Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Matt sida utåt blockerar signaler. Vänder man den fel och är Covid-vaccinerad kan man styras av Skynet.Jag har en foliehatt, det hjälper väl?
Skulle aldrig få för mig att använda jobbdatorn privat.Sen undrar jag också lite ...
Min fördom säger mig att åtminstone 8/10 som sitter här och beklagar sig är tjänstemän som har en dator på jobbet. Då är väl behovet av en privat dator för annat än specifika ändamål som ex spel väldigt nära noll? Och då styr väl ändå det ändamålet helt vilket system man kör? Inte hade jag ägt en dator alls om jag inte hade spelat på den, och spelen kör Windows så då kör jag Windows. Plus att jag är rätt ointresserad numera så att sitta och kladda med saker händer liksom inte, det ska vara lättillgängligt.
Jaha, vad ska vi nu prata om då?Nu har jag letat överallt i min Win11 installation, och det verkar desbättre som jag inte har det där Recall.
Iaf inte som jag ser nånstans.
Finns bara om du har en Copilot-dator med "AI", dvs NPU. Annars inte :)Nu har jag letat överallt i min Win11 installation, och det verkar desbättre som jag inte har det där Recall.
Iaf inte som jag ser nånstans.
Då kommer ju nästa fråga: Vad är en Copilot-dator med AI och NPU?Finns bara om du har en Copilot-dator med "AI", dvs NPU. Annars inte :)
Att skriva inlägg på happy på mer än 2 meningar, då orkar inte jag skriva på mobilen.Sen undrar jag också lite ...
Min fördom säger mig att åtminstone 8/10 som sitter här och beklagar sig är tjänstemän som har en dator på jobbet. Då är väl behovet av en privat dator för annat än specifika ändamål som ex spel väldigt nära noll? Och då styr väl ändå det ändamålet helt vilket system man kör? Inte hade jag ägt en dator alls om jag inte hade spelat på den, och spelen kör Windows så då kör jag Windows. Plus att jag är rätt ointresserad numera så att sitta och kladda med saker händer liksom inte, det ska vara lättillgängligt.
De flesta tjänster har väl fortfarande inte 2-faktor? Och det brukar vara opt-in. Så på ett par timmar borde de flesta människor kunna inventera detta..Kan man ens byta nummer när 1000 tjänster man glömt har numret slår på 2 factor?
Jag har inget privat nummer så det är ett jävla hål jag måste ta tag i.
En NPU (Neural Processing Unit) är en processor med neuralt nätverk som kan köra "AI" lokalt på enheten. På samma sätt som en GPU hanterar grafik. Eller när matteprocessorn dök upp till din gamla 486:a (antar hög medelålder på Happy).Då kommer ju nästa fråga: Vad är en Copilot-dator med AI och NPU?
Att skriva inlägg på happy på mer än 2 meningar, då orkar inte jag skriva på mobilen.
Som andra påpekar kanske man inte vill använda företagets dator till privata saker. Finns även många företag som inte tillåter att jobbdatorn används privat.
De flesta tjänster har väl fortfarande inte 2-faktor? Och det brukar vara opt-in. Så på ett par timmar borde de flesta människor kunna inventera detta..
De viktiga tjänsterna som t ex ens primära mail bör man se till att ha alternativa sätt att komma åt, med t ex en authenticator-app. Jag kör google authenticator som jag har både på min primära mobil och min tidigare mobil som fortfarande fungerar men ligger avstängd i en byrålåda.
Vill man köra vidare på alternativet med telefonnummer så fanns det iaf för något år sedan kontant-kort med väldigt låga årsavgifter om man normalt inte behöver använda själva numret.
Kör man på två olika mobil-abbonemang så är det ju vettigt att ha operatörer som använder olika nät så man har en backup om nätet skulle ligga nere.
Hmm, är nog för gammal och trög...fattar inte ett smack av detta!En NPU (Neural Processing Unit) är en processor med neuralt nätverk som kan köra "AI" lokalt på enheten. På samma sätt som en GPU hanterar grafik. Eller när matteprocessorn dök upp till din gamla 486:a (antar hög medelålder på Happy).
Jag är väl lite trygghetsnarkoman men har också försökt tänka på vad som händer om jag tappar eller blir bestulen på mobilen. Då är det ju bra med authenticator-app på en backup-enhet.Ja, google authenticator är kanske nåt jag borde kolla på. Om det funkar för barnens konto.
Jag tänkte just att jag får skaffa ett nytt nummer. Jag har testat med två mobiler men det höll inte men nu har jag (kanske sen länge) mobil som tar två SIM.
