Smart trainer, fast monterad cykel?

Linus Harald

Aktiv medlem
Ni som kör smart trainer, har ni en cykel ni monterar fast där så den får stå där hela tiden under inomhusdelen av året eller monterar ni på och av beroende på vädret?

Ni som kör smart trainer, har ni en cykel ni monterar fast där så den får stå där hela tiden under inomhusdelen av året eller monterar ni på och av beroende på vädret?
Hej! Jag hittade tråden nu 2024. Jag har precis köpt en trainer, en Zumo Elite. Jag ville ha en permanent lösning. Jag hade kvar min Univega VIA Carisma kvar. En tämligen gammal järnhäst. Den satte jag upp som permanent hoj till trainern. Jag ville inte ta varken min MTB eller Nishiki-hojen och behöva montera på och av när jag ville använda någon av dem.

Hej! Jag hittade tråden nu 2024. Jag har precis köpt en trainer, en Zumo Elite. Jag ville ha en permanent lösning. Jag hade kvar min Univega VIA Carisma kvar. En tämligen gammal järnhäst. Den satte jag upp som permanent hoj till trainern. Jag ville inte ta varken min MTB eller Nishiki-hojen och behöva montera på och av när jag ville använda någon av dem.
Funkar Zumon bra, har du kopplat in på Swift eller något annat?

Funkar Zumon bra, har du kopplat in på Swift eller något annat?
Hej! Ja, Zumon funkar utmärkt, -Men inte med originalappen "My E Training". Den vill inte koppla upp Zumon med Bluetooth alls. Jag fick rådet av en elitcyklist att ta "MyWhoosh". Den kopplade upp sig utan problem, jag har redan cyklat runt i Kalifornien lite. Jag finns på Strava.

Synkningen mot Strava gick bra. Man måste logga in på MyWhoosh på WEBSIDAN, inte i appen för att synka in Strava. Här är en länk till en liten film jag fick av MyWhoos kundcenter:

Jag fick shimsa upp min gamla 7-speed-kassett själv för att få samma avstånd mellan trainerns kassett och cykelramen. Men det gick! Inga moderna manualer anger annat än 10/11/12-kassetter. Men rent tekniskt såg jag inte att det skulle vara omöjligt att köra med en 7-kassett.

Jag tog inte Swift. Ännu. Kanske det blir, men den är dyr. Dock är det många som har den. Jag är långt från elitcyklist, jag är 77 bast.

Det finns en funktion som jag vill åt i My E Training-appen. Med den kan man spela in sina egna GPS-spår och köra dem i trainern. Det vore toppen. Men den funktionen går inte heller.

MVH Dr. Robert Svensson

Kör med en gammal stålracer stationärt på en Wahoo Kickr. Växlarna funkar uselt så jag använder inte dem, utan kör på ERG-mode. Funkar bra när jag bara kör träningar på Trainerroad.Men skulle jag köra Zwift, Mywhoosh o annat med "realistisk" cykling så vore det mkt bättre med fungerande växlar.

Kör med en gammal stålracer stationärt på en Wahoo Kickr. Växlarna funkar uselt så jag använder inte dem, utan kör på ERG-mode. Funkar bra när jag bara kör träningar på Trainerroad.Men skulle jag köra Zwift, Mywhoosh o annat med "realistisk" cykling så vore det mkt bättre med fungerande växlar.
Jag misstänker att du har en 7-kassett. Den kan man inte utan vidare montera på en trainer. De brukar skicka med shims för 9/10/11-kassetter. Men jag fick mina växlar att funka genom att jag hade en uppsättning shims som jag labbade med. Det enda kravet är att avståndet mellan kassetten och cykelramen är samma som när bakhjuet sitter där. Jag mätte upp det med ett skjutmått när hjulet satt där. Jag fick något typ 6.5 mm. Då tog jag en likadan kassett som satt där tidigare, shimsade så att jag fick samma mått mellan kassetten och ramen. Då vet inte cykeln om att det inte sitter ett bakhjul där, utan en trainer.

Tack, men jag cyklar väsentligt mer än det. Det vet nog Zwift att alla gör!
Ja, men man kan växla mellan olika appar. Jag kör i grunden Wahoo SYSTM, men växlar in TrainingPeaks Virtual och en gnutta Zwift i träningsmixen. Den enda jag betalar för är SYSTM. Igår kväll körde jag norska fyror i TPV och ikväll tänkte jag köra Bauhaus Spin of Hope på Zwift för att dra in lite pengar till Barncancerfonden.

Jag har bytt till MyWhoosh (gratis än så länge) nu när Zwift blev ännu dyrare - tycker det funkar finfint för workouts i ERG mode, det enda jag använder.

Ja, men man kan växla mellan olika appar. Jag kör i grunden Wahoo SYSTM, men växlar in TrainingPeaks Virtual och en gnutta Zwift i träningsmixen. Den enda jag betalar för är SYSTM. Igår kväll körde jag norska fyror i TPV och ikväll tänkte jag köra Bauhaus Spin of Hope på Zwift för att dra in lite pengar till Barncancerfonden.
Är det bara Zwift som man kan köra in pengar för fonden med?

Jag kör helt oberoende av appar. På Z2-passen tittar jag på annan sport, Youtube eller film i datorn. När jag kör intervaller stirrar jag på Wahoon för att hålla kadens.

Jag kör sommarcykeln på trainern. Med varje växel får jag närmast linjär ökning av motståndet. Jag har en dumtrainer.

Jag misstänker att du har en 7-kassett. Den kan man inte utan vidare montera på en trainer. De brukar skicka med shims för 9/10/11-kassetter. Men jag fick mina växlar att funka genom att jag hade en uppsättning shims som jag labbade med. Det enda kravet är att avståndet mellan kassetten och cykelramen är samma som när bakhjuet sitter där. Jag mätte upp det med ett skjutmått när hjulet satt där. Jag fick något typ 6.5 mm. Då tog jag en likadan kassett som satt där tidigare, shimsade så att jag fick samma mått mellan kassetten och ramen. Då vet inte cykeln om att det inte sitter ett bakhjul där, utan en trainer.
Problemet är att jag kör med Campa växel 9-delad och en Shimanokassett. Lyckades få till det hyfsat på lvg med div. shims men vill inte labba mer med det.

Tillbaka
Topp