Fairlight Faran/Strael/Secan

Köpte en endurancehoj och valde mtb pedaler, Assioma mx.
Men det beror ju på vilka äventyr man har tänkt sig. Man traskar ju ogärna i lvg pjuck. Men ibland behövs det ju traskas, särskilt på längre äventyr, och det mår ju inte lvg- klossar så bra av.

Men det beror ju på vilka äventyr man har tänkt sig. Man traskar ju ogärna i lvg pjuck. Men ibland behövs det ju traskas, särskilt på längre äventyr, och det mår ju inte lvg- klossar så bra av.

Det är sällan det är supergnarly terräng när jag cyklar gravel, då blir det snarare mountainbike men visst blir det att traska på grus och lera ibland. Men jag tycker det var mer av ett problem när jag körde Speedplay tidigare i kombination med att de var helt livsfarliga på slätt underlag som stengolv.

Med Assioma / Look komatibla klossar tycker jag det funkar rätt ok att traska lite respektive mina lvg skor är ett par perfekt inslitna läder-Lake så de börjar nå "peak comfyness" efter några år vilket gynnar på långa turer.
Skulle det bli nåt långäventyr framöver där mtb skor vore att föredra finns alltid möjligheten att klämma på en enkelsidig Stages-vev och sätta på ett par SPD pedaler men primärt blir det lvg-pedaler.

Det gör inte mtb-skor nödvendigtvis heller...
IMG_20190908_134356028.jpg

Så där ja!
Strael 4.0 är på gång. Jag har beställt en 3.0 och kommer får 4.0.

Två år efter att jag bestämde mig för att skaffa en är det helt plötsligt väldigt nära. Man skall ju inte ha bråttom!

Det som återstår är att bekräfta storleken, skall göra en bike fit på fredag. Jag vill kolla över benlängdsskillnad och lite annat men jag tror en 56R är väldigt lik den cykeln jag har nu. 8 mm högre stack men det är bara positivt.

Senast ändrad:
Jag har beställt en svart. Funderar på att ha silvrig sadelstolpe, styrstam och styre. Är det någon här som sitter inne på en bild på en helsvart cykel (även hjulen!) som har silvriga detaljer enligt ovan?

Jag har beställt en svart. Funderar på att ha silvrig sadelstolpe, styrstam och styre. Är det någon här som sitter inne på en bild på en helsvart cykel (även hjulen!) som har silvriga detaljer enligt ovan?
Kan säkert fungera, åtminstone med sadelstolpen. Jag har haft som plan i flera år att skaffa en silvrig rak sadelstolpe till min gråa. I mitt övriga experimenterande är min erfarenhet att det är svårt att få det helt rätt och att olika cyklar mår olika bra av silvriga komponenter. Det handlar väldigt mycket om finish på det silvriga också. Finns mycket som mer är grått än silvrigt.. Detsamma gäller för svart också såklart, som kan vara allt från poppigt till extremt slätstruket.

Vad som är fint på riktigt och vad hjärnan säger att man borde gilla eftersom man blir exponerad för det hela tiden är också två helt olika saker imho, som ganska ofta krockar med varandra.

Kul med något som inte ser ut som allt annat iallafall! En svart eller grå cykel nästan kräver lite piffiga grejer.😛

Kan säkert fungera, åtminstone med sadelstolpen. Jag har haft som plan i flera år att skaffa en silvrig rak sadelstolpe till min gråa. I mitt övriga experimenterande är min erfarenhet att det är svårt att få det helt rätt och att olika cyklar mår olika bra av silvriga komponenter. Det handlar väldigt mycket om finish på det silvriga också. Finns mycket som mer är grått än silvrigt.. Detsamma gäller för svart också såklart, som kan vara allt från poppigt till extremt slätstruket.

Vad som är fint på riktigt och vad hjärnan säger att man borde gilla eftersom man blir exponerad för det hela tiden är också två helt olika saker imho, som ganska ofta krockar med varandra.

