[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Jag köpte ny laptop nyss.
Höll på att bli galen på alla frågor om inloggningar och rekommendationer som tydligen skulle vara bra för mig.
När jag hade gjort klart recovery-USB'n hade jag hunnit ändra mig och skrotat tankarna på dual boot.
Bootade windows en enda gång och nu finns inte skiten kvar. Känns befriande. På riktigt, det är så det känns.

Bootar väldigt sällan Windows hemma numera. Ett undantag är när jag ska redigera filmklipp, är så van vid CyberLink PowerDirector att jag inte riktigt lyckats byta till nåt Linuxkompatibelt. Och har för mig det inte var helt lätt att få igång PowerDirector under Wine eller VirtualBox, iaf inte med hygglig prestanda.

Kanske hänt nåt det senaste året dock på området, nån med tips på vettig redigerare som lätt klipper, flyttar, lägger på slow-motion..? Borde inte vara omöjligt, men har för mig jag testade OpenShot, ShortCut o nåt mer..

Men nu när jag kollar igen så ser ju ShortCut trevligt ut. Får nog bli att testa ett varv till framöver.

(Köpte en beggad ThinkPad (ren Win10) till sambon, datorn används uteslutande till Excel/Word nån gång ibland.. Tror inte det är värt huvudvärken att få henne att vänja sig vid LibreOffice-sviten, även om det är någorlunda likt så känner även jag mig ovan trots att jag tvingar mig själv att använde det istf. Excel hemma.)

Senast ändrad:
På sista laptoppen som jag har köpt själva, numera för 6 år sedan, har jag bootat Windows vid första boot och aldrig mer. Finns kvar för i fall ... Övervägde nyligen att boota Windows för att auppdatera firmware på sonens växelspak, men det verkar har löst sig nu. Jag minns inte vilka versioner av Windows överskriver MBR som är skriven av Linux.

Jag är riktigt nöjd att jag sedan länge har en MacBook av jobbet. Den har Microsoft Office, så att jag aldrig behöver Windows. Hemma har jag dock inte ens haft behov av Office i åtminstone sista decenniet.

Bootar väldigt sällan Windows hemma numera. Ett undantag är när jag ska redigera filmklipp, är så van vid CyberLink PowerDirector att jag inte riktigt lyckats byta till nåt Linuxkompatibelt. Och har för mig det inte var helt lätt att få igång PowerDirector under Wine eller VirtualBox, iaf inte med hygglig prestanda.

Kanske hänt nåt det senaste året dock på området, nån med tips på vettig redigerare som lätt klipper, flyttar, lägger på slow-motion..? Borde inte vara omöjligt, men har för mig jag testade OpenShot, ShortCut o nåt mer..

Men nu när jag kollar igen så ser ju ShortCut trevligt ut. Får nog bli att testa ett varv till framöver.

(Köpte en beggad ThinkPad (ren Win10) till sambon, datorn används uteslutande till Excel/Word nån gång ibland.. Tror inte det är värt huvudvärken att få henne att vänja sig vid OpenOffice-sviten, även om det är någorlunda likt så känner även jag mig ovan trots att jag tvingar mig själv att använde det istf. Excel hemma.)

Film, har du kollat DaVinci, det finns till Linux.

Min stationära kör dual boot, men startar sällan i Win. Den har en CPU som inte är godkänd för win 11, så vi får se hur jag gör i oktober, bara köra Linux på den, eller tar det som en ursäkt att göra en större uppgradering.
"denna" dator har uppgraderats stegvis under ca 20 år, så just nu är det nog bara låda och cd-brännare 😆 som är original. Allt annat har bytts ut vid behov. Nuvarande CPU och moderkort är 7 år. (det förra skänktes till någon happyit) PSU gick sönder för några år sedan, något minne har gått sönder och även utökats. HD blev SSD som har uppgraderats. De gamla HD sitter kvar i burken, men där lagrar jag inget viktigt.
Jag har win 11 på zwiftdatorn och jobbdatorn, så det behovet är ju inte akut. Det enda jag egentligen använder win till är office, och det går ju till nöds köra på webben, även om jag sällan klarar webb-office mer än någon minut innan jag switchar över till det riktiga programmet.

En extern hårddisk av valfritt format, som du efter flyttandet kan använda som säkerhetskopia. Vad gäller det senare, så finns viktiga data gömda på många ställen. - Men det vet du säkert.
Lutar åt det.
För en laptop med "normal" mängd information på, vet du på ett ungefär vilken kapacitet
som rekommenderas på den externa hårddisken?

