[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Otroligt sugen! Ännu mer sugen på en gammal kingkab (det allas farsor hade där jag växte upp) men bränsleförbrukningen…

Edit:
0,7 l milen på toyotan. Det är bättre än en PHEV Volvo xc90. Oväntat bra.
IMG_5455.webp

Pga diverse orsaker vill jag gärna ha större lastutrymme men frågan kvarstår - skulle Exv en fräsch välskött kombi från 2007 vara sämre?

Mina föräldrars inte så välskötta Kia från -08/-09 verkar helt oberörd av sin ålder (25 000 mil). Då får man fälla sätet eller hyra släp bara :)

Du kommer åka mycket, mycket bättre i en sån än i en gammal Berlingo. Antagligen ha färre problem med.

Världshistoriens bästa TV-reklam! 🤩

Får fortfarande en tår i ögat när Toyotan kör in i studion:

Det här påverkade mig definitivt att köpa en bil från Toyotakoncernen. Visserligen ingen pickup, men jag kan efter snart 14 år med en och samma bil (snart 18 år gammal) ändå anekdotiskt bekräfta bilarnas oerhörda pålitlighet.

Men vad är det som gör Toyotorna så ”bra” jämfört med andra bilar? Farsan har haft Toyota sedan 2005 (tror jag), 2 st RAV4:or (en 2001 i typ 13 år och en 2013 i 7 år) och det har väl varit liknande fel på dem som andra bilar, definitivt inte nåt bättre än de bilar jag själv haft samma tid (Volvo 7 år, BMW 13 år). Han har haft fel på EGR-ventiler som det tog lång tid och flera byten att få ordning på, AC som slutade fungera när bilen var 5-6 år gammal, tog också flera verkstadsbesök att få ordning på. Jag fick byta tankband på den ena då de rostat så pass att bilprovningen tyckte det fanns risk att tanken kunde lossna. Kan vara mer som jag inte kommer på nu. Förutom de vanliga bytena av slitdelar då.

Men vad är det som gör Toyotorna så ”bra” jämfört med andra bilar? Farsan har haft Toyota sedan 2005 (tror jag), 2 st RAV4:or (en 2001 i typ 13 år och en 2013 i 7 år) och det har väl varit liknande fel på dem som andra bilar, definitivt inte nåt bättre än de bilar jag själv haft samma tid (Volvo 7 år, BMW 13 år). Han har haft fel på EGR-ventiler som det tog lång tid och flera byten att få ordning på, AC som slutade fungera när bilen var 5-6 år gammal, tog också flera verkstadsbesök att få ordning på. Jag fick byta tankband på den ena då de rostat så pass att bilprovningen tyckte det fanns risk att tanken kunde lossna. Kan vara mer som jag inte kommer på nu. Förutom de vanliga bytena av slitdelar då.
Jag tycker inte du ska ifrågasätta den fastslagna sanningen. Själv tror jag på den eftersom jag ägt en Toyota och den var bra. Jag trodde fram tills ganska nyss även att Honda var fantastiska på samma sätt, men den Accord jag köpte billigt motbevisade den tron. Jag vill inte att någon ifrågasätter Toyotas (eller Lexus) fantastiska tillförlitlighetsrykte i denna tråd! Jag har ändå startat tråden, så den saken vill jag respekteras :-)

Snacka om dålig tajming, satsa på amerikansk mjukvara idag...

Okej! Nu ser vi här om tråden kan hjälpa till. Jag är så jävla dålig på att köpa bil, senaste bilinköpet är en Skoda Octavia som gått 16 000 mil från 2007. Vi har haft den i två år och lagt 50 000kr på service och reparationer. Nu lyser motorlampan och jag åkte till verkstad för att kolla vad som är fel. kort och gott 15000kr skulle det kosta att byta ut motordel, samt lite andra småfix. Vi köpte bilen för 28 000kr, så jag tänker att det inte är värt att fixa, Till detta hör också att det är relativt rostigt kring hjulhusen.

Vad ska jag köpa så jag inte råkar ut för dessa oförutsedda kostnader? Har liksom inte ekonomin att bara hitta 15 000 kr så där. Så länge det inte är en ny cykel då :P.

Kör 2000 mil om året ungefär, lite mer lite mindre, bor på landet 4 mil utanför Stockholm och kör en hel del långkörningar på sommarhalvåret för att cykeltävla runtom i landet. Lite nyfiken på hybrider, behöver inte kunna dra hästsläp, har en anna bil för det, men är ju bra om det går. Gärna 4X4 om det går. Men vill kunna ha en lånebudget på 2500kr i månaden exkl drivmedel kanske 3000kr i månaden om något serviceavtal är inkluderat eller så. Några tips?