Kul med något som inte ser ut som allt annat iallafall! En svart eller grå cykel nästan kräver lite piffiga grejer.😛
Precis!
Jag har en oanvänd silvrig ritchey sadelstolpe som borde funka med setbacken. Ritchey har en del silvriga komponenter, måste bara kolla upp styret i så fall. Så håller jag mig till enbart ritchey borde det funka fint.

Sådär, bikefit avklarad. Jag skall ha en lite högre ram än tidigare. Kommer byta till 56T. Inte lika snygg som 56R men det känns ändå helt ok.

Bättre plats för ramväskor osv på T jämfört med R. Alltid något att trösta sig med! 🙂

Någon mer här som skall / har beställt en strael?

Sådär, bikefit avklarad. Jag skall ha en lite högre ram än tidigare. Kommer byta till 56T. Inte lika snygg som 56R men det känns ändå helt ok.

Bättre plats för ramväskor osv på T jämfört med R. Alltid något att trösta sig med! 🙂

Någon mer här som skall / har beställt en strael?
Lite nyfiken på om den kan funka som en light grus/ allt i allohoj nu när Secan blivit mer av en bikepackinghoj.
Får läsa på när dom släpper mer info i februari.

Lite nyfiken på om den kan funka som en light grus/ allt i allohoj nu när Secan blivit mer av en bikepackinghoj.
Får läsa på när dom släpper mer info i februari.
Det är så jag har tänkt att använda den. Har en 26”ht som är riktigt kul på grus så jag känner inget behov av en ren gravel just nu. Familjelivet tar dessutom tid så jag hinner inte med allt jag skulle vilja göra heller.

Senast ändrad:
Jag har en 2.0 och jag undviker grus för att inte skära sönder mina aslätta däck (kör 32:or som får plats utan problem), samt inte få för mycket stenskott på ramen (ängslig med "finracern"). Med biffigare däck och lite mer "inkörd" hoj hade man kunnat blåsa på fint på grus också. Det märks dock att det är en racer som är pigg och alert och därmed blir den lynnig om man går in i lite lösare grus eller dylikt. Ingen trygg gravel mao. Samtidigt finns det ganska många tråk-trygga gravelhojar som blir "för mycket" cykel många gånger.

Min slutsats är att en Strael fungerar på grus men kanske inte är en cykel du skriver hem till mamma om efter en heldag på grus. Jag säljer inte gravelhojen för att jag har en Strael, men kommer inte bry mig nämnvärt om det är en grusväg mitt i asfaltsrundan. Rent sportgrus fungerar den ju ypperligt på, men det har vi inte så mycket av häromkring.

Men hur mycket av "otryggheten" sitter i geon och hur mycket i däckvalet? Ponera 36-38 breda däck - hur skulle den sköta sig då?
Hade en Bob Jackson lvg stålis förr och den kunde jag klämma in Byway 40 mm. Visst vart den lite hoppig och bockig i grovt sprängstensgrus men överlag funkade det rätt bra och den var alltid "rolig" att cykla på.
Velar fortfarande trots att order ligger på en Secan - blev ju ännu svårare nu med 4.0 runt hörnet.

@n3wton och ni andra Strael-ägare - berätta nu om era gruserfarenheter. :)

Tog en sväng på Carbondan idag med ett rätt slitet 38mm Terreno Dry bak och det funkade alldeles utmärkt greppmässigt samtidigt blev det lite väl lågt däcktryck först så jag fick stöd pumpa för att slippa genomslag. Det blir ju ett rätt snävt tryckfönster att labba med.

Secanen har ju slackare gaffelvinkel och längre hjulbas så jag oroar mig för att den blir tråkig. Samtidigt med mer gummi ökas komforten men det blir väl kanske sävligare. Har aldrig kört gravel med riktigt breda däck utan alltid max 40 mm och funderar samtidigt om det tar udden av "bockigheten" när fronten och bakhjulet hamnar i osynk i terrängen. Längre hjulbas och mer däck bör ju släta ut det hela och kanske då hålla farten bättre.

