[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Nu har också jag funderat lite på hur jag håller i ratten. Vid aktiv körning, typ kostig osv, så håller jag oftast med två händer på ratten klockan tio och två. Vid mer avslappnad körning, typ landsväg, gles stadstrafik och motorvägskryssning så varierar det mer, men oftast så har jag bara en hand på ratten och variera mellan klockan elva, ett, sju och fem. Det jag däremot aldrig gör är att vila armbågarna på dörren eller mittkonsolen då förarpositionen blir så låst då.
Vore intressant att veta hur din position i förhållande till ratten är. Själv blir jag betydligt mer "låst" om jag försöker hålla en hand uppe på ratten, än om jag vilar armbågarna på armstöden. Skulle nog aldrig köpa en bil utan vettiga armstöd apropå det. Sjukt jobbigt att hela tiden hålla armarnas vikt uppe ju.

Vore intressant att veta hur din position i förhållande till ratten är. Själv blir jag betydligt mer "låst" om jag försöker hålla en hand uppe på ratten, än om jag vilar armbågarna på armstöden. Skulle nog aldrig köpa en bil utan vettiga armstöd apropå det. Sjukt jobbigt att hela tiden hålla armarnas vikt uppe ju.
En riktig racerförare kan ju inte parera hinder i trafiken om dom är LÅST med armstöd.

En riktig racerförare kan ju inte parera hinder i trafiken om dom är LÅST med armstöd.
Som sagt vilar jag inte armarna på stöden om jag kör "aktivt". Men det går ju på en tiondels sekund att flytta armbågarna från stöden utan att flytta händerna på ratten, om det skulle behövas vid normal körning.

Att försöka göra nån slags kontrollerad undanmanöver med en hand mitt uppe på ratten däremot, förstår jag inte riktigt hur man kan anse är rimligt.

Sluta nu med era tjuriga dialoger om vilken rattfattning som är bäst och ge mig lite biltips.

Längre fram i år behöver vi en till bil då en tjänstebil försvinner ur hushållet.

Vi kör totalt nånstans runt 17-1800 mil / år.

Idag består bilparken av en elbil (tjänstebilen) och en gammal Saab 9-3 Aero V6.

Saaben används som andrabil för barnlogistik och ibland till landet om mycket packning ska med. Den går runt 300 mil per år.

Bilen som ska ersätta tjänstebilen kommer primärt köras som pendlare men ska även vara tillräckligt rymlig för att kunna åka till landet t.ex. om man har måttligt med packning 2 vuxna och två barn (en barnstol).

Är inne på två spår - antingen privatleasa nu bil, givet kaoset i branschen finns det ju en hel del aggressiva erbjudanden.
- skönt med ny bil, garantier, serviceavtal, slippa besiktning osv.
- å andra sidan surt att ha noll kapitalvärde kvar sen respektive månadskostnaden kan påverkas av ränteläget

Alternativt.köpa en beggad bil till budget upp till 120 k.
Är lite sugen på en BMW 1-serie som jag alltid gillat.

Ett annat alternativ skulle kunna vara en "Re-leasing" av en elbil, såg att det förut fanns rätt aggressiva privatleasing på Cupra Born som exempel. "Nästan ny" bil och lägre månadskostnad. Laddstolpe finns både hemma och på jobbet.

Hjälp mig komma vidare i resonerandet respektive tipsa gärna också om bilar inom aktuell budget för köp som är relativt beprövade kvalitetsmässigt sett och bra beg köpm (och det får gärna finnas något uns av roligt runt dem också :) ).

Mycket kromad plast där. Gillar folk verkligen det?
Nackdelen med all solid metall på ratten är att det inte är chromad plast. Det blir så kallt eftersom rattvärmen inte är indragen i metallen.

Men som mekanikkonstruktör brukar jag låta handen glida över metalldelarna i både ratt och dörröppning och det gör mig glad var och varannan dag. Förutom smällkalla dagar som sagt.

Nackdelen med all solid metall på ratten är att det inte är chromad plast. Det blir så kallt eftersom rattvärmen inte är indragen i metallen.

Men som mekanikkonstruktör brukar jag låta handen glida över metalldelarna i både ratt och dörröppning och det gör mig glad var och varannan dag. Förutom smällkalla dagar som sagt.

Tjena!

Sportratten i V50 har undersidan mellan kl 10:30 och 1:30 i metall. På vintern håller man inte högt upp.
Några modeller av Peugeot har växelspaksknopp i stål, frysskadevarning på den.
Men när temperaturen är rätt så är det najs.