Lutar åt det.
För en laptop med "normal" mängd information på, vet du på ett ungefär vilken kapacitet
som rekommenderas på den externa hårddisken?
Oh, vad är nu normalt, i dessa tider! Sparar man många filmer och ljudinspelningar springer det ju fort iväg. 100 GB blir väl minimum i sånt fall. Senast skaffade jag en USB-disk från NetOnNet om 2TB, Kingston XS1000 External SSD. Om Laptopen din har några år på nacken, just som min dator, så passar det ju bra att den använder /har sladd till/ bl a "gammal" USB. Var då beredd på att överföringen tar länge, flera timmar.

Oh, vad är nu normalt, i dessa tider! Sparar man många filmer och ljudinspelningar springer det ju fort iväg. 100 GB blir väl minimum i sånt fall. Senast skaffade jag en USB-disk från NetOnNet om 2TB, Kingston XS1000 External SSD. Om Laptopen din har några år på nacken, just som min dator, så passar det ju bra att den använder /har sladd till/ bl a "gammal" USB. Var då beredd på att överföringen tar länge, flera timmar.
Tack, då har jag ett bra hum om vad som ska införskaffas.

Du behöver ju egentligen inte en större extern disk än den som sitter i din laptop.
Det borde jag ju faktiskt ha kunnat lista ut själv.
Kan tyvärr inte skylla på något annat än min egen interna lagring i huvudet :love:
Tack!

1737651492740.webp

Jag är nöjd att jag vågade mig på Win11 uppgraderingen.
Tycker det flyter på fint, och om det enda negativa är sabbat högerklick så kan jag leva med det.

Ahs då ska vi nu har jag fått hem 40" tvn ifrån Samsung mjss det första jag ser är handkontrollen döllarstöööör bara där när det int ens går att byta mellan olika lägen på kontrollen så Vet jag att det finns effektivare som säkerligen fungerar .

Överlag verkar tvn fungera inget är trasigt eller brutet baktill Och det är skruvfästen till hdmi porten .

Jag chansar å köper en Universal kontroll till Samsung utan Smart knappar så borde den reagera om int annat så får jag väl lämna tillbaka den .

Det är grått i listorna med hdmi kabeln i kopplad hmmm å det är inget scart kabel inkopplad hmm antingen är Alla uttag trasiga alternativt så är det kontrollen som stör ut allting ? (För vem hade inte tvingat folk å köpa dyr nu teknik?)

Handkontrollen känns som att den är gjord utav plasten ifrån snusdosor/ciggplast å väger mindre än mina körkort mjaaaa någe lurt är det .

Vad jag lärt mig om uttag är att om de är krokiga/brutna då är de pajj annars brukar de fungera sekundvis som då tyder på brutna kontakter hmmmm

Ideer mottages gärna

Paul

Bilagor

• IMG_20250123_201352_385.webp
    IMG_20250123_201352_385.webp
    240.2 KB · Besök: 42
  • IMG_20250123_201548_015.webp
    IMG_20250123_201548_015.webp
    269.4 KB · Besök: 39
  • IMG_20250123_201628_944.webp
    IMG_20250123_201628_944.webp
    553.4 KB · Besök: 32
  • IMG_20250123_201815_302.webp
    IMG_20250123_201815_302.webp
    1.1 MB · Besök: 34
Hitta felet
Hdmi kabeln når int ända in ...

He blir å öppna å montera om kortet eller enkelt skära upp plasten där bak så kabeln når .

Urk dosan ska bort .

Om någon vet vars en kan få tag i en Win xp skiva så är jag nyfiken har tröttnat på win Efter Xp vilket dravvel he går int å lira gammel 90 tals spel efter win Xp tiden suuuck .
Dungeon Keeper & Fallout 1 vill spelas igen på Kompabilitets Läge :-)

Bilagor

• IMG_20250123_210806_333.webp
    IMG_20250123_210806_333.webp
    653.6 KB · Besök: 33
Jag är nöjd att jag vågade mig på Win11 uppgraderingen.
Tycker det flyter på fint, och om det enda negativa är sabbat högerklick så kan jag leva med det.
Mycket tjat om högerklick i Windows 11, det är enkelt att fixa så det blir mer eller mindre som förut:

Edit: inklistrad url ser konstig ut för mig (åtminstone just nu) men går till microsoft.com, kolla med muspekaren över den.

