[OT] Vilken (lagom) kall öl dricker du nu?

20250118_161446.webp

Störtebeker.
Ingen favorit, men jag älskar öl. Bryggde själv öl 1992-2002. Är lite väl glad i alkoholhaltiga drycker. Mamma och pappa drack nästan ingenting. Mamma hade en flaska Parador i skafferiet, som säkert räckte ett år. Pappa köpte en flaska skåne/renat och en flaska svartvinbärsbrännvin som var bra för magen om året som också säkert räckte ett år. Hände att han drack en grogg på sockerdricka och renat då han hade besök från fastlandet. Pappa var från Norrköping. Öl starkare än lättöl köpte de aldrig. Bryggarbilen kom varannan vecka där man kunde köpa läsk öl och svagdricka i träback/korg. Pappa gillade inte öl, men mamma kunde få i sig en Lyckholms över två dagar. Brorsan är också väldig måttlig med alkohol. Mormor bryggde också öl som morfar preppade med sockerbitar i smyg. Det blev stark dricke. Jag fick dricke istället för saft då morfar fyllde 75 1969, minns hur svag jag blev i benen då jag reste mig upp.
Skärmavbild 2025-01-18 kl. 19.35.43.webp
Skärmavbild 2025-01-18 kl. 20.05.59.webp

Senast ändrad:
Hyllrensning. Mariestads Old Ox, bäst före november 2024. Är väl lite smakrikare än en vanlig ljus lager internationell stil. Aningen avslagen. Lite spritig. Hade vunnit på lägre alkoholhalt än 6,9 %.
20250124_184217.webp

=)

Jadu, det var "tunnare" än en vanlig Chimay Blå tycker jag. Inte säker på att den tjänar på att lagras, eller så ska den lagras ännu längre...
En amerikansk ölsommelier jag diskuterade med på Mastodon föreslog, utan att ha egen erfarenhet av just dessa Chimay, att 3-5 år borde vara optimalt. Bryggeriet själva anger 5 år som bäst-före-datum. Carolus anger 10 år för sin Imperial.

En amerikansk ölsommelier jag diskuterade med på Mastodon föreslog, utan att ha egen erfarenhet av just dessa Chimay, att 3-5 år borde vara optimalt. Bryggeriet själva anger 5 år som bäst-före-datum. Carolus anger 10 år för sin Imperial.
Ja, Blå Chimay tycker jag är som godast då, beroende på hur den lagrats då men men denna var klart annorlunda i smaken. Tror jag har en till i serien, den får stå längre. :)

Tillbaka
Topp