Det finns ju lösningar för det

Och kanske vi även får se en ny bild
170695349-origpic-7efa0a.jpg

Som sagt vilar jag inte armarna på stöden om jag kör "aktivt". Men det går ju på en tiondels sekund att flytta armbågarna från stöden utan att flytta händerna på ratten, om det skulle behövas vid normal körning.

Att försöka göra nån slags kontrollerad undanmanöver med en hand mitt uppe på ratten däremot, förstår jag inte riktigt hur man kan anse är rimligt.

Mitt uppe ger större utslag på båda hållen än kl 9, halvt varv på båda hållen räcker långt. Det går alldeles utmärkt att göra t ex älgprovet med en hand där uppe.
Så länge man har servo, åker man utan det eller med slicks kan två vara bra.

Sluta nu med era tjuriga dialoger om vilken rattfattning som är bäst och ge mig lite biltips.

Längre fram i år behöver vi en till bil då en tjänstebil försvinner ur hushållet.

Idag består bilparken av en elbil (tjänstebilen) och en gammal Saab 9-3 Aero V6.

Saaben används som andrabil för barnlogistik och ibland till landet om mycket packning ska med. Den går runt 300 mil per år.

Bilen som ska ersätta tjänstebilen kommer primärt köras som pendlare men ska även vara tillräckligt rymlig för att kunna åka till landet t.ex. om man har måttligt med packning 2 vuxna och två barn (en barnstol).

Är inne på två spår - antingen privatleasa nu bil, givet kaoset i branschen finns det ju en hel del aggressiva erbjudanden.
- å andra sidan surt att ha noll kapitalvärde kvar sen respektive månadskostnaden kan påverkas av ränteläget

Ett annat alternativ skulle kunna vara en "Re-leasing" av en elbil, såg att det förut fanns rätt aggressiva privatleasing på Cupra Born som exempel. "Nästan ny" bil och lägre månadskostnad. Laddstolpe finns både hemma och på jobbet.

Hjälp mig komma vidare i resonerandet respektive tipsa gärna också om bilar inom aktuell budget för köp som är relativt beprövade kvalitetsmässigt sett och bra beg köpm (och det får gärna finnas något uns av roligt runt dem också :) ).
Vad är bättre än en Saab i hushållet?

Två Saabar!

Mitt uppe ger större utslag på båda hållen än kl 9, halvt varv på båda hållen räcker långt. Det går alldeles utmärkt att göra t ex älgprovet med en hand där uppe.
Så länge man har servo, åker man utan det eller med slicks kan två vara bra.
Som sagt; varför kör inte alla omkring så på bana då, om det är så bra?
Med en hand på vardera sida behöver du ju bara den ena av dem för att svänga åt ena hållet. Då har du ungefär ett halvt varv innan det blir väldigt märkligt. Jag vill gärna se den som med högerhanden mitt uppe på ratten lyckas vrida ratten ett halvt varv åt vänster. Lycka till.

Sen fattar jag fortfarande inte hur man rent ergonomiskt kan föredra att ha ena armen hängandes i handen som håller i ratten, över att luta armbågarna mot stöden.

Edit: Och nej, vi behöver inte älta detta i all evighet, men jag måste förstås svara på tilltal.

Senast ändrad:
Jag tycker du ska kika på en nästan ny laddhybrid eller ren elbil i så fall. Lågt förmånsvärde och garantier etc. Som företagare är det ändå ganska förmånligt med de regler som gäller nu.
pratade med min redovisningskonsult och finns ingen ekonomi i mitt bolag för företagsleasing. minsta årskostnaden jag tittat på för att kunna ha en elbilsleasing på företaget eller privat innebär att jag måste fakturera 90 000kr om året för att ha råd med en sån leasing

Som sagt; varför kör inte alla omkring så på bana då, om det är så bra?

Det är ju en helt annan situation, jag har kört rally och racing i 25 år - har jag båda händerna på ratten när jag tävlar? Självklart - behöver jag det på väg till ICA? Nej.
Jag är bekväm med att gnugga backspeglar med en annan bil i 150km/h, håller jag båda händerna på ratten då? Ja givet - behöver jag det på en tvåfilig motorväg i 110 med 3 meter till bilen bredvid? Nej.
Det är helt olika situationer och ena är inte relevant för den andra.
Jag har nära nog alltid fingrarna bromsen när jag cyklar MTB, har jag det när jag cyklar till grannen? Nej.

Med en hand på vardera sida behöver du ju bara den ena av dem för att svänga åt ena hållet. Då har du ungefär ett halvt varv innan det blir väldigt märkligt. Jag vill gärna se den som med högerhanden mitt uppe på ratten lyckas vrida ratten ett halvt varv åt vänster. Lycka till.

Det är ju jätteenkelt? Bara vrid? Har man handen kl 6 kan man köra ett helt varv nästan. På den tiden hinner man få upp den andra handen om det behövs. De flesta har väl vänstern där uppe med, inte för det gör skillnad i sak, men enklare att växla =)

Sen fattar jag fortfarande inte hur man rent ergonomiskt kan föredra att ha ena armen hängandes i handen som håller i ratten, över att luta armbågarna mot stöden.

Edit: Och nej, vi behöver inte älta detta i all evighet, men jag måste förstås svara på tilltal.

Flesta bilar har inte stöd skulle jag säga, i bilen jag har nu så har jag ett i mitten men finns inte en chans för mig att nå ratten med armen på det. Tycker inte heller om att vara så låst i armarna neråt, det tar ju emot hela tiden.
Sitter du och parerar eller håller emot alla smågrejer? Låt bilen vandra och slappna av i armen.

Nej det behöver vi inte, jag vill bara poängtera att det inte alls är en så dålig handposition som hävdas.

Edit: Går det i 50 och man behöver väja så räcker ett halvt varv. Går det i 110 vill man inte dra ett halvt varv :) Om man inte ska ha en riktig långsladd men det brukar inte svänga tillräckligt för det på motorvägen.

Senast ändrad:

Du behöver inte fundera mer, köp en 1-serie.
Kommer bli både roligare och billigare än någon leasing.

Det är ju en helt annan situation, jag har kört rally och racing i 25 år - har jag båda händerna på ratten när jag tävlar? Självklart - behöver jag det på väg till ICA? Nej.
Jag är bekväm med att gnugga backspeglar med en annan bil i 150km/h, håller jag båda händerna på ratten då? Ja givet - behöver jag det på en tvåfilig motorväg i 110 med 3 meter till bilen bredvid? Nej.
Jag har nära nog alltid fingrarna bromsen när jag cyklar MTB, har jag det när jag cyklar till grannen? Nej.

Det är ju jätteenkelt? Bara vrid? Har man handen kl 6 kan man köra ett helt varv nästan. På den tiden hinner man få upp den andra handen om det behövs. De flesta har väl vänstern där uppe med, inte för det gör skillnad i sak, men enklare att växla =)

Flesta bilar har inte stöd skulle jag säga, i bilen jag har nu så har jag ett i mitten men finns inte en chans för mig att nå ratten med armen på det. Tycker inte heller om att vara så låst i armarna neråt, det tar ju emot hela tiden.
Sitter du och parerar eller håller emot alla smågrejer? Låt bilen vandra och slappna av i armen.

Nej det behöver vi inte, jag vill bara poängtera att det inte alls är en så dålig handposition som hävdas.

Edit: Går det i 50 och man behöver väja så räcker ett halvt varv. Går det i 110 vill man inte dra ett halvt varv :) Om man inte ska ha en riktig långsladd men det brukar inte svänga tillräckligt för det på motorvägen.
Antingen har vi väldigt olika utformning på kroppen, eller så sitter vi väldigt olika i bilen. Det märkligaste är att jag fortfarande inte fått ett enda sakligt svar om varför man håller mitt uppepå. Men det kanske beror på att det inte finns nån logik bakom.

Idag noterade jag att ALLA som la sig upp i röven på min bil hade handen mitt uppe på ratten. Väldigt svårt att inte se nåt slags samband med attityd(problem) där faktiskt.

Edit: Förresten är din jämförelse med rejsing mycket intressant. Själv hade jag nog sett det helt omvänt. När du tävlar är du omgiven av förare som vet vad de pysslar med. På motorvägen har du inte en aning om den bredvid dig har 3 promille eller ens har ett körkort. Senast igår var jag tvungen att väja för en jubelidiot som bestämde sig för att köra över heldraget och snedda två filer åt vänster på en 100-sträcka. Och då hade jag redan lagt mig längst till vänster för att jag såg att det fanns risk för idioter (mycket långsam lastbil med kö bakom vid motorvägspåfart i uppförsbacke). Finns så många kompletta galenpannor som kan avsluta ens liv när som helst när man kör bil. Vill du lita på dem, varsågod. Det gör inte jag.

Senast ändrad:
Du behöver inte fundera mer, köp en 1-serie.
Kommer bli både roligare och billigare än någon leasing.
Nja... två barn, varav ett i barnstol och måttlig packning så skulle jag inte rekommendera 1-serie (även om jag gillar bilen). Känns för mig definitivt som 3-serie i så fall. 1-serien har ett ganska trångt och mörkt baksäte.
Born som ingick i frågan har vi, och är nöjda. Men det blir ju märkbart dyrare än en begagnad bil för 120k om man inte åker på väldigt mycket reparationer. Och ja, både 1-serie och 3-serie är roligare.

Nja... två barn, varav ett i barnstol och måttlig packning så skulle jag inte rekommendera 1-serie (även om jag gillar bilen). Känns för mig definitivt som 3-serie i så fall. 1-serien har ett ganska trångt och mörkt baksäte.
Born som ingick i frågan har vi, och är nöjda. Men det blir ju märkbart dyrare än en begagnad bil för 120k om man inte åker på väldigt mycket reparationer. Och ja, både 1-serie och 3-serie är roligare.
Ja jag kommenterade bara valet mellan 1-serie och leasing, en 3-serie är ju ett utmärkt val också som kostar ungefär samma.

Har ingen input men har sett att begagnade elbilar som är typ 7 år gamla och gått långt krupit ner till 200 tkr ca. Jag som trodde alla begagnade Teslor mm kostade 700 tkr.

Två exempel som är litet dyrare men ganska fräscha.
Tex id3

Eller tesla

Angående ratt - kan inte förstå maktens armstöd/armar. Det finns inte en chans i någon bil jag kört. Jag kör på ”race car” eller ”dad”. Beror på situation och för att få variation. Har nog väldigt korta armar.

Ett sakligt svar och väl bemötande argument, trodde du på allvar att det skulle fungera? :)

Det märkligaste är att jag fortfarande inte fått ett enda sakligt svar om varför man håller mitt uppepå. Men det kanske beror på att det inte finns nån logik bakom.

Tjena!

Redan direkt i diskussionen om handplacering så sa jag att jag håller där för att jag tycker det är bekvämt. Nu har jag insett att jag håller nog mer klockan 1 eller klockan 11 beroende på om jag håller med höger eller vänster.
Jag kunde inte hålla högerarmen på armstödet i min F21:a oavsett var jag höll i ratten för övrigt.

Det här är inredningen i en F21:a. Bara för att förstå, är det alltså armstödet till höger du använder?
Visa bilaga 756369
Japp, i sitt mest framskjutna läge. Det är nog 10 cm längre fram än sådär. Plus att jag har ratten klart lägre och så långt bak det bara går (men då har jag långa ben och sitter därför en bit bak).

Får ta en bild tror jag.

Edit: Sämsta möjliga fotoomständigheter, men jag har alltså armbågen fint på armstödet och kanske 120° mellan över- och underarm (mindre än vad det ser ut på supervidvinkelbilden).

482329303_1358660788807532_2418374033822161795_n.webp

Ska jag ha handen mitt uppe på ratten så måste jag ha armen helt rak och utsträckt. Fattar inte hur det ska kunna vara bekvämt.

Senast ändrad:
Ja jag kommenterade bara valet mellan 1-serie och leasing, en 3-serie är ju ett utmärkt val också som kostar ungefär samma.
3-serien är egentligen också intressant - då blir det ju mer en till kombi än en komplement till Saaben. Tänkte mig att 1-serien kanske är roligare som andrabil och som ändå hanterar 90% av vardagssituationerna bra.

Så tråkigt nu när hela begagnatmarknaden domineras av mer eller mindre shady handlare och ingen pallar sälja privat längre.

Re-leasingdealen på Born var intressant då man får en "nästan ny" elbil till ruggigt bra månadskostnad. Finns ju en uppsida också med att inte binda upp en massa pengar (life goal är att bli skuldfri så billån är no go :) )men men några månader kvar att vela. En av uppsidorna med att ha haft förmånsbil i många år har ju varit att slippa behöva fundera så mycket på bilval då policyn styrt 😂

Gå in i valfri modellspecifik grupp och bli avskräckt! Det är likadant i alla.
Jo lite så är det ju. Är med i ett par till och är bekant med effekten (ingen loggar ju in för att skriva ett inlägg om att "idag funkade bilen precis som den ska" 🙂). Men tycker ändå att 5008-gruppen sticker ut med alla konstiga fel.
Även Björn Nyland var skeptisk. En i grunden bra bil med helt OK förbrukning i förhållande till storlek, men skumma felmeddelanden och störningar som kommer och går drar ner. betyget

/J

Idag noterade jag att ALLA som la sig upp i röven på min bil hade handen mitt uppe på ratten. Väldigt svårt att inte se nåt slags samband med attityd(problem) där faktiskt.
Om jag hamnat i ett läge där jag, under
en dag, får så många bilar upp i röven att det kan räknas som ett bra statistiskt underlag skulle jag snarare fundera på vad fan jag håller på med bakom ratten och kanske omvärdera min körstil.

Senast ändrad:
Alfa Romeo Giulia har lite mer körglädje än BMW 3 F30. En JTD kan nästan rymmas i budgeten, till skillnad från en G20.
Alfa Romeo Giulia JTD är inte pålitlig, men mycket bättre än tidigare Alfor och inte mycket värre än en BMW. BMWs kamkjedje problem dyker inte upp på diesel Alfans kamremm i alla fall. Mest DPF, EGR och andra vanliga diesel problem.
ReDriven Cheatsheet Alfa Romeo Giulia

Blocket Alfa Romeo Giulia Type 952 2017 18K Mil 159 000 kr 139 900 kr

Inte lika kul, men mycket mer pålitlig är Lexus IS. IS 300H XE30 >2013 ReDeiven Cheatsheet Lexus IS XE30
Eller en fin lågmilad IS 250 XE20 V6 ReDriven Cheatsheet Lexus IS XE20

Senast ändrad:
BMW:s kamkedjeproblem gällde vissa exemplar av N47-motorn, och lär nog inte vara aktuellt för glitch då den fasades ut 2015.
Om man nu ska komma med ”tips” kan det vara bra att hålla sig till fakta.

Om jag hamnat i ett läge där jag, under idag, får så många bilar upp i röven att det kan räknas som ett bra statistiskt underlag skulle jag snarare fundera på vad fan jag håller på med bakom ratten och kanske omvärdera min körstil.
Elakt av de som kör framför mig håller så kort avstånd till mig.

Re-leasingdealen på Born var intressant då man får en "nästan ny" elbil till ruggigt bra månadskostnad.
Om det är dealen jag såg så är månadskostnaden riktigt fin. Jag har haft en sådan cupra några dagar en gång och den var bra. Vet bara en som äger en och hen är nöjd.
Den lsöer väl barnvagn om man nu har behovet, men mycket plats över blir det inte. Behover verkar du inte ha :)

Jag kom bakom en bil märkt med förarprov igår. Då krävdes det defensiv körning för att inte komma nära.
Enda rimliga anledningen att lägga sig nära är om nån ligger i ytterfil utan nån trafik framför, och kör onödigt långsamt. Kan säga att det inte är det som uppstår när jag drabbas av idioter bakifrån, utan det är 100% hetspuckon som inte ser att de ändå inte kommit snabbare fram för att det ändå är trafik framför.
Har börjat släppa på gasen eller bromsa i såna fall, för jag vill inte ha nån störd jävel en billängd bakom i motorvägsfart. Särskilt inte när personen inte ens klarar att hålla vettigt i ratten och därför har noll chans till åtgärder om jag verkligen behöver nita.

Enda rimliga anledningen att lägga sig nära är om nån ligger i ytterfil utan nån trafik framför, och kör onödigt långsamt. Kan säga att det inte är det som uppstår när jag drabbas av idioter bakifrån, utan det är 100% hetspuckon som inte ser att de ändå inte kommit snabbare fram för att det ändå är trafik framför.
Har börjat släppa på gasen eller bromsa i såna fall, för jag vill inte ha nån störd jävel en billängd bakom i motorvägsfart. Särskilt inte när personen inte ens klarar att hålla vettigt i ratten och därför har noll chans till åtgärder om jag verkligen behöver nita.
Ja har gjort samma analys. Om någon ligger väldigt nära måste jag ju sänka min hastighet för att kunna bromsa mjukare om något oväntat dyker upp.

Giulia blir för dyr och inte kombi - ska det köpas en till "stor bil" så är kombi ett måste.

@NickPick precis barnvagn behöver inte längre få plats gudskelov - däremot ska det finnas möjlighet till takräcke / cykelställ men det fixar ju vilken småbil som helst nuförtiden också.

Nu är inte bilbytet förrän till halvårsskiftet så man får se vilka erbjudanden som finns då. Trög bilmarknad hittills i år så risken finns att många står med överfulla lager att få ned till slutet på juni så det borde komma en del andra nya intressanta erbjudanden tills dess - men hade det varit idag, hade jag nog nappat på "re-leasing" dealen på Born. Verkar vara en solid bil och rätt mycket roligare än motsvarande med VW emblem.

Tillbaka
Topp