[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Men vad säger kollektivet om typ en sån här kamrat?

Gillar ju den karossen mycket mer estetiskt än den som kom efter.
Det är en sån jag har, fast diesel och Xdrive. Jag tycker den är trevlig att köra, och håller bra kvalitet. Upplever den bättre ihopskruvad och bättre materialval än F30/F31 som är nästa generation. Men är man van nyare bil kanske den känns lite daterad i förarmiljön. Den använder däckdimensioner (205/55-16 och 225/45-17) som är relativt billiga jämfört med vad som är vanligt idag, vilket är en fördel.

Chassit är trevligt och håller bra kvalitet, men börjar bilen komma uppåt 20-25k mil (kanske tidigare beroende på hur den gått) är det dags att byta stötdämpare, fjädrar, länkarmar m.m. vilket kostar en del. Så iom att det är en äldre bil är det viktigt att kolla upp skicket och historik, vad som är bytt och inte, etc.

Ett typfel på kombin är rost på bakluckans kanter, det sitter en plasttäckning där som kan samla smuts och rostbubblor kan uppstå där. Det täcktes av rostskyddsgarantin så värt att kolla om det är åtgärdat. Vissa fick ny baklucka, på andra åtgärdades rosten bara vilket kan leda till att den kommer tillbaka om några år.

Men får du tag på ett välskött exemplar med känd historik är det en trevlig bil som är billig att äga. Men som sagt, bilarna är ju uppåt 15 år nu så viktigt att kolla upp skick och historik. Det kan som sagt vara en del kostsamma reparationer (chassi, stötdämpare, etc) på gång även för till synes välskötta exemplar.

Men vad säger kollektivet om typ en sån här kamrat?

Gillar ju den karossen mycket mer estetiskt än den som kom efter.

Tjena!

Som @ooms säger, högre kvalitetskänsla än i F3* som är efterföljaren. Bättre komfort också, helt klart tystare.
Det är väl just det där med moderniteter som den kommer lite till korta. Men den finns shyssta modelanpassade Androidenheter som man monterar i instrumentbrädan om man ha lite extra lull-lull.

Edit: förövrigt tycker jag att just den där ser rätt bra ut. Bra ägarlängd.
Rekomenderar att kolla historik på biluppgifter.se när man är ute efter ny bil. Det kan säga en hel del om bilen.

Antingen har vi väldigt olika utformning på kroppen, eller så sitter vi väldigt olika i bilen. Det märkligaste är att jag fortfarande inte fått ett enda sakligt svar om varför man håller mitt uppepå. Men det kanske beror på att det inte finns nån logik bakom.

Idag noterade jag att ALLA som la sig upp i röven på min bil hade handen mitt uppe på ratten. Väldigt svårt att inte se nåt slags samband med attityd(problem) där faktiskt.

Edit: Förresten är din jämförelse med rejsing mycket intressant. Själv hade jag nog sett det helt omvänt. När du tävlar är du omgiven av förare som vet vad de pysslar med. På motorvägen har du inte en aning om den bredvid dig har 3 promille eller ens har ett körkort. Senast igår var jag tvungen att väja för en jubelidiot som bestämde sig för att köra över heldraget och snedda två filer åt vänster på en 100-sträcka. Och då hade jag redan lagt mig längst till vänster för att jag såg att det fanns risk för idioter (mycket långsam lastbil med kö bakom vid motorvägspåfart i uppförsbacke). Finns så många kompletta galenpannor som kan avsluta ens liv när som helst när man kör bil. Vill du lita på dem, varsågod. Det gör inte jag.

Enda logiken varför jag kan komma på är att det är bekvämt och det har vi nämnt. Sitter själv så ibland, lite inåtlutad i bilen med armbågen på mittkonsolen. Hade varit intressant med en analys om det mest är folk som tidigare kört manuellt. På den tiden var den en rimligare avslappnad position.