Mycket tjat om högerklick i Windows 11, det är enkelt att fixa så det blir mer eller mindre som förut:

Edit: inklistrad url ser konstig ut för mig (åtminstone just nu) men går till microsoft.com, kolla med muspekaren över den.
Du använder exakt samma argument som linux-nissarna för 20 år sedan. "Det är jättenkelt, gå bara in och redigera den här obskyra filen, sätt lite lite rätt värden så blir det bra!"

Det var fel då. Det är ännu mer fel nu.

Mitt orginalgnäll om högerklicket är bara ett av mina argument om varför win11 inte är ett bra os. Överallt är det en massa små helt obegripliga förändringar som jag inte fattar varför de finns och som jag inte fattar hur jag ska ändra.

Den där taskbaren i botten tex, varför är den så stor? Hur gör jag den mindre?

Jag kan enkelt göra sånt på osx eller de flesta linux-desktop miljöer utan att behöva gå in i en editor eller gå in på en supportsida.

Att det går långsamt också gör inte så mycket för mig men det är såklart också dåligt

Varje lite förändring i Win11 är en bagatell men tillsammans blir det en klar försämring så för min del är det det svårt att peka ut något specifikt.
Jag gillade win10. Spiken i kistan för Win11 stavas Recall.
Jag berättade för ungarna vad H2-uppdateringen skulle dra med sig och t.o.m ungarna har integritet nog att inte längre vilja ha Win11.

mm, jag har ju inte ens kollat men efter som jag är sist kvar på w10 av 64 000 anställda... men inte ens devs har sagt ett ord. - men då kör vi pro och får ingen reklam för o365.

men, det vara exakt samma buzz när win10 kom...och när XP kom till vis del. Krävdes 256M minne, en massa bloat och kass meny. Låter bekant?
Recall kan stängas av + är en västanfläkt mot vad som finns på mobilerna.

Min analys kommer troligen att överleva win11 också; Linux desktop kommer aldrig närmare windows än det var under slutet av xp. Win 7 var och är mycket bra.

Det enda som kan rädda det är spelföretagen och det är väl delvis på g, men inte fortnite som vägrar

Då är jag ändå väldigt intresserad av open source utan att vara FOSS fan boy.

1737710223758.webp

Film, har du kollat DaVinci, det finns till Linux.
Hmm ja, nån gång vill jag minnas att jag testade DaVinci Resolve, men minns inte nu varför jag övergav det. Kanske får testa igen..

Men först ska jag nog försöka mig på ShotCut, om det duger till det jag vill (klippa lite, skapa slowmotion-delar, exportera som mp4 av nåt slag..) så kör jag nog på det. Fanns en AppImage iaf så smidigt att ladda hem o köra.

Jag jobbar med MS-grejer så jag är tvingad att använda windows på jobbet (kör iofs windows hemma också eftersom jag gillar att spela för mycket).
Med det sagt så klagar jag på skit som inte funkar också och jag tycker inte att allt är gröna skogar, det jag däremot undrade över var om en shift-högerklick gjorde det till sämsta os någonsin.

En sak som jag tycker är helt magisk är att när Apple fullständigt byter hur man använder OS så är det nytänkande men när Microsoft ändrar ordningen på startmenyn så blir det det sämsta OS någonsin.
Min gissning är att det är folk som klagat på att högerklickmenyn var för stor och man inte behövde 94% av allt som visades där (jag använder nu högerklickmenyn som ett exempel så ni behöver inte gå i taket för att jag skriver om just den).

Med det sagt så klagar jag på skit som inte funkar också och jag tycker inte att allt är gröna skogar, det jag däremot undrade över var om en shift-högerklick gjorde det till sämsta os någonsin. …
Nä, den platsen har ju Windows lagt beslag på sedan länge

Mus har jag men Mac mus kan har varit 80-tal jag såg det sist

Min mor fick en Mac och en Mac mus för några veckor sen. Jag tycker dock inte om trådlösa mus, så byta direkt tillbaka till hennes gamla mus.

Själva har jag bara en MacBook som Apple hardware. Där en riktiga stora och bra touchpad en av fördelarna.

Min mor fick en Mac och en Mac mus för några veckor sen. Jag tycker dock inte om trådlösa mus, så byta direkt tillbaka till hennes gamla mus.

Själva har jag bara en MacBook som Apple hardware. Där en riktiga stora och bra touchpad en av fördelarna.
Ja, men är högerklick bättre än i win11?

Varje lite förändring i Win11 är en bagatell men tillsammans blir det en klar försämring så för min del är det det svårt att peka ut något specifikt.
Jag gillade win10. Spiken i kistan för Win11 stavas Recall.
Jag berättade för ungarna vad H2-uppdateringen skulle dra med sig och t.o.m ungarna har integritet nog att inte längre vilja ha Win11.
Vad är Recall? Är det nån finess i Win11?