Straelen är åt andra hållet istället med kortare hjulbas, mer utsträckt position och ännu brantare gaffelvinkel. Där bör istället stålkomforten släta ut det hela lite mer kan jag tycka.

Beslutsångesten är total - kan de kasta ut fulla specarna nån gång....😀

Så som jag bor så åker jag alltid på grusväg först och sist. I tre vädersträck så börjar det med runt en mil grusväg minst så det har jag kört med samtliga mina racers, inga bekymmer imho. Det är bättre på en Strael med 32mm än en aero-bmc med 23/25.

Jag tycker inte grusväg oavsett beskaffenhet kräver nåt vidare av geometri, men tar man sig från vägarna in på stig så.

Jag använder ett set 50mm däck och ett 40mm på min Carbonda och de är båda stora nog att det inte gör någon skillnad för komforten. Om jag inte har packning, då vill jag ha lite mer stabilitet och kör de stora.

Jag velade om precis samma och ångrar inte att jag gick på Strael.
Kanske rimligare med en stål-gravel och en kolfiber-lvg än som det blev men cykelval görs oftast utifrån de cyklarna som ska vara kvar, vilket kanske är lite tokigt.

@glitch , du vet innerst inne vilken väg du ska gå tror jag, men här får du lite halvt seriösa funderingar från min sida!

I mina ögon är en Strael en rapp och rolig racer som är riktigt bekväm tack vare stort däckutrymme. Ruggigt välbalanserad i uppförandet och känns genomtänkt i utförandet. Jag hade kunnat ha en modern kolfiberhoj likaväl (finns ett helt gäng fina!), men en välbyggd stålhoj är mycket mer beständig över tid (viktigt för mig!).

Däck under 40 mm för att köra "så fort som möjligt" på grus för mig hade inneburit en hel del punkteringar är jag rädd för. 82-84 kilo med ganska god förmåga till framförhållning/bunnyhoppaöverpotthåletskills. Har aldrig kört modernt breda fälgar (som jag har på Straelen och min gravel) tubeless och med 35-däck på grus, men absolut flest punkteringar har jag på snabbgrus med 35-däck med slang. Snakebites av makadamstenar eller djupa potthål man missar i klunga är vanligaste orsakerna med smalfälgar. Litar inte på sådana helt enkelt, och hade därför aldrig kört ren gravel med en Strael om jag hade ett alternativ med mer däckutrymme.

Till geometrin:
En kort brant cykel kommer upplevas rapp och pigg och nervös om det blir stökigt (@Raggamuffin: jag syftar på grovt dåligt grus/storsten i nedförsbacke eller tungt lösgrus/blött grus som man sjunker ner i utan förvarning på en annars bra väg). En längre flackare kommer vara sävligare men tryggare. Precis som geofunderingar på mtb - och det vet du hur det funkar tänker jag @glitch . Ren stigcykling har jag inte med i beräkningarna öht eftersom det suger på en duglig bockstyrecykel som är tänkt att cykla snabbt på oavsett hur man vrider och vänder på saken.

Precis som på mtb-sidan kan duktiga/trygga cyklister köra sitt XC-spett på stökstig utan problem, och det är ALLTID tuffare ju mindre cykel man har.😛

Sammanfattning:

Känner du dig fräck och trygg i sadeln - kör Strael för gruset, annars Secan.

Så.😊

PS. Jag hade kunnat ha en ännu mer raceig lvg-hoj än en Strael (dvs ännu mer aggressiv och 28-däck) med en Secan som komplement till "allt annat". Närapå exakt så ser mitt cykelstall ut fast då med en Strael som racer och en stålhoj inte helt olik en Secan som gravelhoj. Men en Strael och sen en renodlad racer till...? Njae, de är alldeles för lika varandra. Secan är svaret om du redan har en racer @glitch

Jag tycker inte grusväg oavsett beskaffenhet kräver nåt vidare av geometri, men tar man sig från vägarna in på stig så.