Förstår din poäng, det är enklare när man vet att de andra kör rätt, men marginalerna i underlaget är borta och det går fort. Hastighet för mig är egentligen mest tid, desto fortare det går desto mindre tid har man till sina beslut, farten i sig är inte relevant.
Och det är bara det att jag på över 100 000 mil än så länge så har jag kanske flyttat mig lite i sidled 5 gånger. Oavsett Paris, London, Stockholm, autobahn, essingeleden eller Berlin osv. Jag känner att min beredskap är god nog med en hand på ratten, den andra är inte låst bakom ryggen så den hinner upp i så fall. Går det i 110 så behöver man inte bromsa så mycket för att problemet ska flytta sig framför en på några tiondelar.
Jag kan absolut med min bakgrund ha en annan lugnare bedömning av vad som är "nära" eller att något "sker fort" än många, jag är inte så brydd. Man får chilla lite, att någon slänger sig in framför en är väl egentligen inget problem, släpp av lite och virra på huvudet så är det löst. Börjar man väja för allt så skapar man nog snarare mer bekymmer.

Enda logiken varför jag kan komma på är att det är bekvämt och det har vi nämnt. Sitter själv så ibland, lite inåtlutad i bilen med armbågen på mittkonsolen. Hade varit intressant med en analys om det mest är folk som tidigare kört manuellt. På den tiden var den en rimligare avslappnad position.

Förstår din poäng, det är enklare när man vet att de andra kör rätt, men marginalerna i underlaget är borta och det går fort. Hastighet för mig är egentligen mest tid, desto fortare det går desto mindre tid har man till sina beslut, farten i sig är inte relevant.
Och det är bara det att jag på över 100 000 mil än så länge så har jag kanske flyttat mig lite i sidled 5 gånger. Oavsett Paris, London, Stockholm, autobahn, essingeleden eller Berlin osv. Jag känner att min beredskap är god nog med en hand på ratten, den andra är inte låst bakom ryggen så den hinner upp i så fall. Går det i 110 så behöver man inte bromsa så mycket för att problemet ska flytta sig framför en på några tiondelar.
Jag kan absolut med min bakgrund ha en annan lugnare bedömning av vad som är "nära" eller att något "sker fort" än många, jag är inte så brydd. Man får chilla lite, att någon slänger sig in framför en är väl egentligen inget problem, släpp av lite och virra på huvudet så är det löst. Börjar man väja för allt så skapar man nog snarare mer bekymmer.

Nu har jag inga 100000 mil under bältet, men med körkort i 37 år så tror jag att jag har en lugnare hantering av situationer än en som övningskör.

Lite som att jag inte hantera stora dropp i skogen lika bekvämt som någon som droppat massor av gånger.

BMW:s kamkedjeproblem gällde vissa exemplar av N47-motorn, och lär nog inte vara aktuellt för glitch då den fasades ut 2015.
Om man nu ska komma med ”tips” kan det vara bra att hålla sig till fakta.
Det är fakta att JTD har kamrem och därför inga kamkedjeproblem. Dock måste man ju byta kamremen var femte år istället, för en hel del pengar, tyvärr. Men hellre byta kamremm än att byta kedja och kedjestyrare eller byta motor (som ibland kan behövas med N47 i värsta fall).

Det största problemet var med N47, speciellt N47 <2011, men den efterföljande mer pålitliga B47 är inte helt fri från kamkedjeproblem enligt internet heller tyvärr.

DRIVETRIBE gjorde precis en sevärd video kring N47 & B47. Spännande att se insidan av motorerna...

N47 inte aktuell eftersom att den fasades ut 2015, men samtidigt så kollas det på en bil ifrån 2011...
Nu är det ju i och för sig en bensinare, så då är det inte samma problem, men det kan ju ändå vara bra att ha med sig ifall att dieselar skulle börja bli intressanta under sökandet.
Nog om kamkedjeproblem nu kanske.

Senast ändrad:
Jag tror också att det har med erfarenhet att göra. Är som sagts tidigare ganska säker på att jag hade en hand på ratten (eftersom jag accelererade och därmed troligen hade handen på växelspaken) när fjädern punkterade mitt vänstra framdäck förra vintern, och det var inga problem att stanna säkert trots att bilen på bråkdelen av en sekund började dra kraftigt vänster. Värre händelse än så har jag svårt att tänka mig.

Håller med i sak men om du misslyckas är krafterna vid 100 väldigt mycket högre än vid 90. Det är ju inte linjärt.