Med recall kan du trolla fram allt du (eller andra) har tittat på skärmen i förflutet. Men Recall är nu opt-in isf för opt-out så ingen problem.
Inga problem att Recall är inbäddat i Explorer, inte kan avinstalleras och kan fjärraktiveras av MSFT utan några notiser?
Eller att bilderna som tas av skärmen var 5:e sekund kan läsas av allt och alla som är inloggade?
Hej hackers nya guldgruva.
Hej alla juridiska snurror som kan dra igång när alla editeringar av dokument sparas som skärmdumpar.
Etc...
Den som tycker det är ok väljer jag att se som en smula oförsiktigt naiv.

Senast ändrad:
Inga problem att Recall är inbäddat i Explorer, inte kan avinstalleras och kan fjärraktiveras av MSFT utan några notiser?
Eller att bilderna som tas av skärmen var 5:e sekund kan läsas av allt och alla som är inloggade?
Hej hackers nya guldgruva.
Hej alla juridiska snurror som kan dra igång när alla editeringar av dokument sparas som skärmdumpar.
Etc...
Den som tycker det är ok väljer jag att se som en smula oförsiktigt naiv.

Det är ännu värre: hela databasen av analys av alla bilder lags som en plain ASCII file!

Så länge det inte är aktiv är det ingen problem, men annars ...

Hursomhelst, vi har ingen Win11 hemma.

Puuhh, det verkar som jag inte ens har den där Recall grejen installerad?
Kan det va för jag kör Windows 11 Pro?
Nope. Den kommer dit också.
Kommer inte ihåg hur, men jag såg en instruktion i en video hur man kollar om Recall installerats, oavsett om det är inaktiverat ellet aktiverat.
Så det går att googla om du är nyfiken.

Recall är opt-in, datat är krypterat och kräver biometrisk inloggning så datat bara kan läsas av den användare som är inloggad. Det första släppet av funktionen var väl inte helt genomtänkt. Funktioner i Windows på din hemma-pc kan inte fjärraktiveras av Microsoft lika lite som det fungerar på Mac eller Linux. Skillnad med managerade datorer i företagsmiljö.

Mer faktabaserad information: https://support.microsoft.com/en-us...h-recall-aa03f8a0-a78b-4b3e-b0a1-2eb8ac48701c

Öppna "turn windows features on and off" och leta upp om du har recall där. Verkar bara finnas på datorer som är inköpta efter halvårsskiftet 2024 och har någon copilot branding.

Vad jag förstått ligger inte Recall under listan med features. Dessutom är det en dependency til lExplorern så även om det hade varit en feature så hade den inte gått att ta bort.
Det går bara att inaktivera, men inte ta bort.
Och EULA som alla noggrant läser och godkänner säger att man ger Microsoft rätten att ändra inställningar man själv gjort.

3. How do I know if I have Windows Recall?​

You can check by looking at the version of Windows on your computer, the time you purchased your device, or if you’re part of the Windows Insider Program. Windows Recall was rolled out in mid-2023.

Källa:

Recall är opt-in, datat är krypterat och kräver biometrisk inloggning så datat bara kan läsas av den användare som är inloggad. Det första släppet av funktionen var väl inte helt genomtänkt. Funktioner i Windows på din hemma-pc kan inte fjärraktiveras av Microsoft lika lite som det fungerar på Mac eller Linux. Skillnad med managerade datorer i företagsmiljö.

Mer faktabaserad information: https://support.microsoft.com/en-us...h-recall-aa03f8a0-a78b-4b3e-b0a1-2eb8ac48701c

Microsofts hemsida är nog den sidan jag litar allra minst på i det här läget...

Jag kanske är dum, men jag ser verkligen inte vad (av vikt) som saknas i högerklicksmenyn till vänster. På min W11-dator då. Shift-klick till höger.

1737754783314.webp
1737754795394.webp

Senast ändrad:
Sen undrar jag också lite ...

Min fördom säger mig att åtminstone 8/10 som sitter här och beklagar sig är tjänstemän som har en dator på jobbet. Då är väl behovet av en privat dator för annat än specifika ändamål som ex spel väldigt nära noll? Och då styr väl ändå det ändamålet helt vilket system man kör? Inte hade jag ägt en dator alls om jag inte hade spelat på den, och spelen kör Windows så då kör jag Windows. Plus att jag är rätt ointresserad numera så att sitta och kladda med saker händer liksom inte, det ska vara lättillgängligt.

Tillbaka
Topp