[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Är nog en ganska liten andel av Ica Maxi-kunderna som cyklar dit ja. Gissningsvis har de ungefär samma fördelning mellan cykel-och bilparkering som kunderna, troligen med liten övervikt mot cykelparkering.
Vår närmsta maxi har nog 3 platser eller så. Men det korrelerar rätt fint med hur många som brukar cykla dit. (jag)

Jag hade en V60 2022 i tre år. Tyst, bekväm och snygg är den. Helt ok att köra. Men krävde ofantligt många verkstadsbesök, tyvärr är kvaliteten inte vad den varit. Mjukvaran (Sensus i den bilen) var allt annat än buggfri också.
Tror jag hade otur med min bil, men kvaliteten är inte lysande.

Lite detaljer: Att jag inte kunde komma in i bilen i under fem minus tyckte Volvo inte var deras problem efter att garantin gått ut. Jovisst bytte de på framdörrarna men på bakdörrarna hänvisade de till att garantin gått ut (vilket den hade gjort, bilen var ju nästan 2.5 år gammal då...).
Läckande panoramatak och följdverkningar av det krävde 7-8 verkstadsbesök. Även där krävdes en del påtryckningar när bilen passerar 24 månader. Att felet varit sen bilen var ny och inte lösts på många verkstadsbesök tyckte de inte heller var ett problem för dem innan jag förklarade läget tydligare...

Så nja, fin bil i teorin men det märks nog allt att det är en kinesisk bil.
Har fått en ny V60 som lånebil på mitt jobb, fick inte heller upp framdörrarna förra veckan när det var minusgrader ute...

Nissan verkade ha sänkt leasingpriset på sin elbil dag.
4990 kr/mån för 4wd, stora batteriet, mellan-utrustningsnivån, inkl. vinterhjul och service.
Dock bara 1000 mil/år.

(Tecken på att Nissan kursar inom 3 månader?)

Laddbox…
Är det någon man ska undvika?
Funktioner man absolut vill ha?
Laddbox i garage i källaren?

Siktar på någon av de billigare och inkl. lastbalansering, räcker med 11 kW.

Laddbox…
Är det någon man ska undvika?
Funktioner man absolut vill ha?
Laddbox i garage i källaren?

Siktar på någon av de billigare och inkl. lastbalansering, räcker med 11 kW.
Jag är nöjd med easee funkar alltid, har ju varit en del rabalder dock. Luna har väl jfb inbyggd och den kommer vi nog köpa till jobbet.

App som det går att ställa schema i är praktiskt. Nu med effekttarriff är det ju smidigt att kunna sätta klockslag.

Jag är nöjd med easee funkar alltid, har ju varit en del rabalder dock. Luna har väl jfb inbyggd och den kommer vi nog köpa till jobbet.

App som det går att ställa schema i är praktiskt. Nu med effekttarriff är det ju smidigt att kunna sätta klockslag.
Easee står på listan liksom Zaptec. Verkar som dom flesta har någon app. Hur bra dom är kanske är en annan sak… Schema verkar vettigt.

Easee står på listan liksom Zaptec. Verkar som dom flesta har någon app. Hur bra dom är kanske är en annan sak… Schema verkar vettigt.
Easee är jag nöjd med, sen får man väl själv värdera strulet med märkning och hur det hanterades.
Själv kräver jag integration med Tibber. Särskilt med effektavgift blir det ett krav för mig.

Senast ändrad:
Jag är nöjd med min Charge Amps Halo. En av de billigare boxarna och jag tycker att appen gör det den ska.

Har också den och den funkar väl bra. Jag kör utan lastbalansering än så länge, lite pillig innan jag fick igång appen när jag skulle ansluta till den om jag minns rätt.

Den behöver helst wifi skulle jag säga.

Effekttariff sabbar väl nästan helt behovet/önskan att köra på 11kW. Morsan har Ellevio och bor i normal villa med jordvärmepump och de vanliga hushållsmaskinerna. Jag kollade effekttopparna nu i januari, och det låg normalt kring 3 kW, sedan var det några dagar de var uppe på drygt 4, och jag kunde direkt se att det var dagar när jag varit där och kört motor/kupévärmare på bilen (ca 1.2kW). Med en effekttariff på 80kr/kW blir det inte så lockande att brassa på 11kW, inte ens nattetid när den är halverad.

Effekttariff sabbar väl nästan helt behovet/önskan att köra på 11kW. Morsan har Ellevio och bor i normal villa med jordvärmepump och de vanliga hushållsmaskinerna. Jag kollade effekttopparna nu i januari, och det låg normalt kring 3 kW, sedan var det några dagar de var uppe på drygt 4, och jag kunde direkt se att det var dagar när jag varit där och kört motor/kupévärmare på bilen (ca 1.2kW). Med en effekttariff på 80kr/kW blir det inte så lockande att brassa på 11kW, inte ens nattetid när den är halverad.
Nä det där verkar ställa till det. Planen är att i normalfallet ladda långsamt men vid behov (undantagsfall, kanske aldrig) kunna maxa och det är väl då lastbalanseringen kommer till nytta. Kanske kan man hoppa över den...

Har också den och den funkar väl bra. Jag kör utan lastbalansering än så länge, lite pillig innan jag fick igång appen när jag skulle ansluta till den om jag minns rätt.

Den behöver helst wifi skulle jag säga.
Intressant. När vi installerade våra Zparkboxar så nämnde jag för elfirman att enda alternativet som också hade Shukouttag och typ2 var just ChargeAmps Halo, och då sparkade de nästan bakut. De hade haft massor med problem med Halos som de installerat, fått reklamera och byta ut flera stycken. Oklart dock om det var villor eller i större anläggningar.

Nej det beror väl lite på hur din förbrukning ser ut. För oss spelar det ingen större roll då vi ändå hamnar på 5-7kW speciellt om det är kallt. Så 5,5 kW nattetid gör ingen skillnad, men vi har laddhybrid nu och den laddar max 3,7kW.

Men man kan ju ställa ner till 8 kW om man vill det, över en natt hinner du ju ladda ändå.

Jag kör min Halo på 3.7 kW nu när Nacka P*ssenergi kört med full effektavgift dygnet runt något år redan. Nackdelen är väl större förluster sägs det. Har heller ingen lastbalansering. Och ja, boxen vill ha wifi-täckning.

Vi laddar alltid vår elbil med 3,7kw (enfasladdare) och har noll gånger på 2 år haft behov för mer. Man får ju i ca 20 km per laddtimme. Hade nog innan vi köpte den antagit att det skulle inträffa att man behövde köra över 30 mil två dagar på raken men det har det inte gjort för oss i alla fall.

Nej det beror väl lite på hur din förbrukning ser ut. För oss spelar det ingen större roll då vi ändå hamnar på 5-7kW speciellt om det är kallt. Så 5,5 kW nattetid gör ingen skillnad, men vi har laddhybrid nu och den laddar max 3,7kW.

Men man kan ju ställa ner till 8 kW om man vill det, över en natt hinner du ju ladda ändå.
Jo, om det går att styra de större förbrukarna någotsånär går det ju att få till ”luckor” eller t.o.m. lite längre dalar där man kan ladda bilen utan att det slår alltför hårt på effekttariffen.

Som flera skrivit ovan, man får ju tänka på effekttarriffen nu. Och en vanlig villasäkring 3x20-25 A gör det ju sällan möjligt i praktiken med mer än 11 kW hur som helst.

Jo, om det går att styra de större förbrukarna någotsånär går det ju att få till ”luckor” eller t.o.m. lite längre dalar där man kan ladda bilen utan att det slår alltför hårt på effekttariffen.
Ja i januari var jag inte riktigt med på tåget så vi fick ett snitt på 8,3kW. Nu ligger vi på 5 blankt efter laddning mellan 22-06. Orkar inte krångla med tvättmaskiner etc. och kan vi ligga på 5 i februari lär det vara lugnt resten av året.

(ot) undrar lätt när de första bränderna i hemmabatterier kommer.

det är på många ställen så som bostadsföreningar och arbetsplatser redan förbjudet ladda eller ens ta med in större batterier än 4x10 18650-celler.

Vad blir det egentligen i kronor med effekttarifferna? Vad blir skillnaden att gå upp en eller två kW på en månad?

Nja det beror på... om jag inte monterar ned mina solceller skickar jag ut 18 kW på nätet på sommaren. Det kommer bli dyrt för mig (!!). Helst vill jag då ladda en bra bit över 11 kW om nu bilen är hemma.
Eller köpa ett fett batteri.
Eller montera ner solcellerna. Nån som vill köpa?

Jag har Ellevio där påverkar det bara positivt genom att minska den effekt man köper, ingen debitering för det man skickar ut.

Screenshot_20250213-065037.webp

Tack
Jag har Ellevio där påverkar det bara positivt genom att minska den effekt man köper, ingen debitering för det man skickar ut.

Visa bilaga 752019
Tack! Jag hittade motsatt info i går, kanske jag återigen trillat in på info mot större producenter. Får väl redigera mitt inlägg så jag inte lurar fler än mig själv 🙄

Visa bilaga 752019
Den här infon kan ju tolkas annorlunda

Är det första gången i historien ett nätbolag väljer att inte ta ut en avgift de har rätt till? Myndigheten kan ju väldigt enkelt tolkas på annat sätt.

Bilagor

• Screenshot_20250213-071603.webp
    Screenshot_20250213-071603.webp
    153.3 KB · Besök: 29
Vad blir det egentligen i kronor med effekttarifferna? Vad blir skillnaden att gå upp en eller två kW på en månad?
Hos Ellevio 80kr/kW. Men det är inte medeleffekt, utan snitt av de tre högsta topplasttimmarna under månaden. Dock kan varje dag bara generera en topplasttimme. Kl 22-06 halveras topparna.
Timmarna räknas dessutom x.00-xx.00 så har du nåt som tar en timme kan du halvera genom att köra x.30-x.30.

Men det verkar vara lite vilda Västern hur olika nätbolag gjort sina prismodeller.

Senast ändrad:
Jag kör min Halo på 3.7 kW nu när Nacka P*ssenergi kört med full effektavgift dygnet runt något år redan. Nackdelen är väl större förluster sägs det. Har heller ingen lastbalansering. Och ja, boxen vill ha wifi-täckning.
Det där med förluster är ju också intressant. Om jag förstått rätt så minskar dom med snabbare laddning och det får man väl väga mot effektavgiften och försöka hitta något optimalt. Kommer nog enbart ladda nattetid så det blir väl mer optimalt att köra "lagom" snabbare laddning.

Om vi kört på som 2024 så blir jan-feb billigare, medan alla andra månader dyrare. Juli har störst diff på ca +500:-, men med ändrat laddmönster så blir det nog ganska lika över året.

Effektmodellen är bara nya ord för en prishöjning, Ellevio ska väl öka sin 50% vinstmarginal till 60%
Dock blir det ju lag på skiten fr 2027, enligt nåt EU-direktiv. Dock kommer det då krävas en tidskomponent i det hela, t.ex. billigare nattetid. Så de bolag som idag kör samma tariff dygnet runt måste då göra om sin modell.

Den här infon kan ju tolkas annorlunda

Är det första gången i historien ett nätbolag väljer att inte ta ut en avgift de har rätt till? Myndigheten kan ju väldigt enkelt tolkas på annat sätt.