Jag kör ofta långsammare än hastighetsbegränsningar men då snackar vi smal krokig väg med skog fram till vägkanten. Häromdagen flög ett rådjur ut framför bilen när jag körde på snö på is. Det var inga problem men hade jag kört i 70-80 hade jag inte haft en chans. En annan dag hade bilen framför mig stannat precis bakom en skarp kurva pga en älg. Kör man lugnt går det fint.

Slutsatsen är att kraften vid krock inte ökar linjärt och att det är väldigt stor skillnad på motorväg/autobahn/+1-väg med åkrar och där jag kör :)

Att ha en hand på ratten och den andra i beredskap är ju inte riktigt samma sak som att styra med knät och käka hamburgare med båda händerna.

Den tomma handen flyger ganska snabbt upp till ratten vid behov och under tiden har handen på ratten kunnat hantera situationen rätt bra ensam.

Man får chilla lite, att någon slänger sig in framför en är väl egentligen inget problem, släpp av lite och virra på huvudet så är det löst.
Antar att det är sådär de som kör i 140 i rusningstrafik eller 50 utanför dagis resonerar också. Ändå smäller det ofta och mycket på vägarna. Fattar inte hur man kan lita på andra människor när allt tyder på att en väldigt stor del har absolut noll koll på vad de håller på med. Dina inlägg bekräftar mest bara varför jag ser det som jag gör.

Edit: Idoten jag nämnde som körde över heldraget och korsade två filer utan att kolla bakåt hade kört rakt på mig om jag inte bromsat hårt. Det var inte fråga om att "slänga sig in framför". Bara en helt hjärndöd människa som tyckte sig ha för bråttom för att orka se sig för.

---

Apropå det kom jag på en grej. Jag har aldrig, en endaste gång, kört för fort för att komma fortare fram. Det händer bara av två anledningar; att underlätta för andra eller för att det är kul (där ingen annan trafik finns). Känns som 99% av alla andra som kör bil har andra prioriteringar.

Att ha en hand på ratten och den andra i beredskap är ju inte riktigt samma sak som att styra med knät och käka hamburgare med båda händerna.
Absolut, jag har ganska ofta en hand på ratten. Fattar bara fortfarande inte hur man är skapt om man tycker att det är bekvämt och rimligt att hålla den mitt uppepå ratten. Måste vara det mest obekväma och konstiga ställe på hela cirkeln jag kan komma på. Alla andra ställen är mindre dåliga.

Edit: Och det är alltså därför jag har dragit slutsatsen att det måste ha nåt med attityd att göra. Detta kanske är helt fel, men jag förstår som sagt inte hur någon kan föredra det rent ergonomiskt.

Senast ändrad:
Antar att det är sådär de som kör i 140 i rusningstrafik eller 50 utanför dagis resonerar också. Ändå smäller det ofta och mycket på vägarna. Fattar inte hur man kan lita på andra människor när allt tyder på att en väldigt stor del har absolut noll koll på vad de håller på med. Dina inlägg bekräftar mest bara varför jag ser det som jag gör.

Det är mer att om man skulle göra en grej av alla man ser på vägarna och jaga upp sig över det så gör man det onödigt jobbigt för sig själv.

Det smäller väl väldigt lite med tanke på hur många som rör sig faktiskt.

Det är mer att om man skulle göra en grej av alla man ser på vägarna och jaga upp sig över det så gör man det onödigt jobbigt för sig själv.

Jag har sagrt det förut, men efter att ha surnat till på ett pucko som låg bakom och blinkade med helljusen i sin Ford Granada på en tätt trafikerad RV73 och sen varit nära att bli rammad av densamma efter att ha sänkt farten gradvis (han körde om i högerfilen) så har jag blivit extremt defensiv i trafiken. Tar så lite plats som möjligt och gör så lite väsen av mig som möjligt.

Det komiska i sammanhanget var att det här hände typ i höjd med Skogås och sen svängde han av efter Farsta så det kan inte h varit så j-a bråttom, han var bara dum i huvudet. Men trots att han kom om mig så låg han 1-2 bilar framför när han väl svängde av :-)

Kör man Granada så har man diskvalificerat omdömet redan.

