Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Pojkens sänkstolpe började krångla: den har blivit tveksam att låsa sin position efter att man har släppt spaken.
Först trodde jag att detta orsakades av vatten fruset i höljet (det är ju vinter nu). Men senare insåg jag att den krånglar även i rumstemperaturen.

Så det var vanlig friktion mellan vajern och höljen. Det kändes knappt när jag testar med handen, men det var juuust tillräckligt hög för att stoppa knappen någon millimeter för tidigt.

Jag kunde ha bytt ut vajern/höljet, men på tanke att de är bara någon månad gamla var jag inte övertygad att detta hjälper på lång sikt.

Om jag bara kunde ha en starkare returfjäder för att motverka extra friktion… Fjäder? Fjäder! Det kan kanske funka!

Den här sänkstolpen är med extern vajerdragning. Vajern kopplas till aktuators under den där kåpan:

Visa bilaga 752363

I mina gömmor hittade jag en ensam fjäder från QR-axel (egentligen letade jag efter en annan, mer cylindrisk fjäder, men misslyckades komma ihåg vart jag gömt den).

Visa bilaga 752360

Ta av kåpan, trä vajern igenom fjädern, komprimera allt ihop och stoppa det in. Nu trycker fjädern upp på aktuatorn och hjälper den att gå tillbaka hela vägen upp.

Visa bilaga 752364
Min KS Lev med extern dragning har fjäder där original, så du är nog inte helt fel ute!

Dagens fulmek-tråden
Stötte på ett oväntat problem med vevpartiet, som satte sig 2mm längre åt höger när allt var åtdraget. Kliar mig fortfarande i huvudet i undran om det är vevlagret som har en offset eller drevsidan som avsiktligen konstruerats att lämna mer plats åt klingan. Oavsett vad – så vill jag inte ha det!

Började kolla runt efter fyrkantslager med justerbar axel och vad jag hittade så var det Phil Wood för 2152kr (!!!) som gällde…
I helvete.

Vad sägs om 100kr och lite tvivelaktiga idéer? Nu kör vi.

IMG_1859.webp

Brrrrr…

Köpte ett nytt Shimano un300 och svarvade ner skuldran som låser vevlagret mot ramen. Med det gjort kan det skruvas så långt in det behövs för att uppnå symmetri.

IMG_1864.webp

Moddad vs. original.
Min ram behöver egentligen ett 73mm-lager, men när stoppet är borta är det bara axellängden som är relevant.

IMG_1862.webp

Hylsorna styr upp bra från båda hållen och behöver inte dras hårt för att eliminera eventuellt glapp.

Några droppar loctite på det så gissar jag att det håller riktigt fint även på längre sikt. Detta kan väl inte skita sig? Eller hur..?

IMG_1863.webp

Et voilà.
Symmetriska vevarmar sånär på en tiondel, samt kedjelinjen fortsatt precis där jag vill ha den.
Räcker 4mm frigång mellan vevarm och kedjestag? Kanske filar lite på det.

TLDR;
Jag sparade 2000kr på ett vevlager men kanske med livet som insats.

Dagens fulmek-tråden
Stötte på ett oväntat problem med vevpartiet, som satte sig 2mm längre åt höger när allt var åtdraget. Kliar mig fortfarande i huvudet i undran om det är vevlagret som har en offset eller drevsidan som avsiktligen konstruerats att lämna mer plats åt klingan. Oavsett vad – så vill jag inte ha det!

Började kolla runt efter fyrkantslager med justerbar axel och vad jag hittade så var det Phil Wood för 2152kr (!!!) som gällde…
I helvete.

Visa bilaga 752747
Brrrrr…

Köpte ett nytt Shimano un300 och svarvade ner skuldran som låser vevlagret mot ramen. Med det gjort kan det skruvas så långt in det behövs för att uppnå symmetri.

Visa bilaga 752750
Moddad vs. original.
Min ram behöver egentligen ett 73mm-lager, men när stoppet är borta är det bara axellängden som är relevant.

Visa bilaga 752748
Hylsorna styr upp bra från båda hållen och behöver inte dras hårt för att eliminera eventuellt glapp.

Några droppar loctite på det så gissar jag att det håller riktigt fint även på längre sikt. Detta kan väl inte skita sig? Eller hur..?

Visa bilaga 752749
Et voilà.
Symmetriska vevarmar sånär på en tiondel, samt kedjelinjen fortsatt precis där jag vill ha den.

TLDR;

4 mm frigång räcker bra!