Jag har konton jag har blivit utelåst från pga en authenticator-app som var kvar på en telefon jag hade tappat bort och lyckades aldrig nollställa det, så jag har aktivt undvikit att aktivera mfa någonstans efter det ..Jag är väl lite trygghetsnarkoman men har också försökt tänka på vad som händer om jag tappar eller blir bestulen på mobilen. Då är det ju bra med authenticator-app på en backup-enhet.
Jag skulle också gärna ha ett plånboksfodral till mobilen för att bara ha en pryl att hålla reda på men känns lite jobbigt att bli av med både mobil, bankkort och legitimation om man klantar till det.
Precis, bankid försöker jag ha backup på. I tex MS authenticator-app så har man alternativa metoder. SMS och jag antar uppringning. Det saknas i bankid så det är litte värre.Jag är väl lite trygghetsnarkoman men har också försökt tänka på vad som händer om jag tappar eller blir bestulen på mobilen. Då är det ju bra med authenticator-app på en backup-enhet.
Jag skulle också gärna ha ett plånboksfodral till mobilen för att bara ha en pryl att hålla reda på men känns lite jobbigt att bli av med både mobil, bankkort och legitimation om man klantar till det.
Wikipedia has your back: https://en.m.wikipedia.org/wiki/AI_... learning,neural networks and computer vision.Hmm, är nog för gammal och trög...fattar inte ett smack av detta!
Ja det är ju ett sätt att hantera det, men lösenord är ju också en risk på flera olika sätt. Man det du nämner är ju en disk med mfa, och att man skulle få hjälp av någon av de stora data-jättarna kanske är att förvänta sig för mycket.Jag har konton jag har blivit utelåst från pga en authenticator-app som var kvar på en telefon jag hade tappat bort och lyckades aldrig nollställa det, så jag har aktivt undvikit att aktivera mfa någonstans efter det ..
Just uppringning har ju historiskt haft luckor då man via kundtjänst kunnat vidarekoppla en annan persons samtal.Precis, bankid försöker jag ha backup på. I tex MS authenticator-app så har man alternativa metoder. SMS och jag antar uppringning. Det saknas i bankid så det är litte värre.
Så kanske det är, de arbetsplatser jag varit på har ändå haft nån sorts uttryckligt fair use policy och att min arbetsgivare kan se vilken bank jag loggar in på en gång i månaden när jag redan gett dem kontonumret eller min historik för köp av cykeldelar oroar mig inte jättemycket. Men visst hade jag haft en privat sfär som kändes lite mer integritetskritisk än så hade jag väl också skaffat en egen dator.Att skriva inlägg på happy på mer än 2 meningar, då orkar inte jag skriva på mobilen.
Som andra påpekar kanske man inte vill använda företagets dator till privata saker. Finns även många företag som inte tillåter att jobbdatorn används privat.
The foliehatt is strong. NPUn är precis som processorn och grafikkortet bara ytterligare en processor. Finns numera i "alla" moderna bilar för att möjliggöra självkörande bilar eller semi-autonoma stödsystem som lane-keeping, autobroms och assisterade undanmanövrar. Som om det inte räckte så byggs NPU in i CPU så en relativt ny dator med high-end CPU som Intel i7 eller i9 samt AMDs toppmodeller har den. Även mobil-cpuer har kapabiliteten. Operativsystem, Windows/macOS/Linux, är egalt i sammanhanget då förmågan är hårdvarustödd.Enkelt uttryckt betyder det nog att om farbror vill att datorn lyssnar på dig - och svarar - så det en sådan farbror ska handla
Ja, jämfört med att inte kunna återställa alls. Det gäller nog mest gratiskonto på Google osv. Om jag blir utelåst från yale appen så går det nog att lösa till sist.Ja det är ju ett sätt att hantera det, men lösenord är ju också en risk på flera olika sätt. Man det du nämner är ju en disk med mfa, och att man skulle få hjälp av någon av de stora data-jättarna kanske är att förvänta sig för mycket.
Just uppringning har ju historiskt haft luckor då man via kundtjänst kunnat vidarekoppla en annan persons samtal.
Bank-id tänker jag har en säkerhet iom att man borde kunna återställa genom att gå i på ett bankkontor..?
The foliehatt is strong. NPUn är precis som processorn och grafikkortet bara ytterligare en processor. Finns numera i "alla" moderna bilar för att möjliggöra självkörande bilar eller semi-autonoma stödsystem som lane-keeping, autobroms och assisterade undanmanövrar. Som om det inte räckte så byggs NPU in i CPU så en relativt ny dator med high-end CPU som Intel i7 eller i9 samt AMDs toppmodeller har den. Även mobil-cpuer har kapabiliteten. Operativsystem, Windows/macOS/Linux, är egalt i sammanhanget då förmågan är hårdvarustödd.
Valfri dator eller mobil oavsett tillverkare med rätt cpu kan alltså avlyssna allt du säger och samarbeta för att köra ner din bil i en ravin om du funderar på e-MTB.