Det är bättre att gå till sidan och bli av med folk än att riskera en ännu sämre omkörning imho. Kör mycket med släp och då är man oftast ivägen hela tiden. Det är enkelt gjort att underlätta omkörning.

Jag beslutade mig för en 8-10 år sedan för att sluta bli upprörd över vad andra trafikanter har för sig. Min upprördhet påverkar ju liksom inte någon annan än mig själv och det är ganska mycket trevligare i bilen utan en upprörd farbror bakom ratten. Kör numera (än) mer defensivt och tar höjd för att andra kan göra tokigheter. Ibland håller jag handen kl 12.

Jag har sagrt det förut, men efter att ha surnat till på ett pucko som låg bakom och blinkade med helljusen i sin Ford Granada på en tätt trafikerad RV73 och sen varit nära att bli rammad av densamma efter att ha sänkt farten gradvis (han körde om i högerfilen) så har jag blivit extremt defensiv i trafiken. Tar så lite plats som möjligt och gör så lite väsen av mig som möjligt.

Det komiska i sammanhanget var att det här hände typ i höjd med Skogås och sen svängde han av efter Farsta så det kan inte h varit så j-a bråttom, han var bara dum i huvudet. Men trots att han kom om mig så låg han 1-2 bilar framför när han väl svängde av :-)
Jo, det alltid lika fascinerande med de som har så bråttom och promt måste om för att sen svänga av efter 100m.
Med åren har jag, liksom vissa andra här, lärt mig att det är ingen större idé att hetsa upp sig över andra gökar, man mår bara sämre själv av det.

Jag har aldrig sagt nåt om att "göra en grej" av något. Jag bara förespråkar att man inte sitter och såsar. Ju fler som är vakna och kör bil istället för att tramsa med annat, desto färre olyckor. Det säger ju sig självt.
Sen är det rätt svårt att inte tillfälligt bli uppjagad när man blir drabbad av galenpannor som man skulle ha krockat med på grund av deras idioti, om man själv inte var just alert och hann agera.

Det går säkert jättebra att köra med knäna också. Betyder det att det är vettigt? Jag ser liksom fortfarande inte vinsten med att ha en avslappnad inställning till trafik, sitta som en säck i bilen och inte bry sig.

Jag har aldrig sagt nåt om att "göra en grej" av något. Jag bara förespråkar att man inte sitter och såsar. Ju fler som är vakna och kör bil istället för att tramsa med annat, desto färre olyckor. Det säger ju sig självt.
Sen är det rätt svårt att inte tillfälligt bli uppjagad när man blir drabbad av galenpannor som man skulle ha krockat med på grund av deras idioti, om man själv inte var just alert och hann agera.

Det går säkert jättebra att köra med knäna också. Betyder det att det är vettigt? Jag ser liksom fortfarande inte vinsten med att ha en avslappnad inställning till trafik, sitta som en säck i bilen och inte bry sig.
Var med i går med en släkting på shopping var en äldre farbror i en mindre bil min släkting går före blir helt plötsligt påkörd lite i under ben sidan föraren verkar nicka till app somna min släkting dunkar till i huven på bilen han halv vaknar stoppar bilen fram fart på några gång decimeter men verkar inte riktigt närvarande i bilen.

För att slippa bli sådär uppjagad, kanske du skulle ha en modern bil med diverse förarstöd som hjälper dig att undvika krockar.
Hur skulle "förarstöd" undvika att nån kör in i dig rakt från sidan? Eller att nån lägger sig en meter bakom dig för att vederbörande tror den är ball när den egentligen bara är helt bakom flötet?

Edit: För övrigt ett resonemang som är mycket likt den gamla klassiska: "Om tjejer inte klädde sig utmanande så kanske de skulle slippa bli våldtagna." Alltid lika fräscht att problematisera den som utsätts istället för den som utsätter.

Senast ändrad:
Var med i går med en släkting på shopping var en äldre farbror i en mindre bil min släkting går före blir helt plötsligt påkörd lite i under ben sidan föraren verkar nicka till app somna min släkting dunkar till i huven på bilen han halv vaknar stoppar bilen fram fart på några gång decimeter men verkar inte riktigt närvarande i bilen.
Bra där.