Fyrkantsvevlager finns med massa olika längder och också med mer utstick vänster än höger och tvärtom. Jag har ännu inte förstått om man kan veta vad man behöver till en vevparti utan att har en gammal, passande, vevlager att mäta.

EDIT: bra jobbat!

Dagens fulmek-tråden

I helvete.

Visa bilaga 752747
Brrrrr…

Visa bilaga 752750
Moddad vs. original.

Visa bilaga 752748

Visa bilaga 752749
Et voilà.

TLDR;
Underkännt, inte fulmek!

Dagens fulmek-tråden
4 mm frigång räcker bra!

Fyrkantsvevlager finns med massa olika längder och också med mer utstick vänster än höger och tvärtom. Jag har ännu inte förstått om man kan veta vad man behöver till en vevparti utan att har en gammal, passande, vevlager att mäta.

EDIT: bra jobbat!
Samma här, fyrkantsvevlagers asymmetri och storlekar är helt oförutsägbara.

Dagens fulmek-tråden
Väldigt förtjust i det förra inlägget med omsvarvat vevlager så jag slänger in ett lite relaterat problem jag stötte på nyligen.

Vevarmen på höger sida bottnade och tog i vevlagret så fräste av 1-2 mm och nu är det tight men funkar!
Sen om det blev centrerat mot ramen är oklart, får följa upp det problemet framöver!

IMG_6010.webp

Bilagor

• IMG_6009.webp
    IMG_6009.webp
    592 KB · Besök: 88
Dagens fulmek-tråden

I helvete.

Visa bilaga 752747
Brrrrr…

Visa bilaga 752750
Moddad vs. original.

Visa bilaga 752748

Visa bilaga 752749
Et voilà.

TLDR;
Jädrar vad bra!! Sjukt bökigt med dessa 73millimetare…fräsa lite på ramen kan la funka också 😁 Lekt med liknande tanke senaste dagarna. Förskjutning på vevparti 2mm åt DS är väl helt enligt protokollet om man använder 68mm lager i 73mm ram (..och kopp med krage hehe)

Har du måttat så att inte gängorna i huset tar slut innan lagret bottnar i kopparna då att säga?

Dagens fulmek-tråden
Jädrar vad bra!! Sjukt bökigt med dessa 73millimetare…fräsa lite på ramen kan la funka också 😁 Lekt med liknande tanke senaste dagarna. Förskjutning på vevparti 2mm åt DS är väl helt enligt protokollet om man använder 68mm lager i 73mm ram (..och kopp med krage hehe)

Har du måttat så att inte gängorna i huset tar slut innan lagret bottnar i kopparna då att säga?

Riktiga lösningen är ett vevlager med rätt längd på höger och vänstersidan, det finns otroligt många olika kombinationer. Men då kvalificerar man såklart inte för en här tråden.

Dagens fulmek-tråden
Weei nu kan jag svara på denhär tråden !

Tog å funderade kring detta med singlevev till mtb:n att det där känns då lågiskt att montera bort de drev som jag i stort sett aldrig använder då jag varken är över djävligt klen eller speciellt fart sökande . På dehär Shimano vevarna så sitter det totalt 8st lås insatser med gänga för mbultar i vad kan det vara 4-6mm jämt fördelade för å låsa det minsta å största drevet i veven Finurligt påkommet å bara montera ner å ta sin Dremel å slipa Ner lås insatserna någon millimeter å Voila ett 30t deore drev med bultmönster 94-96mm har int mätt helt perfekt men he finns ett gäng på marknaden för å dreva upp å jag gissar på att 36tänder blir nog lagomt å pedla på till 10vxl kassetten som får bytas till 12vxl kasset när jag finner nånstans .

Ett fint mek är Tydligen å inköpa en Fin singlevev men men jag har tatueringar så då gör det inget å knåpa ;-)

Bilagor

• IMG_20250215_222936_607.webp
    IMG_20250215_222936_607.webp
    268.1 KB · Besök: 93
  • IMG_20250216_102918_099.webp
    IMG_20250216_102918_099.webp
    587.6 KB · Besök: 83
Dagens fulmek-tråden

Tackar.

Problemet var att det hamnade för långt till höger även med ett 73mm vevlager.
Mätte lite till och kom fram till att det måste vara vevpartiet som sitter 2mm åt höger.

Riktiga lösningen är ett vevlager med rätt längd på höger och vänstersidan, det finns otroligt många olika kombinationer. Men då kvalificerar man såklart inte för en här tråden.
I mitt fall skulle det innebära 73mm vevlager med 115mm axel och -2mm offset.
Finns i sjön!

Dessutom har jag fått erfara att jag ändå inte kvalificerar här

Dagens fulmek-tråden
Väldigt förtjust i det förra inlägget med omsvarvat vevlager så jag slänger in ett lite relaterat problem jag stötte på nyligen.

Vevarmen på höger sida bottnade och tog i vevlagret så fräste av 1-2 mm och nu är det tight men funkar!
Sen om det blev centrerat mot ramen är oklart, får följa upp det problemet framöver!

Visa bilaga 752835
att de tog i beror mest troligt du blandat jis o iso.. själv hamnat i samma sits löste mitt med flapdisc på vinkelslipen o slipa ner veven likt ditt meck fast fulare lösning ;)

Dagens fulmek-tråden
Tror du? Känns som geometrin på deras fyrkantsaxlar är helt olika och inte går ihop alls?
nu e de länge sen ja mixa o dona med jis men minns ja rätt så jis spindel går på iso vevlager men hamnar 2mm längre in på tappen mot lagret men iso spindel på jis vevlager funkar inte eller om de var vice versa mao de går åt ena hållet men inte andra

Dagens fulmek-tråden
nu e de länge sen ja mixa o dona med jis men minns ja rätt så jis spindel går på iso vevlager men hamnar 2mm längre in på tappen mot lagret men iso spindel på jis vevlager funkar inte eller om de var vice versa mao de går åt ena hållet men inte andra

Enligt Sheldon Brown hamnat en ISO vevarm 4,5 mm längre utåt på en JIS vevlager. Och tvärtom, en JIS vevarm 4,5 mm längre inåt på en ISO vevlager.

Dagens fulmek-tråden
Här en riktig fulmek, dock inte min. Något likande var med för några år sen. Kanske tom samma cykel.

EDIT: ser ut att behöva lite justering så småningom

Visa bilaga 753172
hade hen monterat den så att det gick att spänna kedjan i takt med slitaget genom att justera käftarna, på nåt sätt, hade det varit raka vägen till finmekstråden.

Dagens fulmek-tråden
Cykelramens förra ägare/mekanik har slarvat lite och har tryckt den nedre styrlagerskoppen med logotypen pekande snett istället för att den skulle sikta framåt eller bakåt.
Den påverkar inte funktionen; jag är själv skyldig att ha gjort detta tidigare:

IMG_20250302_105822760.webp

Först tänkte jag trycka ut koppen, vrida den och trycka in tillbaka. Å andra sidan, jag tänkte hinna cykla lite idag.

Plocka fram en pensel och oljefärg från modelljärnvägsmagasinet (bästa 30 kr spenderat någonsin!):

IMG_20250302_110010737.webp

Vips är logon målad över. Syns det inte, finns det inte, särskilt på tanke om ramens allmänna tillstånd:

IMG_20250302_110024740.webp

Dagens fulmek-tråden
Cykelramens förra ägare/mekanik har slarvat lite och har tryckt den nedre styrlagerskoppen med logotypen pekande snett istället för att den skulle sikta framåt eller bakåt.
Den påverkar inte funktionen; jag är själv skyldig att ha gjort detta tidigare:

Visa bilaga 754697

Först tänkte jag trycka ut koppen, vrida den och trycka in tillbaka. Å andra sidan, jag tänkte hinna cykla lite idag.

Plocka fram en pensel och oljefärg från modelljärnvägsmagasinet (bästa 30 kr spenderat någonsin!):

Visa bilaga 754698

Vips är logon målad över. Syns det inte, finns det inte, särskilt på tanke om ramens allmänna tillstånd:

Visa bilaga 754699
Snyggare utan loggor på såna detaljer oavsett placering!

Dagens fulmek-tråden
Nu har det slutligen hänt. Jag har borrat hål i cykelram. Nämligen, ett hål för dropperpostskabell.

Jag började med att stansa och sedan borra två mindre hål ø2 mm med ~12 mm avstånd mellan dem:

IMG_20250307_123704717.webp

Sedan borrade jag större hål, ø5 mm, och började fräsa bort materialen mellan hålen:

IMG_20250307_124630621.webp

Sedan var det dags att fräsa mer, fila med platt fil, bearbeta vassa kanter, mäta hålet o.s.v. Tyvärr glömde jag ta fler bilder på det färdiga hålet.

EDIT: fotot på det färdiga hålet:

IMG_20250308_085711148.webp

Här är dock resultatet med gummipluppen sittande på plats:

IMG_20250307_125625200.webp

Men den här ramens äventyr har bara börjat. To be continued…

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp