[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Tjena!

Dom delar väldigt mycket med Renault.
Navarra måste ju vara Sveriges vanligaste Pickup. Kanske att Mitsubishi tagit över på slutet. 🤔
Nissan har gjort jäkligt mycket bra bilar genom åren, även efter 1986 och Skyline är en legendarisk modell @Raggamuffin

Men designen på många av deras bilar är ju för jävlig. Att man ens lyckats sälja bilar som Murano och Juke..
ja jag glömde i hastigheten nissan puke. den har visst sålt så in i helvete.

Men designen på många av deras bilar är ju för jävlig. Att man ens lyckats sälja bilar som Murano och Juke..
Jag tycker nog att 9 av 10 moderna SUV:ar är minst lika fula. Totalt intetsägande skit-design.

Edit: Juke ser man ju åtminstone att det är just en Juke, på en kilometers avstånd.

Fast också rätt sant? Den är totalt ointressant för alla med mental ålder över 20 år? 🙃

Tjena!

Bevisligen finns det väldigt många med så låg mental ålder då efter GT-R R35 har sålt i så ofantliga mängder. Enda dålig med den är att det inte kommit en ny, dom har tillverkat i princip samma bil i 15 års tid nu.

Nya Z är en bil jag verkligen skulle kunna tänka mig.

De hade ju ledartröjan i elbilsutvecklingen länge, men slarvade bort det totalt. Leaf är fortfarande en perfekt bruksbil för närområdet och verkar vara i det närmaste problemfri.

Men sen slutade de helt att utveckla dem och de som sålts senare åren är marginellt modernare, större batteri förstås men annars inga direkta skillnader.

De hade ju ledartröjan i elbilsutvecklingen länge, men slarvade bort det totalt.
+1
Leaf är fortfarande en perfekt bruksbil för närområdet och verkar vara i det närmaste problemfri.

Men sen slutade de helt att utveckla dem och de som sålts senare åren är marginellt modernare, större batteri förstås men annars inga direkta skillnader.
Det finns en udda användning där Nissan Leaf fortf kan vara konkurrenskraftig:
Som husbatteri!
Detta eftersom Leaf (from -21) är en av få bilar som skall vara förberedd för V2G(X?), vilket betyder att en billig sådan (krockad?) borde vara enkel och ffa billig att både köpa och koppla in på huset.
Nissan Leaf from -21 finns på Blocket från ~150kSEK med 40kWh batteri.
Hur mkt kostar ett husbatteri på 30kWh (75%)?
Självklart tillkommer det andra kostnader, inte minst en lämplig laddbox, men med effekttaxan kommer säkert fler lösningar för att jämna ut effekttoppar och flytta tiden på dygnet för elanvändning.

+1

Som husbatteri!
Detta eftersom Leaf (from -21) är en av få bilar som skall vara förberedd för V2G(X?), vilket betyder att en billig sådan (krockad?) borde vara enkel och ffa billig att både köpa och koppla in på huset.
Självklart tillkommer det andra kostnader, inte minst en lämplig laddbox, men med effekttaxan kommer säkert fler lösningar för att jämna ut effekttoppar och flytta tiden på dygnet för elanvändning.

Tjena!

Undrar vad grannarna säger när jag har sex stycken Leaf parkerade på baksidan 😂

+1

Som husbatteri!
Du får 27 kWh för 155 k installerat och klart. I princip samma energiinnehåll men ganska mycket snyggare än en Leaf. (Krockad eller inte spelar kanske inte så stor roll för hur vacker just en Leaf är).

Du får 27 kWh för 155 k installerat och klart. I princip samma energiinnehåll men ganska mycket snyggare än en Leaf. (Krockad eller inte spelar kanske inte så stor roll för hur vacker just en Leaf är).

En krockad 40kWh leaf som du tar batteriet ur får du för 30-40k och sen 10k till (högt räknat) för att integrera med ditt system och bygga något snyggt att ha batteriet i. För 155k bygger du god marginal 100kWh lagring.

En krockad 40kWh leaf som du tar batteriet ur får du för 30-40k och sen 10k till (högt räknat) för att integrera med ditt system och bygga något snyggt att ha batteriet i. För 155k bygger du god marginal 100kWh lagring.
Tror inte jag får ihop det om jag räknar timtaxa på min egen tid, särskilt inte om man sätter ihop billigaste delarna och skall få det att funka och se vettigt ut. De 10 k känns långtifrån högt räknat för ett snyggt specialanpassat skal och styrelektronik som godkänns av nätägaren.
Men visst, gör man det för det är kul, och har kompetens att göra det utan att riskera elda upp huset (tex kontrollera varenda battericell efter försvagningar pga krockvåldet), varför inte?

Hejhejhej! Nissan sunny gti var en sjukt bra bil. Vi hade en sån som vi körde 8 & 12h race med på den tiden det fortfarande fanns vinter. Den var fullt fungerande när det till sist inte fanns några fler tävlingar att köra och då hade vi kört den minst 4 år.

Tror inte jag får ihop det om jag räknar timtaxa på min egen tid, särskilt inte om man sätter ihop billigaste delarna och skall få det att funka och se vettigt ut. De 10 k känns långtifrån högt räknat för ett snyggt specialanpassat skal och styrelektronik som godkänns av nätägaren.
Men visst, gör man det för det är kul, och har kompetens att göra det utan att riskera elda upp huset (tex kontrollera varenda battericell efter försvagningar pga krockvåldet), varför inte?

Köper man en lätt frontsmälld bil så är det inga konstigheter skulle jag vilja påstå. Så länge batteripacket inte är fysiskt skadat på utsidan skulle jag inte vara det minsta orolig. Det finns färdiga lösningar som använder batteriets inbyggda övervakning osv.

Börja kolla den här filmen om du är genuint intresserad:

Köper man en lätt frontsmälld bil så är det inga konstigheter skulle jag vilja påstå. Så länge batteripacket inte är fysiskt skadat på utsidan skulle jag inte vara det minsta orolig. Det finns färdiga lösningar som använder batteriets inbyggda övervakning osv.

Börja kolla den här filmen om du är genuint intresserad:

Känner lite skräckblandad förtjusning över sådant. Coolt med folk som kan mycket och hittar bra och enkla lösningar som gör nytta.
Mindre coolt med folk som sett en YouTube-film och tror de kan allt och sedan kopplar på. Visserligen blir det väl fler obebyggda tomter till salu, men tyvärr på bekostnad av min försäkringspremie.

Tjena!

Undrar vad grannarna säger när jag har sex stycken Leaf parkerade på baksidan 😂
det är iaf bättre än att ha batterilagring inomhus. med tiden åldras battericellerna med kända risker och att ha en sådan tickande bomb inom fyra väggar skulle iaf jag inte välja frivilligt.

det är iaf bättre än att ha batterilagring inomhus. med tiden åldras battericellerna med kända risker och att ha en sådan tickande bomb inom fyra väggar skulle iaf jag inte välja frivilligt.
Ja frågan är om/hur man hanterar detta. Nu när 60-öringen är på väg bort och effekttariffer är införda blir batteri intressant.
Frågan är om man vill ha det på väggen utomhus, med kablar in genom ytterväggen till elcentralen mitt i huset, eller om man vill ha batteriet vid elcentralen. Mitt i huset på bottenvåningen, dvs värsta tänkbara plats om det tar fyr...

Ja frågan är om/hur man hanterar detta. Nu när 60-öringen är på väg bort och effekttariffer är införda blir batteri intressant.
Frågan är om man vill ha det på väggen utomhus, med kablar in genom ytterväggen till elcentralen mitt i huset, eller om man vill ha batteriet vid elcentralen. Mitt i huset på bottenvåningen, dvs värsta tänkbara plats om det tar fyr...
En murad brandsäker bunker på säkerhetsavstånd från huset? 😄

Batteriet funkar bäst i rumstemperatur. Börjar batteriet brinna inomhus så blir röken väldigt ohälsosam. Inget bra svar.

En murad brandsäker bunker på säkerhetsavstånd från huset? 😄
Så det beror på om jag vill ha ett effektivt batteri eller överleva?
Plåt/teknik-skåp (uppvärmda?) används redan
Energilager_HSB_solpark_juni-2.jpg

Jag tycker inte riktigt att det framgår av artikeln, men är ganska säker på att det är samma hus som var på tv någon gång.
Då beskrev de att vätgaslagret behövde byggas som en ammunitionsdepå, så att en eventuell explosion riktades uppåt (tror jag det var)

Jag tycker inte riktigt att det framgår av artikeln, men är ganska säker på att det är samma hus som var på tv någon gång.
Då beskrev de att vätgaslagret behövde byggas som en ammunitionsdepå, så att en eventuell explosion riktades uppåt (tror jag det var)

Såna människor som testar gränserna, utmanar tekniken och hittar lösningar är underbara, och hjälper till att driva utvecklingen framåt.
Men så länge det krävs lösningar tagna från ammunitionsdepåer, eller elskåp med egen värme på avstånd från huset, är det ganska långt kvar till att bli lönsamt för Svenssons.

Friggebodar är ju inte ovanliga eller dyra,
en variant på en sådan borde fungera för många Svenssons.
Fast sist jag kollade efter friggebod, vilket jag tyvärr behöver göra, såg jag inget om att de var anpassade till bombförvaring och säkrade sprängverkan uppåt vid explosion. Kanske har jag kollat i den billigare änden av skalan dock?

För att återgå lite till ämnet: är det Stockholmare på väg på sportlov som i dag fått en praktisk övning i 3 sekunders-regeln? Eller tävlade de för att alla skulle först till samma laddare? 90 bilar i en krock...

För att återgå lite till ämnet: är det Stockholmare på väg på sportlov som i dag fått en praktisk övning i 3 sekunders-regeln? Eller tävlade de för att alla skulle först till samma laddare? 90 bilar i en krock...
Just stockholmare är en av den lilla del av Sverige som inte har sportlov i anslutning till denna helg.
Men alla vet ju att landsortsbönderna inte kan köra bil.😀

Just stockholmare är en del lilla del av Sverige som inte har sportlov i anslutning till denna helg.
Men alla vet ju att landsortsbönderna inte kan köra bil.😀
Aha trodde de hade vecka 8. Då får jag backa. Stockholmare på väg på icke-sportlovstelaterad skidåkning alltså?
Då är det de närmaste två helgerna vi ser om man lärt sig ladda sina bilar. Har inte sett något om laddköer dessa helger, så Göteborgarna verkar klara av den delen.

det är som sagt uppsala m fl som inleder sportlov denna helg.

när det är sagt hade jag för två helger sedan det tveksamma nöjet passera nämnda segment på e4. det var halare än jag upplevt på över 20 år, och då jämför jag med underkylt regn och glashalka.

det var det inte denna gång för två veckor sedan, bara bristande halkbekämpning och polerad isfilm. mer än 70 kmh var inte tillrådligt, iofs höll de flesta den farten vilket kändes bra. övervägde att ta av för att ta annan väg. först halvvägs till söderhamn har det som ett streck att passera, sedan god friktion.

man kan undra om trafikverket gjort någon dålig upphandling, eller experimenterar på annat sätt?

det är som sagt uppsala m fl som inleder sportlov denna helg.

när det är sagt hade jag för två helger sedan det tveksamma nöjet passera nämnda segment på e4. det var halare än jag upplevt på över 20 år, och då jämför jag med underkylt regn och glashalka.

det var det inte denna gång för två veckor sedan, bara bristande halkbekämpning och polerad isfilm. mer än 70 kmh var inte tillrådligt, iofs höll de flesta den farten vilket kändes bra. övervägde att ta av för att ta annan väg. först halvvägs till söderhamn har det som ett streck att passera, sedan god friktion.

man kan undra om trafikverket gjort någon dålig upphandling, eller experimenterar på annat sätt?
Nu är det väl på E18 vid Enköping den stora krocken med 95 bilar inträffat. Den i Björklinge på förmiddan involverade ”bara” 20 bilar.

Med friktionsdäck och fyrhjulsdrift accelerar det tillräckligt bra, det är bara när man ska bromsa som dubbdäck hade varit bra.

Aha trodde de hade vecka 8. Då får jag backa. Stockholmare på väg på icke-sportlovstelaterad skidåkning alltså?
Då är det de närmaste två helgerna vi ser om man lärt sig ladda sina bilar. Har inte sett något om laddköer dessa helger, så Göteborgarna verkar klara av den delen.
Ja behåll backen i, ut ur vardagsrummet ända ut i trappuppgången med den attityden.

IMG_0243.webp

240RS

Tjena!

Dom delar väldigt mycket med Renault.
Navarra måste ju vara Sveriges vanligaste Pickup. Kanske att Mitsubishi tagit över på slutet. 🤔
Nissan har gjort jäkligt mycket bra bilar genom åren, även efter 1986 och Skyline är en legendarisk modell @Raggamuffin

Pfff, jo visst är den väl legendarisk, men samtidigt också fullkomligt bortslarvad. Kanske därför jag är sur på den.
Hade väl kunnat tänka mig köra till jobbet i en vänsterstyrd 33:a möjligtvis. Calsonic-blå.

Måste väl vara höjden av snobbism att tycka att GT-R är ointressant.

Fast vad är egentligen så roligt med den? Bara åkt en gång och den är snabb som mycket annat men mjaäe.

Obs, jag räknar inte med NSX. #drömbil.

Ja behåll backen i, ut ur vardagsrummet ända ut i trappuppgången med den attityden.

Visa bilaga 752466
Skåningarna lär inte åka till skidort den vägen. Heller ej de från Uppsala eller Örebro län. Återstår Sörmlänningar och möjligen de som är på väg hem från sportlov v7. Eller så är det helt orelaterat och bara överraskande halt.

Tillbaka
Topp