Håller med dig. Har ju tyvärr 4 olika gruscyklar med olika geometrier men tycker det nästan inte spelar någon roll. Jag har aldrig haft punkaproblem bortsett några skitdäck från WTB jag köpte "nya" av någon. Tror det var OEM-däck från en white...
Jag körde ju cykelcrossbredd (33mm) förr och då slog det igenom och blev punktering när det var mer makadam på vägarna, men släta grusvägar a la sportgrus var det inga problem på. Nu kör jag 38-40mm och "vilken cykel som helst" i princip.

Kan dock störa mig på "billigare" cyklar jag äger / ägt med aluram. Dom blir rätt "stum" och komforten är lite lägre men det är lite av en vanesak.

Men trail/rake kan ju göra mirakel för hur en cykel uppför sig. Längre hjulbas med lågt BB ger en stabil viktbalans, ffa om det är lång front center. Då trixar man med rake för att få cykeln att kännas "nervös" eller snabbstyrd.
Någon postade ett poddavsnitt med Rob English där han pratar om rake, men minns inte var den posten hamnade

Men trail/rake kan ju göra mirakel för hur en cykel uppför sig. Längre hjulbas med lågt BB ger en stabil viktbalans, ffa om det är lång front center. Då trixar man med rake för att få cykeln att kännas "nervös" eller snabbstyrd.
Någon postade ett poddavsnitt med Rob English där han pratar om rake, men minns inte var den posten hamnade

Kollade lite på rake där Secan har samma som Carbondan, Strael lägst och Trek Domane mittemellan. Liknande förhållande på trailmåttet, tyvärr har inte geometrygeeks trail på Carbondan men gissar det blir snarlikt Secanen.

Domane har snarlik hjulbas som Strael och många är ju glada över Domane på gravel.

@n3wton - ne tyvärr vet jag inte innerst inne vad som är rätt val - hade jag fått cykla en halvtimme på vardera hade jag nog vetat men nu är det alldeles för mycket teori och uppdiktade känslor med i bilden 😂

Senast ändrad:
En Secan 2.0 i helt svart. Den tyvärr sitter i 'verkstaden' (källaren) just nu medan jag byta komponenter över till en ny Faran 2.0 ram, det kommer inte att vinna några fotopriser men du kanske förstår.
Så här i efterhand tycker jag att helsvart blir lite tråkigt, det tjänar på lite glitter - t.ex Hope färgade komponenter, men silvriga kommer ser jättesnyggt ut (enligt mig).

Bilagor

• tempImageht5GWB.webp
    tempImageht5GWB.webp
    480.2 KB · Besök: 96
En Secan 2.0 i helt svart. Den tyvärr sitter i 'verkstaden' (källaren) just nu medan jag byta komponenter över till en ny Faran 2.0 ram, det kommer inte att vinna några fotopriser men du kanske förstår.
Så här i efterhand tycker jag att helsvart blir lite tråkigt, det tjänar på lite glitter - t.ex Hope färgade komponenter, men silvriga kommer ser jättesnyggt ut (enligt mig).
Tack,
jag ändrade till silvrigt styrlager och klämma alldeles nyss.
Hittade även bild på fairlights hemsida, secan 1 i helsvart. Lite väl anonymt och tråkigt.
1737974026184.webp

1737974095846.webp

Tack,
jag ändrade till silvrigt styrlager och klämma alldeles nyss.
Hittade även bild på fairlights hemsida, secan 1 i helsvart. Lite väl anonymt och tråkigt.
Blir väl lite upprepning men här är en svart Secan med silverdetaljer (naven är också silver men de syns inte); sadelstolpe i kolfiber så den får fortsätta vara svart. Tror det fanns svart, orange (vilket blev för likt en kompis gravel av annat märke) och "putty" (grå) att beställa när jag köpte. Frun rådde svart så det blev det, men jag ångrar att jag inte valde grå några gånger om året. Lite väl basic så här, men svårt att riktigt störa sig på (frånvaron av) färgen istället.

