligen, de som kom 2020 och är begagnade nu har för liten räckvidd imho. Framförallt med några års försämring i sig.

Hur många mil får den potentiella bilen ha gått och hur ser du årsmodell?
Jag tänker mig en bil inte äldre än 2020 och kanske max 10 000mil.
När jag senast köpte bil för 7 år sedan kunde jag köpte en bensinbil med de önskemålen för 120'. Har det blivit 200% dyrare sedan dess? Kan hända min verklighet måste förändras.

Tycker det är först nuvarande laddhybrider som är vettiga egentligen, de som kom 2020 och är begagnade nu har för liten räckvidd imho. Framförallt med några års försämring i sig.
Eftersom vi klarar oss med 35km mellan laddningarna kanske det ändå funkar för oss?
Däremot tycker jag det borde redovisas tydligare vilken förbrukning det blir när man kör som mildhybrid.

När jag senast köpte bil för 7 år sedan kunde jag köpte en bensinbil med de önskemålen för 120'. Har det blivit 200% dyrare sedan dess? Kan hända min verklighet måste förändras.

Du får nog justera verkligheten om du inte vill åka Dacia tyvärr. ~160-180 så öppnar det upp sig med ett betydligt större sortiment. Marknaden är stygg nu.

Eftersom vi klarar oss med 35km mellan laddningarna kanske det ändå funkar för oss?
Däremot tycker jag det borde redovisas tydligare vilken förbrukning det blir när man kör som mildhybrid.

Ja, beroende på hur snabbt fortsätter tappa eller när man är nöjd. Jag kör själv sista milen på bensin då min inte räcker och kalkylen blir inte så dum ändå. Batteriet kanske bara tappar en bit sen händer inte mer, underlaget för att veta är väl rätt magert idag. Men jag tror inte man hittar en under 200k.

Nä det är rätt trist, svårt att bilda sig en riktig omfattning. Min Skoda om jag kör den helt på bensin drar den 0,5 vilket jag tycker är väldigt bra.

Ceed kombi/sw laddhybrid får man nog inte in i den budgeten. Annars är den inte så tokig bil för barn i framåtvänd barnstol/kudde. Rätt låg sidolinje vid baksätet så ungarna kan se ut.
Corolla hybrid kanske går att hitta som kombi. Bullrig?
Focus och Octavia som flera tipsar om borde gå att hitta.
Hyundai i30 kombi är lite udda och kanske går att "fynda"?
Om ej kombi och suger efter laddhybrid är stort så kan kanske första generationen av BMW 2 serie active tourer phev vara nåt? Men väldigt bullrig på grov asfalt utifrån de jag kört.

Du får nog justera verkligheten om du inte vill åka Dacia tyvärr. ~160-180 så öppnar det upp sig med ett betydligt större sortiment. Marknaden är stygg nu.
Jag är beredd att gå upp till 230-250 om nödvändigt för att få en bra bil.

Nä det är rätt trist, svårt att bilda sig en riktig omfattning. Min Skoda om jag kör den helt på bensin drar den 0,5 vilket jag tycker är väldigt bra.
Är det Oktavia du kör? 0,5 är helt ok. Men någon antydde 0,8 på sin SuperB vilket känns omodernt törstigt.

När jag senast köpte bil för 7 år sedan kunde jag köpte en bensinbil med de önskemålen för 120'. Har det blivit 200% dyrare sedan dess?
Nej, men nästan 100% dyrare har det blivit.
Köpte en två år gammal Golf SC AT för fyra år sedan. Idag ligger likadana ute för samma pris, trots att de nu är sex år gamla.

Du får ta höjd för ett batteribyte efter 15000 mil i kalkylen också, om du ska köra hybrid.

Laddhybrid är sämsta av två världar i ett, ett litet batteri som plågas mellan 0-100 i laddning två gånger per dag och en motor som knappt blir varm.

Senast ändrad:
Laddhybrid är sämsta av två världar i ett, ett litet batteri som plågas mellan 0-100 i laddning två gånger per dag
Batteriet hos de Kia laddhybrider jag har provat går inte att ladda ur <~20% vid normal körning,
och då fungerar den som en "vanlig" hybrid
Samma sak med laddningen; du bestämmer ju själv hur mkt du vill ladda batteriet
Vid vanlig regelbunden vardagskörning är det alltså inga problem att använda batteriet 20-80%
Men visst vore det bättre med mer avancerad BMS för det.

och en motor som knappt blir varm.
+1

Nu börjar det bli en intressant och svår diskussion.
Som sagt, för några år sedan var en snål diesel givet som pendlarbil.
Kanske inte är hybridspåret för oss ändå? Jag räknar med att äga nästa bil i minst 15000mil.

Laddhybrid är sämsta av två världar i ett, ett litet batteri som plågas mellan 0-100 i laddning två gånger per dag och en motor som knappt blir varm.
Lite så har jag resonerat också! Dubbla drivlinor, extra vikt.
Service vid 1500mil trots att förbränningsmotorn kanske bara jobbat i 400 mil.
Samtidigt skulle pendla på el vara ekonomisk på daglig basis. Men kanske inte på totalen.

Suzuki Swace hybrid kombi är ett prisvärt alternativ, exakt samma kvalitetsbil som Toyota Corolla hybrid kombi (tillverkas t.o.m. i samma fabrik, endast emblemen skiljer), men till ett bättre pris (speciellt som begagnad).

t.ex:

Batteriet hos de Kia laddhybrider jag har provat går inte att ladda ur <~20% vid normal körning,
och då fungerar den som en "vanlig" hybrid
Samma sak med laddningen; du bestämmer ju själv hur mkt du vill ladda batteriet
Vid vanlig regelbunden vardagskörning är det alltså inga problem att använda batteriet 20-80%
Men visst vore det bättre med mer avancerad BMS för det.
Det är ju bra att dom inte kör slut och att det går att ladda till en lägre gräns, men då har du knappt ingen räckvidd kvar på eldrift och kan lika gärna köra på bensin hela tiden?
Det kanske är trösten för en som köper en begagnad hybrid, den har aldrig gått på eldrift så batteriet har suttit på 20-30% hela tiden och är fortfarande som nytt...

Vi som kört Toyota/Lexus-hybrider i drygt 30 000 mil med exakt 0 (noll) problem undrar förstås varifrån all denna oro för hybrider kommer från. Men andra märken kanske inte är lika duktiga på hybridteknik, jag såg att tyska s.k. premiumtillverkaren BMW omnämndes i artikeln här ovan?

Nu börjar det bli en intressant och svår diskussion.
Som sagt, för några år sedan var en snål diesel givet som pendlarbil.
Kanske inte är hybridspåret för oss ändå? Jag räknar med att äga nästa bil i minst 15000mil.

Lite så har jag resonerat också! Dubbla drivlinor, extra vikt.
Service vid 1500mil trots att förbränningsmotorn kanske bara jobbat i 400 mil.
Samtidigt skulle pendla på el vara ekonomisk på daglig basis. Men kanske inte på totalen.
Ja jag personligen hade aldrig köpt en laddhybrid, för dom pengarna hade jag satsat på en ren ICE, kalkylen kanske blir sämre jämfört med en hybrid, men det ändras snabbt om du får problem med hybriden.

Jag tror att laddhybrider kommer att vara iskalla på begagnatmarknaden om ett par år.
En snål diesel tror jag kommer att bli hett igen, dom kan köra på HVO100 och det kommer att bli mer och mer populärt när det nya systemet (ETS2) för utsläpssrätter träder i kraft.

Vi som kört Toyota/Lexus-hybrider i drygt 30 000 mil med exakt 0 (noll) problem undrar förstås varifrån all denna oro för hybrider kommer från. Men andra märken kanske inte är lika duktiga på hybridteknik, jag såg att tyska s.k. premiumtillverkaren BMW omnämndes i artikeln här ovan?
Det är specifikt laddhybrider som berörs, inte "vanliga" hybrider, dom sliter inte batteri och motor på samma sätt.

Jag tror att laddhybrider kommer att vara iskalla på begagnatmarknaden om ett par år.
En snål diesel tror jag kommer att bli hett igen, dom kan köra på HVO100 och det kommer att bli mer och mer populärt när det nya systemet (ETS2) för utsläpssrätter träder i kraft.
Jag tror också att laddhybrider kommer ses som ett "mellansteg" i utvecklinge om något år. Vart framtiden tar oss återstår att se (full el, ammoniak, bränsleceller, bio-bränsle etc).

Jag tänker just nu som att en bensinare vore tryggare då staten inte kan greja så mycket med reduktionsplikten som de gjort med bensin. Dock går det ju alltid att skruva på skattevredet.
Däremot går det enklare att ställa om diesel till miljövänligt bränsle med HVO som du skriver.

Djungel är det!

Toyota/Lexus har väl haft främst ”vanliga” hybrider? Artikeln ovan gäller laddhybrider, dvs där hur ägaren laddar bilen kommer spela roll. Kan tänka mig att om man försöker använda laddhybriden som elbil (dvs ständigt ladda det lilla batteriet fullt 1-2 ggr per dag) så sliter det på batteriet på ett helt annat sätt än vad det gör när bilen själv styr laddningen och driften.

Jag är beredd att gå upp till 230-250 om nödvändigt för att få en bra bil.

Är det Oktavia du kör? 0,5 är helt ok. Men någon antydde 0,8 på sin SuperB vilket känns omodernt törstigt.
Kolla förbrukning på tex spritmonitor så ser man ett snitt över flera bilar. Känns mest tillförlitligt och oanekdotiskt.

Åkte med i en Dacia från 2024 häromdagen. Det var en konstig resa... Den kändes väldigt gammal. Slö var den också (Jogger).

Det är specifikt laddhybrider som berörs, inte "vanliga" riktiga hybrider, dom sliter inte batteri och motor på samma sätt.
Toyota/Lexus har väl haft främst ”vanliga” riktiga hybrider? Artikeln ovan gäller laddhybrider, dvs där hur ägaren laddar bilen kommer spela roll. Kan tänka mig att om man försöker använda laddhybriden som elbil (dvs ständigt ladda det lilla batteriet fullt 1-2 ggr per dag) så sliter det på batteriet på ett helt annat sätt än vad det gör när bilen själv styr laddningen och driften.
Ah, ni har så rätt, mina herrar!

Point of view :)

Lexus minihybrid och Kia laddhybrid är inte på samma blad i pärmen när det kommer till att göra en verkstadsprognos.

Sitter också och tittar på bilar då nuvarande från 2015 börjar kännas gammal, men begagnatpriserna känns orimligt höga på rätt många bilar. Hade fastnat lite för toyota rav-4 plug-in hybrid trots att den kostar skjortan som begagnad, men efter att ha pratat med en av våra servicetekniker på jobbet som kör runt i mellersta svea rikes skogar med en flång ny sådan så känns det rätt tveksamt att den som plug-in är en bra affär med tanke på bränsleförbrukningen. Med verktygslåda och lite annat smått och gott så vill bilen ha närmare litern milen när elen är slut.

Sitter också och tittar på bilar då nuvarande från 2015 börjar kännas gammal, men begagnatpriserna känns orimligt höga på rätt många bilar. Hade fastnat lite för toyota rav-4 plug-in hybrid trots att den kostar skjortan som begagnad, men efter att ha pratat med en av våra servicetekniker på jobbet som kör runt i mellersta svea rikes skogar med en flång ny sådan så känns det rätt tveksamt att den som plug-in är en bra affär med tanke på bränsleförbrukningen. Med verktygslåda och lite annat smått och gott så vill bilen ha närmare litern milen när elen är slut.

Det är ju (för att vara en Toyota) ganska bra tryck i RAV4 laddhybriden. Jag hade en sån på testlistan när jag letade familjebil för en tid sedan, men kunde efter provkörning konstatera att den har lite väl geggiga köregenskaper (vilka säkert kan vara trevliga på dåliga vägar och grusvägar men knappast för landsvägs- och motorvägskörning).

Appen verkar bara fungera varannan gång med. Den säger inte till när det är dags för service och står den i en vecka behöver den starthjälp.
Har köpt ut starthjälp till mina tekniker som kör den, Toyota säger att det är så det är.

Edit: starthjälpen gäller nog inte laddhybriden utan den vanliga hybriden.

Fast Toyotas hybrider är ju så oeffentiva att det inte spelar någon roll om batteriet laddas eller ej. Den drar ju ändå lika mycket soppa som en vanlig snål ICE.

Det var iaf min uppfattning efter tre toyota ICE-bilar där jag fick en hybrid som lånebil vid varje service. Förstod verkligen inte poängen. Kanske om man kör mkt stadstrafik.

Vad gäller laddhybrid har jag ju skrivit några gånger att man bör räkna på sin totala förbrukning. I mitt fall står långresorna för ca 50% av totala körsträckan, men vid långkörningar går den nästan uteslutande på bensin, trots 5-7 mils faktisk räckvidd på el. Så genomsnittliga förbrukningen efter ~2000 mil är 0.45 l/mil. Jämför man extrakostnaden för bilen kontra insparat bränsle tror jag inte den ekvationen går ihop.

Sen är jag ändå nöjd med vår V90 och jag vet inte om det finns (fanns) något bättre alternativ som fyller våra behov. Men tro inte att det nästan är som en elbil. Det är nästan som en brännbil, som du pendlar tyst och bekvämt till jobbet med.

Edit: tyst, inte tyskt. Iaf inte i en volvo.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp