@glitch , du vet innerst inne vilken väg du ska gå tror jag, men här får du lite halvt seriösa funderingar från min sida!
I mina ögon är en Strael en rapp och rolig racer som är riktigt bekväm tack vare stort däckutrymme. Ruggigt välbalanserad i uppförandet och känns genomtänkt i utförandet. Jag hade kunnat ha en modern kolfiberhoj likaväl (finns ett helt gäng fina!), men en välbyggd stålhoj är mycket mer beständig över tid (viktigt för mig!).
Däck under 40 mm för att köra "så fort som möjligt" på grus för mig hade inneburit en hel del punkteringar är jag rädd för. 82-84 kilo med ganska god förmåga till framförhållning/bunnyhoppaöverpotthåletskills. Har aldrig kört modernt breda fälgar (som jag har på Straelen och min gravel) tubeless och med 35-däck på grus, men absolut flest punkteringar har jag på snabbgrus med 35-däck med slang. Snakebites av makadamstenar eller djupa potthål man missar i klunga är vanligaste orsakerna med smalfälgar. Litar inte på sådana helt enkelt, och hade därför aldrig kört ren gravel med en Strael om jag hade ett alternativ med mer däckutrymme.
Till geometrin:
En kort brant cykel kommer upplevas rapp och pigg och nervös om det blir stökigt (
@Raggamuffin: jag syftar på grovt dåligt grus/storsten i nedförsbacke eller tungt lösgrus/blött grus som man sjunker ner i utan förvarning på en annars bra väg). En längre flackare kommer vara sävligare men tryggare. Precis som geofunderingar på mtb - och det vet du hur det funkar tänker jag
@glitch . Ren stigcykling har jag inte med i beräkningarna öht eftersom det suger på en duglig bockstyrecykel som är tänkt att cykla snabbt på oavsett hur man vrider och vänder på saken.
Precis som på mtb-sidan kan duktiga/trygga cyklister köra sitt XC-spett på stökstig utan problem, och det är ALLTID tuffare ju mindre cykel man har.
Sammanfattning:
Känner du dig fräck och trygg i sadeln - kör Strael för gruset, annars Secan.
Så.
PS. Jag hade kunnat ha en ännu mer raceig lvg-hoj än en Strael (dvs ännu mer aggressiv och 28-däck) med en Secan som komplement till "allt annat". Närapå exakt så ser mitt cykelstall ut fast då med en Strael som racer och en stålhoj inte helt olik en Secan som gravelhoj. Men en Strael och sen en renodlad racer till...? Njae, de är alldeles för lika varandra. Secan är svaret om du redan har en racer
@glitch