Bilagor

• Skärmavbild 2025-01-27 kl. 13.39.44.webp
    Skärmavbild 2025-01-27 kl. 13.39.44.webp
    550.2 KB · Besök: 94
Blir väl lite upprepning men här är en svart Secan med silverdetaljer (naven är också silver men de syns inte); sadelstolpe i kolfiber så den får fortsätta vara svart. Tror det fanns svart, orange (vilket blev för likt en kompis gravel av annat märke) och "putty" (grå) att beställa när jag köpte. Frun rådde svart så det blev det, men jag ångrar att jag inte valde grå några gånger om året. Lite väl basic så här, men svårt att riktigt störa sig på (frånvaron av) färgen istället.
Jag hade gärna haft en mörkgrå metallic men bland färgerna som finns nu är svart det givna valet för mig. Lite tråkigt men jag får väl pimpa med färgglad ramväska och annat tänker jag.

Men tack för bilden. Min kommer se rätt lika ut men jag skall göra ett försök att få till silvriga detaljer. Styre, styrstam, sadelstolpe, flaskställ osv. Vissa kommer bli enklare än andra. Styret är inte så lätt... Jag har hittat ett par varianter men de skall ju vara bekväma med.

Älskar min secan 2.5.. så otroligt nöjd. Jag valde 58T eftersom det passar mig ruggigt bra, dock stör det mig att det inte är lika snyggt som R.. men men så får det vara. Kör shimano fram tills nu, ska uppgradera med rival axs😃 har dubbla hjulpar men har märkt att jag endast kör mina 27.5. Zipp 303s står mest och samlar damm just nu

Har för mig att jag lagt upp dessa bilder förut, men vad tror ni om att gå från lila till silver istället? Hunt hjulen är sålda och utbytta mot grc 1400

Bilagor

• 0C9E8979-7D9F-4CAE-BB81-BFB97BA64D4F.webp
    0C9E8979-7D9F-4CAE-BB81-BFB97BA64D4F.webp
    743.1 KB · Besök: 128
  • IMG_4390.webp
    IMG_4390.webp
    522.7 KB · Besök: 116
  • IMG_3934.webp
    IMG_3934.webp
    1.5 MB · Besök: 120
Får man fråga varför du gör ett byte? Vad är det för storlek om någon hugad är intresserad av ett köp vid eventuell försäljning av ramen då? :)

Får man fråga varför du gör ett byte? Vad är det för storlek om någon hugad är intresserad av ett köp vid eventuell försäljning av ramen då? :)
Haha, nej det är lite som andra här har sagt - att jag är så otroligt nöjd med den att jag vill har en till Fairlight i garaget. Jag är ganska högt med löjligt långa ben och korta armar (reach) och Fairlight 61T är så jäkla bekvämt.
Den svart uppgraderas till en grus racer med 1x12 GRX och dom gamla 2x11 komponenter flyttas över till Faran som ska vara en pendlar / touring hoj som drag barn kärran ibland också.

Jag faktiskt köpte ramen på deras 'outlet' pga den had lite små fläckar i färgen, då fick jag ramen, gaffeln, headset och seat clamp till £599 (detta var innan den vansinnigt dåliga växelkursen), men den har satt i mitt in-laws garage i Storbritannien tills jag kunde rädda den över jul och ta hem den.
Om du har vänner i UK som kan leverer till, är det värt att kolla på outlet sidan.

Verkligen!
De hade ju lovat att släppa lite teasers under veckan med men det har varit knäpptyst.

Ni som planerar att köpa en 4.0 kan ju lägga en beställning nu och få den till samma pris som 3.0. Jag är rätt säker på att 3:orna är helt slut så man får en 4:a oavsett.

weird jag ser bara designvideon (kollade på både Instagram och YT) och där har jag inte hittat ochran....på just den bilden i det ljuset är den jäkligt snygg

Det är ju på tok för lite drag i den här tråden. Det tog drygt två år innan jag fick iväg min beställning på en Strael. Ingen tid att cykla, gravt osäker på storleken, fick hintar om att ny modell var på ingång samt väntan på bikefit.