Egna erfarenheter blir lätt lite anekdotiska. Toyota och Subaru ligger väl nästan alltid bäst till i statistik från tex bilprovningen? En granne i sena 50-årsåldern driver en mekonomen-verkstad sen många år. Vi pratade om toyota och hans reflektion var att alla bilar har typfel men på toyota är de oftast få och inte så allvarliga, självklart med enstaka undantag. Toyota uppfann väl i princip kvalitetsarbete i den form det bedrivs idag vid tillverkning? En bekant jobbar med kugghjul och när han sökte havererade växellådor att undersöka så var det väldigt olika lätt/svårt att hitta beroende på märke, från Toyota var det nära noll. Det går att hitta youtube-klipp där folk jämför kamkedjor från tex Ford och Toyota och den ena ser ut som en cykelkedja, den andra en mc-kedja. Det finns också de som säger att toyotas filosofi är att de vill sälja din nästa bil också, inte bara den här, det kan ge olika sätt att jobba långsiktigt med försäljning mm (Här en video om det från amerikanska CNBC
). Och så vidare. Vill man ha hög sannolikhet för ett enkelt liv med bilen så har toyota verkat vara ett bra val tycker jag och efter 20 år med avensisar så har det stämt för mig. Men åt var och en sin egen lycka som man säger och om man inte har otur så ska väl de flesta lagom moderna bilar funka ok. Helt moderna rullande datorer skulle jag inte våga lägga mina pengar på...

Egna erfarenheter blir lätt lite anekdotiska. Toyota och Subaru ligger väl nästan alltid bäst till i statistik från tex bilprovningen? En granne i sena 50-årsåldern driver en mekonomen-verkstad sen många år. Vi pratade om toyota och hans reflektion var att alla bilar har typfel men på toyota är de oftast få och inte så allvarliga, självklart med enstaka undantag. Toyota uppfann väl i princip kvalitetsarbete i den form det bedrivs idag vid tillverkning? En bekant jobbar med kugghjul och när han sökte havererade växellådor att undersöka så var det väldigt olika lätt/svårt att hitta beroende på märke, från Toyota var det nära noll. Det går att hitta youtube-klipp där folk jämför kamkedjor från tex Ford och Toyota och den ena ser ut som en cykelkedja, den andra en mc-kedja. Det finns också de som säger att toyotas filosofi är att de vill sälja din nästa bil också, inte bara den här, det kan ge olika sätt att jobba långsiktigt med försäljning mm (Här en video om det från amerikanska CNBC
). Och så vidare. Vill man ha hög sannolikhet för ett enkelt liv med bilen så har toyota verkat vara ett bra val tycker jag och efter 20 år med avensisar så har det stämt för mig. Men åt var och en sin egen lycka som man säger och om man inte har otur så ska väl de flesta lagom moderna bilar funka ok. Helt moderna rullande datorer skulle jag inte våga lägga mina pengar på...
Bra. Tack, vi lyssnar på dig och din granne.

rimligt. Lika bra man köper Toyota då. De får vi vänta på vätgas eller har de gett upp det?
Jag känner ett fåtal som äger Toyota. Gemensamma intresset är att dom varken bryr sig om hur bilen är, eventuella utsläpp, vad andra tycker om att personen tycker i frågan. Inget fel med dessa krav såklart men i cykelvärlden hade dom köpt en crescent hos LBS.

Vätgas kämpar dom på med. Säljs väl en handfull bilar per år (det finns en vätgasbiluthyrare i någon form utanför Sandvik tex)...

Jag känner ett fåtal som äger Toyota. Gemensamma intresset är att dom varken bryr sig om hur bilen är, eventuella utsläpp, vad andra tycker om att personen tycker i frågan. Inget fel med dessa krav såklart men i cykelvärlden hade dom köpt en crescent hos LBS.

Vätgas kämpar dom på med. Säljs väl en handfull bilar per år (det finns en vätgasbiluthyrare i någon form utanför Sandvik tex)...
Om den jag tänker på var Toyota sa var den riktigt fin, fanns som poolbil främst och är redan nedlagd

EDIT.
Ja Toyota. Oklart om den är nedlagd och den är från 2014 så inte "redan" i så fall

Just statistik fr Bilprovningen går ju att ”manipulera”, farsan har så länge han haft Toyota varje år fått ett utskick innan det är dags för besiktning om ”förkontroll”, gissningsvis nappar många på det och då blir ju ev fel åtgärdade innan. Jag har länge gjort tvärtom, dvs besiktiga först och serva sedan, för att undvika att bli lurad av verkstäder att ”ditten och datten är slut och måste bytas”. Gick på ett par såna nitar hos Volvo innan jag lärde mig.
Sedan är det ju mest slitdelar besiktningen kollar, så sköter man om sin bil ska det mycket till innan man får nedslag på det. En insatt bilägare märker sånt innan skickat är så dåligt att Bilprovningen ger nedslag.

Med det sagt, det jag ogillar med Toyota är att de är så förbannat tråkiga att köra. Och plastiga invändigt. En assmover, inget mer.

Just statistik fr Bilprovningen går ju att ”manipulera”, farsan har så länge han haft Toyota varje år fått ett utskick innan det är dags för besiktning om ”förkontroll”, gissningsvis nappar många på det och då blir ju ev fel åtgärdade innan. Jag har länge gjort tvärtom, dvs besiktiga först och serva sedan, för att undvika att bli lurad av verkstäder att ”ditten och datten är slut och måste bytas”. Gick på ett par såna nitar hos Volvo innan jag lärde mig.
Sedan är det ju mest slitdelar besiktningen kollar, så sköter man om sin bil ska det mycket till innan man får nedslag på det. En insatt bilägare märker sånt innan skickat är så dåligt att Bilprovningen ger nedslag.

Med det sagt, det jag ogillar med Toyota är att de är så förbannat tråkiga att köra. Och plastiga invändigt. En assmover, inget mer.
Jag tror på riktigt att Toyota har riktigt bra kvalitet och att de ytterst sällan släpper ut nåt med en massa typfel. Ett ”bevis” för det tror jag är att iom att är så tråkiga som du säger så vänder de sig mot folk som bara vill ha en ”bil”, den typen av ägare tror jag i större utsträckning också struntar i underhåll mer än hos entusiastmärken som tex Porsche eller Alfa. Lite som det du skriver, en insatt ägare fixar smågrejer innan besiktningen men en bilhatare som kör Toyota gör inte det. Trots det verkar Toyota alltid vara i topp i statistiken. Men visst, bra verkstäder som arbetar proaktivt genom återkallelser osv är ju smart också och en del av totala kvaliteten.
(Just nu ångrar jag att jag inte tänkte på sånt mer utan ville ha en lite trevligare fransk bil istället för en ”assmover” som Mazda eller Toyota, då hade jag kanske sluppit vänta 4 veckor på nån liten del som ej finns i lager i Europa… Så även om bilen är trevlig och känns hyfsat välbyggd så kan jag inte råda någon att köpa nåt där man är beroende av PSA/Stellantis reservdelskedja.)
Eller vad säger det allvetande besiktningsoraklet @Kneecap om Toyota?

Senast ändrad:
Har en Corolla från 99 och en Aygo från 2009. Corollan kan väl möjligtvis vara tillverkad i Japan, medan Aygon väl är gjord i Rumänien(?) och dessutom ett samarbete med kvalitetsmärkena Peugeot och Citroen, tror jag.

Minns att man förr gjorde skillnad på japantillverkade Toyota och sådana som var tillverkade ngn annanstans. Kanske hade betydelse? Kan man i Sverige ens köpa en Toyota som är tillverkad i Japan idag?

Tjena!

Toyota håller inte riktigt samma nivå idag som förr, men den är fortfarande hög jämfört med standardbilen. Definitivt topp tre när det gäller minst anmärkningar.
Givetvis är det helt anekdotiskt från min sida. 😉

Tjena!

Toyota håller inte riktigt samma nivå idag som förr, men den är fortfarande hög jämfört med standardbilen. Definitivt topp tre när det gäller minst anmärkningar.
Givetvis är det helt anekdotiskt från min sida. 😉
All bevisning - även anekdotisk - som stärker tesen om Toyotas fina kvalitet välkomnas!

Min anekdotiska känsla när det gäller Subaru är också att det var bättre förr :-)

Fast då pratar jag om hållbarhet, inte den upplevda kvalitetskänslan för den var sådär.

Hur många anekdoter behövs det för att det skall bli ett bevis?
Det beror på hur stark förutfattad mening man har själv tror jag. Tex jag skulle behöva en oerhörd mängd anekdoter från ytterst trovärdiga källor om trasiga Toyotor eller Lexusar innan jag ändrar min åsikt :-)

(Just nu ångrar jag att jag inte tänkte på sånt mer utan ville ha en lite trevligare fransk bil istället för en ”assmover” som Mazda eller Toyota, då hade jag kanske sluppit vänta 4 veckor på nån liten del som ej finns i lager i Europa… Så även om bilen är trevlig och känns hyfsat välbyggd så kan jag inte råda någon att köpa nåt där man är beroende av PSA/Stellantis reservdelskedja.)
Upp-och-ner-vända-världen att det i Europa är enklare att få tag på en japansk bils än en europeisk bils reservdelar.

Ja en sån hade man ju kunnat leva med helt klart. Synd att den inte fanns som kombi, hade varit otroligt fet.

ls400-wagon.jpg
Du får väl köpa den moderna andliga efterträdaren. Kanske inte så vacker, men för den mycket rika föräldern med stor familj kan den vara nåt.

Bilagor

• IMG_5638.webp
    IMG_5638.webp
    12.7 KB · Besök: 40
Kollade händernas placering idag när jag körde.
Landsväg, kl 6 eller 9 med vä hand.
Lite stadskörning var vä hand kl 12.
Det jag reagerade mest på var att handen eftersom situation gled på ratten till
den position som var lämpligast.
I stan var bästa utgångsläget kl 12 med vä hand.
I min lilla by hamnade vä hand återigen kl 12 men gled ner till kl 4 när jag skulle svänga kraftigt (90 grader) till vänster, detta i låg fart.
Enda gången som hö hand styrde var när jag käkade min hamburgare, då fick högern styra o växla.

Har en Corolla från 99 och en Aygo från 2009. Corollan kan väl möjligtvis vara tillverkad i Japan, medan Aygon väl är gjord i Rumänien(?) och dessutom ett samarbete med kvalitetsmärkena Peugeot och Citroen, tror jag.

Minns att man förr gjorde skillnad på japantillverkade Toyota och sådana som var tillverkade ngn annanstans. Kanske hade betydelse? Kan man i Sverige ens köpa en Toyota som är tillverkad i Japan idag?
Snål och ängslig som man är så bedrev jag grundforskning på mest driftsäkra bilar när det för första gången skulle köpas nåt annat än rullande skrot för 5000 kr. Det här var 20 år sedan. Då var volvo 945 och toyota avensis bäst vad jag kunde se, toyotan kom från i England... Men i entusiastkretsar så smäller väl JDM högt.

Kollade händernas placering idag när jag körde.
Landsväg, kl 6 eller 9 med vä hand.
Lite stadskörning var vä hand kl 12.
Det jag reagerade mest på var att handen eftersom situation gled på ratten till
den position som var lämpligast.
I stan var bästa utgångsläget kl 12 med vä hand.
I min lilla by hamnade vä hand återigen kl 12 men gled ner till kl 4 när jag skulle svänga kraftigt (90 grader) till vänster, detta i låg fart.
Enda gången som hö hand styrde var när jag käkade min hamburgare, då fick högern styra o växla.
Vad jag har förstått, så känner du ett undermedvetet behov att se lite tuff och nonchalant ut, lite då och då.

Vad jag har förstått, så känner du ett undermedvetet behov att se lite tuff och nonchalant ut, lite då och då.
Haha! Jag tänkte på ratthandplaceringen för första gången nu när jag körde en kort bit i stadstrafik. Hade också vänsterhanden kl 12 en del av tiden så nu måste jag göra nåt mjukt och vänligt för att väga upp. Räcker det att baka ett bröd hemma som jag hade tänkt, eller måste jag göra nåt ännu mer otufft?

Jag har väl suttit i bilen tio gånger sedan hand-på-ratten-gate drog igång. Jag har inte kommit ihåg att kontrollera var jag håller en enda gång. Min spaning, som tidigare, är att det är helt normalt när man har kört några år. Många saker går liksom av sig själv. Och det menar jag INTE är bara något positivt.

Ska börja övningsköra med dottern framåt sommaren, med tillhörande kurs innan. Jag ser fram emot en liten uppfräschning (och ev reality-check) av kunskaperna.

Min ratt är uppvärmd, men bara mellan 9-10 och 2-3. Så jag håller alltid händerna helt ononchalant och otufft under 3/4 av året.

Tillbaka
Topp