Problem med SRAM P5 klickbox/(vajer)

spunkel

Medlem
Strulade till sig med min navväxel när jag bytte cykelslang efter en punka för några veckor sen. Växeln fastnade i lägsta läget och får inte upp den i högre växlar än så.

Provat montera isär klickboxen och göra ren de där två metallgrejorna inne i den, även försökt göra ren stagen som går in i navväxeln (metallpinnarna) och de rör sig obehindrat.

Tittade på flera instruktionsvideor hur man återmonterar.

Monterade tillbaka och det såg ut att funka men sen så blev det samma fel igen. Bytte klickbox och vajer för knappt två år sen.

Kanske ska fettas in något i klickboxen? Vad använder man för typ av fett? Har metallfri pasta jag använde till stången för cykelsadeln.

Kanske behöver nån avfettning på metallpinnarna i navet?

Nu har jag inte p5 utan S7 och är mycket lätt göra fel vid hop montering är två häv armar som skall vara längst in och de trycker med pinne rör in lösa klick box går de ej till baka om man råkar röra växel eller montering med fel växel i resultatet blir stuka pine rör och hävarmar.
Den måste man lägga i växel ett innan man lossar klick boxen på och vid montering kolla att ett växel är i och peta hävarmar längst in innan montering. På min nyköpta klick box och rör pinne nya var hävarmar ute och hade jag inte petat in hade de stukat hävarmar och pin rör en monterad se upp förfarandet.
När det gäller olja och fett olja syntetiska som klarar minus grader fett är i cykel sammanhang lithium fett som klarar minusgrader tyvärr klarar inte orginal fett och olja det som sitter i navet jag tog inte i sär navet utan hävde via pin rör olja in gryllade mycket ur sidorna i navet ut och ner på golv och fälg men blev fungerar i minusgrader och vajer smörjmedel endast vajer spraj olja crs 5.56.

Oljan får man vara försiktig så man inte över oljar in i reglaget och klock box pinne rör och röd plast monterar man dit sedan på med klick boxen sen lås skruven bak sen justera synk växel reglage och klick box märke. Finns nog beskrivs tuben.
Tyvärr ett nav typ som är lätt få fel i monteringen.

Senast ändrad:
Tycker snarare det verkar som att det är själva fjädern till vredet i klickboxen som knasar till sig, vajern rör sig men inte vredet i klickboxen. Om det beror på att vredet är för stumt eller om som tidigare sades, att hävarmarna i klickboxen inte är inpetade vette katten.

Kan ibland uppleva att klickboxen knuffas ut ibland vid montering, vet inte om det problematiserar det hela...man hör att pinnarna som trycks in i navet

du har förmodligen redan ödslat mer tid på detta skräpnav med dess skräpklickbox, än det tar att ekra in ett vettigt och robust nav, som exempelvis nexus 7.

set and forget.

jag tar med glädje vara på gamla grejor, och har inget emot lite suboptimalitet, men de femväxlade sachs/sram-naven är tyvärr bortom hjälp.

ständig hjälp.

De drar fort i väg med ny klick box rör pinne med röda fixering plast och reglage hantag sturmy Archer p5 ekvalent till Sram nav är aldeles för lätt göra en misstag en punktering med fel i sär och i hop med. Stuka pine rör eller hävarm blir en växel eller över olja i reglaget och klick box vajer ok men undvik där vist fungerar rätt men alldeles för lätt göra fel hur mycket man en gort en miss och kört i funktion.

Den måste man lägga i växel ett innan man lossar klick boxen på och vid montering kolla att ett växel är i och peta hävarmar längst in innan montering.
bra tips med ettans växel, tycker det alltid är svårt med monteringen av sram p5. Vi har två cyklar med det systemet. Ska testa det när det snart är däckbyte på cyklarna. 👍

..............

Obs nedan text "mejkar bara sens" för folk som ängnat +10 timmar att serva sram p5. (Om ni har möjlighet, välj shimanos navväxlar)

Jag har iaf köpt pinne, hylsa och röd plastplupp på Bikeinn för 30kr. Oftast/alltid är det plastpluppen jag behövt byta.

Nu är min klickbox dock inne på sista versen. Ett tag fick jag bara i ettan och tvåans växel. (Perfekt när man har bråttom till tåget, måste haft 1kHz i kadens)

Men om man böjer ut ändarna på "hylsan" (den som omsluter pinnen) så tar de i klackarna i navet och växeln funkar igen på alla fem lägen.

Tycker snarare det verkar som att det är själva fjädern till vredet i klickboxen som knasar till sig, vajern rör sig men inte vredet i klickboxen. Om det beror på att vredet är för stumt eller om som tidigare sades, att hävarmarna i klickboxen inte är inpetade vette katten.

Kan ibland uppleva att klickboxen knuffas ut ibland vid montering, vet inte om det problematiserar det hela...man hör att pinnarna som trycks in i navet
Montering:
Knuffas den ut är den inte rätt monterad, du har en skåra i hjulaxeln som skruven på klickboxen låser mot. Kommer du inte till den är stift eller röd plasthylsa felmonterad.

Röd plasthylsa:
Dubbelkolla att den är intakt, vanligt att den går sönder vid montering.

Klickboxen:
Även sturmey archers modell kan gå sönder.
Är det fel i klickboxen kan du återigen köpa en ny.

5 & 7 växlade navet har samma procedur vid montering etc, samma röda plasthylsa.

Har för mig att det är andra växeln man ska ha ilagd när man tar av clickboxen? Växel ett lägger man i när man ska byta växelvajer; ta inte av clickboxen från cykeln vid byte av vajer!
Om man tagit av clickboxen och öppnat den (been there done that) måste man spänna fjädern genom att dra runt vajern ett extra varv, annars orkar inte fjädern lägga i växlarna. Alltså inte lägga vajern dubbelt, utan dra växelmuttern ett varv. Det är inte helt lätt att få till och jag missade det först när jag meckade med det här navet.
Nyckeln är att i mesta möjliga mån inte plocka isär clickboxen.
Det är som alla andra säger ett drygt nav att mecka med. Vet att jag spenderade orimlig tid med att böja mittpinnen som går in i dosan helt rak för att få korrekta växlingar.

Edit:
Tror manualen förklarar det bättre än jag, sida 82:
1000021925.webp

Bifogar ovanstående manual samt en extra från Sheldon Brown jag tyckte var hjälpsam när jag slogs med det här navet.

Bilagor

Senast ändrad:
jösses.

ska man inte ochså kasta 17 riskorn över vänster axel en torsdag efter fullmåne:)?

som sagt; byt nav och bli en lyckligare människa.

jösses.

ska man inte ochså kasta 17 riskorn över vänster axel en torsdag efter fullmåne:)?

som sagt; byt nav och bli en lyckligare människa.

Edit: Nej men det är klart att det rimliga är att aldrig lägga tid på ett strulande p5-växelsystem. Men när man väl är igång är det bara att omfamna den "sunken cost fallacy" man sitter i och bara köra, googla sig igenom orimliga mängder manualer från fyra årtionden och sen få ett växelsystem som fungerar helt okej (men ändå känns sämre än torpedos treväxlade neutralväxel...).

Senast ändrad:

Edit: Nej men det är klart att det rimliga är att aldrig lägga tid på ett strulande p5-växelsystem. Men när man väl är igång är det bara att omfamna den "sunken cost fallacy" man sitter i och bara köra, googla sig igenom orimliga mängder manualer från fyra årtionden och sen få ett växelsystem som fungerar helt okej (men ändå känns sämre än torpedos treväxlade neutralväxel...).
Precis! P5 är en livsfilosofi. Att gå den smala eller den breda vägen....

Den här tråden har redan gett mig två ovärdeliga tips (inget av dem är att byta ut mitt nav, förresten, vad skulle inte det kosta?!?)

Bästa jag läst på Happy sen länge!

även jag har lagt tid på dylika nav, och det positiva är att man får utlopp för sin klurighet och lär sig saker på vägen.

men att sedan sätta cyklar med dessa nav i händerna på otekniska närstående och hoppas att det skall fungera mer än runt hörnet?

skulle inte tro det.

ett komplett nexus 7 med vajer och handtag kostar dryga tusenlappen. fungerar i decennier utan uppmärksamhet. har man inte lärt sig ekra upp hjul förr har man chansen lära sig något som är nyttigt på riktigt.

nyttigare än att lägga timmar på hopplöst skrot.

Jag hade gärna bytt nav om jag haft den tekniska kunskapen att göra det. Vajern och klickboxen fungerade relativt felfritt i säkert 15 år, tills den började ge upp för några år sen och vägrade få i växlar, kuggade över och så köpte jag en ny klickbox med vajer. Funkade utan problem att byta däck men det var nu sist det sket sig.

Skulle kunna misstänka att det inte är riktigt rent i navet heller, att pinnj*veln sölar fast sig, IDK. Jag skruvade isär klickboxen för att jag ville göra rent då det blivit kladdigt och då lossade som beskrivvet spänningen i fjädern. Men jag är rätt säker på att jag surrade runt ett extra varv med vajer efteråt vid andra försöket.

Men då ska man alltså ekra om hjulet för att byta nav? Det är inget jag trär in och ut i "hålet"?

Lär ju få det gjort under rimlig tid då jag är rätt beroende av cykeln för att ta mig nånstans.

du kan ju pröva som en nödlösning spruta in 556 in i navet. om det då lossnar behandla efter med något mer smörjande och som inte stelnar i kyla.

t ex finishline grön.

du kan ju pröva som en nödlösning spruta in 556 in i navet. om det då lossnar behandla efter med något mer smörjande och som inte stelnar i kyla.

t ex finishline grön.
Nu har jag lyckats få ordning på klickboxen i alla fall.
Den rör sig utan problem, men fick lov att knöla med växelpinnen för att den skulle växla öht.

Men verkar som sagt vara väldigt smutsigt inne i navet. Märker att pinnen blir kletig av nånting. Tror du 556 hjälper till att få ut skiten? Eller är det tvunget att montera ut hela innanredet och rengöra?

Lite oklart ännu vad man ska ta för något för att få bort all olja och fett som sitter kvar. Bilavfettning?

Nu har jag lyckats få ordning på klickboxen i alla fall.
Den rör sig utan problem, men fick lov att knöla med växelpinnen för att den skulle växla öht.

Men verkar som sagt vara väldigt smutsigt inne i navet. Märker att pinnen blir kletig av nånting. Tror du 556 hjälper till att få ut skiten? Eller är det tvunget att montera ut hela innanredet och rengöra?

Lite oklart ännu vad man ska ta för något för att få bort all olja och fett som sitter kvar. Bilavfettning?
Skönt att det verkar ha löst sig med clickboxen.
Just clickboxen är lite av en akilleshäl på P5 och S7, då den tenderar att samla fukt och till slut få sämre funktion- rosta ihop.
Många tips om pinnarna har redan nämnts, men en sak är viktig. När man som glad lekman skruvar bort hjul och kanske tar bort brickor och muttrar finns det risk att de återmonteras fel. Det är nämligen avgörande för växlingen att clickboxen kan bottna i sitt läge på axeln.
Att köra i en massa 5-56 i navet kommer bara underlätta tillfälligt. Plocka isär navet och rengör med typ lacknafta. Smörj därefter enligt rekommendationer från tillverkaren.

Skönt att det verkar ha löst sig med clickboxen.
Just clickboxen är lite av en akilleshäl på P5 och S7, då den tenderar att samla fukt och till slut få sämre funktion- rosta ihop.
Många tips om pinnarna har redan nämnts, men en sak är viktig. När man som glad lekman skruvar bort hjul och kanske tar bort brickor och muttrar finns det risk att de återmonteras fel. Det är nämligen avgörande för växlingen att clickboxen kan bottna i sitt läge på axeln.
Att köra i en massa 5-56 i navet kommer bara underlätta tillfälligt. Plocka isär navet och rengör med typ lacknafta. Smörj därefter enligt rekommendationer från tillverkaren.
Såg nån video där de plockade isär navet. Lär försöka göra nån helg när jag inte måste använda cykeln.

Tillbaka
Topp