Men i mars kommer den, en svart Strael i 56T.

Här kommer lite inspirationsbilder!
61.webp

63.webp

1738695552673.webp

1738695603209.webp

Man får ju ändå säga att Fairlight är duktiga på att locka med fina bilder!

Finns det någon här som skall lägga en beställning?

Jag fick en slot i slutet på april nu för en Ockra. Eventuellt går en svart att få fram snabbare men jag får nog leva med väntan på ockra den är så sjukt snygg i rätt ljus.
Stod precis i verkstaden och hade fem minuters håltimme, och funderade då på vad jag ska göra för att pigga upp min grå Strael när jag såg ditt inlägg. Innerst inne vill jag ha rosa nav, men det skulle vara helt hysteriskt att bygga nya hjul enbart för färgen på naven.. Grått är verkligen grått, och svart är svart. Livet blir för tråkigt utan färg!

IMG_8737.webp

Håll ut för att få en ockra - superfin färg ju!

Avgörandet fälldes i bilen i morse när cyklist efter cyklist passerade bredvid bilen på helsvarta cyklar. Allt flöt bara samman i en enda grå massa, vissa var dyrgripar, andra random varuhushojar men differensen krävde ett tränat öga. Det är så mycket som är mörkt och grått speciellt så här års att suget efter lite färg bara förstärks. Inget fel med svart, tvärtom de är sjukt classy också med rätt detaljer men jag tror långsiktigt kommer lite färg göra mig till en liiiite gladare människa :)

Uppsidan är också att man får ännu mer tid att vela om detaljerna på bygget 😂

Avgörandet fälldes i bilen i morse när cyklist efter cyklist passerade bredvid bilen på helsvarta cyklar. Allt flöt bara samman i en enda grå massa, vissa var dyrgripar, andra random varuhushojar men differensen krävde ett tränat öga. Det är så mycket som är mörkt och grått speciellt så här års att suget efter lite färg bara förstärks. Inget fel med svart, tvärtom de är sjukt classy också med rätt detaljer men jag tror långsiktigt kommer lite färg göra mig till en liiiite gladare människa :)

Uppsidan är också att man får ännu mer tid att vela om detaljerna på bygget 😂
Jag går ju från en svart cykel. ...till en svart. Jag ville egentligen ha en lite mer färgsprakande cykel men jag blev inte helt såld på ockra.
dsc00355-jpg.92488

Jag får väl satsa på lite färg på mina kläder istället. Eller färgglad ramväska. Vattenflaskor. Det finns ändå ett par sätt att få den att sticka ut.

Jag tänkte mig silvrig sadelstolpe och styrstam som jag skrivit tidigare. Men styre blir väldigt svårt att hitta ett bra i polerad aluminium. Så till att börja med blir det ett svart styre mot silvrig styrstam. Får se hur det ser ut.

Fast allra först blir det svart styrstam med. Till jag vet vilken längd jag vill ha, då köper jag en silvrig.

Vad gäller däck så har fairlight visat att det funkar med 38mm panaracer gravelking slicks (blir 39mm i verkligheten). Dock är däcken de använt inte i produktion längre. Panaracer gjorde om hela gravelking-serien 2024 så nu är de 35/40/45/osv istället.

Det kanske kan funka med 40mm med men sväller det kan det bli tight.

Ni som har en Strael 3.0: Där är det max 36mm däck. Är det ett absolut max eller har ni lyckats trycka in bredare däck än så?

Blir kul att se vad alla väljer för däck sen.
De har ju gett ok på 39mm WAM med 4mm clearance på vardera sida. Så ett 40 däck som är true to size (beroende på fälg) ska ju lira förutsatt att det inte har en massa nabbar som bygger på höjden.

Tillbaka
Topp