Finns det 27,5” dubbdäck i 40-45mm?

jensclaudius

Aktiv medlem
Hej, sökt som en galning efter dubbdäck till 27,5” med max bredd på 45mm men hittar verkligen inget. Någon som vet om det finns att köpa?

Mvh
J

leta efter däck med 584 ( det är samma som det som benämns 27,5) i beskrivningen så hittar du. Men det brukar vara färre antal dubb i dom smalare däcken

Kanske
Tyvärr ingen hjälp av varken den eller dom andra trådarna i forumet. Många verkar ha slutat med smalare dubbdäck i 27,5” eller så finns det inte i lager.

det kan hända du har det trångt på din cykel, men smala dubbdäck tenderar rulla erbarmligt trögt. det beror på att det krävs en given och tilltagen tjocklek av däckmönstret för att husera dubbarna, och knådningsvinkeln i kanten av kontaktytan blir skarpare ju smalare däcket är. mer knådning-trögare rull.

50 mm elle mer skulle jag säga är önskvärt för ett njutbart rull när det gäller dubbdäck. de rullar på så mycket bättre, ffa på kexigt underlag, och med fortfarande greppigt lågt tryck kring 1,5 bar.

får du inte plats med det, skaffa gärna ett hjulpar 559. de finns det tretton på dussinet av där ute.

det kan hända du har det trångt på din cykel, men smala dubbdäck tenderar rulla erbarmligt trögt. det beror på att det krävs en given och tilltagen tjocklek av däckmönstret för att husera dubbarna, och knådningsvinkeln i kanten av kontaktytan blir skarpare ju smalare däcket är. mer knådning-trögare rull.

50 mm elle mer skulle jag säga är önskvärt för ett njutbart rull när det gäller dubbdäck. de rullar på så mycket bättre, ffa på kexigt underlag, och med fortfarande greppigt lågt tryck kring 1,5 bar.

får du inte plats med det, skaffa gärna ett hjulpar 559. de finns det tretton på dussinet av där ute.
Jag kör på 40mm på min andra cykel och tycker det funkar bra för ändamålet.

Jag kör på 40mm på min andra cykel och tycker det funkar bra för ändamålet.
det varierar förstås var gränsen går, och kör man mest på asfalt kan man pumpa upp däcken hårdare. men då lider greppet, och framförallt gräver däcken ner sig extra i halvpackad snö, styr och djävlas. plus att rullet då straffas ytterligare.

suomi w106 rullar dock rätt ok i sitt smalare utförande tror jag 37 mm, men finns väl bara för 622...

det varierar förstås var gränsen går, och kör man mest på asfalt kan man pumpa upp däcken hårdare. men då lider greppet, och framförallt gräver däcken ner sig extra i halvpackad snö, styr och djävlas. plus att rullet då straffas ytterligare.

suomi w106 rullar dock rätt ok i sitt smalare utförande tror jag 37 mm, men finns väl bara för 622...

Cykeln (gravel) däck ska sitta på rullar bara asfalt och grus.

då lär det finnas plats för de breda varianter som numer säljs till 584. ser egentligen bara fördelar med det:)

då blir det väl det här kvar? ser ut att finnss för leverans. men glest dubbat i min smak.

kan vara ide gå ner till 559 och få plats med något bättre?
.
.
IMG_2458.webp

en annan väg framåt, om bredden är problemet snarare än höjden, är att slipa bort ytterkanten av de yttre gummidobbarna.

gjort så några gånger med god framgång, och regelmässigt på en brompton jag brukar pendla med på vintern. 24ans slippapper på en vinkelslip gör jobbet lätt.

Tillbaka
Topp