Min bil gasar/bromsar och väjer om det behövs när det kommer snedseglare från sidan. Det har hänt ett par gånger.

Du verkar vara alldeles för nervös för att vara i trafiken.
Du drar helt bisarra slutsatser. Ingen idé att diskutera vidare. Man är inte "nervös" för att man anser att många beter sig som skit i trafiken. Suck.

Ignore, check.

Min bil gasar/bromsar och väjer om det behövs när det kommer snedseglare från sidan. Det har hänt ett par gånger.

Du verkar vara alldeles för nervös för att vara i trafiken.
Det där låter intressant. Stämmer verkligen det? Låter lite farligt om den gasar på egen hand eller väjer åt sidan - känns väl bättre att bli påkörd sidledes än att ens egen bil väjer ner i diket? Vad är det för bil du har?

Det där låter intressant. Stämmer verkligen det? Låter lite farligt om den gasar på egen hand eller väjer åt sidan - känns väl bättre att bli påkörd sidledes än att ens egen bil väjer ner i diket? Vad är det för bil du har?

En såndär nazistbil. Första gången det hände förstod jag inte riktigt vad som var på gång förrän jag själv såg att snedseglaren var på väg in i sin egen fil igen. Min bil hade full koll. Inte i närheten av att köra i diket, väldigt smooth manöver.

En såndär nazistbil. Första gången det hände förstod jag inte riktigt vad som var på gång förrän jag själv såg att snedseglaren var på väg in i sin egen fil igen. Min bil hade full koll. Inte i närheten av att köra i diket, väldigt smooth manöver.
Ok! Låter som mer utvecklade och välfungerande säkerhetsfunktioner än vad jag fattat.

Jo du är nervös och uppjagad. Åk buss eller taxi istället.
Verkar rimligare att de som behöver "förarstöd" för att köra bil åker buss eller taxi istället.

Men, personangrepp en gång till betyder att det var ett bra val att ignorera. Ha det så kul i ditt rullande hjälpmedel så ska jag nu låta bli att läsa dina infantila dumheter.

När de fortfarande använde radarn för avståndsbedömning framåt så gjorde de en grej av att de faktiskt kunde se även 2-3 bilar framåt och därmed kunde börja anpassa farten redan innan bilem framför gjort det.

Men sen bestämde sig Mr Musk att radar är skit och så slutade de använda den.

Hur skulle "förarstöd" undvika att nån kör in i dig rakt från sidan? Eller att nån lägger sig en meter bakom dig för att vederbörande tror den är ball när den egentligen bara är helt bakom flötet?

Edit: För övrigt ett resonemang som är mycket likt den gamla klassiska: "Om tjejer inte klädde sig utmanande så kanske de skulle slippa bli våldtagna." Alltid lika fräscht att problematisera den som utsätts istället för den som utsätter.
Om alla skulle åka nya bilar istället för gamla bilar skulle kanske inte olyckan ha hänt från början.

Om alla skulle åka nya bilar istället för gamla bilar skulle kanske inte olyckan ha hänt från början.
Mycket möjligt. Jag ser dock föga positivt på en utveckling där människor förslappas snarare än uppmuntras att ta ansvar och bete sig vettigt.

Och, nu skedde det ingen olycka eftersom jag inte sitter och halvsover när jag kör, utan koncentrerar mig på körningen. Då behövs inga "förarstöd". Edit: Antar att det är det som vissa somliga tycker är "nervöst". Att vara uppmärksam alltså. Suck igen.

Det förarstöd jag skulle vilja se hos Tesla är att de började sätta på blinkers när de ska byta fil. Eller så vill Elon att Tesla ska vara så lika BMW som möjligt…

Den brukar protestera rätt friskt om man byter fil utan att blinka om man inte stängt av "Undvik körfältsavvikelse", både pipa och försöka hålla kvar dig i filen.

Ingår det i standard eller något av tilläggen? Det har jag aldrig fattat. Min har bara standard, men hjälper i alla fall till att hålla sig i filen (men ibland vill jag ligga nära markeringen pga spårig väg)

Tillbaka
Topp