Är exempel 2 ens möjligt? Som jag fattar det, och borde vara ren fysik? Så kommer ju producerad ström alltid att täcka egen förbrukning först, den strömmen går ju ut i samma tåtar. Mätaren mäter väl bara nettoflödet? Det man kan styra är väl om man laddar batteri eller inte.

Är exempel 2 ens möjligt? Som jag fattar det, och borde vara ren fysik? Så kommer ju producerad ström alltid att täcka egen förbrukning först, den strömmen går ju ut i samma tåtar. Mätaren mäter väl bara nettoflödet? Det man kan styra är väl om man laddar batteri eller inte.
Jadå, de räknar ju per timma. Du kan köpa 3 kW första halvtimmen och sälja 4 andra halvtimmen. Och då betala för 7 typ...

Där det framförallt kan slå hårt är ju om man har ett ställe man besöker sällan eller då och då med annars låg förbrukning/baslast, typ ett sommarställe. Har man laddbox eller 3-fas där som man tänkt nyttja för laddning kan det bli dyra laddningar om man inte tänker sig för.

Där det framförallt kan slå hårt är ju om man har ett ställe man besöker sällan eller då och då med annars låg förbrukning/baslast, typ ett sommarställe. Har man laddbox eller 3-fas där som man tänkt nyttja för laddning kan det bli dyra laddningar om man inte tänker sig för.
Billigare att snabbladda på vägen i stället. Mycket billigare.

85 kr/månad och kW?

Jag är också extremt skeptisk till effektmodellen, främst därför att den inte är förutsägbar/planerbar, för att den skapar ytterligare en variabel som gör det svårt eller nära omöjligt att intuitivt förstå om man ska styra på timpris eller effekt, samt förstås att jag har noll förtroende för elbolagen.

Men rent krasst, basförbrukningen är ju vad den är, inte så mycket att orda om förutsatt att man vill ha någon form av komfort och livskvalitet. Kvarstår gör alltså att skrapa på topparna på sätt som är enkla, och att försöka hitta en balans mellan timpris och effekt. Men det låter ju som att effekttopparna är orimliga att detaljstyra på, utan mer får användas som övergripande planering, typ att man bara laddar bilen mellan 22 och 06, och sen får man bara fortsätta sitt liv som vanligt i övrigt.

Vill elbolagen använda effekttariff för att få oss att faktiskt ändra något krävs nog att de fimpar timpriset. Kan ens en dator räkna ut vad som är bäst strategi i varje given stund för om man tex ska ladda bilen och vilken som är "rätt" effekt?

Fast det där är ju två olika varianter av effekttariff. Tidigare har ju de flesta bara haft fast avgift och en överföringsavgift, ingen effektkomponent.
Göteborgs energi var snabba på att införa effektavgift. Blev inte helt oväntat svindyrt och ren idioti att man inte kunde påverka den genom att t ex ladda bilen på natten istället för på dagen.

Elbolagen är inte så glada i effekttarifferna heller egentligen rent eltekniskt. Vissa ser en chans för inkomst. Finns redan för HSP-kunder men det är helt annat där man också får betala för reaktiv effekt mm.

När modeller görs om så kommer de inte göras så nätbolagen förlorar på det. Noll är orimligt så en glidning mot högre vinst är oundviklig.

Är det rimligt att alla hushåll ska behöva ha ett smart hem med en lampa i köket som visar om man får duscha efter fotbollsträningen eller man måste vänta en timme?
Det löser exakt ingenting med effektproblematiken i näten. EU-trams.

Jag tror att det är kontraproduktivt för stabiliteten i nätet. Producenterna kommer nog att få svårare att bli av med överskottsel de timmar det är riktigt billigt, för ingen vågar brassa på med laddning etc eftersom det blir för komplicerat att räkna på hur det slår. Enklare att låta det småputtra, det man kan kontrollera, i mitt fall laddning av bil och husbatteri.

Tillbaka
Topp