Byt bank? Jag har alternativ för att återställa mitt BankID med diverse koder så länge jag har mobilnumret som är registrerat hos dem tillgängligt.Ja, jämfört med att inte kunna återställa alls. Det gäller nog mest gratiskonto på Google osv. Om jag blir utelåst från yale appen så går det nog att lösa till sist.
Problemet med bankid är att om man slår sönder mobilen utomlands så är man snart helt handikappad tills man tar sig till bank hemms. Om man ens tar sig hem.
För några år sen kunde man lösa det med dosa
Ok, jag trodde det var tiden som sprungit ifrån mig. Jag har inte kollat men är det normen så går det garanterat på min bank också. Jag får läsa på det också då.Byt bank? Jag har alternativ för att återställa mitt BankID med diverse koder så länge jag har mobilnumret som är registrerat hos dem tillgängligt.
Nä, det får man ju inte. NPU:n är ju inte hotet, cpu eller gpu kan ju beräkna samma info dock betydligt långsammare. Kör Rufus så tar man bort kravet på TPM och Secure Boot.Sen är väl den stora frågan om man verkligen ska vara orolig att få in en NPU för att man tvingar in win 11 på en gen 2 I5........
Ja, det var där vi började för några dagar sen. Rufus funkade inte på min riktigt gamla utan eufi stöd. Partition mgr i install funkade inte. Ger upp den och ska testa nästa.Nä, det får man ju inte. NPU:n är ju inte hotet, cpu eller gpu kan ju beräkna samma info dock betydligt långsammare. Kör Rufus så tar man bort kravet på TPM och Secure Boot.
The Windows Recall, is enabled by default on Windows Copilot+ PC's! Consider disabling it or set up filter's, if you don't need/use it.
- Open Windows Settings (WIN+I)
- Select Recall & Snapshots
- Toggle Save Snapshots to off
- Select Delete Snapshots
- Select Delete All
Fast nu är det ju off by default (opt-in). Om inte IT-avdelningen tycker annorlunda, fast då kan nog inte slutanvändaren klägga runt i inställningarna.Postade följande på vårt intranät:
På min egen ännu äldre bråkade just detta så jag trodde att setup inte klarade droppa GPT...Men jag kunde se disken så jag droppade och skapade en mbr från Ubuntu live. Då crashade setup istället. När det nu hände igen på den lite lite nyare som har eufi och GPT så testade jag att formatera o mounta i win 10 vilket funkade - ändå crash i setup.Disken behöver väl vara MBR istället för GPT, vill minnas att jag slagits med det där på svärföräldrarnas gamla burk.
Som @Rattnalle säger så finns det banker som har alternativa sätt att logga in..Ja, jämfört med att inte kunna återställa alls. Det gäller nog mest gratiskonto på Google osv. Om jag blir utelåst från yale appen så går det nog att lösa till sist.
Problemet med bankid är att om man slår sönder mobilen utomlands så är man snart helt handikappad tills man tar sig till bank hemms. Om man ens tar sig hem.
För några år sen kunde man lösa det med dosa
Nja, det behöver nog nyanseras lite mer än så. Hanteringslösningar i stil med Intune/SCCM och de olika MDM-lösningarna har rätt begränsade möjligheter att se vad användaren gör på datorn utan fokuserar mest på mjukvaruhantering och konfiguration. Sedan skickar man ju ofta ut någon säkerhetslösning parallellt (Defender, SentineOne, CrowdStrike och vad de nu heter) och de har långtgående möjligheter att spåra användaraktivitet inklusive vilka appar som används och vilka sajter som besöks. Sedan är det alltid ett aktivt val från företagets sida exakt hur mycket information man väljer att samla in. De har oftast rätt att samla in rätt mycket i de fall de vill, men man kan absolut kräva att det finns en tydlig policy som säger exakt vad som gäller.Spionera nej, logga med övervakning ja. En modern Device management-lösning "vet" vilka hemsidor du besöker, vilka filer du kopierar till/från datorn, om du försökt göra något som kräver administrativa rättigheter osv. Finns för både Windows, MacOS och Linux. Mobila enheter övervakas på samma sätt.
Jag har konton jag har blivit utelåst från pga en authenticator-app som var kvar på en telefon jag hade tappat bort och lyckades aldrig nollställa det, så jag har aktivt undvikit att aktivera mfa någonstans efter det ..
Som lösenord?
Rekommenderar starkt 1Password.
Säker autentisering och recovery är i teorin nästan ett löst problem idag, men det är som ofta en massa praktiska problem med uppgraderingar, "standarder", random policys och random implementationer.Jag är väl lite trygghetsnarkoman men har också försökt tänka på vad som händer om jag tappar eller blir bestulen på mobilen. Då är det ju bra med authenticator-app på en backup-enhet.